• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / פורס מפה ומקדש

פורס מפה ומקדש

מקום קדוש נולד
עולים לרגל
מנכ"ל העלייה לרגל
לייסד מנהגים
מבחר 'מקומות קדושים'
סוף דבר?
מאת: Doron Bar

אחרי הקמת המדינה הופקד הרב ד”ר שמואל זנוויל כהנא על ניהול משרד הדתות ופנה למסד את מעמדם של המקומות הקדושים ליהודים. הוא התייחס לתפקידו ביצירתיות, וכאשר חסרו מקומות קדושים הוא דאג ליצור אותם ואף לכתוב את אגדות הייסוד שלהם // דורון בר

מקום קדוש נולד

בשנת 1950 נולד מקום קדוש חדש בירושלים בבית הקברות המוסלמי של ממילא: ‘מערת האריה‘. מי ששקד על פיתוח המקומות הקדושים היהודיים היה מנכ”ל משרד הדתות באותה תקופה, שמואל זנוויל כהנא, והוא שהיה אחראי לאיתור המערה ולהפיכתה למקום קדוש.

כהנא התמודד בימים ההם עם אתגר גדול; מלחמת העצמאות אפשרה את הקמתה של מדינת ישראל, אך גם הפרידה את תושביה היהודים של הארץ ממרבית המקומות הקדושים החשובים ליהודים שנותרו בצד הירדני, וגם ירושלים המערבית נותרה מחוץ למפת תיירות הקודש. כדי להתמודד עם מציאות זו פיתח כהנא מקומות קדושים כמו קברי הסנהדרין בירושלים, סלע החורבן באשתאול וקברים רבים של תנאים ואמוראים בגליל, ובראשם קבר דוד בהר ציון שנועד להיות המקום הקדוש החשוב ביותר ליהודים במדינת ישראל. בטקס הצנוע שערך משרד הדתות לחנוכת מערת האריה בספטמבר 1950, השתתף קהל מתפללים שהיה בו ייצוג נרחב לעולי תימן שקראו מזמורי תהלים. קדושת המערה נסמכה על אגדות ירושלמיות שנזכרו גם בכתביהם של נוסעים יהודים בימי הביניים. בפתח המערה הוצב שלט: 

אגדה קדומה מספרת: במערה זו הובאו גופות של גיבורי ישראל שנפלו במלחמת החשמונאים. היוונים באו בבוקר להתעלל בהם ומצאו אריה שעמד ושמר על פתח המערה […] האיתור על סמך תיאור המקום על ידי תלמידי הרמב”ן ובעלי התוספות. (ארכיון המדינה, גל-6299/13)

מערת האריה בגן עצמאות בירושלים, סמוך לבריכת ממילאאפי אליאן

מערת האריה בגן עצמאות בירושלים, סמוך לבריכת ממילא

תהליך “גילוי” ופיתוח המערה בידי משרד הדתות זכה לביקורת נרחבת. פרופסור משה אבנימלך תהה מעל דפי כתב העת של תנועת ההגנה:

אם אין למערה לא ערך מדעי ולא ערך דתי אלא כל הצטיינותה במסורת קלושה ומטושטשת, ספק יהודית ספק נוצרית, מה הטעם לייחד אותה לפעולה מיוחדת … הסכנה כי גושפנקת משרד הדתות תתפרש בעיני הקהל כאישור תמים לקדושת המקום היא גדולה מאוד. (משה אבנימלך, ‘זיוף של היסטוריה’, בטרם, יז, קפב (תשי”ג), עמ’ 20)

כהנא ידע עד כמה מעורערת הקרקע שעליה התבסס הזיהוי העובדתי של המקום, חיבור בין מערה מסתורית לבין סיפור מימי הביניים, אך ראה ערך בשימורה ובטיפוחה של המסורת:

כחוקר, ראיתי את עצמי מחויב להעלות את ההשערות שהועלו, אפילו אם אינן אלא אגדות בלבד… אגדות אלה יפות כשלעצמן, יש להן ערך חינוכי ואין לדעתי שום ערך להעלימן או לגנזן (“עמדת משרד הדתות על פרשת ‘מערת האריה'”, הצופה, י”ז תשרי תשט”ו 14.10.1954, עמ’ 3).

בשיתוף עם עיריית ירושלים הכין משרד הדתות תכניות לפיתוח המערה וסביבתה לכדי אתר זיכרון לגיבורי ישראל ומקום כינוס מרכזי לעולי רגל יהודים בירושלים, שכחלק ממנו תשופץ המערה הקדושה כביכול ותובלט לצד מערות אחרות בסביבתה ומתקנים סמליים נוספים. אל המערה היה אמור להוביל שער בעל חמישה פתחים שבצדו תבליט גדול של אריה. התכנית לא יצאה אל הפועל, ומי שיחפש היום את פתחה של מערת האריה, יתקשה לאתר אותה. פתח המערה חסום וסביבתה ותוכה מוזנחים. המקום לא מופיע עוד על מפות העיר, וגם אין שלטי הכוונה המוליכים אליו. 

עולים לרגל

בדורות האחרונים הפכה תופעת הביקור במקומות קדושים יהודיים לרווחת. עולי רגל נוסעים בהמוניהם לפקוד את קבר רבי נחמן מברסלב באוקראינה ואת קברי הצדיקים במרוקו. על פי הערכות, במדינת ישראל עצמה פוקדים את המקומות הקדושים כמה מיליוני מבקרים מדי שנה, ולא רק בחגיגות הגדולות במירון. ברשימת המקומות הקדושים היהודיים של המשרד לשירותי דת מופיעים יותר ממאה וארבעים מקומות כאלו, ובהם בית השונמית בשונם, מקווה האר”י בצפת, מערת המכפלה בחברון ועוד. על אלה אפשר להוסיף מקומות רבים שהמשרד הממשלתי לא הכיר בהם כמו קבר הרבי מזוויעל בבית הקברות שיח באדר בירושלים, כמו קבר מתתיהו ליד מודיעין וכמו בית רבי דוד ומשה בצפת. לפני שבעים שנה, לאחר הקמת מדינת ישראל, הייתה מפת המקומות הקדושים מצומצמת הרבה יותר. המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל היו בעיקר קברים של המלכים התנ”כיים ודמויות אחרות מן המקרא, מן המשנה ומן התלמוד. אך מאז תקופה זו הלך והתעשר המרחב המקודש בעשרות ואולי במאות קברים חדשים ועתיקים.

שיירת עולי רגל לקבר רשב''י במירון, סביב 1920-

שיירת עולי רגל לקבר רשב”י במירון, סביב 1920

לא תמיד הרבו היהודים לעלות לרגל. מאז חורבן בית המקדש השני נטתה היהדות הממוסדת להסתייג מעלייה לרגל וממקומות קדושים. יש בידינו רמזים על ביקור יהודים במקומות הקדושים בארץ ישראל. נוסע נוצרי אלמוני מבורדו שבצרפת ביקר בחורבות בית המקדש בירושלים בשנת 333 וסיפר על פעילות של יהודים במקום, ונוסע אלמוני מפיאצ’נצה שבאיטליה קיים טקסים במערת המכפלה במאה השישית. עם זאת איננו יודעים האם היו מקומות קדושים נוספים וכמה אנשים פקדו אותם. רק בראשית האלף השני לספירה, וביתר שאת אחרי גירוש הצלבנים מארץ ישראל, מתרבים המקורות המספרים על יהודים הפוקדים קברים ומקומות קדושים. 

'קבר רחל', סביב 1890מתצלומי ספריית הקונגרס

‘קבר רחל’, סביב 1890

עם התחזקות הפעילות הציונית בשלהי המאה ה-19 התחזק מעמדם של המקומות הקדושים המסורתיים כמו הכותל המערבי, קבר רחל וקבר שמואל הנביא, ולצדם פותחו במאה העשרים גם אתרי עלייה לרגל בעלי אופי לאומי כמו מצדה, קברי המכבים ותל חי, שמשכו אליהם עולי רגל מסוג אחר. מסעות למקומות סמליים אלו היו חלק מתופעה נרחבת של הנחלת ידיעת הארץ בקרב בני נוער ומבוגרים. עם הקמת המדינה וחלוקת הארץ נותרו רוב האתרים הציוניים על כנם, ואילו מרבית אתרי העלייה לרגל המסורתיים נותרו בשטח הירדני. 

מנכ”ל העלייה לרגל

קדושתם של אתרים נסמכת בדרך כלל על מסורת עתיקת יומין שמקורותיה נעלמו, והם מתוארים בדיעבד על ידי עולי רגל ומאמינים. לכן נדירים המקרים שבהם אנחנו נחשפים לתהליך היווצרותו של מקום קדוש. המידע הרב שיש בידינו בנוגע למעורבותו של הרב ד”ר שמואל זנוויל כהנא בפיתוח המקומות הקדושים היהודיים מאפשר הצצה לפיתוחם ואף להימצאותם של מקומות קדושים רבים. 

כהנא

כהנא, בן לרב שלמה דוד כהנא וצאצא של משפחת רבנים חשובים, נולד בוורשה ב-1905 ונפטר בירושלים ב-1998. הוא היה בעל השכלה תורנית ואקדמית והשלים את לימודיו לתואר דוקטור בלימודי המזרח באוניברסיטת לייז’ בבלגיה. בוורשה הרצה במכון למדעי היהדות שבעיר, פרסם מאמרים רבים בעברית בעיתונות המקומית ופעל כנציג נבחר בקהילה בתחום החינוך. ב-1940, אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה, עלה לארץ ישראל והחל את דרכו כאיש ציבור, תחילה כמרכז הסתדרות הפועל המזרחי ולאחר מכן, עם ייסוד מדינת ישראל והקמת משרד הדתות, מונה למנכ”ל המשרד וכיהן בתפקיד זה יותר מעשרים שנה.

בתקופת כהונתו הונחו היסודות לארגון החיים הדתיים במדינת ישראל, והשירותים הדתיים הניתנים לתושבי המדינה היו לממלכתיים, אך פסגת מפעלו הייתה פיתוח המקומות הקדושים. הוא ראה חשיבות רבה בחיזוק הקשר בין הגיאוגרפיה של ארץ ישראל לבין ההיסטוריה היהודית העתיקה, ועד לפרישתו ממשרד הדתות בשנות השבעים המשיך ביצירתם של מקומות קדושים. הוא אסף אגדות הנוגעות למקומות אלו, וברוב המקרים אף יצר אותן, וחיבר טקסים ייחודיים למקומות השונים לפי עניינו של כל מקום. למרות הרקע הרציונליסטי שלו כחוקר מדעי היהדות, שהרבה לעסוק בהגותו של רמב”ם, הוא ראה חשיבות רבה באגדות עממיות כביטוי דתי אותנטי. 

לספר סיפור אחר

כהנא אמנם שאב את הלגיטימיות לפעילותו מתפקידו הרשמי כמנכ”ל משרד הדתות, אך פעילותו חתרה נגד הסיפור הלאומי כפי שסיפרו אותו מנהיגי המדינה החילונים. האתרים הלאומיים שנוסדו בתקופה ההיא העלו על נס את הגבורה והלחימה, במיוחד בדורות האחרונים. מפת המקומות הקדושים של כהנא, שהתהוותה בשנות החמישים והשישים, ביקשה לספר סיפור אחר. קברים – כמו זה של רבי טרפון בגליל העליון, של רבן גמליאל ביבנה או של דן בן יעקב ליד בית שמש – אפשרו לכהנא לקשר את הארץ לשכבות ההיסטוריות היהודיות שלה.

'קבר רבן גמליאל' ביבנהד''ר אבישי טייכר

‘קבר רבן גמליאל’ ביבנה

שלא כמו הסיפור הלאומי בגרסתו הציונית-חילונית, אשר הרבה להתמקד בסיפור תולדות הריבונות העברית בארץ ישראל ובלחימה למענה, פיתח כהנא סיפור חלופי, שמלבד מחוזות הגבורה הציוניים היה בו מקום נכבד מאוד לארץ התנ”ך ולמקומות מגוריהם של החכמים. קבר האר”י הקדוש בצפת וקבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה היו לחלק מן המפה הסמלית של מדינת ישראל הצעירה וסמלים של חידוש הריבונות בארץ האבות לא פחות מקברו של בנימין זאב הרצל בירושלים או קבר חיים נחמן ביאליק בתל אביב. 

ברחבי הארץ הוצבו לא רק מצבות ושלטים שהכווינו אל המקומות הקדושים אלא גם אגדות חדשות של גבורה, למדנות ודבקות דתית, שהיו שונות בתכלית מסיפורי הגבורה הציוניים שנתמכו על ידי מנהיגי המדינה. כהנא פעל במרחב הציבורי הישראלי וקבע בו נקודות ציון סמליות, המספרות את ההיסטוריה היהודית בדרך שהביאה בחשבון לא רק את הגבורה היהודית אלא גם את האסונות ואת הסבל. בקעת החורבן שליד אשתאול הייתה כרוכה בזיכרון חורבנם של בית המקדש ושל ירושלים, והר ציון לא היה רק מקום קברו של דוד המלך אלא גם מקומו של מרתף השואה והמקום שהונחה בו יד זיכרון לבתי הכנסת החרבים של הרובע היהודי. מרתף השואה של כהנא היה שילוב של מקום קדוש ומוזיאון, התקיימו בו טקסי זיכרון לקהילות אירופה שהושמדו בשואה, ובכך הוא הקדים את יד ושם הלאומי. 

חניכי תנועת הנוער בית''ר מהרצליה ליד פסל האריה בתל-חי, סביב 1940-

חניכי תנועת הנוער בית”ר מהרצליה ליד פסל האריה בתל-חי, סביב 1940

על מפת הגבורה הציונית שכללה את תל חי ואת מודיעין, על מפת ההתיישבות הציונית שכללה את רביבים ואת חניתה, על מפת הארכיאולוגיה היהודית שכללה את בית שערים ואת מצדה, הוסיף כהנא את מפת ההיסטוריה היהודית שכללה קברי מלכים, נביאים, תנאים ואמוראים. הגליל היה לא רק חבל ארץ שהמושבות הראשונות הוקמו בו ושטרומפלדור נפל בו להגנת המולדת אלא גם מרחב פעולתם של רבי שמעון בר יוחאי, של חוני המעגל ושל בניהו בן יהוידע, שאת קבריהם פיתח ושסביבם יצר מסורות חדשות. 

כשבעיתונות נשמעו טענות על כך שכהנא מעודד פולחנים עממיים שהמסורת היהודית וציבור המשכילים כבר השתחררו מהם, הגיב כהנא בעוקצנות:

אינני יודע מתי השתחרר ציבור המשכילים מעלייה לשרידי קדושים בעוד שבכל יום אותו ציבור עולה לקברי הרצל וויצמן. כל עלייה למקום היסטורי היא חשובה מבחינה חינוכית ולאומית גם יחד. השלילה יכולה להיות לגבי תוכן העלייה ולא לעצם קיומה (מכתב למערכת, הארץ, כ”ט כסלו תשי”ז, 3.12.1956, עמ’ 2). 

כהנא איננו מזדעק בשם פגיעה בקודשי ישראל. תגובתו מלמדת שהוא רואה בטיפוח העלייה לרגל יצירה דתית ותרבותית, וכיצירה היא נתונה לביקורת על שום תוכנה. 

לייסד מנהגים

לחתרנות הממסדית של כהנא הצטרפה גם תנועה רחבה מן השטח. עולי הרגל הרבים אשר פקדו את המקומות הקדושים תרמו לעיצוב הפולחן העממי בקבר דוד, במערת אליהו ובקבר רבן גמליאל, ולפעילות זו היה חלק חשוב בהפצת הקדושה לאזורים רבים של מדינת ישראל שלא נמצאו בהם מקומות קדושים היסטוריים. חידושים רבים במנהגי העלייה לרגל הובאו על ידי עולים חדשים שהגיעו מארצות האסלאם. במקומות כמו קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון או קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה השתלבו העולים החדשים בהילולות השנתיות שהתקיימו שם זה דורות רבים. במקומות אחרים כמו יבנה, כפר סבא או בית שמש, יצרו העולים במו ידיהם את אתרי העלייה לרגל שבקרבת מקומות מגוריהם או השתתפו ביצירתם. העולים החדשים תושבי העיירות והמושבים עיצבו בעצמם את המנהגים במקומות הקדושים וגם את מסלולי העלייה לרגל. 

כרטיס ברכה מהר ציון בחתימת כהנא

בעיני כהנא לא רק המקום הקדוש היה חשוב אלא גם הזמן הקדוש, כלומר החגים וימי הזיכרון שהוצמדו אל מקומות העלייה לרגל. לצד טקסים לאומיים שציינו מקומות ותאריכים בתולדות הגבורה והעצמאות בישראל, יצר כהנא טקסים רבים שעוצבו בקפידה ושולבו בעלייה למקומות הקדושים שטיפח. חגיגות ט”ו בשבט באשל אברהם בבאר שבע, הדלקת הלפיד בחנוכה ב’אור’ במודיעין וטקס יום הגבורה בביריה הם רק מקצת האירועים שהוצבו על גבי לוח ההנצחה והזיכרון שעיצב כהנא בתקופה זו. האירועים הרבים שארגן במקומות הקדושים ובעיקר בהר ציון, השילוב של תוקעי שופר, עולי רגל לבושים בתלבושות מסורתיות והסמלים הרבים שהוצבו במרחב המקודש, כל אלו השתלבו במגמתו להעצים את הרושם ואת היעילות של הטקסים ושל החגיגות ולהעניק למציאות הפוליטית החדשה, של הקמת מדינת ישראל, משמעות מחודשת. הטקסים – מעמד הקהל בהר ציון, העלייה לרגל למערת אליהו או ימי בין המצרים בבקעת החורבן – היו כולם אמצעי להפגנת אחדות ולהענקת משמעות דתית לערכי הייסוד של הציונות. אתרי העלייה לרגל והטקסים היו אתר של מאבק פוליטי על הסיפור הלאומי, ולכהנא היה תפקיד במאבק הזה.

קבר ר' יוחנן הסנדלר במירון

מבחר ‘מקומות קדושים’

סלע החורבן 

מקום: הרי ירושלים

שילוט אל 'סלע החורבן' בהרי ירושלים

בסביבת אשתאול וצרעה, בצד הדרך לירושלים ועל ראש גבעת טרשים עירומה, ניצב סלע בולט מעל סביבתו שתושבי האזור כינוהו ‘סלע החורבן’. קידוש המקום התבסס על אגדה מראשית המאה העשרים שסיפרה על אחד מצאצאי שמשון הגיבור, מבין תושבי הסביבה שנקראו להביא אבנים לביצור חומות ירושלים לקראת המצור הרומי על העיר. הוא נשא על כתפיו סלע ענק, ובעודו צועד לכיוון ירושלים ראה ממרחק את העיר עולה בלהבות. מעצמת הצער והכאב הוא כרע תחת הסלע ומת. 

זאב וילנאי היה הראשון שהעלה אגדה זו על הכתב לאחר ששמע אותה מאנשי המושבה הרטוב. כהנא אימץ אגדה זו בראשית שנות החמישים והחל לפתח את המקום. במקום הודלק נר תמיד, ושילוט מתאים הוצב בצד כביש ירושלים-תל אביב וכיוון את העולים לרגל למקום. תיאורים בני התקופה מלמדים על כך שתושבי המושבים שבאזור, רובם עולים חדשים מתימן, נהגו להתפלל במקום, לתקוע בשופר ולומר קינות בישבם על הקרקע. כהנא הנהיג מסורת של נטילת אבנים מקרבת הסלע בימי בין המצרים והצבתן תחת כתרי התורה שהיו מונחים בדרך כלל על קבר דוד. זו הייתה דרכו לציין את חורבן ירושלים ולבטא את “אהבת העם לבירתו הנצחית” (ש”ז כהנא, ‘ט’ באב בהר ציון’, הצופה לילדים, ט”ז אב תשי”א, 18.1.1951)

***

מערת הצדיק 

מקום: שער הגיא

בעשור שלאחר קום המדינה נעשו ניסיונות מצד גופים שונים במדינת ישראל להפוך את הדרך המובילה לירושלים למוקד הנצחה וזיכרון למלחמת העצמאות ולפריצת הדרך לירושלים. בתקופה זו חוברו אתר המשוריינים בשער הגיא ודרך בורמה ליער הקדושים, אשר היה בשנות החמישים לאתר הנצחה לנספים בשואה. כהנא ניסה לשלב בין מסורות לאומיות על מלחמת העצמאות למסורות דתיות ופיתח את ‘מערת הצדיק’, מערה שנמצאה בקילומטר ה-21 של הכביש המוביל לירושלים, בסמוך לקבר אימאם עלי ולא רחוק ממקום ריכוזם של המשוריינים החרוכים. כהנא, שעלילות הגבורה שנכרכו בפריצת הדרך לירושלים במלחמת העצמאות הציתו את דמיונו, חיבר אגדה על אחת מן השיירות שהובילו אספקה לירושלים וניצלה מידם של הפורעים הערבים לאחר שמצאה מסתור בתוך מערה זו, שנקראה “על שם הצדיקים העשוקים והנרדפים שהיו מוצאים בה מקלט מחמת מציקים בימי אנטיוכוס הרשע” (ש”ז כהנא, אגדות מהדרך (חוברות שכפול ) ב, עמ’ 17). על פי האגדה נסתמה המערה ברבות השנים, אך נפתחה בדרך נס בפני מגיני ירושלים והצילה אותם. בפתח המערה הציב משרד הדתות שער, ובסמוך אף פעל בית כנסת עבור עולי הרגל והנוסעים לירושלים. במשך שנים רבות צוינה המערה במפות, אך במהלך עבודות הרחבת כביש מספר אחת שנערכו בשנים האחרונות היא נהרסה. 

***

אשל אברהם 

מקום: באר שבע

חלקה הדרומי של ארץ ישראל לא נכלל מעולם במפת המקומות הקדושים של ארץ ישראל. יוצאת דופן מבחינה זו היא באר שבע, הנזכרת במקרא כמקום שבו פעל אברהם ובין היתר נטע בה אשל. כהנא ביקש להכניס את באר שבע למפת המקומות הקדושים והעלייה לרגל. הוא ייסד בשולי העיר את ‘אשל אברהם’, העמיד בבסיסו את מעשה הנטיעה של אברהם “אב האומה שהיה הנוטע הראשון בארץ” (ד”ר שז”ך, ‘אשל אברהם’, הצופה לילדים, י”א שבט תשי”א, 18.1.1951, עמ’ 285) וביקש לעשותו יעד לעלייה לרגל. 

'למשתתפים במטע האשל שלום'. התרגשות רבה ותחושה פומפוזית בטקס נטיעת האשל. כהנא בירך את המשתתפיםהצפה, 15/2/1949

‘למשתתפים במטע האשל שלום’. התרגשות רבה ותחושה פומפוזית בטקס נטיעת האשל. כהנא בירך את המשתתפים

בט”ו בשבט תש”ט יצאה תהלוכה של בני נוער מתנועת בני עקיבא מבית הכנסת הגדול בתל אביב, כשהם נושאים בידיהם אשל ושתילים נוספים. במקום הנטיעה, ממערב למרכז ההיסטורי של באר שבע ובצד הדרך המובילה לקיבוץ חצרים, נערך טקס נטיעות שבשיאו ניטעו האשל וסביבו תריסר עצי זית “כמספר שבטי ישראל” (“במעמד חגיגי של אלפי אנשים התקיים אתמול מטע האשל על שמו של אברהם אבינו בכניסה לבאר שבע“, הצופה, ט”ז בשבט תש”ט, 15.2.1949, עמ’ 4). בנאומו במקום חיבר כהנא בין מעשה הנטיעה של בני הנוער לבין זה של אברהם: 

בשעה שרגליכם עומדות באדמת באר שבע המוחשית שהוחזרה לישראל וידיכם נוטעות את האשל הממשי, שאו לבבכם ועיניכם לבאר שבע הקדומה ולשעה שאברהם עמד עליה וידיו הוא נטעו את האשל האמתי. (הרב א’ חן, ‘על האשל בבאר שבע’, הצופה, 11.3.1949)

בשנים הבאות המשיך אמנם כהנא בקיום טקס הנטיעות בבאר שבע, בניסיונו להפוך את העלייה לרגל למסורת, אך הטקסים שם הלכו והתפוגגו, ובראשית שנות השישים בוטלה ההגעה למקום. במהלך בניית שכונותיה החדשות של באר שבע פולס האתר ונעלם מן השטח. 

***

הר סיני 

מקום: ג’בל מוסא, מדבר סיני

המסורת היהודית הרבתה לעסוק במעמדו הסמלי של הר מתן תורה, אך לא עסקה כמעט במקומו הממשי. 

חיילי צה''ל על ראש ג'בל מוסא ('הר סיני'), שער 'דבר לילדים', נובמבר 1956דבר לילדים

חיילי צה”ל על ראש ג’בל מוסא (‘הר סיני’), שער ‘דבר לילדים’, נובמבר 1956

ב-1956 הוצנח גדוד צנחנים של צה”ל בעומק שטח סיני, בפתח מעבר המיתלה, ובפעולה מהירה, תוך ימים אחדים, כבש צה”ל את כל חצי האי סיני. השטח שנכבש כלל גם את ההר שזוהה על ידי נזירים בראשית התקופה הביזנטית כהר סיני, ופעולתו של כהנא לקידוש ההר הייתה מנוגדת למגמה המרכזית במסורת היהודית שלא התעניינה בהר סיני כמקום קדוש. 

כחודש לאחר מבצע סיני כינס כהנא בירושלים אקדמאים ורבנים כדי לברר את מיקומו הפיזי של הר סיני ואת מעמדו הסמלי והמעשי ביהדות. רבים מן הנוכחים, בעיקר אנשים מחוגי האקדמיה, שללו כל מעשה ביחס למקום זה, ואליהם הצטרפו גם רבנים שטענו כי על משרד הדתות להשאיר את שאלת מקומו הפיזי של הר סיני ללא בירור. מן העבר השני טענו דוברים אחרים, בעיקר מחוגי הימין ומהציונות הדתית, כי אין לשלול על הסף את קדושת המקום. נסיגת צה”ל מחצי האי סיני חודשיים מאוחר יותר, בינואר 1957, ייתרה את הדיון. אך כהנא לא ויתר. ערב עזיבת האזור, בט”ו בשבט תשי”ז, הוא נטע 12 עצים, כמניין שבטי ישראל, לאורך נחל אל עריש אשר זוהה כנחל מצרים, גבולה המקראי הדרומי של ארץ ישראל.

***

קבר רבן גמליאל 

מקום: יבנה

עם חורבן בית המקדש בירושלים בשלהי ימי הבית השני עלתה קרנה של העיירה יבנה, והוקמה בה ישיבה אשר כונתה כרם דיבנה. במקום זה החלו חכמים לקבץ את המשניות ובו גם ישבה הסנהדרין לאחר שגלתה מירושלים. בתקופה המוסלמית המאוחרת החלו עולי רגל יהודים להזכיר את קברו של רבן גמליאל, נשיא הסנהדרין, שביבנה. הם ציינו שהקבר שוכן במאוזולאום המיוחס לעלי אבו הורירה, מחבריו של הנביא מוחמד. מבנה הקבורה ניצב על גבעה בסמוך ליבנה הקדומה ובקצה בית הקברות המוסלמי של היישוב.

'קבר רבן גמליאל' ביבנהד''ר אבישי טייכר

‘קבר רבן גמליאל’ ביבנה

ביבנה קדמו לכהנא העולים החדשים היהודים שעלו ארצה מארצות האסלאם. הם יושבו בחורבות הכפר הערבי יִבּנה וקידשו את המקום. הם אימצו את קבר אבו הורירה והחלו לפקוד אותו בתכיפות רבה. רק בשלהי שנות החמישים לקח משרד הדתות לידיו את משימת שיפוץ קבר רבן גמליאל ואף שילב אותו במסלולי העלייה לרגל שארגן. מסביב לקבר, על מקום בית הקברות המוסלמי הסמוך, ניטע גן, וכמו במקומות קדושים אחרים הוצב שילוט מאיר עיניים ומתקן להדלקת נרות. הקבר כוסה בפרוכת ועליה נרקם שמו של רבן גמליאל. במבנה הקבר החל לפעול בית מדרש, ועולי הרגל הפוקדים את הקבר הלכו ורבו. 

***

האור 

מקום: מודיעין

חוקרי הארץ עדיין מתחבטים בשאלת מיקום קבריהם של בני משפחת המכבים. בעת העתיקה היה המקום מוכר, ומקורות שונים מזכירים את מיקומם בשפלת יהודה, במקום ההיסטורי של הכפר מודיעין. מאוחר יותר הלכה והתעמעמה מסורת זו ומיקום הקברים נעלם. 

בראשית המאה העשרים הלך והתקבל הזיהוי של קברי המכבים ברמה סלעית, מצפון-מערב לעיר מודיעין בת ימינו. במקום מצויים שורת קברים דמויי שוקת חצובים בסלע, שתושבי האזור כינו קובור אל יהוד, קברי היהודים. בתקופה זו נהגו מורי הגימנסיה העברית הרצליה ותלמידיה לצאת לשם מדי חג חנוכה ולערוך שם טקסי הדלקת לפידים. בהדרגה הפך המקום לאחד מאתרי העלייה לרגל הציוניים הבולטים בני התקופה. גם לאחר קום המדינה, עם הפיכת מודיעין וסביבתה לאזור ספר, המשיכו לקיים באזור טקסים, בעיקר אירועים שבהם הודלק לפיד שנישא על ידי רצים למקומות שונים בארץ. 

משלחת משרד הדתות בראשות כהנא מעבירה את הלפיד שהודלק במודיעין לנשיא המדינה יצחק בן-צבי

לאחר הקמת מדינת ישראל יזם כהנא את הקמתו של מבנה נמוך דמוי מזבח במקום, וכינה אותו ‘האור’. במקום זה הוא הנהיג הדלקת לפיד שנישא משם לירושלים. בפתח שער הגיא, על אם הדרך לירושלים, קיבל הרב הראשי משלחת של אנשי משרד הדתות שהשתתפה במעמד ההדלקה והייתה בדרכה להר ציון. הלפיד הוצג בפני נשיא המדינה בביתו בשכונת רחביה, ובהגיעו להר ציון הודלקו באישו מנורת ההר והחנוכיות שהוצלו מקהילות אירופה שחרבו בשואה והופקדו במרתף השואה.

Djampa

הכניסה אל ‘מרתף השואה’ בהר ציון

 

סוף דבר?

תהליך קידוש המרחב שהתבטא ביצירת מערך של מקומות מקודשים היה ממושך ונרחב, ובזמן זה התקבעו והתקבלו חלק מן המסורות שחודשו. כך אירע למסורות הקשורות בקבר דוד אשר מעמדו התקבע. מנגד היו מקומות קדושים רבים שלא הצליחו לשרוד ושנעלמו מעל מפת הקדושה עוד בשנות החמישים והשישים, כמו מערת האריה, אשל אברהם ומערת הצדיק. דומה כי מידת הצלחתו של המקום הקדוש בתקופה זו הייתה תלויה בגורמים אחדים כמו הדמות או האירוע שנקשרו בו, מיקומו הגיאוגרפי, ההיסטוריה שלו ומידת תקפותה של המסורת אודותיו.

גם למלחמת ששת הימים הייתה השפעה גדולה על המקומות הקדושים שפיתח כהנא. אחרי 19 שנות ניתוק נפתחה הדרך אל האתרים הקדושים ההיסטוריים, וגישת היהודים אליהם הייתה מעתה כמעט בלתי מוגבלת, וניהולם עבר לרשויות הישראליות. ב-1967 החלה נהירה אל הכותל המערבי ואל שאר המקומות הקדושים בשטחים שנכבשו. הנהירה אל הכותל המערבי בחג השבועות שלאחר המלחמה סימנה במידה רבה את השינוי שחל בנוגע למקומות הקדושים כמו קבר שמואל הנביא ומערת המכפלה.

החזרה אל ירושלים המזרחית ואל יהודה ושומרון הביאה כמובן לשינוי חד במפת המקומות הקדושים. קבר דוד בהר ציון, המקום הקדוש המרכזי והחשוב ביותר בתחומי מדינת ישראל, איבד באחת את מעמדו הייחודי ושב להיות אחד משורה ארוכה של מקומות קדושים יהודיים במרחבה של ירושלים. אתרים כמו סלע החורבן ואשל אברהם נמחקו מן המפה. לעומת זאת קברי הצדיקים באזור הגליל, שכהנא ואנשיו יצרו את התשתית הפיזית לפיתוחם, שמרו על מעמדם והם ממשיכים להיות יעד מקובל על עולי הרגל עד היום.

***

לקריאה נוספת: דורון בר, לקדש ארץ: המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל 1948-1968, יד יצחק בן צבי ומכון בן גוריון, תשס”ז

שמואל זנוויל כהנא, גווילין נשרפים ואותיות פורחות: כתבים על השואה, עורך: זוהר מאור, בר אילן תשע”ח

העידן המודרני

1949
לספירה

תגים

אשל אברהם, אשתאול, הר ציון, מירון, מערת האריה, סלע החורבן, עלייה לרגל, קבר דוד, קבר ר' יוחנן הסנדלר, קבר רבן גמליאל, שז"ך, שפרעם
מאת: Doron Bar

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס