• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת החדשה / תשכחו מפרנקלין

תשכחו מפרנקלין

בן עובד על עצמו
ספר מידות יהודי
הספר שפרנקלין לא כתב
כתם ההשכלה
מחלת השכחה
מאת: שי אפסאי

הרב מנדל לפין כתב ספר הדרכה לעבודה אישית על המידות שהיה לאחד הספרים הנלמדים בישיבות של תנועת המוסר. בעולם הישיבות לא קל להודות כי מחבר הספר נמנה על אנשי ההשכלה וכי הספר נכתב בהשראת הסופר, המדינאי והממציא האמריקני בנג’מין פרנקלין // שי אפסאי

להאזנה לפודקאסט של מאמר זה

בן עובד על עצמו

בחלק השני של האוטוביוגרפיה שלו נזכר בנג’מין פרנקלין (1706–1790), אחד האבות המייסדים של האומה האמריקנית, איך בסביבות גיל 25 ביקש לשבור את הרגליו הרעים ולרכוש לעצמו מידות טובות. כמו רבים אחרים שרצו לשנות את עצמם הוא גילה שרצון בלבד אינו מספיק:

כיוון שידעתי, או חשבתי שידעתי, להבדיל בין טוב לרע, חשבתי שאוכל תמיד לעשות את האחד ולהימנע מהאחר. אבל במהרה גיליתי שלקחתי על עצמי מטלה קשה מששיערתי … לבסוף הגעתי למסקנה שהחלטה תאורטית הקובעת שכדאי להיות כליל שלמות אין בה די כדי למנוע מעידה … למטרה זו תכננתי את השיטה הבאה (בנג’מין פרנקלין, ‘האוטוביוגרפיה’, עמ’ 105).

פרנקלין תיעד באופן קפדני את כישלונותיו בעבודת המידות. טבלת המעקב של פרנקלין מתוך מהדורת האוטוביוגרפיה שהודפסה בפילדלפיה ב-1868. מריבוי הנקודות בשורה השלישית נראה כי פרנקלין התקשה לשמור על סדר (מסומן באות O)-

פרנקלין תיעד באופן קפדני את כישלונותיו בעבודת המידות. טבלת המעקב של פרנקלין מתוך מהדורת האוטוביוגרפיה שהודפסה בפילדלפיה ב-1868. מריבוי הנקודות בשורה השלישית נראה כי פרנקלין התקשה לשמור על סדר (מסומן באות O)

במשך שנה שינן פרנקלין הצעיר את השיטה שהגה, שהייתה בנויה מ-13 מידות. פרנקלין הקדיש שבוע כדי להתבונן בכל מידה, וכך השלים את מעגל המידות מדי שלושה חודשים, ובמהלך השנה הוקדשו לכל אחת מהן ארבעה שבועות. הוא התרכז בעקרונות הבאים:

  1. איפוק – אל תאכל עד קהות חושים, אל תשתה עד שתנסוק למרומים
  2. שתיקה – אמור רק מה שייטיב לאחרים או לך; הימנע משיחות שווא
  3. סדר – קבע מקום לכל חפציך; עשה כל דבר בעתו
  4. החלטיות – היה נחוש לבצע את הנדרש; בצע החלטותיך ללא רתיעה
  5. חסכנות – אל תבזבז כסף אלא לשם עשיית הטוב, כלומר, חסוך ככל האפשר
  6. חריצות – אל תבזבז זמן. אל תתבטל; הימנע מכל פעולה לא חיונית
  7. כנות – הימנע מתכסיס ומשקר; חשוב בתום לב ודבר כפי שמתחייב מכך
  8. צדק – אל תפגע באיש; אל תמנע מאיש את המגיע לו
  9. מתינות – הימנע מקיצוניות; הבלג גם כאשר ראוי היה להגיב
  10. ניקיון – הקפד על ניקיון הגוף, הלבוש והמגורים;
  11. שלווה – אל תאבד את שלוותך בשל זוטות ותקלות מצויות או בלתי נמנעות
  12. צניעות – אל תרדוף אחר הנאות החושים, הזדקק להן רק לשם בריאות וכדי להביא ילדים; לעולם לא עד קהות חושים, חולשה או פגיעה במוניטין שלך או של אחר
  13. ענווה – חקה את ישוע ואת סוקרטס

(שם, עמ’ 106–107).

הגרסה העברית של הרב לפין. מתוך הספר 'חשבון הנפש' בהוצאת הסתדרות תלמידי סלבודקה בליטא, קיידאן, תרצ"ז-

הגרסה העברית של הרב לפין. מתוך הספר ‘חשבון הנפש’ בהוצאת הסתדרות תלמידי סלבודקה בליטא, קיידאן, תרצ”ז

פרנקלין ניהל מעקב אחר התקדמותו ונסיגותיו ברכישת המידות הטובות. הוא ערך טבלה שבועית שבה רשומים ימי השבוע בעמודות והמידות בשורות. בסוף כל יום הוא שקל בזהירות עד כמה הצליח לדבוק במידה שעליה עבד באותו שבוע ועד כמה דבק ב-12 המידות האחרות, וסימן בטבלה נקודה שחורה במשבצת שבה חש כי נכשל.

פרנקלין ערך את המידות בסדר שחשב כי יועיל לרכישתן. שליטה בצריכת אוכל ובשתייה חריפה יכלה לדעתו לעודד “שוויון רוח ובהירות” (שם, עמ’ 108) החיוניות לעמידה בפני פיתויים ולשמירה על דיבור מאופק, ועל כן פתח באיפוק וממנה המשיך לשתיקה. באותה שיטה הקדים את החסכנות והחריצות לכנות ולצדק, וכך המשיך לאורך הרשימה בדרך לרכישת המידה המאתגרת מכולן – הענווה.

היו שנטו להמעיט בחשיבות כתביו של פרנקלין – ובכללם האוטוביוגרפיה ושיטת ההשתלמות המוסרית – בשל הנטייה הברורה שלו להדגיש את ההצלחה הכלכלית. אך הוא האמין כי רווחה ועצמאות כלכלית שהושגו בחסכנות ובחריצות “יקלו עליי להיות ישר וצודק” (שם). הוא ראה בשגשוג הכלכלי אמצעי המספק יציבות, כפי שהמחיש בפתגם הקולע: “קשה לשק ריק לעמוד זקוף” (עמ’ 121).

מהר מאוד הבחין פרנקלין כי שיטתו יכולה לסייע לאחרים המבקשים לשפר את מידותיהם, והוא התכוון לפתח אותה לכדי ספר שייקרא ‘אמנות המידה הטובה’. הוא אפילו תכנן להקים קבוצת אחווה בינלאומית סודית בשם ‘התנועה למען המידה הטובה’ שחבריה הפזורים בעולם יהיו מחויבים לשיטתו ויסייעו זה לזה לשפר את מידותיהם.

למרות הישגיו הרבים בתחומים אחרים פרנקלין לא הגשים את שאיפותיו היומרניות בתחום המוסר. עם זאת, שיטתו הופצה ברבים דרך האוטוביוגרפיה שכתב ושראתה אור רק לאחר מותו.

ספר מידות יהודי

אחד מקוראי האוטוביוגרפיה של פרנקלין היה הרב מנחם מנדל לֶפין (1749–1826), משכיל מתון מסטנוב שבפולין (היום באוקראינה) שהחליט להתאים את השיטה של פרנקלין לתורת המוסר היהודית. כמו דמויות אחרות בתנועת ההשכלה המוקדמת לא נטש הרב לפין את עולם התורה והמצוות לטובת הזהות המערבית החילונית שהלכה ונוצרה, אלא חיפש דרכים לנצל את יתרונותיה של התרבות המערבית לטובת היהודים ולחיזוק היהדות.

בית הכנסת בסטנוב עוצב כמבצר כדי שאפשר יהיה למצוא בו מחסה בעתות מצוקהWadco2

בית הכנסת בסטנוב עוצב כמבצר כדי שאפשר יהיה למצוא בו מחסה בעתות מצוקה

ב-1780 נסע הרב לפין לברלין, אולי כדי לטפל במחלת העיניים שממנה סבל. שם הוא פגש את משה מנדלסון, השניים למדו יחד ובעצתו החל הרב לפין לתרגם את ספר הרפואה של הרופא השוויצרי סמואל אוגוסט טיסו מצרפתית לעברית. כשחזר לפולין הוצג הרב לפין בפני הנסיך אדם קז’ימייז’ צ’רטוריסקי, אריסטוקרט פולני רב השפעה שנטה להשכלה. צ’רטוריסקי היה נחוש לקדם מודרניזציה בארצו וקיבץ סביבו אנשים מוכשרים כדי שיסייעו לו בכך. הרב לפין שלימד את ילדי הנסיך קיבל ממנו קצבה שנתית ותמיכה בפרסום כתביו.

פטרונו של הרב לפין, הנסיך אדם קז'ימייז' צ'רטוריסקיג'וזף פזקה, 1791

פטרונו של הרב לפין, הנסיך אדם קז’ימייז’ צ’רטוריסקי

ב-1792 עודד אותו פטרונו לפרסם תכנית לשילוב היהודים בחברה הפולנית המודרנית באמצעות השכלה כללית, התנגדות לחסידות ושינוי מבני במוסד הרבנות. אף אחת מההמלצות שנכללו במנשר שכתב הרב לפין בצרפתית לא התקבל על ידי הציבור היהודי או על ידי השלטונות, אך שני עשורים לאחר פרסומו הוקמו בתי ספר יהודיים אחדים ששאבו ממנו השראה.

רוב המשכילים התנגדו לתנועת החסידות שקמה במחצית הראשונה של המאה ה-18 בהשראת רבי ישראל בעל שם טוב ותלמידיו והתפשטה עד מהרה ברחבי מזרח אירופה. כרציונליסטים התנגדו המשכילים לצדדים המיסטיים שבחסידות שנתפסו בעיניהם כאמונות תפלות, וכן להערצת המנהיגים הרוחניים ולהסתגרות בעולמה של היהדות שאפיינו את התנועה. לדעת המשכילים נטיות אלה היוו מחסום בפני הקִדמה היהודית.

אחד מתחומי העניין של הרב לפין היה העיסוק בתיקון המידות, וב-1808 הוא פרסם בעילום שם את הספר ‘חשבון הנפש’. הספר השתייך לספרות תיקון המידות, סוגה ספרותית יהודית מוכרת שנכללו בה חיבורים מקובלים כמו ‘חובות הלבבות’ של רבנו בחיי אבן פקודה ו’מסילת ישרים’ של רמח”ל. בספר ‘חשבון הנפש’, שנכתב בעברית, התאים הרב לפין את שיטת השיפור העצמי של פרנקלין למסורת הספרותית של תיקון המידות שראה בה חלופה ראויה לחסידות.

לא ברור מתי התוודע הרב לפין לראשונה לכתביו של פרנקלין. ההיסטוריונית ננסי סינקוף סבורה שגם אם הייתה לו היכרות מוקדמת עם הכתבים לפני שפגש בנסיך צ’רטוריסקי, הרי שהערצתו של הנסיך לפילוסוף האמריקני היא שהשפיעה על הרב לפין לעסוק בשיטתו. פרנקלין וצ’רטוריסקי הכירו זה את זה כיוון ששניהם השתייכו למסדר הבונים חופשיים וביקרו בלשכת תשע אחיות, מרכז המסדר בפריז.

בספר ‘חשבון הנפש’ העתיק הרב לפין כמעט מלה במלה את 13 המידות המופיעות באוטוביוגרפיה של פרנקלין, אך דילג על אזכורם של ישו וסוקרטס וערך מעט התאמות נוספות. ‘חשבון הנפש’ הציע שיטה גמישה יותר מזו שהתווה פרנקלין, שיטה שניתן להתאים אותה למידותיו של כל אדם. פרנקלין רצה כאמור להקים אגודת אחווה בינלאומית שתשתמש בשיטתו, ואף טען כי היא מתאימה לבני כל הדתות. הרב לפין לא ניסה לשמור על האופי האוניברסלי של השיטה, אלא עודד את קוראיו להתרכז במאפיינים המתאימים לנסיבות חייהם ולאישיותם. הוא הדגיש כי מניין המידות המופיע בספר ‘חשבון הנפש’ הוא רק דוגמה, וכתב כי קוראים המצליחים לסגל לעצמם מידות אלה יכולים להתמודד עם אתגרים חדשים וליצור לעצמם רשימת מידות משלהם.

כארבעים שנה לאחר פרסום ספרו של הרב לפין הקים רבי ישראל מסלנט את תנועת המוסר, וזו התחרתה עם החסידות על לבם של צעירים אשר רצו להישאר נאמנים ליהדות ולקחת חלק במסע רוחני שאפתני. ראשיתה של תנועת המוסר במאה ה-19, והיא הגיעה לשיא כוחה לפני השואה, אז מנתה כ-3,000 תלמידים בשישים ישיבות אליטיסטיות. הספר ‘חשבון הנפש’, שנבנה לפי שיטת המידות של פרנקלין, קיבל את הסכמתם של תריסר רבנים והיה לספר יסוד בישיבות המוסר.

ממשיכיו של רבי ישראל מסלנט, מייסד תנועת המוסר: הרב אליעזר גורדון, מייסד ישיבת טלז; הרב ירוחם ליבוביץ, משגיח בישיבת מיר; רבי נתן צבי פינקל, הסבא מסלבודקה; הרב יצחק בלאזר, הרב הראשי של סנט פטרסבורג שעלה לירושלים

הספר שפרנקלין לא כתב

הרב לפין כתב למעשה את ספר תיקון המידות שפרנקלין תכנן לכתוב, וייעד אותו ליהודים במקום להפנות אותו לבני כל הדתות כפי שפרנקלין רצה. למרות שהרב לפין הצהיר במפורש בספר ‘חשבון הנפש’ שהשיטה החדשנית אינה המצאה שלו הוא לא ייחס אותה לפרנקלין ורק כתב:

אכן לפני כמה שנים נתגלה תחבולה חדשה, והיא המצאה נפלאה במלאכה זו [של תיקון המידות] שכמדומה שיתפשט טבעה אם ירצה השם במהרה, כאותה של המצאת הדפוס שהביאה אורה לעולם (‘חשבון הנפש’, מהדורת מרכז הספר תשמ”ח, עמ’ לא).

חוקרים יהודים – ובהם הלל לוין, עמנואל אטקס, דוד שחר וננסי סינקוף – ראו בהשמטת שמו של פרנקלין מעשה מכוון. במשך למעלה ממאתיים שנה נותר הקשר בין בנג’מין פרנקלין לבין הספר ‘חשבון הנפש’ נסתר מרבים מחסידיה של תנועת המוסר, כמו גם מחוקרים שעסקו בהגותו של פרנקלין.

ב-1969 כתב הרב ניסן וקסמן כי הופתע כאשר גילה את הקשר בין הספר ‘חשבון הנפש’ – שנלמד ביסודיות רבה בישיבות המוסר במיר ובסלבודקה – לבין בנג’מין פרנקלין. אף אחת מהמהדורות שהשתמש בהן לא הזכירה קשר זה, ואף אחד מרבותיו לא ציין אותו. הרב וקסמן טוען כי השמטת שמו של פרנקלין מיותרת, משום שגם אילו הייתה השיטה מיוחסת לו בפירוש מעמדו של ‘חשבון הנפש’ כספר מוסר יהודי לא היה נפגע:

הספר לא היה יורד מערכו גם אילו ידעו וגילו את מקורו הזר, כמו שלא נגרע מכבודם של … עוד ספרים שממקום אחר מחצבתם, ונתקבלו בחיבה והערצה בברית המסורת ועומדים זקופים בארון ספרי הקודש של האומה (ניסן וקסמן, “ספר שנתעלם מן העין”, ‘שנה בשנה’ תשכ”ט, עמ’ 303–304).

הרב וקסמן כותב במפורש כי הרב לפין ביסס את ספרו ‘חשבון הנפש’ על ‘האוטוביוגרפיה’ של פרנקלין:

השיטה הזאת היא באמת נפלאה עד מאוד בגישתה והערכתה את תכונות האדם וכוחותיו. לכן מצאה חן בעיני רבי מנדל לפין וייסד עליה את ספרו ‘חשבון הנפש’ שחיבר על ענייני תיקון המידות (שם, עמ’ 307).

וקסמן ראה צורך להדגיש כי ‘חשבון הנפש’ אינו סתם תרגום ספרו של פרנקלין אלא פיתוח של רעיון מתוכו כיון שעם השנים התעורר חוסר בהירות רב סביב מקורו של הספר.

לדוגמה, במאמר שפורסם שבע שנים קודם כתב ישראל קרניאלי על מייסד תנועת המוסר רבי ישראל מסלנט:

הוא לא חיבר ספרי מוסר גדולים משלו, אולם בהשתדלותו עובד הספר של הסופר האמריקאי בנימין פרנקלין על ‘תיקון המידות’ על ידי מנדל לפין סטנוב ונתפרסם בשם חדש: ‘חשבון הנפש’ (ד”ר ישראל קרניאלי, “רבי ישראל ליפקין מסלאנט ושיטת המוסר שלו”, ‘סיני’ נא, אייר-סיון תשכ”ב, עמ’ קמה).

לא ייתכן שרבי ישראל מסלנט הוא שעודד את הרב לפין להוציא את הספר, שכן הוא נולד לאחר ש’חשבון הנפש’ פורסם והיה בגיל ההתבגרות כשהרב לפין נפטר. ייתכן כי טעותו של קרניאלי נובעת מהערה שהופיעה במהדורות הספר שראו אור לאחר 1844. בהערה נכתב כי הספר ‘חשבון הנפש’ הודפס עתה לראשונה בעידודו ובהסכמתו של רבי ישראל מסלנט, וקרניאלי הסיק בטעות שההערה משקפת את תמיכתו של מייסד תנועת המוסר בחיבור המקורי, ולא בהדפסה החוזרת של הספר.

כתם ההשכלה

בעולם האורתודוקסי נתפסת עמדתה של תנועת ההשכלה כשלילה מוחלטת של היהדות המסורתית, וייתכן שזו הסיבה שהרב וקסמן מטשטש במאמרו את השתייכותו של הרב לפין לתנועת ההשכלה. בין שני ציטוטים שהוא מביא מהספר ‘חשבון הנפש’ הוא מעיר:

שתי ‘מרגליות’ אחרות [יש בספר], שלוּ לא ידענו מקורן היינו תולים אותן בלשונם העוקץ של ‘שרי השכלת גליציה’ נגד החסידות בני דורו של מחברנו (שם, עמ’ 309–310).

אלא שלפין אכן היה ממנהיגי ההשכלה הגליציאנית ואכן התנגד בחריפות לתנועה החסידית.

יש מי שמפריע להם שהרב לפין היה משכיל, ולאחרים צורמת העובדה שספר שהיה כה מרכזי בסדר הלימוד של ישיבות המוסר אינו מבוסס על מקורות יהודיים. לא בכדי שמו של פרנקלין נפקד מתולדותיה של תנועת המוסר ושמו של הרב לפין נזכר ללא אזכור של קורות חייו.

כך לדוגמא הספר ‘חשבון הנפש’ ראה אור בהוצאת פלדהיים בתשנ”ה בלי אף מלה על פרנקלין. במהדורה זו לא מוזכר גם הקשר של הרב לפין לתנועת ההשכלה.

מחלת השכחה

‘חשבון הנפש’ יצא לאור במהדורות רבות על ידי מו”לים שונים. למיטב ידיעתי, המהדורה היחידה שהזכירה את השפעתו של פרנקלין על הרב לפין היא זו שראתה אור במוסד הרב קוק בתשע”ו. עורך המהדורה, הרב מרדכי שמואל אדלשטיין, מזכיר את פרנקלין ואת שיטתו במבוא שהוא מכנה “כתב התנצלות בעד הספר”:

אמנם גופא דעובדא הכי הוא: חכם שבגויים בנג’מין פרנקלין הוציא לאור בחייו אוטוביוגרפיה מצליחה שניתרגמה ללשונות רבים … בגיל 25 בערך התעוררה בו תשוקה עזה להגיע לשלמות מוסרית … [והוא] גמר בלבו לתקן תכנית שתקנה לו הרגלים חיוביים (‘חשבון הנפש’, מהדורת מוסד הרב קוק תשע”ו, עמ’ 5).

באשר לסיבה שבשלה הצניע הרב לפין את מקור השיטה כותב הרב אדלשטיין “וטעמו עמו” (שם, הערה 21). הוא לא מזכיר את העובדה שהרב לפין היה משכיל, וגם את טעמיו שלו הוא משאיר עמו:

אין ברצוני להיכנס לדיון הרחב על תולדות חיי המחבר, השקפותיו וחוג ידידיו, אף כי יש בהחלט לכתוב דברים שיוכלו להרחיב ההסתכלות על פרטים אלו, אך נמנעתי מכך מכמה טעמים, ואולי עוד חזון למועד (שם, עמ’ 1).

אחרי שהושכח בנג'מין פרנקלין הושכח גם הרב המשכיל מנדל לפין. כרזה שהפיצה אגודת 'תורה ומסורה' מייחסת את 13 המידות לרבי ישראל מסלנט-

אחרי שהושכח בנג’מין פרנקלין הושכח גם הרב המשכיל מנדל לפין. כרזה שהפיצה אגודת ‘תורה ומסורה’ מייחסת את 13 המידות לרבי ישראל מסלנט

דוגמה טובה לנטייה להתעלם מפרנקלין ומדמותו של הרב לפין בהקשר של תיקון המידות היא כרזה שהוציאה ‘תורה ומסורה’, רשת בתי ספר יהודיים בארצות הברית. הכרזה מייחסת את 13 המידות (Midos) לרבי ישראל מסלנט, אבי תנועת המוסר. היא לא מזכירה את מחבר הספר ‘חשבון הנפש’, ובוודאי שלא את בנג’מין פרנקלין. כך גם מוצגות המידות לילדים בבית הספר האורתודוקסי בעיר מגוריי פרובידנס, במדינת רוד איילנד שבארצות הברית. במקומות אחרים מופיעות 13 המידות בלי ייחוס למחבר כלשהו, כחלק מהמסורת היהודית.

ההתעלמות מהקשר בין פרנקלין לבין הרב לפין ניכרת גם מחוץ לתחומי האורתודוקסיה, שם לא התעלמו מפרנקלין אלא מתנועת המוסר. איגוד היהדות הרפורמית ובית הכנסת המרכזי של הקהילה הרפורמית בניו יורק הכינו ערכה הבנויה על שיטת 13 המידות של בנג’מין פרנקלין במטרה “לנהל דיאלוג עוצמתי סביב הערכים היהודיים והאמריקניים” (מתוך אתר המרשתת של היוזמה – Ben Franklin Meets Pirkei Avot). בערכה, שכותרתה ‘בן פרנקלין פוגש את פרקי אבות’, תנועת המוסר זוכה לאזכור אחד בלבד, ואילו הרב מנדל לפין ורבי ישראל מסלנט לא מוזכרים כלל.

עם השכחת השפעתו המשמעותית של פרנקלין על תנועת המוסר היהודית הושכחה גם דוגמה מאלפת של מפגש בין תרבויות.

בסופו של דבר נכנסו 13 המידות של פרנקלין ללא אזכור שמו בין קטעים יהודיים מסורתיים. מתוך חוברת לבת מצווה, דפוס חדוה, ירושלים

***

מי היה בנג’מין פרנקלין? קראו כאן.

–

לקריאה נוספת

בנג’מין פרנקלין, ‘האוטוביוגרפיה’, בתרגומה של רעיה ג’קסון, נהר ספרים, תשע”ב

הלל לוין, “בין חסידות להשכלה: על פולמוס אנטי-חסידי מוסווה”, בתוך: עמנואל אטקס ויוסף שלמון (עורכים), ‘פרקים בתולדות החברה היהודית בימי-הביניים ובעת החדשה’, מאגנס, תש”ם, עמ’ 182–191

נתן מיכאל גלבר, “מנדל לפין-סטנובר והצעותיו לתיקון אורח חיים של יהודי פולין בפני הסיים הגדול (1788–1792)”, בתוך: ספר יובל לכבוד הרב ד”ר אברהם ווייס, ניו יורק, תשכ”ד, עמ’ רע”א-ש”ה

 Shai Afsai, “Benjamin Franklin’s Influence on Mussar Thought and Practice: a Chronicle of Misapprehension”, The Review of Rabbinic Judaism 22, no. 2 (2019), pp, 228-276.

העת החדשה

1808
לספירה

תגים

אליעזר גורדון, בנג'מין פרנקלין, ירוחם ליבוביץ, ישראל מסלנט, מנדל לפין, תנועת המוסר
מאת: שי אפסאי

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

להקדים תרופה

להקדים תרופה

על משמר הדרך

על משמר הדרך

מצבות שרות

מצבות שרות

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס