• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / ימי הביניים / המחזור חוזר הביתה

המחזור חוזר הביתה

בחזרה למרכז העיר
נופך מקומי
לא תעשה לך
האמנות שעשתה כאבי רא"ש
מונופול
הנדיב יהודה
מחזור מתגלגל
להחזיר את המחזור
מאת: אפרים שהם-שטיינר

מחזור תפילה מפואר שהופק בעיר קלן שבגרמניה לפני 750 שנה התגלגל לאמסטרדם שבהולנד וכעת הוא עושה דרכו בחזרה למוזאון היהודי שמוקם בקלן. שורה של רמזים שמעורבים בהם שני רבנים, עובדי סדנת סתתים, סוחר יהודי והארכיבישוף של קלן מצליחה לחשוף את נסיבות יצירתו של המחזור המאויר // אפרים שהם-שטיינר

פורסם בגיליון 124, תשרי תשפ”א, אוקטובר 2020

כל התמונות מהמחזור באדיבות המוזאון להיסטוריה יהודית באמסטרדם ומועצת אזור הריין, קלן. 

צילום עמודי המחזור: ארדון בר-חמא

בספטמבר 2019 עשתה משאית משוריינת את דרכה במהירות לאורך האוטובן הסלול במקביל לנהר הריין מאמסטרדם שבהולנד דרך דויסבורג לכיוון העיר קלן שבגרמניה, מרחק של למעלה משעתיים. במשאית, ארוז בקופסא מיוחדת שנועדה לשמור מפני חדירת לחות, הובל ספר גדול וכבד כבן 750 שנה. הספר מכונה ‘מחזור אמסטרדם’, על שם העיר שבה נשמר במאות השנים האחרונות, אך הוא נכתב, אויר ועוטר בעיר קלן במחצית השנייה של המאה ה-13. המחזור התגלגל במאה ה-17 לקהילה הספרדית באמסטרדם, ומראשית המאה העשרים הוצג במוזאון להיסטוריה יהודית שבעיר. לפני שנה עשה המחזור את דרכו חזרה למקום שבו נוצר, לעיר שבה שימש בימי הביניים כמחזור תפילה בשבתות מיוחדות, בחגים ובימים הנוראים.

מחזור אמסטרדם מקלן בכריכתו

 

בחזרה למרכז העיר

היום המחזור מוצג במוזאון ולרף ריכארדס שבקלן, בחדר מיוחד בקומה השישית שחלונותיו צופים אל אתר בנייה גדול הצמוד למוזאון ולבניין העירייה של קלן, בלב לבו של מה שהיה עד 1424 הרובע היהודי של העיר. בשנה זו גורשו יהודי העיר לצמיתות, והקהילה הימי ביניימית חדלה להתקיים עד למהפכה הצרפתית בשלהי המאה ה-18, אז נכבשה קלן על ידי הצרפתים והיהודים הורשו לשוב אליה. לאחר הגירוש ניתנו בתי היהודים לבני המשפחות העשירות בעיר, מצבות נעקרו מבית הקברות, המקווה נסתם ובית הכנסת הוסב לקפלה של בניין העירייה. באופן אירוני בחרו פרנסי העיר לקרוא לקפלה ‘מרים הקדושה מירושלים’, ועד למאה ה-19 נערכו במקום טקסי נישואין.

רחוב היהודים בקלן. צילום: וילי הורש

באתר הבנייה הנשקף מחלון החדר שבו מוצג המחזור הולך ומוקם מוזאון Miqua – מקווה – הממוקם מעל שרידי מקווה יהודי מימי הביניים שנחשף לפני כשבעים שנה בשטח ששימש בעבר מגרש החנייה של העירייה. שם המוזאון מרמז למקווה העתיק וגם לחיבור המלים Mittel Quarter שמשמעותן מרכז הרובע. המקווה, שהיה בעבר ברובע היהודי של קלן, מצוי כיום בלב הגרעין ההיסטורי של העיר המשמש מוקד תרבות. במוקד זה, המשתרע מתחנת הרכבת והקתדרלה העירונית בצפון עד לשער סוורין בחומה העתיקה בדרום, מצויים מוזאונים ואתרי היסטוריה, דת ותרבות חשובים אחרים.

במטרה לחשוף את העבר היהודי של העיר קלן ולבנות מוזאון בלב הרובע היהודי החלו ב-2006 ביוזמתה של עיריית קלן חפירות ארכאולוגיות נוספות בראשות ד”ר סוון שויטה. הקמת מוזאון שיציג את ממצאי החפירה במקום הימצאם היא חלק ממגמה חדשה בגרמניה המבקשת להנכיח את העבר היהודי במידת האפשר לא רק כאנדרטה לחיים היהודיים שנגדעו בשואה אלא כחלק בלתי נפרד מההיסטוריה המגוונת של ערי גרמניה.

להחזיר את זיכרון היהודים ללב העיר. חפירות ליד בית העירייה. המקווה נמצא מתחת לגג השמאלי. צילום: כריסטינה קונן, עיריית קלן

 

הדברים נכונים במיוחד במקומות כמו העיר קלן שבה העבר היהודי היה שזור בעבר העירוני מהתקופה הרומית עד לימי הביניים ושוב בתקופה המודרנית. ב-2021 יציינו ברחבי גרמניה 1,700 שנה לקיומם של חיים יהודיים במרחב הגרמני. מסמכים רומיים מהמאה הרביעית מעידים כי כבר ב-321 הייתה קהילה יהודית בקלן. העיר הייתה אז בירת הפרובינציה הרומית גרמניה תחתית ונקראה Colonia Claudia Ara Agrippinensium – המושבה של אגריפינה אשת קלאודיוס – ובקיצור Cologne או Köln (קלן).

המוזאון החדש בקלן יתמקד בממצא הארכאולוגי מימי הביניים. במרכזו יוצגו שרידי בית הכנסת, מקווה הטהרה המפואר שגרם מדרגות יפהפה מהמאה ה-12 הוביל את הטובלים בו לעומק 16 מטר מתחת לפני הקרקע עד לאגן המקווה הניזון עד היום ממי תהום – מים חיים.

השאיפה היא להציג את הממצאים הארכאולוגיים במקום הימצאם. המקווה מימי הביניים שנחשף בקלן. צילום: מייקל ואן-דן בוגארד, המחלקה לתרבות ואמנות, האזור הארכאולוגי

 

במרתפי הבתים היהודיים שנחשפו במקום יוצגו ממצאים מהחפירות, ובהם בין השאר שריון קשקשים, שברי מנורה בצורת כוכב המכונה Judenstern – כוכב היהודים, קוביות משחק ועשרות לוחות מאבן צפחה – מתוך מאות שנמצאו – שעליהם חרותות אותיות עבריות. נראה כי לוחות אלה ששימשו לכתיבת טיוטות ורשימות יומיומיות.

טקסטים עבריים בני מאות שנים עבריים חקוקים באבן. אבן ועליה רשימת שמות וסכומי כסף שנמצאה בחפירות בקלן. צילום: סטפן ארנדט LVR

עבודות הבנייה שהחלו ב-2016 עם תום החפירות מתנהלות באיטיות בשל הרצון להגן על הממצא הארכאולוגי הייחודי ובשל הכוונה לאפשר את המשך החפירות בעתיד.

כשהמוזאון יפתח את שעריו יוצג מחזור אמסטרדם בין שרידי המבנה של בית הכנסת, במקום שבו שימש את הקהילה בימי הביניים. בהסכם בין המוזאון בקלן למוזאון באמסטרדם נקבע כי המחזור יהיה בבעלות משותפת של שני המוסדות ויוצג לסירוגין בשניהם.

 

המוזאון המתוכנן ישלים את מראה הרחבה. הדמיה: משרד אדריכלים ונדל לורך

 

נופך מקומי

המידע על מחזור אמסטרדם הוא רב. חוקרים מתחום מדעי היהדות בהולנד התעניינו במחזור כבר בשנות העשרים של המאה העשרים, ובשלהי שנות השמונים חברו יחד פלאוגרפים העוסקים בכתבי יד, קודיקולוגים החוקרים את תולדות הספר, חוקרי תולדות האמנות, ארכיונאים וחוקרי פיוט ופרסמו את מחקריהם על המחזור בספר שראה אור בהוצאת בריל היוקרתית. בעקבות עיון מדוקדק הם קבעו כי המחזור נכתב במחצית השנייה של המאה ה-13, וכנראה לפני 1280. הפיוטים המופיעים בו הם על פי הנוסח של קהילת קלן, והעיטורים והאיורים היפהפיים והצבעוניים שבו הבהירו כי כבר בעת יצירתו הוא היה חפץ יקר ערך. החוקרים משערים כי מחזור זה – כמו מחזורים אחרים מאותה תקופה – נכתב בזכות תרומה של אחד מעשירי הקהילה, אך למרות המידע המפורט שבידינו לא ברור מי מימן ברוחב יד את יצירתו ומה היו הנסיבות שהביאו להפקת מחזור ייחודי שכזה.

כל נדרי - המילים הפותחות את התפילה מוזהבות ומעוטרות

 

מחקר שערכתי לאחרונה – המבוסס על מחקרים קודמים שנעשו סביב המחזור, על המידע על קהילת קלן במחצית השנייה של המאה ה-13 ועל התגליות המרתקות שנחשפו בשנים האחרונות בחפירות בקלן – מנסה לענות על השאלות שנותרו פתוחות.

יהודי אשכנז בימי הביניים היו הראשונים שבחרו לעטר ולאייר את מחזורי התפילה, בדומה לספרי התפילה ולספרי המקרא והאוונגליונים הנוצריים שעוטרו גם הם. ייפוים של חפצי תפילה הדגיש את חשיבותם, את עוצמתה של הקהילה, וכמובן גם את חשיבותו ואת עוצמתו של מי שתרם אותם.

למרות השם הדומה מחזורי תפילה לא היו דומים למחזורים המשמשים כיום בבתי כנסת. לפני עידן הדפוס מחזורים אישיים היו נדירים מאוד, ורוב המחזורים שהגיעו לידינו מימי הביניים שימשו את החזנים בעת תפילה בציבור. מחזורים אלה היו גדולים וכבדים, ושימרו נוסחי תפילה והעדפות פיוטיות של הקהילות המקומיות שבהם שימשו. לא נמצאו כמעט שני מחזורים הזהים בנוסחם ובסדר הפיוטים שבהם מקהילות אשכנז בימי הביניים.

מחזור התפילה שימש את הקהילה בשבתות שבהן יש קריאה מיוחדת בתורה, בשמחות משפחתיות, בחגים ובימים הנוראים. במחזורים נשמרו פיוטים של פייטנים מהעת העתיקה ומימי הביניים, ובהם גם פיוטים שחיברו פייטנים ידועים כמו רבי שמעון בן יצחק ורבי מאיר ש”ץ ורבנים ובעלי הלכה ידועים כמו רבי אליעזר בן נתן (ראב”ן), רבי מאיר מרוטנבורג (מהר”ם) ורבי אברהם אבן עזרא (ראב”ע). הם חרזו והוסיפו פיוטי קרובות, קדושתאות, זולתות, סליחות וקינות. קהילות שונות העדיפו פיוטים ופייטנים שונים, וכך התגוונו מחזורי התפילה ונשאו סממן קהילתי או אזורי.

עיצוב מפואר, צבעוני וקישוטי, בשילוב אותיות מוזהבות

 

לא תעשה לך

הפקת מחזור תפילה – שנעשתה בעת ההיא בכתב יד – עלתה כסף רב. במחזור היו מאות עמודי קלף, והיה צריך לשלם שכר לסופר, לנקדן, למעטרים ולמאיירים. המפוארים והיקרים מבין המחזורים נכתבו בזכות נדבנים עשירים שתרמו אותם לקהילותיהם. במחזורים רבים, כמו בכתבי יד מפוארים אחרים, מופיע בסוף כתב היד קולופון – מעין אחרית דבר שבה צוינו שמותיהם של הסופר שהעתיק את כתב היד ושל הנקדן, ולעתים צוינו בו פרטים נוספים כמו שמו של הבעלים או של התורם. לפעמים הוסיף גם מי שהחזיק בכתב היד במהלך הדורות את שמו לקולופון.

הקולופון של מחזור אמסטרדם לא הגיע לידינו, ועל כן נותרה זהות הפטרון שעמד מאחורי יצירתו עלומה. עיטור המחזורים היה כאמור בגדר חידוש, והיו רבנים התנגדו לו. דווקא התנגדות זו עשויה להוביל לפתרון אפשרי לתעלומת הפטרון.

בין תשובותיו ההלכתיות של המהר”ם מרוטנבורג נמצאת גם תשובתו לשאלת תלמידו רבי אשר בן יחיאל (רא”ש) תושב קלן. כדרכם של רבים מהכתבים מסוגה זו נותרה בידינו רק התשובה ואיננו יודעים מה היה נוסח השאלה. התשובה אינה נושאת תאריך, אולם אפשר להצביע על טווח השנים שבהן נכתבה. היא נכתבה לאחר 1265 – השנה שבה חזר הרא”ש מלימודיו בבית מדרשו של המהר”ם ברוטנבורג לעיר הולדתו קלן, ועל כן התקשורת בינו לבין רבו נעשתה בהתכתבות; והיא נכתבה לפני 1281 – השנה שבה נפטר אביו של המהר”ם – שכן הוא חותם מאיר ב”ר ברוך שיחיה.

הרא”ש הוטרד מהתופעה של איור ועיטור המחזורים וחשש שיש בה עברה על האיסור “לא תעשה לך פסל וכל תמונה” הנזכר בעשרת הדיברות. בתשובתו מבהיר המהר”ם כי גם דעתו אינה נוחה מתופעה זו, אולם מסיבה אחרת. לדעתו אין חשש מעברה על איסור, אך העיטורים עשויים להסיח את הדעת מהכוונה בתפילה. בהמשך הוא מתייחס ליצירות אמנות אחרות בבית הכנסת, ונראה כי הרא”ש שאל אותו גם עליהן. המהר”ם מתמקד בתגליפים שמכלל ציור דו ממדי יצאו ולכלל פסל מגולף תלת ממדי לא באו. דעתו אינה נוחה מהם בשל הבליטות, אך הוא סבור כי לא מדובר בפסלים האסורים לגמרי. בסוף התשובה הוא מזכיר נימוק אפשרי נוסף – כל עוד התגליפים מהווים עיטור וייפוי למבנה ואינם פסל תלת ממדי העומד בפני עצמו אין בהם עברה על האיסור – אך הוא מסתייג מנימוק זה.

האם מותר לעטר בדמויות? ציורי חיות המעטרים את מגילת שיר השירים

 

שאלת אדוני על צורת חיה ועוף שבמחזורים, ותמהת למה איני מוחה בהם … נראה בעיניי דוודאי לא יפה עושים, מתוך שמסתכלים בצורות הללו אין מכוונים לבם בתפילתם לאביהם שבשמים. מיהו אין כאן איסור דלא תעשה לך פסל … בציורא שהן ממיני צבעים בעלמא ואין ממשות בהן כלל … ונראה לי דאפילו ישראל מותר לצור צורות במיני צבעים ואין בזה משום לא תעשה לך פסל, דלא אסור אלא פרצוף גמור חקוק בששר, אבל במיני צבעים מותר … יכולני לומר דלא שייך לא תעשה לך פסל אלא בתלוש בפני עצמו, אבל על הכותל במחובר לא, דאינו אלא לנוי בעלמא ובטל לגבי הכותל. ואף על פי שאני מדמה, לא הייתי אומר כך כמו זה התירוץ האחרון (‘שו”ת מהר”ם מרוטנבורג’ חלק ג’, דפוס קרימונה, סימן כד).

 

האמנות שעשתה כאבי רא”ש

מפתה לקשור בין תשובת המהר”ם לרא”ש, תושב קלן, לבין מחזור אמסטרדם. טווח השנים שבו נכתבה תשובת המהר”ם – שנות השישים והשבעים של המאה ה-13 – נמצא בטווח השנים שציינו החוקרים באשר לשנים שבהן הופק המחזור, ולדעתי סביר מאוד ששאלת הרא”ש קשורה ליצירת המחזור.

התגליפים המוזכרים בתשובה מתאימים לממצאים הארכאולוגיים מקלן. בחפירות שנערכו מאז 2006 נחשפו מאות שברים מהבימה המפוארת שניצבה במרכז בית הכנסת. היא נבנתה מאבן גיר לבנה ובוהקת שיובאה מצפון צרפת ולא מאבן החול האופיינית לאזור. באמצעות שימוש בתוכנות מחשב הצליחו ארכאולוגים לשחזר את מראה הבימה. בין תגליפי האבן שעיטרו אותה נמצאו לא רק עיצובים גאומטריים ומוטיבים מעולם הצומח אלא גם תגליפי ציפורים וחיות שונות, כולל כלבים וקופים, שפניהם דומות לפני אדם.

שברי הבימה מימי הביניים שנחשפו אפשרו שחזור של מראה הבימה במרכז בית הכנסת. באדיבות עיריית קלן, המוזאון היהודי MiQua, האוניברסיטה הטכנית בדרמשטדט ומשרד ארכיטקטורה וירטואליס GmbH

 

הארכאולוגים תארכו את בניית הבימה לסביבות 1270 על סמך קשרים שמצאו בין הבימה לבין כתובת ייחודית הנמצאת בקתדרלה של קלן. מדובר בכתב הזכויות שהעניק הארכיבישוף של קלן אנגלברט השני פון פלקנבורג ליהודי העיר ב-1266. בשונה מכתבי הזכויות המוכרים לנו המסדירים את זכויותיהם ואת חובותיהם של היהודים שנכתבו בדרך כלל על קלף או על נייר, כתב הזכויות מקלן נחרת באבן והוצב במקום ציבורי בולט במיוחד – צמוד לקיר בקתדרלה של העיר. האבן שעליה נחרת כתב הזכויות זהה לאבן המיובאת שבה השתמשו לבניית הבימה בבית הכנסת. בשל מחירה הגבוה של אבן הגיר הלבנה ובשל נדירותה באזור קלן הסיקו הארכאולוגים כי בשני המקרים השתמשו באותו גוש אבן. גם הסימנים שהותירו סתתי האבן של הבימה זהים לסימנים שנמצאו בין עיטורי הקתדרלה שתאריך יצירתם ידוע. בימי הביניים שימשו סימני הסתתים מעין חתימה על יצירותיהם, וסימנים אלה שייכים לאומנים מסדנת אבן שהייתה במרחק של כמאתיים מטר מבית הכנסת ופעלה בתקופה זו.

סביר אם כן להניח כי שאלת הרא”ש, שנשלחה כאמור בין השנים 1265-1281, עסקה הן באיורי המחזור והן בתגליפי האבן – שני מיזמים אמנותיים שפיארו את בית הכנסת בקלן באותן שנים. הרא”ש הסתייג כנראה משני החידושים וביקש ממורו המהר”ם לתמוך בעמדתו, אך נראה מתשובת המהר”ם כי עמדתו הייתה מתונה יותר מזו של הרא”ש, וכי על אף שהוא אינו סומך את ידיו על המיזמים האמנותיים של קהילת קלן הוא אינו שותף לתפיסת תלמידו הצעיר כי יש לסלק את היצירות מבית הכנסת.

 

מונופול

מי היו יזמי האמנות השנויה במחלוקת? כיוון אפשרי לתשובה נמצא בכתב הזכויות החרות באבן. כתב הזכויות מחדד זכויות קודמות שנשחקו ודומה בפרטים רבים לכתבי זכויות קודמים שהוענקו ליהודי העיר, אך בשורות האחרונות שלו יש חידוש העשוי לרמז מי היו היהודים שהביאו להענקתו, לחריתתו באבן ולהצבתו בקתדרלה העירונית.

כתב הזכויות שניתן ליהודי קלן נחקק באבן והוצב לראווה בקתדרלה העירונית צילום: וילי הורש

 

מאז שהוקמה על ידי הרומים במאה הראשונה הייתה העיר קלן מוקד מנהלי אזורי ומוקד מסחרי ועסקי תוסס. מהמאה העשירית היא התפרסמה בזכות ירידי המסחר שהתקיימו בה. הירידים משכו לקלן סוחרים מאזור נהרות הריין, המוזל והרוהר, מארצות השפלה ומצפון צרפת ואף סוחרי צמר מבריטניה. לצד המסחר התקיימה בעיר קהילה עסקית שהתעשרה מהענקת אשראי לסוחרים. רוב הבנקאים ומעניקי האשראי בקלן – כמו במקומות רבים בגרמניה ובאירופה – היו יהודים. בשורות האחרונות של כתב הזכויות הצהיר הארכיבישוף כי הוא מעוניין למנוע את התיישבותם ואת התבססותם בעיר של קהורסינים – בנקאים לא יהודים מצפון צרפת שמוצאם באיטליה. הארכיבישוף נענה לבקשת היהודים שרצו למנוע תחרות ואסר על השתקעותם של בנקאים אלה בעיר, ואפילו על לינתם בה לאחר שנכנסו אליה לשם עסקיהם. הענקת הבלעדיות על הלוואה בריבית ליהודים התאפשרה בשל נסיבות פוליטיות ייחודיות.

בשלהי שנות השישים וראשית שנות השבעים של המאה ה-13 גבר המאבק בין הארכיבישוף של קלן ששלט בעיר לבין משפחות האצולה העירונית. המאבק גלש מעת לעת לעימות צבאי, והארכיבישוף נזקק לא פעם לכסף מזומן כדי לממן את ההוצאות הצבאיות שהאמירו. מסמכים ארכיוניים מלמדים כי הארכיבישוף לווה מבנקאים יהודים כספים רבים בריבית. סביר מאוד להניח שאותם יהודים אמידים ניצלו את מצוקתו הפוליטית והכלכלית לטובתם, ואילצו אותו למנוע תחרות שתאיים עליהם.

 

הנדיב יהודה

היהודי האמיד ביותר בתקופה זו בקלן היה ליוורמן מדירן. במסמכים יהודיים מכונה ליוורמן בשמו העברי “הנדיב יהודה בן שמואל”. לפי רישומי נדל”ן בלטינית ובעברית רכש ליוורמן ב-1266 מגרש סמוך לבית הכנסת של קהילת קלן ובנה עליו את ביתו – מעין ארמון עירוני, בית בן ארבע קומות ובו 16 חלונות. האם ליוורמן ביקש לבנות את ביתו ליד בית הכנסת בעקבות השקעתו בייפוי ובעיטור המבנה ואולי גם ביצירת מחזור אמסטרדם?

הכינוי ‘נדיב’ שהוצמד לשמו של ברישומי הנדל”ן העבריים מעלה את ההשערה כי הוא התורם האלמוני, אלא שבמחזור לא נמצא כאמור קולופון ולכן יש לחפש רמזים במחזור עצמו ובעיטוריו. יש במחזור לא מעט איורי אריות המהדהדים את האריה המוזכר בברכת יעקב ליהודה: “גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ, כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ” (בראשית מ”ט, ט’).

דמות אריה עם כתר בתחתית העמוד לצד המילה מלך

 

באיור הסמוך לפיוט ‘מלך עליון’ הנאמר בימים הנוראים מונח על ראש האריה כתר מזהב, ובעמוד של הפיוט ‘אלוף’ עומדים משני צדי המלה הפותחת שני אריות על רגליהם האחוריות ופיהם פתוח בשאגה. בימי הביניים שימש לא פעם הכינוי אלוף כדי לציין בן קהילה אמיד שתמך במיזמים בעלי חשיבות דתית, כפי שהיה נהוג גם בישיבות בבבל. לא מן הנמנע כי דמות האריה והכינוי אלוף המודגשים באיורי המחזור מרמזים לשמו של תורם בשם יהודה.

שני אריות מעטרים את המילה אלוף. ייתכן כי הדגשת המלה אלוף וציורי האריות רומזים לזהותו של תורם המחזור.

 

כמו יהודים רבים בימי הביניים נקרא יהודה ליוורמן על שם עיר מוצאו דירן הסמוכה לקלן. נראה כי לאחר שהתעשר הוא עקר לעיר הגדולה קלן שהייתה מרכז העסקים. בפיוט לשבת חול המועד פסח שבה קוראים את מגילת שיר השירים מודגשת במחזור המלה ‘כמגדל’ מהפסוק “כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ” (שיר השירים ד’, ד’), ולצד הפיוט יש איור של חומה עם שלושה מגדלים ומעליה כתר מעוטר בפרחים. האיור והעיטור דומים באופן מפתיע לסמלה של העיר דירן שממנה הגיע ליוורמן, ויש בכך חיזוק נוסף להשערתנו שיהודה ליוורמן מדירן הוא זה שתרם את הכסף ליצירת מחזור אמסטרדם.

חומה בעלת שלושה מגדלים ומעליה כתר לצד המילה מגדל. המגדלים המעטרים את הפסוק משיר השירים דומים באופן מפתיע לאלה המופיעים בסמל העיר דירן, עירו של הנדיב יהודה ליוורמן

 

המחזור והבימה המעוטרת היו שני מיזמים אמנותיים שנועדו ליפות ולהעשיר את בית הכנסת של קהילת קלן, ובה בעת להעצים את מעמדם של מי מעשירי הקהילה שהצליחו לנצל את מצוקתו הפוליטית והכלכלית של הארכיבישוף ולהשיג זכויות משמעותיות עבור יהודי העיר בכלל ועבור פרנסי הקהל בפרט.

 

מחזור מתגלגל

איננו יודעים בוודאות מה היו גלגוליו של המחזור. יהודי קלן גורשו ממנה לראשונה ב-1349, חזרו אליה ב-1372 וגורשו שוב ב-1424. בשולי המחזור מופיעות רשימות של פיוטים שיש להוסיף או להשמיט, וכתיבת היד ברשימות אלה מאוחרת לכתב היד המקורי. רשימות אלה מלמדות כי המחזור שימש כנראה קהילות אשכנזיות נוספות מחוץ לקלן לפני שהגיע לאמסטרדם.

הערת שוליים שנוספה בתקופה מאוחרת

 

הערה אחת מעניינת במיוחד נמצאת בעמוד 126 של מחזור:

היום יום א’ ח’ כסלו ת”ל לפ”ק [לפרט קטן, 1669] נתן פייבוש לוי דרוקר לקהל יצ”ו [ישמרם צורם ויחיים] עבור קטטות ומריבות שמריב כנגד קהל יצ”ו נתן המחזור לחלוטין עולמית לקהל יצ”ו.

האדם שנתן את המחזור לקהילה כסוג של כפרה על התנהלות לא ראויה הוא כנראה אורי פייבוש בן אהרן ויטמונד הלוי. דרוקר פירושו סדר דפוס, ולאורי פייבוש היה בית דפוס עברי באמסטרדם במחצית השנייה של המאה ה-17. פייבוש היה נכדו של משה אורי הלוי, הרב האשכנזי של אמדן (עמדין) שבגרמניה שהוזמן לאמסטרדם לשמש כרבה של קהילת האנוסים מספרד ומפורטוגל ששבו ליהדות, וסביר להניח שהמחזור היה בחזקתו. אהרן, בנו של הרב משה אורי הלוי ואביו של אורי פייבוש, היה החזן של הקהילה הספרדית.

החוקר ההולנדי הרב יצחק מארשן (מהרסן) מצא לפני כמאה שנה בין המסמכים של קהילת אמסטרדם רישום מבית הדין של הקהילה מב’ בכסלו ת”ל (1669), שבוע לפני העברת המחזור לידי קהילת אמסטרדם, ובו מבקש המדפיס אורי פייבוש מחילה רשמית מהקהילה. סיבת המריבה בין המדפיס לבין פרנסי הקהילה לא ידועה כל צורכה, אולם ידוע כי באותה תקופה שרר מתח בין הקהילה הספרדית לקהילה האשכנזית בעיר וגם בין הקהילה האשכנזית הוותיקה לבין הקהילה שהקימו פליטים יהודים שהגיעו לאמסטרדם מפולין בעקבות פרעות ת”ח-ת”ט. ייתכן שמתחים אלה עוררו את שאלת נאמנותה של המשפחה האשכנזית לקהילה הספרדית, וכהוכחה לנאמנותו מסר המדפיס את הספר היקר לקהילה.

 

דרכו של מחזור מקלן לאמסטרדם. נהר האמסטל הזורם באמסטרדם ומאחוריו בית הכנסת הפורטוגלי, יאן דה באייר, 1758. ארכיון העיר אמסטרדם, אוסף אטלס ספליטגרבר

להחזיר את המחזור

סיפור שיבתו של מחזור אמסטרדם לקלן שבה נוצר והשאיפה להציגו לציבור הרחב בעיר שבה שימש לראשונה בקודש מהדהדים את תחושותיהם של היהודים בימי הביניים. הם ביקשו לפאר וליפות את בתי הכנסת שלהם, להנכיח את עצמם בערי מגוריהם, ואף להשתמש בסמלים שייצגו את מקומות מגוריהם כדי לייצג את עצמם, כפי שנעשה בשימוש בסמלה של העיר דירן במחזור.

ניכר כי פרנסיה של קהילת קלן, אנשי עסקים ובנקאים בעלי כוח פוליטי ויכולת כלכלית מרשימה, ראו בייפויו של בית הכנסת ובעיטור חפצים ששימשו בו מעין הצהרה על מעמדם החברתי במתחם הציבורי הקהילתי והדתי של בית הכנסת. ייתכן שהייתה במעשיהם גם הצהרה כלפי חוץ – ניסיון לאמץ דפוסי התנהגות הדומים לאלה של בני מעמדם בחברה הסובבת. ייפוי ועיטור המחזור הקהילתי והשימוש בגוש אבן מיובא לבימה – כנראה אותו גוש אבן שבו השתמשו חרשי האבן בסדנה המקומית לחריתת כתב הזכויות המחודש ליהודי העיר בקתדרלה – היוו הצהרה שכזו. עם זאת, למרות הניסיון לדמות לסביבה ביטאו מבנה בית הכנסת והמחזור שייצג את מורשתה של הקהילה דווקא את שונותם הדתית של היהודים מסביבתם.

לצד העדות על עולמה המורכב של האליטה הכלכלית אפשר לראות גם את מורכבותה של העמדה הרבנית. יצירות האמנות שיזמו פרנסי הקהילה עוררו הסתייגות בקרב ההנהגה הרבנית, כפי שניכר מתשובת המהר”ם מרוטנברג שבה משתקפת גם שאלתו של הרא”ש, אולם ההנהגה הרבנית הוותיקה השכילה לא למתוח את החבל בינה לבין הפרנסים יותר מדי.

תמונת העבר העולה מסיפורו של המחזור היא מורכבת, מגוונת, צבעונית ורב ממדית כמו המחזור עצמו. הסיפור – שמככבים בו סוחרים ושליטים נוצרים לצד רבנים – משרטט את המתחים בין מעמדו של הפרט למעמד הקהילה, בין הזהות האזורית לזהות המקומית, בין הנהגה חומרית להנהגה רוחנית ובין יהודים לנוצרים.

 

פורסם בגיליון 124, תשרי תשפ”א, אוקטובר 2020

ימי הביניים

1270
לספירה

תגים

אורי פייבוש, אמסטרדם, דירן, יהודה בן שמואל ליירמן מדירן, יהודי אשכנז, ימי הביניים, כתב זכויות, לא תעשה לך, מהר"ם מרוטנבורג, מחזור, מחזור אמסטרדם, פיוטים, קולופון, קלן, רא"ש
מאת: אפרים שהם-שטיינר

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

החרב המגן והסוס

החרב המגן והסוס

מדף חדש בארון הספרים היהודי

מדף חדש בארון הספרים היהודי

הקיר הפילוסופי

הקיר הפילוסופי

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס