• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / פרי עץ הדר לארץ המוזהבת

פרי עץ הדר לארץ המוזהבת

מקורסיקה לאיים הקריביים
סערה בתיבת אתרוג
אתרוגים וזהות יהודית
פֵּרות מארץ הקודש
מאת: Jonathan D. Sarna

בפני המהגרים היהודים שהגיעו לארצות הברית ניצב האתגר לקיים חיים יהודיים במקום חדש ומרוחק. מאיפה ייקחו אתרוגים? האם אפשר לסמוך על כך שהפֵּרות הגדלים בר באיים הקריביים או אלה שניטעו בקליפורניה הם אתרוגים כשרים ולא בני כלאיים? מאחורי המחלוקת עמדו גם לבטי זהות של הקהילה החדשה // יונתן דניאל סרנה וזאב אלף

פורסם בגיליון 135, תשרי תשפ”ב, ספטמבר 2021

מאת פרופ’ יונתן דניאל סרנה ופרופ’ זאב אלף

גרסה אקדמית מורחבת רואה אור בספר  Be Fruitful! The Etrog in Jewish Art, Culture, and History בעריכת וורן קליין, שרון מינץ ויהושע טפליצקי.
האם יהדות ארצות הברית תיגרר אחר הנהוג באירופה או שתפתח שוק משלה? 'סוכות', לאופולד פיליכובסקי, סביב 1895 באדיבות המוזאון היהודי של ניו יורק

 

בשנת 1882 היה מחיר האתרוגים בלוס אנג’לס זול במיוחד – רק 25 סנט לאתרוג. איזידור צ’וינסקי, כתב העיתון The American Israelite בסן פרנסיסקו, שהשתמש בשם העט ‘מפטיר’, דיווח:

הם יפים למראה ועדיפים … על כל אתרוג שיובא אי פעם למדינה הזו (Maftir, “Correspondence: San Francisco”, The American Israelite, 3.11.1882, p. 152).

כשאתרוגים עלו רק 25 סנט. מטבע של רבע דולר אמריקאי שהוטבע ב-1882

 

נראה היה כי האתרוגים המקומיים שגדלו בבירת ההדרים החדשה של ארצות הברית יפתרו את הבעיה שהעיקה על שומרי המצוות האמריקנים עד אז, כפי שהסביר הרב משה ויינברגר מניו יורק ב-1887:

עוד לפני שנים קשה היה לאיש עני בנויארק לקנות לו אתרוג ולולב לעצמו, ואף המהדרין והחרדים הוכרחו לצאת ידי חובתם באתרוגים שהביאו להם הרוכלים העניים בבוקר בבוקר בכל שבעת הימים, ועתה רחוק למצוא בית בקרב בני ישראל הכשרים והנאמנים שלא יהיה בו אתרוג הדר, ובהרבה בתי כנסיות, ובפרט בבתי התפילה הקטנים, כמעט כמספר המתפללים מספר האתרוגים (משה וויננבערגער, ‘היהודים והיהדות בנויארק’, עמ’ 51).

כעבור שנים מעטות פסק גידול האתרוגים בארצות הברית לגמרי. בניגוד לכל היגיון כלכלי ניצחו אתרוגים יקרים ומיובאים את הזנים המקומיים הזולים יותר. כדי להבין מה גרם לכך צריך לחזור לראשית המאה ה-19, לסיפורו של האתרוג בעולם החדש.

 

מקורסיקה לאיים הקריביים

בעשורים הראשונים של המאה ה-19 השתמשו יהודי ארצות הברית באתרוגים שגדלו בארצות הברית, באיים הקריביים ובאי הצרפתי קורסיקה שבים התיכון. האתרוגים היפים והיקרים ביותר היו אלה שיובאו מקורסיקה. הם היו מזן דיאמנטה, על שם העיר בדרום איטליה שבה גדלו, ובין היהודים נודעו בשם אתרוגי קלבריה על שם המחוז שבו נמצאת דיאמנטה, בקצה המגף האיטלקי, או בשם יאנובר על שם נמל גנואה (ג’נובה) שממנו נשלחו האתרוגים לריכוזים יהודיים. לאתרוגים אלה הייתה מסורת ארוכה ששורשיה בתקופת בעלי התוספות במאות ה-12 וה-13, והם הזן המועדף על חסידי חב”ד עד היום.

אתרוגי קלבריה הגדלים בדרום איטליה ובאיים הסמוכים אליה התחבבו על נוטלי ארבעת המינים והם שניטעו בארץ ישראל בעידודו של הרב קוק צילום: Bcohn

 

הבעיה הייתה שרבים מאתרוגי קלבריה שהגיעו מקורסיקה גדלו על עצים מורכבים – שיטה שהפכה את העצים לחזקים יותר ואת הפֵּרות לעמידים יותר בפני תלאות המסע, אך העלתה ספקות הלכתיים שונים ובהם גם חשש כלאיים. החשש מהרכבה גרם ליהודים רבים להימנע משימוש באתרוגים מקורסיקה, ועד היום יש באי רק מטעים מעטים הנחשבים מהימנים. מלבד הדאגה לאילן היוחסין הבוטני של הפרי והחשש מנישואי תערובת של העצים, גם האספקה הפכה בעייתית במהלך מלחמות נפוליאון. בשנים אלה הגיעו רק אתרוגים מועטים אל מעבר לאוקיינוס, ויהודי ארצות הברית היו צריכים למצוא להם תחליף.

מלחמותיו של נפוליאון באנגלים פגעו בדרכי הסחר הימי לעולם החדש. 'קרב סן דומינגו, שישה בפברואר 1806', ניקולס פוקוק, 1808 אוסף המוזאונים המלכותיים, גריניץ'

 

למרבה המזל איכרים אמריקאים בעלי יוזמה הגיבו בהתלהבות לביקוש העולה לאתרוגים. הם נטעו מטעי אתרוגים ששימשו גם לייצור ממתקים וגם לצרכים רפואיים. בספרו של תומס ג’פרסון Garden Book (ספר הגינה) יש רישום המעיד כי הוא גידל – כלומר עבדיו גידלו – את הפרי במונטיצ’לו – האחוזה שהקים בווירג’יניה. הוא לא עשה זאת כדי לספק את הפרי ליהודים, אלא רק לתפארת הניסוי החקלאי. היו אזורים נוספים בארצות הברית שבהם נטעו אתרוגים, אך התברר כי העצים רגישים לקור, ורוב הניסיונות לגדל אותם במזרח ארצות הברית הסתיימו בכישלון.

נדרש אפוא פתרון אחר, והוא נמצא באיים הקריביים. הם היו קרובים יותר לארצות הברית מקורסיקה ומקורפו שבים התיכון, והיבוא משם לא הופרע בעתות מלחמה. האתרוגים הובאו לאיים הקריביים, ובעיקר לג’מייקה, על ידי המשלחת השנייה של קולומבוס ב-1493, וכך נוצר שוק של אתרוגים זולים בעולם החדש. הבעיה הייתה שצבעם של האתרוגים הקריביים היה צהוב חיוור, והם גם היו חלקים ועגולים יותר מאלה שגודלו בקורסיקה. המראה השונה העלה את השאלה האם אכן מדובר באתרוגים כשרים, והחל פולמוס עתיר השמצות בין מנהיגים יהודים הן בעולם הישן והן בעולם החדש.

האתרוג ההפוך

בשנות השלושים של המאה ה-19 העלו רבנים באירופה טענות באשר לכשרותם של האתרוגים הקריביים, אולי גם משום שביקשו להגן על סוחרי האתרוגים האירופים. הטענה המוזרה ביותר הועלתה על ידי הרב יעקב אטלינגר, מחבר הספר ‘ערוך לנר’ על התלמוד. הוא טעה לחשוב כי האיים הקריביים נמצאים מדרום לקו המשווה, על כן כתב בספרו על הלכות סוכה ולולב:

ונסתפקתי אם אנו יושבי אירופא יוצאין [ידי חובה] בד’ מינין שגדלו באיי אמעריקא שיושבין תחתינו וכן אפכא, שידוע מה שכתבו הטבעים [חוקרי הטבע] שרגליהם נגד רגלינו, ומה שאין נופלין נגד השמים הוא מפני ששם הבורא כוח מושך בארץ. ואם כן המינים שגדלו שם, אם נוטלין אצלנו הוא הפוך מדרך גדילתן, שאצלנו גדלו ראשי הלולב וההדס ההם יותר למטה מזנבם (‘בכורי יעקב’ הוצאת אלטונה תקצ”ו, דף נד, עמוד ב’).

לדברי הרב אטלינגר, מי שיחזיק באירופה אתרוג שגדל בקריביים לפי המנהג המקובל, יחזיק אותו למעשה הפוך מדרך גידולו, וכך לא תתקיים החובה ליטול את ארבעת המינים בדרך גידולם הטבעית.

התובנה המדעית המפוקפקת של הרב אטלינגר הובילה אותו להפריד בין הקהילות ולהגן בכך על משווקי האתרוגים באירופה מפני תחרות זולה. האתרוגים שגדלו בעולם החדש, ההפוך, מותרים לשימוש בעולם ההוא, ואילו באירופה מותר להשתמש רק באתרוגים שגדלו באירופה או באגן הים התיכון. בהוצאות מאוחרות יותר של ‘בכורי יעקב’ חל שינוי, ואוסטרליה היא שמוגדרת כמקום שנמצא מתחת לקו המשווה ולא האיים הקריביים. אלא שכאשר הרב אטלינגר כתב את ספרו ב-1836 הקהילה היהודית באוסטרליה הייתה עדיין זעירה ואפילו לא בנתה בית כנסת, ועל כן נראה כי הדברים שוכתבו בהוצאות הבאות כדי שלא יישמעו מגוחכים.

במפה ששרטט אברהם אורטליוס ב-1570 אוסטרליה מתוארת כארץ לא נודעת, אבל ג'מייקה נמצאת בבירור מצפון לקו המשווה מאוסף ספריית הקונגרס

 

שנים אחדות אחר כך פסל הרב שלמה הירשל מלונדון, הרב הראשי הראשון של בריטניה, את כשרותם של האתרוגים הקריביים וטען כי המראה הבהיר והמרקם החלק שלהם מעידים שהם כנראה הורכבו על עצי לימון.

האתרוגים רגישים לקור, והרכבה על עץ לימון הייתה פתרון רווח לבעיה. גזע של אתרוג מורכב בקורסיקה צילום: Blackdot

סערה בתיבת אתרוג

בשנות הארבעים של המאה ה-19 המשיכה האוכלוסייה היהודית בארצות הברית לגדול, ובין המהגרים היו גם רבנים מלומדים שהעבירו את הוויכוח לעולם החדש. בין המצדדים באתרוגים שגדלו באיים הקריביים היה הרב אברהם רייס מבולטימור, הרב הראשון שהתיישב בעולם החדש. לבקשתו של יצחק ליסר, מנהיג אורתודוקסי מפילדלפיה ועורך כתב העת היהודי The Occident and American Jewish Advocate, הביע הרב רייס את דעתו בעניין האתרוגים הקריביים:

אני חושב שזו חובתי למען דתנו להצהיר כי האתרוגים האלה הם כשרים, ואי אפשר למצוא דבר כנגדם בכל דברי הפוסקים, ראשונים ואחרונים (Abraham Rice, “American Citrons”, The Occident and American Jewish Advocate, May 1847, p. 117).

הרב אברהם רייס, סוחר במקצועו שהקים קהילה אורתודוקסית בבולטימור, נלחם במשך שנים בנטיות הרפורמיות בעיר והיה מהכותבים הקבועים בכתב העת של יצחק ליסר

ללא אתרוגים אלה, טען הרב רייס, לא יהיו ליהודי ארצות הברית אתרוגים בכלל, כיוון שאי אפשר לסמוך על משלוחים מאירופה שלעתים הגיעו רק לאחר חג הסוכות. חקירתו היסודית של הרב רייס שכנעה אותו שאין כל בעיה באתרוגים הקריביים. הוא גם גילה כי רבים מהם גדלים בטבע, ועל כן הם בוודאי אינם מורכבים:

כל השמועות שעלו נגד כשרות האתרוגים האלה בטעות יסודן ובמידע מוטעה (שם).

בין המתנגדים לעמדתו של הרב רייס היו הנרי גולדשמידט מניו יורק ויצחק לוי מסינסינטי. גולדשמידט טען כי באתרוגים הקריביים שבחן היו כל הסימנים המעידים על כך שהם הורכבו על עצי לימון. כסיוע לעמדתו הוא סיפר כי כשהיה אצל הרב שלמה הירשל בלונדון הרב הראה לו אתרוגים מהקריביים ופסל את רובם בשל היותם מורכבים. יצחק לוי מסינסינטי בחן במשך שבע שנים למעלה מ-500 אתרוגים ומצא בכולם סימנים המאפיינים אתרוגים שנקטפו מעצים שהורכבו על עצי לימון. שניהם טענו כי יהודי ארצות הברית צריכים ליישר קו עם יהודי אירופה בנושא זה, גם אם משמעות הדבר היא שיהיה עליהם לרכוש אתרוגים יקרים שייובאו מעבר לאוקיינוס.

העדות המשכנעת ביותר בדבר כשרותם של האתרוגים הקריביים מצויה במכתב אישי ששלח הרב מוזס נתן, ששימש כרב הקהילה במושבת האיים הדנית סנט תומס (היום באיי הבתולה האמריקאיים), ליצחק ליסר ב-1847. כמי שמילא תפקידים בקינגסטון שבג’מייקה הוא הכיר את האזור ואישר את קביעתו של הרב רייס כי האתרוגים גדלים בטבע ולכן אין חשש שהם הורכבו בידי אדם. לדבריו, חיפוש סימנים המעידים על הרכבה נצרך רק באתרוגים אירופיים המגודלים בקפידה על ידי חקלאים, ואילו החקלאים באיים הקריביים מקדישים את רוב זמנם לגידולים רווחיים הדורשים אדמה פורייה, כמו סוכר וקפה, ואינם מבזבזים את זמנם על הרכבה של אתרוגים שאינם מבוקשים. עוד תיאר הרב נתן מהיכרותו האישית כיצד קוטפים העבדים את האתרוגים בג’מייקה:

בג’מייקה במיוחד אני יכול לקבוע בוודאות רבה שהאתרוגים גדלים במצבם הטבעי, הן במקום שבו נשתלו בתחילה והן במקום שאליו נשאה הרוח את הזרעים שהשרישו … האתרוג ומינים אחרים מאותה משפחה הם חסרי תועלת למעט להכנת ריבה, ולשימוש הזה בתוצרת לא משתלם לעסוק בהרכבה … אתרוגים גדלים ומרקיבים על העצים, זמינים לכל דורש. ההוצאה על אתרוגים מוגבלת לאיסופם ולהבאתם לעיר, לאריזתם, ולשליחתם לארצות הברית. אחד מאחינו בג’מייקה נהג לשלוח אספקה שנתית לבתי הכנסת באמצעות עבדיו ללא עלות. הבעלים הנוכחי של אדמותיו מרשה לכל מי שירצה לקטוף אתרוגים, צריך רק לבקש (Colenda Digital Repository, Penn Libraries, 5.8.1847).

לפי העולה מדבריו בג’מייקה האתרוגים נאספים מהטבע ולכן לא ייתכן שהם מורכבים. המסקנה היא שהם כשרים כפי שקבע הרב רייס. ליסר פרסם בירחונו את הוויכוח, אך לא נתן פומבי למכתבו של הרב נתן, אולי משום שהגיע לאחר שדברי המצדדים והמתנגדים כבר פורסמו ועל כן לא היה בו עוד עניין עיתונאי.

בג'מייקה גדלו האתרוגים פרא וכל אחד יכול היה לקטוף אותם. עבדים ליד הנהר בדרכם לקינגסטון, מתוך ספרו של ג'יימס הקוויל A Picturesque Tour of the Island of Jamaica, 1842

אתרוגים וזהות יהודית

בעשורים הבאים נמכרו בצפון אמריקה אתרוגים ממקומות שונים. הירידה במחיר הסוכר הפכה את האתרוגים המסוכרים לממתק אמריקאי נפוץ, והמטעים שגשגו. השאלה אם אתרוגים אלה כשרים לברכה בחג הסוכות המשיכה להיות שנויה במחלוקת, אבל בסופו של דבר הבחירה הייתה נתונה בידי כל אחד ואחד. כשם שבפני היהודים בארצות הברית ניצבה בחירה בין מגוון תנועות, קהילות ובתי כנסת, כך ניצבה בפניהם גם האפשרות לבחור אילו אתרוגים לקנות, אתרוגים יקרים מקורסיקה ומקורפו או אתרוגים זולים יותר מהאיים הקריביים. ב-1869, לאחר השלמתה של מסילת הרכבת שחצתה את היבשת, נוספו גם אתרוגים מקליפורניה שטופת השמש שבה שגשגו מטעים של פֵּרות הדר מכל המינים לצרכיה של תעשיית הממתקים. מעניין לראות כיצד שלושת המקורות שמהם הגיעו אתרוגים משקפים שלוש תפיסות בדבר מקומה של ארצות הברית בכלכלה היהודית.

תעשיית הממתקים פנתה לכיוונים אחרים. מפעל השוקולד הרשי בעיירה דרי שבפנסילבניה, 1905

 

אלה שראו את האתרוגים מאירופה כמהימנים ביותר ורכשו אותם למרות מחירם היקר הם גם אלה שראו ביהדות אירופה את מקור הסמכות. הם הרגישו כי יהודים בעולם החדש הם עדיין חלק מאותה קהילה ומאותו שוק כלכלי וכי עליהם להתיישר לפי מה שנהוג בקרב יהודי אירופה. אלה שקנו אתרוגים שהגיעו מהאיים הקריביים ניתקו עצמם מהאספקה האירופית וחשו כי ספקים בצפון אמריקה ובדרומה יכולים לענות על כל צרכיה של הקהילה האמריקנית. ואלה שהחלו לפתח את סחר האתרוגים מקליפורניה – אשר הגיע לשיא בעשורים האחרונים של המאה ה-19 והצניח את המחיר עד לשפל של רבע דולר לאתרוג – כבר דמיינו את ארצות הברית כמרכז עצמאי הנשען על רבנים מקומיים שצמחו בקהילות החדשות והמספק לעצמו ספרים עבריים וכמובן גם את ארבעת המינים.

אולם במאה העשרים אף אחד ממקורות האספקה של האתרוגים לא נותר על כנו. הביקוש לאתרוגים בארצות הברית ירד, ואתו גם ההיצע. יזמים כמו ויליאם ריגלי ומילטון הרשי, שייצרו שוקולד ומסטיקים במפנה המאה, הפכו את האתרוג הממותק למיושן. את מקומם של מטעי האתרוגים תפסו פֵּרות רווחיים יותר, ובעיקר תפוזים. בראשית המאה העשרים נעקרו מטעי אתרוגים והוחלפו בתפוזים, ושיווק האתרוגים מקליפורניה פסק.

בעקבות התחרות חדל גידול האתרוגים להיות עסק משתלם. פרסומת למסטיקים של חברת ריגלי שכותרתה פרי עסיסי

 

גם האתרוגים מהאיים הקריביים נעלמו מהשוק. רבים מהעצים שגדלו פרא נשרפו או נעקרו כששטחי טבע פינו את מקומם למטעים. לאיש לא היה חשוב לחוס על עצי אתרוג, כיוון שאספקת האתרוגים לארצות הברית הצטמצמה בעקבות הגידול הזול בקליפורניה. הקהילה היהודית בג’מייקה, שנהגה לספק אתרוגים לארצות הברית, הידלדלה גם היא החל מראשית המאה העשרים, וכיום חיים באי כמאתיים יהודים בלבד.

במקביל להידלדלותם של מקורות האספקה המסורתיים הפך השיפור ההדרגתי של אניות הקיטור את ייבוא האתרוגים מארץ ישראל לאפשרי, והוא שהתחרה בייבוא מאיי הים התיכון.

פֵּרות מארץ הקודש

בספטמבר 1877, עשור לאחר שנוסד קו השיט בין ניו יורק לפלשתינה, הוכרז בחגיגיות בעיתון יהודי שראה אור בתפוח הגדול כי קנטרוביץ, בעל חנות ברחוב ברודווי מזרח מספר 81:

ייבא מארץ הקודש מבחר רב של אתרוגים … זו הפעם הראשונה שאתרוגים שגדלו בארץ הקודש נמכרים בעיר הזו (“Town Topics”, The Jewish Messenger, 7.9.1877, p. 6).

האתרוגים מארץ ישראל היו קטנים וכחושים. הם לא היו יפים כמו האתרוגים האחרים, אבל הם גדלו בארץ הקודש, ועל מה שהחסירו ביופי פיצו בקדושת המקום שבו גדלו שהצדיק תג מחיר גבוה.

מגדלי האתרוגים בארץ ישראל נודעו כחקלאים יראי שמים, ואיש לא חשש שמא אתרוגים אלה אינם כשרים לברכה. הלקוחות גם ידעו כי רכישת אתרוג מארץ הקודש תומכת בכלכלת היישוב הנאבק על קיומו ובתנועה הציונית, כך שהרווח מהקנייה היה כפול. האתרוגים הראשונים שהגיעו מארץ ישראל היו הידור מצווה אקזוטי, אך בהדרגה גדל חלקם והם תפסו שיעור ניכר משוק האתרוגים.

לאתרוגים שגודלו על ידי חקלאים יראי שמים בארץ הקודש הייתה הצלחה מסחררת בשוק. איכרי אגודת פרי עץ הדר ליד מטע האתרוגים, סביב 1905 צילום: צדוק בסן, באדיבות הארכיון הציוני

 

בינתיים הידרדר המוניטין של האתרוגים מקורפו שהיו מקובלים על החרדים במאה ה-19. גדולי הרבנים מליטא, ובראשם הרב יצחק אלחנן ספקטור שעל שמו קרויה תכנית הסמיכה בישיבה יוניברסיטי, טענו כי סוחרי האתרוגים מקורפו מערבים אתרוגים מורכבים בין האתרוגים הכשרים ומעלים מחירים ביודעם שהיהודים הם קהל שבוי. הרב ספקטור, שעודד רבים מתלמידיו להתיישב בקהילות בארצות הברית, קרא להחרים את אתרוגי קורפו במטרה לשבור את הקרטל של סוחרי האי, ועודד מציאת תחליפים בעיקר מארץ ישראל.

באפריל 1891 נמצאה גופתה של ילדה יהודייה שנרצחה באי קורפו. סביב הגילוי נפוצו שמועות שונות והיו שטענו כי הילדה היא נוצרייה שאומצה על ידי יהודים כדי להשתמש בדמה לאפיית מצות, וכך נוצרה עלילת דם והחל גל של אלימות נגד יהודים, ובעקבותיו היגרו רבים מיהודי האי למדינות שונות באירופה. בתגובה החרימו יהודים רבים מוצרים מקורפו, ובכללם האתרוגים. הסופר היהודי אפרים דיינרד עמד בראש מסע ציבורי של נכבדים יהודים מניו יורק נגד האתרוגים מקורפו ובעד מתחריהם מארץ ישראל. סוחרי קורפו, שהשוק האירופי נחסם בפניהם בשל החרם שהנהיגו הרבנים, הציפו את השוק האמריקאי במחירים זולים, והובילו לתחרות שעוררה עוד יותר את חמתם של היהודים המקומיים.

בעקבות עלילת הדם בקורפו החל פוגרום, והיהודים הגיבו בחרם על אתרוגי האי. נמל קורפו שממנו סופקו האתרוגים ליהודי העולם, 1890

 

מגדלי האתרוגים בקורפו לא הצליחו להתאושש מהמכה הכלכלית. במאה העשרים הובילו את שוק האתרוגים העולמי פרדסנים מיפו ומפתח תקוה, כחלק מבניית המסחר היהודי בתשמישי מצווה סביב ארץ ישראל. מראשית המאה העשרים תפסו אתרוגים מארץ ישראל את חלק הארי של השוק גם בארצות הברית, למרות שמחיריהם עלו הרבה יותר מ-25 סנט.

 

העידן המודרני

1882
לספירה

תגים

איים קריביים, אתרוג מורכב, אתרוגים, ג'מייקההרב אטלינגר, הנרי גולדשמידט, הרב אברהם רייס, יהדות ארה"ב, כלאיים, כשרות, סוכות, קולומבוס, קורסיקה, קליפורניה
מאת: Jonathan D. Sarna

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס