• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת החדשה / דפוסים הלכתיים

דפוסים הלכתיים

שינוי מהותי
מפעל הכינוס
על קו צפת ונציה
לבוא לקראת הקוראים
מראשונים לאחרונים
מאת: תרצה קלמן

כבר למעלה מ-400 שנה שספריו של רבי יוסף קארו הם הבסיס לדיון ההלכתי. האיש שנולד בין המצאת הדפוס לגירוש ספרד עבר בקהילות ישראל, ראה ספרים שונים וחלם על הדפסת חיבור הלכתי אחד לכולם. ליצור דפוסי התנהגות מתוך מהפכת הדפוס

שינוי מהותי

צמד היצירות ההלכתיות המרכזיות של רבי יוסף קארו – ‘בית יוסף’ ו’שולחן ערוך’ – שינו באופן מהותי את השיח ההלכתי מאז ועד היום. מבחינות רבות הן מהוות את קו הגבול השברירי בין מה שמכונה ‘תקופת הראשונים’ למה שמכונה ‘תקופת האחרונים’ בהיסטוריה של היצירה ההלכתית היהודית. מאז שהופצו שני החיבורים באמצע המאה ה-16 לא ניתן לדון בהלכה מבלי להתייחס למה שנאמר בהם, בין אם בהסכמה ובין אם במחלוקת. ההשפעה הרבה של צמד הספרים החשובים שלובה בטכנולוגיה שאפשרה הפצה מהירה שלהם בזמן קצר ובעותקים זהים בכל רחבי העולם היהודי – טכנולוגיית הדפוס החדשה.

עשורים בודדים לאחר שגוטנברג השיק את טכנולוגיית הדפוס החדישה שלו נולד ב-1488 בפורטוגל בן לאפרים קארו, בן למשפחת רבנים שהגיעה לשם מקסטיליה ושמו יוסף. ארבע שנים מאוחר יותר גורשו יהודי ספרד, וב-1498 חרבה גם קהילת פורטוגל שחויבה כולה להתנצר, ומהמרכז היהודי החשוב באי האיברי נותרה רק תפארת העבר. משפחת קארו, ואתה יוסף הצעיר, המשיכה במסעותיה ונדדה כמו המוני יהודים אחרים אל האימפריה העות’מאנית שאפשרה ליהודים לשמור על דתם. יוסף למד תורה מפיו של דודו, רבי יצחק קארו.

נולד למשפחה שמקורה בקסטיליה ונדד לאורך אגן הים התיכון. סמל ממלכת קסטיליה---

נולד למשפחה שמקורה בקסטיליה ונדד לאורך אגן הים התיכון. סמל ממלכת קסטיליה

כשם שכיום הילדים נולדים למציאות שיש בה אינטרנט ומבינים את הטכנולוגיה אחרת מאלה שפגשו אותה בשלב מאוחר יותר בחייהם, כך רבי יוסף קארו גדל במציאות שבה התהוותה תרבות הדפוס. הדפוס העברי החל באיטליה ומשם הגיע לספרד ולפורטוגל. מבחינות רבות הייתה טכנולוגיית הדפוס החדשה המשך ישיר של תעשיית העתקת הספרים ההמונית שקדמה לה, אך מבחינות אחרות הייתה מהפכת הדפוס חידוש מוחלט: האפשרות להדפיס עותקים רבים של אותו ספר בעלות נמוכה מאוד בהשוואה להעתקה ידנית שינתה מהותית את עולם הידע והלמידה. כישרונותיו הרבים והייחודיים של רבי יוסף קארו הפכו אותו לא רק לגאון תורני ולפוסק חשוב, אלא גם למי שידע להשתמש בטכנולוגיה החדשה באופן יוצא דופן לזמנו, שהשפיע מאוד על המשך הפצת הידע התורני בדפוס.

בשנת רפ”ב (1522) התגורר רבי יוסף קארו הצעיר באדירנה, היא אדריאנופול. בתקופה זו הייתה אדריאנופול עיר מרכזית, ועד כיבוש קונסטנטינופול ב-1453 שימשה גם בירתה של האימפריה העות’מאנית שהתפשטה בעקבות כיבושיה.

גם רבי שלמה הלוי אלקבץ - מחבר 'לכה דודי', תושב צפת ובן זמנו של רבי יוסף קארו - היה בן למשפחה מקסטיליה שהיגרה לממלכה העות'מאנית. סבו של רבי שלמה היה בעל בית דפוס בגוודלחרה. דפים מדפוס אלקבץ בקסטיליה, בית המכירות קדם----

גם רבי שלמה הלוי אלקבץ – מחבר ‘לכה דודי’, תושב צפת ובן זמנו של רבי יוסף קארו – היה בן למשפחה מקסטיליה שהיגרה לממלכה העות’מאנית. סבו של רבי שלמה היה בעל בית דפוס בגוודלחרה. דפים מדפוס אלקבץ בקסטיליה, בית המכירות קדם

מפעל הכינוס

בזכות הדפוס ובזכות נדודיו נחשף רבי יוסף הצעיר ליצירה תורנית של חכמים מקהילות שונות. הוא לא ראה בריבוי הגדול של ספרי היצירה התורנית ברכה אלא תקלה. לדעתו האידאל היה ספר המכיל מידע הלכתי חד משמעי שיאפשר קבלת הכרעות. העובדה שמחברי הספרים כתבו את דעתם בלי להתייחס לשיטות שבספרים מקבילים הפריעה לו במיוחד, שכן במצב כזה רק מי שילמד את כל הספרים יוכל לדעת מהן השיטות שביניהן צריך להכריע. את הבעיה הזו ביקש לפתור בפרויקט שבו החל באדריאנופול ושעתיד היה להעסיק אותו במשך שנים ארוכות: יצירת חיבור אחד שיכיל את כל הידע ההלכתי הקיים ממקורותיו ועד להכרעת הדין. הספר, שנקרא לימים ‘בית יוסף’, נועד לרכז יחד את המקורות התלמודיים לכל דין, ואת שלל הדעות ההלכתיות השונות לגביו, במטרה לאפשר הכרעה ברורה ומבוססת. תהליך הכתיבה היה ארוך מאוד. הגרסה הראשונית של בית יוסף הייתה מוכנה כעבור עשרים שנה, ואילו הגרסה הסופית הושלמה בצפת 32 שנה אחרי תחילת העבודה באדריאנופול.

המודעות של רבי יוסף קארו לכוחה של הטכנולוגיה שכינה ‘עט ברזל ועופרת בדפוס’ מתבטאת בצורה מפורשת בהקדמתו לבית יוסף, שבה תיאר את מטרותיו, את יעדיו ואת שיטות עבודתו:

והנה בא לידי קצת תשובות הרשב”א כתובות בעט ברזל ועופרת בדפוס וכתוב בתחילתן שהם תשובות הרמב”ן. וכשאני כותב מאותן תשובות, אף על פי שאני יודע שהיא תשובת הרשב”א אני כותב: כתוב בתשובות להרמב”ן, לפי שספרי הדפוס מצויים ביד כל אדם, ומי שירצה לעיין לשון התשובה עצמה יוכל לעמוד עליה.

כלומר, בשל האחידות שיוצר הדפוס ובשל תפוצתו הרחבה בחר רבי יוסף קארו להשתמש בכותר שבחרו המדפיסים לספר, למרות שמדובר בטעות. על אף הידיעה המוצהרת שהוא מתייחס לטקסט שנכתב על ידי הרשב”א הוא יקרא לו בספרו בשם המטעה ‘תשובות להרמב”ן’, משום שזו כותרת הספר שבו השתמש, והוא הניח כי כך הוא זמין לקוראיו שלו. הבנתו של רבי יוסף קארו את כוחו של הדפוס כמייצר סטנדרט אחיד היא כנראה גם זו שעמדה בבסיס יצירת הספר בית יוסף כולו: לשנות מן היסוד את האופן שבו לומדים הלכה בכל רחבי העולם היהודי.

פרטים מעטים ידועים על חייו של רבי יוסף קארו, וגם דיוקנו צויר שנים רבות אחרי פטירתו---

פרטים מעטים ידועים על חייו של רבי יוסף קארו, וגם דיוקנו צויר שנים רבות אחרי פטירתו

בסוף ההקדמה לבית יוסף ציין רבי יוסף קארו שני טעמים לקריאת החיבור בשמו שלו: הטעם הראשון, רמז לפעילותו של יוסף המקראי. איסוף כל מקורות ההלכה וארגונם מחדש מקביל לאיסוף התבואה שארגן יוסף במצרים. כשם שאיסוף התבואה אל בית יוסף המקראי סיפק את הצרכים הפיזיים של בני התקופה, כך איסוף כל מקורות ההלכה ב’בית יוסף’ יספק את הצרכים הרוחניים של העם היהודי. והטעם השני, חשיבותו של הספר כגולת הכותרת של יצירתו: “ועוד טעם שני כי זה חלקי מכל עמלי והוא ביתי בעולם הזה ובעולם הבא”.

שורה זו חושפת טפח ומסתירה טפחיים. רבי יוסף קארו לא היה רק איש הלכה, אלא עסק גם בתורת הנסתר. בין היתר הוא זכה בעקביות להתגלויות של מגיד, שלעתים התגלה אליו בדמות המשנָה ששינן כדי לזכות להתגלות. עדות לקיומו של מגיד כזה שהתגלה אליו יש בידינו עוד מימי חייו. כך למשל באיגרת שכתב רבי שלמה אלקבץ מסופר כי במהלך תיקון ליל שבועות בסלוניקי – שהוא תיקון ליל שבועות הקדום ביותר הידוע לנו – שמעו בני החבורה כולה דברי התגלות מפי רבי יוסף קארו. קיומן של רשימות שכתב רבי יוסף קארו בעקבות התגלויות אלה היה ידוע, אולם מהדורותיו הראשונות של הספר ‘מגיד מישרים’ הודפסו רק באמצע המאה ה-17. במשך מאות שנים ניטש ויכוח על שאלת האותנטיות של הספר ועל מהימנות השיוך שלו לרבי יוסף קארו, אולם בעשורים האחרונים מסכימים החוקרים שאכן מדובר בקטעים פרי עטו שנכתבו בעקבות ההתגלויות שהיה ידוע על קיומן. בין היתר מספר רבי יוסף קארו במגיד מישרים על יחסו של המגיד למפעלו ההלכתי:

עוד אמר לי שיעזרני לגמור חיבורי בלי שום טעות וסיג ושיאירו בו עיני כל ישראל, ושאקרא אותו בית יוסף כי הוא שמו הראוי לו, כי הוא ביתי בעולם הזה ובעולם הבא (‘מגיד מישרים’, מהדורה קמא, פרשת ויקהל).

בית יוסף. המסורת מציינת את הבית הזה כבית שבו התגורר רבי יוסף קארו בצפתצילום: דון טוריביו

בית יוסף. המסורת מציינת את הבית הזה כבית שבו התגורר רבי יוסף קארו בצפת

על קו צפת ונציה

במקביל לכתיבת בית יוסף המשיך רבי יוסף קארו ללמוד וללמד באזור אדריאנופול וסלוניקי, והחל להשיב על שאלות הלכתיות ששלחו אליו חכמים שונים. בשנות השלושים של המאה ה-16 עלה רבי יוסף קארו לארץ והשתקע בצפת. הוא חי בעיר ובסביבותיה קרוב לארבעים שנה, עד לפטירתו בי”ג בניסן של”ה (1575) בגיל 87, גיל מופלג במונחים של המאה ה-16. בשנותיו בצפת עמד רבי יוסף קארו בראש ישיבה ושימש דיין בבית הדין המקומי שהיווה סמכות מרכזית לא רק ליהודי הארץ אלא ליהודים ברחבי העולם. באותם ימים הייתה צפת אבן שואבת לחכמים רבים, ובין היתר הפכה מוקד ליצירה קבלית מהפכנית. כשרבי יוסף קארו הגיע לצפת כבר התגורר בה המקובל החשוב רבי משה קרדוברו (רמ”ק), וב-1570 הגיע אליה גם רבי יצחק לוריא, האר”י הקדוש. האר”י נפטר שנתיים בלבד לאחר שהגיע לצפת, אולם הדיה של היצירה החשובה שפיתח בשנים אלה בפרשנות הזוהר הם הכוח המניע של לימוד הקבלה מאז ועד היום. רבי יוסף קארו כבר היה בן למעלה משמונים בעת שהאר”י הצעיר הגיע לצפת בגיל 36, אך הם הכירו אישית וכנראה שגם נוצרו ביניהם קשרי חיתון.

מרבית הספרים שיצאו לאור בחייו הודפסו בבית הדפוס של אלויז ברגדין בוונציה. השירות הבולאי השתמש בסמלו של המדפיס כשהנפיק בול לרגל 400 שנה לצאתו של הספר שולחן ערוך לאור. שער חלק חושן משפט של שולחן ערוך משנת שכ"ה והבול הישראלי משנת תשכ"ה (1965)---

מרבית הספרים שיצאו לאור בחייו הודפסו בבית הדפוס של אלויז ברגדין בוונציה. השירות הבולאי השתמש בסמלו של המדפיס כשהנפיק בול לרגל 400 שנה לצאתו של הספר שולחן ערוך לאור. שער חלק חושן משפט של שולחן ערוך משנת שכ”ה והבול הישראלי משנת תשכ”ה (1965)

מרבית הספרים שיצאו לאור בחייו הודפסו בבית הדפוס של אלויז ברגדין בוונציה. השירות הבולאי השתמש בסמלו של המדפיס כשהנפיק בול לרגל 400 שנה לצאתו של הספר שולחן ערוך לאור. שער חלק חושן משפט של שולחן ערוך משנת שכ"ה והבול הישראלי משנת תשכ"ה (1965)---

מצפת דאג רבי יוסף קארו להדפסת ספרו, שהייתה חלק בלתי נפרד מיצירתו. הספר לא הודפס בפני עצמו, אלא כפירוש לספר אחר: ‘ארבעה טורים’ – ובקיצור ‘טור’ – שכתב רבי יעקב בן אשר. כמאתיים שנה קודם לכן. נוסח ספר הטורים הודפס באות גדולה במרכז הדף, וסביבו, בכתב רש”י, הודפס החיבור בית יוסף. ספרו של רבי יעקב בן אשר יצר חלוקה נושאית של ענייני ההלכה “הנוהגים בזמן הזה” לארבעה טורים העוסקים בארבעה תחומים שונים. כל חלק מחולק לפרקים, המכונים סימנים, ובכל הלכה הביא רבי יעקב את שיטות השונות של הפוסקים המרכזיים שקדמו לו, ובראש ובראשונה את שיטת אביו רבנו אשר – הרא”ש. רבי יוסף קארו בחר להיצמד לארבעת הטורים כתשתית לכתיבתו. הוא הלך בעקבות נושאי הסימנים השונים בספר ארבעה טורים, איתר את מקורותיהם בתלמוד, אסף את מכלול השיטות ההלכתיות – אלה שהוזכרו בטור ואלה שלא – והכריע באמצעות כללי פסיקה שיצר.

עוד לפני שהשלים את עריכת החיבור כולו דאג רבי יוסף קארו לשלוח שליחים לוונציה, ובהמשך לסביונטה, כדי להדפיס את הכרכים המוכנים מתוך בית יוסף. החלק הראשון – אורח חיים – הודפס בשנת ש”י (1550), חלק יורה דעה הודפס שנה אחר כך, וכעבור שנתיים נוספות הודפס חלק אבן העזר. רק בשנת שי”ט (1559) הודפס החלק הרביעי והאחרון – חושן משפט. עריכת חלק זה הושלמה בשנת שי”ד (1554), לאחר ששלושת החלקים הראשונים כבר הודפסו.

בעמוד השער של חלק חושן משפט כתבו מדפיסי המהדורה הראשונה:

ועם היות כי הרב המחבר הפליא לעשות ולא הניח לנו מקום להתגדר בו, מכל מקום להיות מנהג בעלי הדפוס ליפות המלאכה שיעור מה שאפשר, לכן כדי להקל הטורח מעל המעיינים והמבקשים איזה דינים סדרנו דרך סלולה לפני כל אדם, ולא יצטרך בבקשו איזה דין לקרוא כל הסימן מהטור מראשו ועד לסופו ולא כל פירוש הרב המחבר. ובשביל כך סימננו פרטי רמזי הדינין דרך א’ ב’ ג’ בלוח הסימנים, ואחר כך עשינו כמו כן סימניות בתוך הספר. ואותם הסימנים עצמם עשינום בתוך הביאור, באופן כי כל מבקש דרך משל דין אחד רשום בלוח בסימן ג’ ימצאנו בפנים בסימן ג’ וגם בתוך הפירוש בסימן ג’ ובתוכו ילמד די מחסורו אשר יחסר לו.

תיאור מסורבל זה נועד להסביר במלים את מנגנון הארגון שכולנו מכירים היטב, שכן מאז שהומצא הוא הפך לסימון מוסכם. מדפיסי חלק חושן משפט המציאו שיטה לסימון הקטעים השונים בטור, כך שיהיה ברור למעיינים בבית יוסף איזה קטע בבית יוסף מתייחס לכל קטע בטור. אפשר אולי לראות בסימון זה – בניגוד לטקסט הרציף בטור ובבית יוסף בשלושת החלקים הקודמים – צעד לקראת הסעיפים הממוספרים שרבי יוסף יצר בספרו שולחן ערוך בשנים הבאות. מעניין במיוחד לשים לב לתחילת דבריהם של המדפיסים: מעורבותו הרבה של המחבר בהתקנת ספרו לדפוס הציבה אתגר משמעותי בפני המדפיסים שרצו להותיר את חותמם בספר.

החיבור בין כתיבת בית יוסף להדפסתו בולט גם בהתגלויות אחדות של המגיד שעליהן כתב רבי יוסף קארו במגיד מישרים. כך למשל אומר לו המגיד:

ואזכך לגמור כל חיבוריך ופסקיך נקיים מכל סיג וטעות, ולהדפיסם ולפשטם בכל גבול ישראל (‘מגיד מישרים’, מהדורה קמא, פרשת בשלח).

לבוא לקראת הקוראים

בשנים שאחרי השלמת ספרו בית יוסף עבד רבי יוסף קארו על יצירת ספר קטן – שולחן ערוך. ספר זה נועד להיות תמצות הדיון בספר בית יוסף, לשמש כלי עזר לזיכרון עבור לומדי בית יוסף ולהוות ספר הלכה תמציתי ליהודים שאינם מלומדים. המהדורה הראשונה של שולחן ערוך הודפסה ב-1565, לאחר שבתי הדפוס העבריים באיטליה שבו לעבודה בכפוף לכללי צנזורה חדשים אחרי הפסקה ארוכה שבה לא פעלו, וייתכן שהוא היה הספר העברי הראשון שהוכן מראש על ידי המחבר מתוך היכרות עם מגבלות הצנזורה.

הקשר בין רבי יוסף קארו לקוראיו לא היה מבוסס רק על ציפיותיו באשר לאופן שבו יקראו את הספר, הוא גם הקשיב לאופנים שבו קראו אותו בפועל. במהדורות הראשונות של ספרו ‘בדק הבית’ (ראו מסגרת) מובאת בסוף הספר התכתבות בין רבי יוסף קארו לבין רבי אברהם אפומאדו ממצרים. ההתכתבות נערכה בין הדפסת חלק אורח חיים ב-1550 לבין השלמת עריכתו של חלק חושן משפט ב-1554. במכתב ארוך סיפר רבי אברהם לרבי יוסף על דיון שנערך בין חכמי מצרים בעת שישבו בסוכה ועסקו בסימן האחרון של חלק אורח חיים. החכמים התקשו להבין את הבסיס לדברי רבי יוסף קארו בדברי הטור והתלמוד וניסו להסביר אותם. רבי אברהם שטח בפני רבי יוסף קארו את הפתרונות שעלו בסוכה, וביקש את התייחסותו של רבי יוסף אליהם. במכתב התגובה מודה רבי יוסף קארו לרבי אברהם על העיון המפורט בספרו, אולם חושף שההסבר לקושיות הוא פשוט: הטקסט הנדפס הוא תוצאה של תקלה בהעתקת דבריו. רבי יוסף קארו אף ביקש מרבי אברהם אפומאדו לסייע לו בהפצת התיקון בין הלומדים באזור מגוריו, מתוך הבנה שיעבור זמן רב עד שיעלה בידו לכתוב הגהות מסודרות לספרו, כמו ההגהות שנאספו לבסוף בספר ‘בדק הבית’. בתיאור השתלשלות התקלה אנו זוכים לשיקוף נדיר של תהליכי העבודה במהלך כתיבת בית יוסף:

כי הנוסחה שהייתה לפניי במהדורה קמא [במהדורה הראשונה] הייתה נוסחת איטליה … אחר כך ה’ אינה לידי ספר הטור שכתוב בו … ועל פי הנוסחה ההיא הגהתי את ספר הטור ממנו הועתק ספר הדפוס אשר לי, ואז רשמתי בהעברת הקלמוס על מה שכתבתי בביאורי וכתבתי מבחוץ כלשון הזה (‘בדק הבית’, מהדורת סלוניקי שס”ה, עב ע”ב, עג ע”א).

קשה למנות את מספר המהדורות של ספריו. מהדורה של הספר ארבעה טורים עם פירוש בית יוסף שהודפסה בהורדנה (גרודנו) בתקפ"א (1821)---

קשה למנות את מספר המהדורות של ספריו. מהדורה של הספר ארבעה טורים עם פירוש בית יוסף שהודפסה בהורדנה (גרודנו) בתקפ”א (1821)

רבי יוסף קארו היה מודע להבדלים בין מהדורות, ולכן השווה ביניהן בנקודות שבהן הטקסט עורר קושיות. בעקבות הנוסח החדש של ספר ארבעה טורים שהגיע לידיו הוא שינה את מה שכתב בבית יוסף, אך הוא לא עשה זאת על גיליון חדש אלא מחק חלק מהטקסט של בית יוסף וכתב במקומו תוספת בשולי הדף. במקרה המדובר כנראה שהתיקון לא הוכנס כראוי לסדר, וכך הודפס קטע שאכן אינו הגיוני, שכן חסרים בו חלקים. רבי יוסף קארו שמח על ההזדמנות לתקן את הטעות, וכאמור ביקש עזרה בהפצת התיקון, אך בה בעת התייחס לטעויות מסוג זה כחלק בלתי נפרד מהדפסת ספר. הוא אף כתב לרבי אברהם אפומאדו:

וכמה מדברים כיוצא באלו אירעו לגדולי עולם אשר קטנם עבה ממתנינו, ואפילו בתלמודנו הקדוש נמצאו בו גרסאות חולקות לאין מספר לסיבת בלבול העתקת הסופרים (שם, עג ע”א).

ההבנה שטעויות הן חלק בלתי נפרד מהדפסת ספר לא גרעה מהרצון שלו לתקן את הטעויות, אלא הובילה אותו לתכנן פרסום של תיקונים, שוב באמצעות הדפוס.

המדפיסים העידו כי המחבר הותיר את חותמו גם על מלאכת ההדפסה ולא רק על תוכן הספר. חתימת ידו של רבי יוסף קארו---

המדפיסים העידו כי המחבר הותיר את חותמו גם על מלאכת ההדפסה ולא רק על תוכן הספר. חתימת ידו של רבי יוסף קארו

מראשונים לאחרונים

הבנתו העמוקה של רבי יוסף קארו את עולם הדפוס ואת האפשרויות שפתח, והמודעות שלו להשפעה הרחבה שהייתה לטכנולוגיה החדשה על הנגישות לספרות הלכתית, היו חלק בלתי נפרד מהיצירה של ספריו בית יוסף ושולחן ערוך. כדרכם של אנשים שמבינים את הטכנולוגיות החדשות מהר יותר מרוב הסובבים אותם, הוא עיצב את האופן שבו ייעשה שימוש בטכנולוגיית הדפוס לאחר פרסום ספריו.

הדפוס השפיע על רבי יוסף קארו גם בכך שקבע את גבולות ספרייתו. ממיפוי הספרים של כותבים אשכנזים שבהם השתמש רבי יוסף קארו בכתיבת בית יוסף עולה כי למעט ספרי שאלות ותשובות של כותבים אשכנזים שהוא לא ציין את מקורם ולא כתב אם הופיעו בספר כלשהו, הוא הביא רק מדבריהם של חכמי אשכנז שהופיעו בדפוס. מעניין לציין כי הספרים של חכמי אשכנז שבהם הרבה להשתמש – ‘מרדכי’ ו’הגהות מיימוניות’ – לא הודפסו כספר נפרד אלא בתוך ספרים אחרים. ספרו של רבי מרדכי בן הלל ‘מרדכי’ הודפס בסוף כרכי התלמוד ובסוף ספר הלכות הרי”ף, וספרו של רבי מאיר הכהן מרוטנבורג ‘הגהות מיימוניות’ הודפס בתוך משנה תורה לרמב”ם. רבי יוסף קארו לא התייחס לספרים אלה כמייצגים הלכה אשכנזית דווקא. הוא קרא אותם בדפוס כחלק ממכלול קנוני שהבחנות גאוגרפיות לא משחקות בו תפקיד משמעותי.

בנדודיו עם משפחתו עבר רבי יוסף קארו בקהילות יהודיות רבות ונוכח לדעת שהן מחזיקות מסורות הלכתיות שונות. הוא הגיע גם למצרים, ובדרכו לארץ ישראל עבר בבירת האימפריה העות'מאנית קונסטנטינופול. מפות הערים קהיר וקונסטנטינופול, מתוך 'מפות העולם' של בראון והוגנברג, כרך א', קלן 1572---

בנדודיו עם משפחתו עבר רבי יוסף קארו בקהילות יהודיות רבות ונוכח לדעת שהן מחזיקות מסורות הלכתיות שונות. הוא הגיע גם למצרים, ובדרכו לארץ ישראל עבר בבירת האימפריה העות’מאנית קונסטנטינופול. מפות הערים קהיר וקונסטנטינופול, מתוך ‘מפות העולם’ של בראון והוגנברג, כרך א’, קלן 1572

חשיבותם העצומה של ספריו של רבי יוסף קארו בעולם ההלכה הפכה את גבולות ספרייתו לגבולות הספרייה ההלכתית הקנונית. הספרים שהוזכרו בו הפכו נפוצים מאוד, ואילו חיבורים שלא הוזכרו בו – בין היתר כיוון שלא היו מודפסים בימיו – לא נלמדו ולכן גם לא הודפסו בהמשך, וכך הצטמצם העיסוק בהם.

הדפוס אפשר את הפצתם המהירה של ספרי ההלכה החדשים העצומים בגודלם בהיקף גאוגרפי נרחב – מאירופה ועד לכורדיסטן. כך הגיעו עותקים זהים לחלוטין של כתבי רבי יוסף קארו כמעט לכל הקהילות ברחבי העולם, והביאו אתם את חידושיו ההלכתיים ואת ארגון הידע הייחודי, ולצערו גם את טעויות המדפיס שהפריעו לו. תוך זמן קצר הפכו בית יוסף ושולחן ערוך לספרי תשתית בלימוד ההלכה, ועל גביהם התפתח הדיון ההלכתי מאז ועד היום. לא לחינם ניצב רבי יוסף קארו כקו פרשת המים בין תקופת הראשונים לתקופת האחרונים. אמנם לא כל דבריו התקבלו על ידי כלל הרבנים והקהילות, אך אין עוררין על המקום המרכזי שתפסו ספריו, ועל שידוד המערכות שיצרו בעולם ההלכה והלמדנות מאז ועד היום.

בנדודיו עם משפחתו עבר רבי יוסף קארו בקהילות יהודיות רבות ונוכח לדעת שהן מחזיקות מסורות הלכתיות שונות. הוא הגיע גם למצרים, ובדרכו לארץ ישראל עבר בבירת האימפריה העות'מאנית קונסטנטינופול. מפות הערים קהיר וקונסטנטינופול, מתוך 'מפות העולם' של בראון והוגנברג, כרך א', קלן 1572---

בנדודיו עם משפחתו עבר רבי יוסף קארו בקהילות יהודיות רבות ונוכח לדעת שהן מחזיקות מסורות הלכתיות שונות. הוא הגיע גם למצרים, ובדרכו לארץ ישראל עבר בבירת האימפריה העות’מאנית קונסטנטינופול. מפות הערים קהיר וקונסטנטינופול, מתוך ‘מפות העולם’ של בראון והוגנברג, כרך א’, קלן 1572

העת החדשה

1550
לספירה

תגים

אברהם אפומאדו, אדירנה (אדריאנופול), איטליה, איסטנבול, בית יוסף, דפוס, האימפריה העות'מאנית, האר"י, המגיד (קארו), ונציה, כסף משנה, צפת, קבלה, קונסטנטינופול, ר׳ יוסף קארו, רמב"ם, רמב"ן, שולחן ערוך, שלמה אלקבץ
מאת: תרצה קלמן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

להקדים תרופה

להקדים תרופה

על משמר הדרך

על משמר הדרך

מצבות שרות

מצבות שרות

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס