• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / כסף ושעשועים

כסף ושעשועים

זהות יהודית מודרנית
קרש קפיצה תאטרלי
ספינת השעשועים
ביקורת בתחפושת
“אין כמו עסקי הבידור“
מאת: יובל ריבלין

מהגרים יהודים רבים מצאו פתח להשתלבות דווקא על במות התאטרונים של ברודווי ומסביבם. עבור מפיקים, מלחינים, כותבים ואמנים קרשי הבמה היו קרש קפיצה להתקבלות חברתית ולהתבססות כלכלית. את חוויות ההגירה והזרות המוטמעות במחזות הזמר שיצרו קשה להחמיץ // יובל ריבלין

זהות יהודית מודרנית

כאשר נשאל אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד מה טיבה של הזהות היהודית המודרנית הוא השיב לא פעם באמצעות סיפור: יהודי אירופי עולה לקרון רכבת. הוא רואה שהוא יחידי בתאו ומיד מסיר את מגבעתו, חולץ את נעליו, משחרר את העניבה, את החפתים ואת החגורה ומשתרע על הספסלים. לפתע נפתחת הדלת ונוסע הדור בלבושו נכנס לקרון. מיד מזדקף היהודי ומיישר את מלבושיו. הדייר הטרי בקרון מפשפש ומפשפש בפנקסיו ורגע המבוכה מתפוגג. ממש ברגע שבו רוכס היהודי את אחרון כפתוריו פונה אליו שותפו החדש לקרון בשאלה: “שמא יודע אתה באיזה תאריך חל השנה יום הכיפורים?“. “אוף“, גונח היהודי, חולץ את נעליו וחוזר להשתרע על המושבים.

כמו יהודים מודרנים רבים, גם יהודי ארצות הברית מצאו את עצמם בראשית המאה העשרים עושים את דרכם ברכבת מהגרים אל יעד לא ידוע. את תחנת המוצא המזרח אירופית הותירו מאחור ואת זהותם המסורתית תחבו לתוך מזוודה. הם היו נחושים להצליח. מנוי וגמור היה עמם להפוך ליותר אמריקנים מאמריקנים, גם אם בפועל ניזונה היכרותם עם אמריקניות זו בעיקר משמועות. את סודותיה לא הכירו, ולכן משעה שחשו שהם עומדים במחיצתה עשו כל מאמץ להציג עצמם כבני בריתה. הם יישרו עניבה, גילחו סנטר והשקיעו אנרגיה לא מבוטלת בהצגת זהות חיצונית אמריקנית שלא דבק בה רבב של זרות יהודית. עורם הבהיר ונכונותם האינסופית להיטמע אפשרו ליהודים לדלג ביתר קלות מעל מהמורות שהיו מנת חלקם של מהגרים אחרים שהגיעו מאיטליה, מפורטו ריקו ומשדות הכותנה שבדרום ארצות הברית. ההופעה החיצונית הייתה נכס מרכזי במסע, ה‘show‘ היה העיקר. זיווגו עם ערך אמריקני מרכזי אחר — עשיית כסף מעסקים — הוליד את מושג המפתח ‘Show Business‘, עסקי שעשועים. אלה פתחו לרווחה את שערי העיר האמריקנית המבוצרת ואפשרו למהגרים היהודים לא רק לחדור אל לב לבה של התרבות הפופולרית, אלא גם לקחת חלק פעיל ומרכזי בעיצובה. השער הזה ניצב בשדרת ברודווי, במעלה הצד המערבי של מנהטן, ואת ירושתם של ה‘צדיקים‘ שבאו בו אנחנו יודעים לזמזם מצוין עד היום.

 

ברודווימאוסף ספריית הקונגרס

ברודווי

קרש קפיצה תאטרלי

היהודים לא המציאו את ברודווי. הם לא היו אחראים לפתיחתו של אולם המופעים הראשון סמוך לכיכר טיימס ולא היו מעורבים ביצירת המופעים המוזיקליים הראשונים שהוצגו שם בראשית המאה העשרים. אולם גם אם המהגרים היהודים שהגיעו לברודווי לא בראו אותו יש מאין, הם בהחלט בראו אותו יש מיש. בדומה לקולנוע ולקומיקס — שני ענפי בידור נוספים שפעילותם החלה בארצות הברית עוד בסוף המאה ה־19 ועברו שדרוג משמעותי בידי המהגרים היהודים — גם התהילה הבינלאומית שלה זכה התאטרון המוזיקלי נבעה בעיקר מהדחיפה שהעניקו לו יזמים יהודים ברוכי כשרון.

פלורנץ זיגפלד, בן לאב שהיגר מגרמניה ולאם ממוצא פולני, היה מהיהודים הראשונים שיצרו מופעי ראווה נוצצים ששילבו בין הומור בסגנון מופעי הוודוויל לקטעים מוזיקליים ספקטקולריים. למופע ‘שעשועי זיגפלד‘ שהעלה בשדרה השישית לא הייתה עלילה מסודרת והוא כלל שילובים מקריים בין סגנונות מגוונים ושונים, מדואט אופראי ועד למערכון וולגרי, אך די היה בו כדי למשוך את בני המעמד הבינוני, ואלה נהיו לקהל הנאמן של ברודווי.

שלושת האחים שוברט, ילידי פולין, הלכו בעקבות זיגפלד. הם זיהו את הפוטנציאל המסחרי הגדול של שרשרת התאטראות הדהויה במעלה הצד המערבי של מנהטן. הם רכשו את המבנים, צחצחו את חלונות הראווה שלהם, קישטו אותם בשלטי נאון ואכלסו אותם במיטב הכשרונות המוזיקליים והדרמטיים של התקופה. ארומת יוקרה דקיקה עטפה את התאטראות בשנות העשרים. הבורגנות האמריקנית המתהווה צמאה לאפיק בידורי שיספק תחושת אסקפיזם עשויה היטב וייתן תשובה ברורה לשאלה מהי בעצם תרבות אמריקנית מקורית.

ומקוריות אמריקנית בהחלט הייתה שם. בשנות גיבושו של התאטרון האמריקני המסחרי נוצרה בברודווי שפה אמנותית שהלכה והתרחקה מהמסורות התאטרליות והמוזיקליות האירופיות. לא היה בברודווי מקום למחזות עומק מלנכוליים נוסח סטרינדברג ולאפוסים אופראיים נוסח וגנר. ברודווי אמור היה לספק תמונה עכשווית וברורה של דיוקן החברה האמריקנית המתהווה. השילוב בין מחולות בכובע צילינדר לבין רגעים שבהם עלו על הבמה קומיקאים מושחרי פנים וגילמו בעגה נלעגת תמונות מחייהם של העבדים המשוחררים סיפק ייצוג נאות לקולות הרבים שמהם הורכבה חברת המהגרים האמריקנית ושימש בבואה נאמנה למתחים הרבים שנוצרו בה. בהצגות הרוויו של אותן שנים דרו בכפיפה אחת גבוה ונמוך, קלסי ועכשווי, שחור ולבן. הייתה זו סינתזה שהתאימה לקהל המגוון כמו כפפת תחרה ליד ונתנה ביטוי נאמן לנפשם המסוכסכת של המהגרים היהודים שיצרו אותה.

עבור פאני ברייס, קומיקאית פופולרית, ועבור בילי רוז, אמרגן ותמלילן מצליח, כמו עבור זיגפלד, משפחת שוברט ואינספור מפיקים, שחקנים וכותבים יהודים שהזניקו את ברודווי למעמד של בירת התאטרון האמריקנית, הפכו קרשי הבמה לקרש קפיצה חברתי. הם העניקו להם נתיב מילוט מהיר משכונות המהגרים העניות. על הבמה ומחוצה לה הם התהלכו בתלבושות מחויטות, ויכלו להתבשם מריחה המתוק של האשליה שהם אינם נמצאים בקרון רכבת. והייתה זו אשליה קריטית, כזו שבן הדור הראשון להגירה לא היה יכול בלעדיה. היא ניזונה יותר ממשאלות לב חברתיות ופחות מיומרה אמנותית גבוהה או מכשרון בלתי מתפשר. נראה שאדם המקדיש את כל יכולותיו להיטמעות ולהשתלבות יתקשה לטפח את הכשרונות האמנותיים החבויים בו במקביל לטיפוס הסיזיפי במעלה הסולם החברתי. משימה זו עליו להותיר לדור הבא, שיהיה משוחרר מתסביכיו של דור המהגרים ומעכבותיו. ואכן, בשנות השלושים והארבעים צמח בברודווי דור שהיה מורכב ברובו מבניהם של המהגרים, והוא שהיה אחראי לניסוחו ולקביעת תכניו של ‘ספר השירים האמריקני‘. היה זה דור שהתכחש למוצאו היהודי כמו שרק יהודי אמיתי מסוגל.

ספינת השעשועים

ליל הבכורה של המחזמר ‘ספינת השעשועים‘ התקיים ב־27 בדצמבר 1927 בתאטרון זיגפלד. לקהל, שבא ליהנות משעתיים קלילות ובלתי מחייבות בנוסח מופעי הרוויו, ציפתה הפתעה. מול עיניהם נפרסה עלילה מדכדכת שעסקה באופן ישיר בגזענות הדרומית ובדיכוים של שחורי העור. גיבוריו של המחזה קשורים היו בדרך זו או אחרת לספינת תענוגות ששטה לאורכו של נהר המיסיסיפי והציעה לדרים על גדותיו מנה גדושה של רגעי אשליה מוזיקליים. האשליה הזוהרת התנפצה כשסודה של כוכבת הספינה, עלמה בהירת עור בשם ג‘ולי, נחשף: אחד מהוריה היה שחור, וג‘ולי ה‘צבעונית‘ אינה יכולה לחלוק את הבימה עם שחקנים וצופים לבנים. זאת ועוד: אהבתה לאדם לבן עלולה להובילה לכלא. על ג‘ולי נגזר לנטוש את אהבתה ואת עסקי הבידור ולגלות למקום סובלני יותר. הצגתו של הדרום האמריקני כטריטוריה מנוונת הגוזרת על בני אדם נדודים רק בשל צבע עורם הייתה חריפה כשלעצמה, אך יוצרי המחזמר הגדילו לעשות והוסיפו למחזה שיר המושר על ידי אחד מגיבורי המשנה של המחזה, ג‘ים, פועל שחור קשה יום. בשלב מסוים מתקשה ג‘ים להמשיך בעמל האינסופי, הוא קורס לצד הספינה ומתנה את סבלו יחד עם חבריו היגעים:

אתה ואני מזיעים ומתאמצים. גופנו דואב, מעוות בכאב. “דחוף את הספינה! הרם את החבילה!“. וכשאתה שותה קצת, אתה מתעורר בכלא. מותש, עייף מלנסות, עייף מלחיות אך מפחד למות, ורק נהר המיסיסיפי הזקן ממשיך לזרום כאילו כלום (מתוך הסרט, בתרגום שלי).

השיר ‘Ol’ Man River‘ היה לאחד משירי המחאה הגדולים של המאה העשרים. הוא היה שונה בתכלית מהשירים המוזיקליים שקישטו את ברודווי עד אז. במקום לספק לצופים שעה של נחת וקורת רוח הוא טלטל את שלוותם וחייב אותם להתבונן במבט מפוכח בחברה חסרת הרחמים שאליה השתייכו. הוא האיר את הפינות האפלות של החברה האמריקנית והמתיק את הגלולה הדידקטית בלחן רב עוצמה. מה שנראה תחילה כזיווג בלתי אפשרי בין אמירה חברתית כבדה ונוקבת לבידור מוזיקלי חסר משקל התגלה כהצלחה מסחררת, הן במישור החברתי והן במישור המסחרי. קהל שלא היה מעלה על דעתו להגיע למחזה קודר העוסק באפליה גזעית נהר אל היציעים כדי ליהנות מהמוזיקה, ובחסות רגעי הבידור הנוצצים חויב, כמעט בעל כורחו, למחשבה נוספת על יחסה של החברה האמריקנית לחריגיה. יוצרי המחזה ידעו שהקהל יצליח לעכל את הדיסוננס, את הפער שבין ה‘Show‘ המרהיב לבין המציאות העלובה. הם ידעו זאת כי הם חוו את הפער על בשרם גם אם היה עורם לבן.

בתאטרון זיגפילד, שנוסד ב-1927, היו כ-1600 מקומות והקמתו עלתה שני מיליון וחצי דולרים. התאטרון נהרס ב-1966 למרות מחאת הקהל כדי לבנות במקום מבנה אחר. ב-1969 הוקם במקום אר בניו-יורק תאטרון הנקרא על שמו 'תאטרון זיגפילד' והוא פעיל עד היום. תאטרון זיגפילד המקורי, 1936מאוסף ספריית הקונגרס

בתאטרון זיגפלד, שנוסד ב-1927, היו כ-1600 מקומות והקמתו עלתה שני מיליון וחצי דולרים. התאטרון נהרס ב-1966 למרות מחאת הקהל כדי לבנות במקום מבנה אחר. ב-1969 הוקם במקום אר בניו-יורק תאטרון הנקרא על שמו ‘תאטרון זיגפלד’ והוא פעיל עד היום. תאטרון זיגפילד המקורי, 1936

מיותר לציין שיוצרי המחזמר ‘ספינת השעשועים‘ היו כולם יהודים. מעדנה פרבר שחיברה את הרומן שעליו התבסס המחזמר, דרך אוסקר המרשטיין שכתב את המחזה וג‘רום קרן שיצר את המוזיקה ועד לזיגפלד שהפיק — היה המחזה פרי רוחם של יהודים שבאו מהמזרח ולא של שחורי עור מהדרום. הם היו יכולים לבחור בחומרים קלים יותר לעיכול כבסיס למחזמר ובכל זאת בחרו בחומר נפץ. קרן והמרשטיין התעלמו מהקול הפנימי בנפש המהגר המפציר בו להימנע מכל מהלך שעלול להסעיר את רוחה של חברת הרוב הקולטת ולהפנות את תשומת לבה לזרותו, והובילו את ברודווי מהמרכז התרבותי לשוליים החברתיים וחוזר חלילה. דומה כי הזדהותם עם נושא המחזה היא שגרמה להם לקחת סיכון. גם הם ידעו דבר אחד או שניים על שנאת זרים, הכירו מקרוב את הרצון להסוות את המוצא וידעו עד כמה נואל וחסר סיכוי הוא רצון זה. השחקנית הנחשפת על אף מאמציה כ‘אחרת‘ היא קרובה רחוקה של היהודי מהרכבת.

מקורה של המחאה נגד התעלמותם של התושבים על גדות המיסיסיפי מעוול המתרחש בקרבם הוא המחאה הנבואית שהופנתה לחוסים בצלו של היאור במצרים על שתיקתם המאפשרת את הפגיעה בעבדים העברים ובילדיהם. מאחורי ה‘Show‘ של ‘Show Boat‘ הסתתרה אניית המהגרים, והצגתה על הבמה בניו יורק הבהירה כי אלה ששטו בה רחוקים מלהגיע לחוף מבטחים. אלא שבדור השני של ברודווי כבר חדלו היהודים להסוות את זהותם והחלו לפנות מקום על הסיפון גם ל‘אחרים‘ אחרים.

אוסקר המרשטיין היה בן לאם נוצרייה ממוצא סקוטי ולאב יהודי - אמרגן בעסקי השעשועים שהיה בנו של אוסקר המרשטיין הראשון, יצרן סיגרים יהודי שהיגר מגרמניה לארה"ב בזמן מלחמת האזרחים והקדיש את חייו לבניית תאטראות ובתי אופרה. המרשטיין ואשתוסוכנות הידיעות ביין, מאוסף ספריית הקונגרס

אוסקר המרשטיין היה בן לאם נוצרייה ממוצא סקוטי ולאב יהודי – אמרגן בעסקי השעשועים שהיה בנו של אוסקר המרשטיין הראשון, יצרן סיגרים יהודי שהיגר מגרמניה לארה”ב בזמן מלחמת האזרחים והקדיש את חייו לבניית תאטראות ובתי אופרה. המרשטיין ואשתו

ביקורת בתחפושת

בכיוון שאליו שטה ‘ספינת השעשועים‘ שטו בעקבותיה הפקות נוספות, ויחד אתן ברודווי עצמה. יוצרים יהודים פיתחו והעצימו את השילוב בין אריזה נוצצת לתוכן טעון. ב־1935 העלו האחים ג‘ורג‘ ואיירה גרשווין בברודווי את האופרה ‘פורגי ובס‘ שהובילה את הקהל ממנהטן אל סמטת העוני השחורה וחייבה אותו להישיר מבט אל הניוול ואל הקושי לייצר מערכת יחסים אנושית בשולי החברה האמריקנית. ‘פאל ג‘ואי‘, מחזה נוסף של המרשטיין עם לחניו של לורנץ הארט שעלה בברודווי ב־1940, עסק בבדרן בפרוטה בעל מוסר מפוקפק שהיה מוכן להקריב את כשרונו ואת גופו על מזבח ההצלחה האמריקנית הקפיטליסטית.

ריצ'רד רוג'רס, אירווינג ברלין ואוסקר המרשטיין צופים באודישן בתאטרון סנט ג'יימס, ניו יורק 1948אל מולר, מאוסף ספריית הקונגרס

ריצ’רד רוג’רס, אירווינג ברלין ואוסקר המרשטיין צופים באודישן בתאטרון סנט ג’יימס, ניו יורק 1948

לאחר מותו הטרגי של הארט, יהודי מסובך ובעל נטייה להרס עצמי, חבר המרשטיין לריצ‘רד רוג‘רס והשניים ייסדו את השותפות היצירתית המשמעותית ביותר בתולדות ברודווי. המחזמר הראשון שהעלו יחד ב־1943 — ‘אוקלהומה‘ — עסק בנושא מוכר. גיבורים נודדים המבקשים להניח את התרמיל והמקל ולהקים בית של קבע. לצדו של קרלי, הקאובוי האמריקני הזוכה במהלך המחזה בבת זוג ובפיסת אדמה יציבה, ניצבות שתי דמויות של מהגרים המחפשות לאורך המחזה את הסדק שדרכו יוכלו להסתנן אל המרחב האמריקני הפתוח. רוג‘רס והמרשטיין בחרו ביוסף בולוף, אחד הכוכבים הבולטים של תאטרון היידיש בניו יורק, לגלם את דמותו של הרוכל הנודד. הרמז היה מוצנע אך ברור: בנייתה של החברה האמריקנית תלויה במתן קרקע לכל מי שזקוק לה, ועל המהגרים לעשות הכל כדי להיות ראויים לאמונם של בעלי הקרקע ולהפוך לאזרחים אמריקנים נאמנים.

גם במרכזם של מחזות הזמר הבאים שיצרו רוג‘רס והמרשטיין עמדו שאלות של זרות והשתלבות: ‘דרום פסיפיק‘ (1949) דן במישרין בסיכויי הצלחתה של אהבה החוצה גבולות גזעיים, דתיים ולאומיים; ‘המלך ואני‘ (1951) בחן את העימות בין מזרח למערב ואת סיכויי קליטתה של אומנת ממוצא אנגלי בחצר מלכותו של מלך סיאם; ו‘צלילי המוזיקה‘ (1959), שגם במרכזו אומנת, מתאר תא משפחתי שמרני ופגום שהאומנת מובילה אותו לבסוף להגירה לארץ אחרת.

יהדותם המודעת של השניים הובילה אותם אל המקום היחיד שבו יכלו לגלות טפח מזהותם ולהסתיר טפחיים, לתהות בסתר על מקומם בחברה האמריקנית ולשיר בגלוי שירי הלל לערכי המשפחה והקהילה. הבחירה לחתום את ‘צלילי המוזיקה‘ — המחזמר האחרון שכתבו יחד לפני פטירתו של המרשטיין ב־1960 — במשפחה הנסה מאימת השלטון הנאצי אל עבר הלא נודע לא הייתה מקרית. כבני הדור השני להגירה היהודית מגרמניה הם הכירו היטב את תחושת הארעיות ואת מגע השנאה של הפטריוטיות הלאומנית. הם דאגו להותיר את גיבוריהם המזמרים במצב ארעי, כאילו אמרו: אנחנו מקווים שאמריקה תהפוך עבורנו לבית. מקווים, אך לעולם לא נוכל לקבוע זאת בוודאות.

'צלילי המוזיקה' הוא הדוגמא לכך שלפעמים המציאות עולה על כל דימיון. המחזמר המפורסם, שעל בסיסו נוצר גם אחד הסרטים המצליחים בהיסטוריה, מבוסס על סיפורה האמיתי של משפחת פון טראמפ. כרזת המחזמר שהועלה בברודווי ב-1959-

‘צלילי המוזיקה’ הוא הדוגמא לכך שלפעמים המציאות עולה על כל דימיון. המחזמר המפורסם, שעל בסיסו נוצר גם אחד הסרטים המצליחים בהיסטוריה, מבוסס על סיפורה האמיתי של משפחת פון טראמפ. כרזת המחזמר שהועלה בברודווי ב-1959

 


“אין כמו עסקי הבידור“

לצדם של רוג‘רס, המרשטיין, קרן, הארט וגרשווין פעלו עוד יהודים רבים. במרכז מחזותיהם של פרדריק לאו ואלן ג‘יי לרנר — ‘גברתי הנאווה‘ (1956), ‘ג‘יגי‘ (1958) ו‘קמלוט‘ (1960) — עמדו מערכות יחסים רומנטיות אנרכיסטיות וחסרות בושה. גם במחזות אלה כיסתה האהבה למוזיקה הנפלאה על ‘פשעי‘ האהבה העלילתיים. פרנק לוסר ערער במחזותיו ‘ברנשים וחתיכות‘ (1950) ו‘איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ‘ (1961) על אתוס ההצלחה הכלכלית ועל ערכה של הפוריטניות המשפחתית בעזרתם של נוכלים מזמרים.

בשנות החמישים הגיע לברודווי לאונרד (לני) ברנשטיין, נער הפלא של אולמות הקונצרטים. ברנשטיין חבר לסטיבן סונדהיים ולארתור לורנץ, וב־1957 העלו שלושתם את ‘סיפור הפרברים‘ שגם הוא עוסק בכישלון של כור ההיתוך החברתי האמריקני. בתמיכתם של רוג‘רס והמרשטיין חזר לברודווי גם אירווינג ברלין, זקן השבט ומראשוני העוסקים במוזיקה קלה בניו יורק, והעלה ב־1946 את המחזמר שזכה לשם העברי ‘אנני אוקלי אשת לפידות‘. המחזה, שבמרכזו גיבורה המגיעה מן השוליים הדחויים אל לבה הפועם של תעשיית הבידור האמריקנית, כלל את הלהיט שכל יוצר יהודי בברודווי היה חותם עליו בשתי ידיים: ‘There’s No Business Like Show Business‘ — אין עוד עסקים כדוגמת עסקי הבידור. מי כמוהם ידע זאת.

לאונרד ברנשטיין בחזרה למחזה 'סיפור הפרברים'. מימין נשענת על הפסנתר קרול לורנס שגילמה במחזה את דמותה של מריה וליד הפסנתר יושב סטיבן סונדהיים. ניו יורק 1957באדיבות אוסף פרידמן-אבלס, הספרייה הציבורית לאמנויות הבמה, ניו יורק

לאונרד ברנשטיין בחזרה למחזה ‘סיפור הפרברים’. מימין נשענת על הפסנתר קרול לורנס שגילמה במחזה את דמותה של מריה וליד הפסנתר יושב סטיבן סונדהיים. ניו יורק 1957

הרכבת שהובילה את המהגרים היהודים מהעולם המסורתי לעולם החדש עצרה לפרק זמן בלתי מוגבל בברודווי. הכליזמרים של פעם גילו שיש בתחנה זו ביקוש לאמנותם הייחודית. זיווגה של המוזיקה עם ה’Show‘ התאטרלי אפשרה לנוסעי הרכבת — מפיקים, יוצרים ומבצעים — לתהות בצוותא מהו דיוקנה של הארץ שאמורה להמתין להם מחוץ לתחנה. את מחזותיהם הם הספיגו באירוניה יהודית, לצד תקווה — יהודית אף היא — לעתיד טוב יותר. מול הקהל, שהורכב גם הוא מבני מהגרים רבים, הם שמרו על מראה אמריקני ועל הופעה מהוגנת, אך דווקא בשל כך הרשו לעצמם מדי פעם ובין השורות לשחרר חגורה ולפלוט אנחה יהודית. הם ידעו מאין באו ולא תמיד ידעו לאן ייאלצו ללכת, אך את מסעם אל הלא נודע הם העדיפו ללוות במנגינה מאירה, ואם אפשר אז גם עם ריקוד סטפס קטן.

 

העידן המודרני

1927
לספירה

תגים

אוסקר המרשטיין, איירה גרשווין, אירווינג ברלין, בידור, בילי רוז, ברודווי, ג'ורג' גרשווין, ג'רום קרן, האחים שוברט, זהות יהודית מודרנית, לאונרד ברנשטיין, מהגרים יהודים, מחזמר, ניו יורק, סטיבן סונדהיים, עדנה פרבר, עסקי השעשועים, פאני ברייס, פורגי ובס, פלורנץ זיגפלד, צלילי המוזיקה, ריצ'רד רוג'רס, תאטרון
מאת: יובל ריבלין

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס