• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / בלפור לא לבד

בלפור לא לבד

מכורש ועד בלפור
דונה גרציה מבשרת הציונות
נשיאים אמריקנים מדברים
מאת: רן ישי

בין הצהרת כורש שפתחה את עידן בית שני, להצהרת בלפור שהאיצה את בניין הבית הלאומי בארץ ישראל, היו עוד כמה דיפלומטים שהצהירו כי יעזרו ליהודים לבנות בית לאומי בארצם. מסע בעקבות הצהרות והבטחות | רן ישי

מכורש ועד בלפור

כמעט 2,500 שנה חלפו בין שתי ההצהרות המפורסמות ביותר בתולדות שיבתו של העם היהודי לארץ ישראל – הצהרת כורש בשנת 538 לפסה״נ, והצהרת בלפור בשניים בנובמבר 1917 (י״ז במרחשון תרע״ח) שזה עתה מלאו לה מאה שנה.

המניעים של שתי ההצהרות היו שילוב של שיקולים מדיניים ויחס אוהד לרעיון של שיבת ציון. כורש, ששאף כנראה למצב את עצמו כשליט נאור המתייחס בכבוד לעמים הכבושים תחתיו, היה מעוניין בחזית יציבה ואוהדת מול מצרים. בנוסף, בשל אמונתו הדתית הפוליתאיסטית הוא כיבד גם דתות ואמונות אחרות, ובהן גם הדת היהודית, ועל כן כיבד את רצונם של היהודים לשוב לארצם ולבנות את בית המקדש. כ־2,450 שנה מאוחר יותר הייתה ממשלת בריטניה נתונה במלחמת עולם מול גרמניה, אוסטרו־הונגריה ובעלת בריתן האימפריה העות׳מאנית, וחיפשה מקור תמיכה במזרח הקרוב ואולי גם בקרב יהודי ארצות הברית שכבר אז נודעה יכולת ההשפעה הפנימית שלהם בארצם. באופן נדיר למדי היה לממשלה הבריטית גם מניע פרו ציוני ופרו יהודי. שלושה מבכיריה – ראש הממשלה דיוויד לויד ג׳ורג׳, ובעיקר שר החוץ ארתור ג׳יימס בלפור ושר החימוש וינסטון צ׳רצ׳יל, נודעו בתמיכתם האידאולוגית בשיבת היהודים לארצם.

עד כאן הדברים מוכרים וידועים. פחות ידוע כי בין שתי ההצהרות – ובמיוחד סמוך להקמת התנועה הציונית – היו הצהרות רשמיות של גורמים ממלכתיים שונים אשר נשאו אופי פרו ציוני, או למצער פרו יהודי. חלק מהצהרות אלה היוו לפחות עילה, אם לא מסד מסוים, להצהרת בלפור, ואפילו לפעילותו המדינית של העיתונאי הצעיר והיומרני תאודור הרצל. נראה כי המסמך המשפטי הבולט ביותר שעליו התבסס הרצל בראשית פעילותו הציונית היה הזיכיון שהעניק הסולטן העות׳מאני סולימאן המפואר ב־1561 לדונה גרציה נשיא – האישיות היהודית הבינלאומית הבולטת ביותר ואחת מעשירי תבל בתקופתה – ולאחיינה וחתנה דון יוסף נשיא.

הצהרת בלפור, כולל תרגום לעברית ועיטורים, הודפסה על עמוד הכריכה של מחברות בניו יורק בשנות העשרים של המאה העשרים. גלופת הדפוס שנשמרה בידי אספן באדיבות אוסף הרצל והציונות של דוד מטלו, טורונטו

הצהרת בלפור, כולל תרגום לעברית ועיטורים, הודפסה על עמוד הכריכה של מחברות בניו יורק בשנות העשרים של המאה העשרים. גלופת הדפוס שנשמרה בידי אספן

דונה גרציה מבשרת הציונות

הזיכיון ניתן על רקע רדיפות קשות של יהודים באירופה הנוצרית לאחר גירוש ספרד. המגורשים התקשו למצוא מנוח לכף רגלם במדינות אחרות באירופה, והמקרה הבולט ביותר היה גורל האנוסים באנקונה שבמרכז איטליה. יהודים היגרו לאנקונה לאחר שהאפיפיור הבטיח בשנות הארבעים של המאה ה־16 כי יהודים יוכלו להתגורר במדינתו בלי שיסבלו מרדיפות. אך ב־1555 התיישב פאולוס הרביעי על כס האפיפיורות, ותוך הפרה בוטה של הבטחת קודמו ציווה לאסור ולהעלות על המוקד 24 יהודים אנוסים. דונה גרציה ניסתה להציל את הנידונים אך נכשלה בכך. בתגובה, היא הטילה את כובד משקלה כדי לקדם את החרם הכלכלי על נמל אנקונה. החרם לא נמשך זמן רב, אם כי השפעתו הכלכלית על העיר ניכרה היטב במשך תקופה קצרה. כישלונה של דונה גרציה להציל את אחיה היהודים מהעלאה על המוקד הבעיר בה עוד יותר את הרצון למצוא פתרון לבני עמה הנרדפים.

דונה גרציה ודון יוסף נשיא בציורו של ארתור שיק. השניים חכרו מהשלטונות העות'מאניים את הזכות לגבות מסים באזור טבריה. הרצל ביקש להסתמך על זיכיון זה בפנייתו לסולטן עבדול חמיד השני-

דונה גרציה ודון יוסף נשיא בציורו של ארתור שיק. השניים חכרו מהשלטונות העות’מאניים את הזכות לגבות מסים באזור טבריה. הרצל ביקש להסתמך על זיכיון זה בפנייתו לסולטן עבדול חמיד השני

בתחילה ניסתה דונה גרציה לרכוש חלק ממערכת האיים שהרכיבה את הרפובליקה של ונציה לצורך התיישבות מאורגנת של יהודים, במטרה ששם יוכלו לחיות כאנשים חופשיים ולקיים את מצוות דתם בגלוי. ניסיון זה נכשל, הן משום שמצבה הכלכלי המשופר של ונציה לא אילץ אותה לבצע צעדים המנוגדים לצו מצפונה הקתולי, והן בשל התנגדותו של קרל החמישי מלך ספרד וקיסר האימפריה הרומית הקדושה, מי שהיה אחראי למדיניות הרדיפות בארצו שלו.

לאחר כישלון זה מיקדה דונה גרציה בעזרת דון יוסף את מאמציה באימפריה העות׳מאנית. בראשית שנות השישים של המאה ה־16 חכרה דונה גרציה מהסולטן את הזכויות לגביית מסים בטבריה ובשבעה כפרים הסמוכים לה, אולי במטרה למצוא מקום מפלט לאנוסים בארץ ישראל. פעילות כלכלית ומדינית זו גררה תגובות של דיפלומטים שונים, ובהם נציג האפיפיור בארץ ישראל בוניפציו דה רגוזה שמחה על כך באוזני הווזיר הגדול רוסטם פאשא. דה פטרימול, נציג צרפת באיסטנבול, שלח ב־16 בספטמבר 1563 דו״ח חריף למלך צרפת בעניין השלטון העצמאי שקיבל דון יוסף נשיא מהסולטן לחופי הכנרת. לטענתו דון יוסף משמש כמלך היהודים ועל כן מתעקש לגבות את החוב הגבוה שהכתר הצרפתי חייב לו. הדיפלומט הבכיר לא בחל בשימוש בלשון שהייתה מקובלת אז באירופה הנוצרית כלפי היהודים, ותיאר כיצד ״בתחבולותיו היהודיות״ השיג דון יוסף מהסולטן את הרישיון הזה.

לא ברור אם המניע המרכזי של דונה גרציה היה ההשקעה הכלכלית, חזון ציוני כלשהו או פעולה של חסד וצדקה כלפי הנרדפים. מה שברור הוא שהיוזמה הייתה שלה, ואילו אחיינה, איש העסקים דון יוסף, היה פחות מחויב לרעיון, ועל כן לאחר פטירתה דעכה התכנית ליישוב יהודים בגליל במסגרת פאודלית אוטונומית למחצה בהנהגת דון יוסף. הוא עצמו קיבל מהסולטן נחלה פאודלית אחרת, ומונה לדוכס האי נקסוס. בהמשך הוא אף היה מועמד להתמנות מטעם הסולטן לשליט קפריסין תמורת הבטחה להעלאת מס שנתי גבוה.

הרצל-

הרצל

כאשר ביקש הרצל, כמעט 350 שנה לאחר פטירתה של דונה גרציה, ליישב את היהודים במולדתם ההיסטורית, הוא פנה מטבע הדברים לסולטן עבדול חמיד השני, שליט האימפריה העות׳מאנית ששלטה על ארץ ישראל. בשני המכתבים הראשונים שכתב הרצל לסולטן הוא ביקש ממנו שיקבל אותו לפגישה. שני המכתבים לא נענו, ולכן במכתב השלישי ביקש הרצל מהסולטן כי יחדש לפחות את הזיכיון שהעניק סולימאן המפואר לדונה גרציה נשיא. בתשובתו לא הכחיש הסולטן את דבר הזיכיון, אך ציין שלמרות כלל ההמשכיות השלטונית – שלפיו מחויבים סולטנים לכבד את הצווים שפרסמו קודמיהם – הכלל אינו תקף במקרה זה, שכן סולימאן המפואר נחשב כופר, וככזה אין תוקף לזיכיונות שהעניק. בסופו של דבר פגש הרצל את הסולטן פעמיים, ב־1899 וב־1901, ללא תוצאות, אבל ההתכתבות כולה מתועדת בתורכית במסמכים המצויים בארמון טופקפי באיסטנבול. הזיכיון שקיבלה דונה גרציה היה ונשאר אחד היסודות המשפטיים הבינלאומיים לפעילותו המדינית של הרצל בחזית העות׳מאנית.

עבדול חמיד השנימאוסף ספריית הקונגרס

עבדול חמיד השני

נשיאים אמריקנים מדברים

עוד לפני תחילת פעילותו הציונית של הרצל היו לפחות שני נשיאים אמריקנים שהתבטאו פומבית בדבר השאיפה להשיב את העם היהודי למולדתו ההיסטורית בארץ ישראל. ב־1819, כמעט עשרים שנה לאחר תום כהונתו, כתב נשיא ארצות הברית השני ג׳ון אדמס למרדכי מנואל נח, יהודי אמריקני ששירת קודם לכן כדיפלומט מטעם מחלקת המדינה ובאותה עת היה עיתונאי ואיש ציבור שפעל למען הקמת בית לאומי לעם היהודי, כי הוא מייחל לכך שהעם היהודי יחיה ביהודה כאומה עצמאית. בנו של אדמס, ג׳ון קווינסי אדמס, נשיאה השישי של ארצות הברית, כתב גם הוא לנח כי הוא מאמין בבנייתה מחדש של יהודה כאומה עצמאית.

ב־1891 יזם ויליאם יוג׳ין בלקסטון, כומר אוונגליסטי וחובב ציון מושבע מארצות הברית, כתיבת עצומה שתוגש לנשיא ארצות הברית בנג׳מין הריסון ולמזכיר המדינה ג׳יימס ביילן ובה בקשה:

כי ינצלו את תפקידם כדי להבטיח שתכונס במועד מוקדם ועידה בינלאומית שתדון במצבם של היהודים ובתביעתם לארץ ישראל כביתם העתיק (יעקב אריאל, ״יוזמה אמריקנית להקמת מדינה יהודית: ויליאם בלקסטון והעצומה של 1891״, ׳קתדרה׳ 49, 1988, עמ׳ 87).

על העצומה, הידועה בשם ׳עצומת בלקסטון׳, חתמו בין השאר נשיא בית המשפט העליון מלוויל פולר, מושל מסצ׳וסטס, ראשי הערים ניו יורק, פילדלפיה ושיקגו, אנשי דת ותקשורת, אילי הון מהשורה הראשונה כמו ג׳ון פירפונט מורגן וג׳ון רוקפלר, וחברי קונגרס, ובהם גם ויליאם מקינלי מאוהיו שנבחר שש שנים מאוחר יותר לנשיאות ארצות הברית.

מקינלי נרצח ב־1901, בתחילת תקופת הכהונה השנייה שלו, ומחליפו תאודור רוזוולט אהד את הרעיון הציוני לא פחות ממנו. בשנים 1872־1873, בעת שרוזוולט היה עדיין נער צעיר, הוא ביקר עם משפחתו במזרח התיכון וביומן המסע שכתב תיאר בין השאר את ביקורם בכותל המערבי. לאחר חיים סוערים למדי שבהם שירת בצבא, כתב ספרים והיה מדינאי שהגיע עד לצמרת, זכה רוזוולט ב־1906 בפרס נובל. באותה שנה הוא כתב כי נראה לו ראוי לחלוטין לייסד מדינה ציונית סביב ירושלים.

בשנים הבאות הצהירו נשיאים נוספים בפומבי בעת כהונתם על תמיכתם ברעיון הציוני. בתגובה להצהרת בלפור אמר וודרו וילסון כי הוא סבור שיש להחזיר את ארץ הקודש לעם היהודי. מוכרות פחות התבטאויותיהם של הבאים אחריו. מחליפו של וילסון, וורן גמליאל הרדינג, טען כי בלתי אפשרי למי שלמד את כתבי הקודש לא להכיר בכך שהעם היהודי עתיד לחזור לבית הלאומי ההיסטורי שלו. גם סגנו ומחליפו, ג׳ון קלווין קולידג׳, הביע את תמיכתו בקיום בית לאומי יהודי בפלשתינה.

הגדיל לעשות הנשיא הרברט הובר, שהצהרותיו נשאו אופי רשמי יותר. בשונה מהצהרת בלפור שנמסרה לאדם פרטי – הלורד ליונל וולטר רוטשילד – כדי שהוא יעבירה להסתדרות הציונית העולמית, הובר כתב ישירות להסתדרות ציוני אמריקה. לאחר מאורעות תרפ״ט (1929) כתב הובר כי ארץ ישראל היא ארץ שהייתה חרבה ומוזנחת במשך מאות שנים. דבריו עוררו תגובה נזעמת של הקונגרס הסורי הפלשתיני שישב אז בקהיר ומחה בעיקר על הגדרת הארץ כשוממה לאורך הדורות. בהמשך דבריו הביע הנשיא את ביטחונו כי דווקא בעקבות המאורעות הקשים פלשתינה מובטחת אף יותר כבית לאומי לעם היהודי. ב־1931, בהודעה שכתב לרגל ועידת המגבית האמריקנית למען ארץ ישראל, הביע הובר פעם נוספת את תמיכתו המפורשת בהקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל, ואף הצהיר כי עמדה זו הובעה על ידו פעמים אחדות בעבר. האלימות שהתגברה אז בארץ, המחלוקת הבינלאומית בסוגיית ארץ ישראל, השינויים התכופים במדיניות הבריטית וההתנגדות הערבית הגורפת לא גרמו להובר לשנות את עמדתו.

כתב מכתב רשמי להסתדרות ציוני אמריקה ובו הביע את ביטחונו כי פלשתינה מובטחת לבית לאומי לעם היהודי. הובר-

כתב מכתב רשמי להסתדרות ציוני אמריקה ובו הביע את ביטחונו כי פלשתינה מובטחת לבית לאומי לעם היהודי. הובר

בימי המלחמה העולמית

בין הסיבות להצהרת בלפור נוהגים למנות את תודתה של האימפריה הבריטית לחיים ויצמן על תרומתו למאמץ המלחמה הבריטי בהמצאת האצטון המלאכותי ששיפר את כושר ייצור חומרי הנפץ, אבל למלחמת העולם הראשונה היו השלכות רחבות יותר על מעמדם הפוליטי של היהודים. בריטניה, וכמוה גם מעצמות אחרות, ביקשו לחזק את מעגלי התמיכה שלהן במיוחד באזורים שאותם רצו לכבוש, וכולן היו מודעות להשפעתם של יהודי ארצות הברית על ממשלתם.

במרץ 1917, שמונה חודשים לפני שניתנה ההצהרה, פרסם מפקד חיל המשלוח הבריטי במזרח התיכון, הגנרל ארצ׳יבלד מארי, הצהרה חד משמעית ונחרצת הרבה יותר מזו של בלפור בדבר כוונותיהם העתידיות של הבריטים לאחר שיכבשו את ארץ ישראל מידי התורכים:

אין שום ספק כי עלינו להקים את פלשתינה היהודית הקדומה ולאפשר ליהודים לממש את חלומותיהם על ציון במולדתם … ליהודים יהיו מולדת ולאום משלהם, והם יממשו את החלום הלאומי שקיים אותם במשך מאות שנים ויותר   (״Objects of advance into holy land״, New York Times, 15.4.1917).

 

עמדה פרו ערבית. קצין הקישור הבריטי תומאס אדוארד לורנס, הידוע בכינוי לורנס איש ערבצילום: Narve Skarpmoen

עמדה פרו ערבית. קצין הקישור הבריטי תומאס אדוארד לורנס, הידוע בכינוי לורנס איש ערב

אולם היו גורמים בריטיים שהובילו מדיניות הפוכה, ובהם תומס אדוארד לורנס, הידוע בכינוי לורנס איש ערב, ששאף לעצמאות ערבית במזרח התיכון. השפעתו על מאמץ המלחמה הבריטי במזרח התיכון בהיותו ידידו ויועצו של האמיר הסעודי פייסל עלתה בהרבה על דרגתו הצבאית המקבילה לסגן אלוף. עמדה דומה ביטא הנרי מקמהון, המושל הבריטי של מצרים, במכתביו לשריף חוסיין בן עלי, סב סבו של עבדאללה מלך ירדן הנוכחי, שבהם הבטיח לו שליטה בחלקים נרחבים של ׳סוריה הגדולה׳. בסופו של דבר לא עמדו הבריטים מאחורי ההתחייבויות שעלו מהתכתבות זו, לפחות לפי פרשנותו של חוסיין. הם חילקו את השטח בינם לבין הצרפתים בהסכם סייקס־פיקו, והכריזו על תמיכה בבית לאומי ליהודים בפלשתינה.

הבריטים ניסו לשמור על יחסים טובים עם שני הצדדים. וינסטון צ'רצ'יל ועבדאללה מלך ירדן ב־1921מאוסף ספריית הקונגרס

הבריטים ניסו לשמור על יחסים טובים עם שני הצדדים. וינסטון צ’רצ’יל ועבדאללה מלך ירדן ב־1921

הצרפתים, בני בריתם של הבריטים במלחמה, הקדימו להכיר בשאיפות הציוניות. בארבעה ביוני 1917, כחמישה חודשים לפני הצהרת בלפור, שלח ז׳ול קמבון, המזכיר הכללי של משרד החוץ הצרפתי, מכתב לנחום סוקולוב, מי שהוביל את המדינאות הציונית הבינלאומית באותה תקופה לצד חיים ויצמן:

למר סוקולוב,
הואלת בטובך לחשוף בפניי את הפרויקט שעבורו מופעלים כל מאמציך ושמטרתו לפתח את ההתיישבות היהודית בפלשתינה.
אתה מעריך שבמידה שהתנאים יבשילו לכך, יחד עם ההבטחה לשמור על עצמאות המקומות הקדושים, יהיה זה צודק ופיצוי הולם שבעלות הברית תסייענה לתחיית הלאום היהודי על אדמה זו, שממנה גורש עם ישראל לפני זמן כה רב.

ממשלת צרפת, אשר החליטה לקחת חלק במלחמה זו במגמה להגן על אומה שהותקפה ללא כל סיבה ושממשיכה את המאבק במטרה להבטיח את ניצחון הצדק על הכוח, אינה יכולה אלא להביע תמיכה במפעלכם, שניצחונו קשור בניצחונן של בעלות הברית.

הנני מתכבד לאשרר לך זאת במכתב זה (בתרגום חופשי).

-George Grantham Bain Collection/ Library of Congress

ז’ול קמבון, המזכיר הכללי של משרד החוץ הצרפתי, שלח את הצהרת התמיכה שלו ישירות לנחום סוקולוב.

בניגוד למכתבו של בלפור, מכתבו של קמבון הופנה לגורם ציוני רשמי ולא לאדם פרטי שישמש מתווך בין המעצמה לבין המוסדות הציוניים. על אף שצרפת הייתה אז מעצמה בעלת שאיפות במזרח התיכון בדומה לבריטניה, לא עורר המכתב רעש גדול בזמנו, וגם כיום הוא כמעט נשכח מלב.

נחום סוקולובצילום: גורג גרנתם ביין. מאוסף ספריית הקונגרס

נחום סוקולוב

אחת הסיבות להצהרה הצרפתית הייתה חששה של צרפת מפני הצהרה גרמנית דומה, לאחר שלבנות הברית נודע כי הגרמנים שוקדים על הצהרה מסוג זה בסיועם או בעידודם של יהודים מגרמניה. הדבר יצר מעין מרוץ הצהרות בין מעצמות הציר למעצמות ההסכמה, אם כי בסופו של דבר התברר כי החשש מההצהרה הגרמנית היה מוצדק רק בחלקו. למרות שלגרמניה הייתה ברית עם האימפריה העות׳מאנית, האינטרסים שלה התמקדו במלחמה באירופה. 1917 הייתה אמנם שנת קיפאון בחזית המערבית, אך בחזית המזרחית התרחשו תמורות מרחיקות לכת, וגרמניה מיקדה את מאמציה בהכרעה אפשרית מול רוסיה. ההצהרה הגרמנית פנתה אל היהודים במזרח אירופה שהיו נתונים במצוקה, ותיארה בפניהם את תנאי החיים הטובים שלהם יזכו תחת כיבוש גרמני. ההצהרה כוונה ליהודים ששאפו להיטמע בארצות אירופה ולא ליהודים ציונים שרצו לעלות לארץ ישראל, ולכן גם לא התנגשה עם שאיפותיהן של מדינות ההסכמה.

ניהל למעשה את המלחמה מצד גרמניה. אריך לודנדורףצילום: E. Bieber

ניהל למעשה את המלחמה מצד גרמניה. אריך לודנדורף

ההצהרה הגרמנית פורסמה על ידי הגנרל אריך לודנדורף – ראש מטהו וסגנו של פאול פון הינדנבורג, רמטכ״ל הצבא הגרמני, שניהל בפועל את מאמץ המלחמה הגרמני. בשיאה של המלחמה ניהלו למעשה שני מפקדים אלה את גרמניה, שכן המלחמה דחקה הצדה את ההיבטים האחרים של ניהול המדינה, ולפיכך ביטאה ההצהרה את מדיניותה הרשמית של הקיסרות הגרמנית. תוכן ההצהרה תאם את האופן שבו חיו היהודים בגרמניה, והיא הופנתה אל יהודי פולין שהיו גורם מרכזי בתחום המושב באותם ימים:

אל היהודים בפולין,
מחנות הצבא נאדרי הניצחון אשר לממלכות ברית אירופה התיכונה, גרמניה ואוסטריה־הונגריה, באו בגבול פולין.

העריצות הרוסית מיהרה לנוס ולהימלט על נפשה מפני הסתערות חילותינו אשר איש לא יתייצב לפניהם.

דגלינו נושאים אליכם משפט וחופש: שווי זכויות אזרח גמור, חופש הדת והמסורת, חירות ודרור של יצירה ועבודה בכל מקצועות הכלכלה והתרבות ברוחכם.

הרבה יותר מדי נאנקתם תחת סבלות עול הברזל של מוסקבה, והנה אנו באים אליכם כידידים. נשברה ממשלת הזרים האכזרייה. תקופה חדשה תיפתח לפולין. בכל כוחנו נשים מבטח, והיינו למעוז לגאולת כל יושבי הארץ. שווי זכויות היהודים עומד להיווסד על יסודות חזקים.

אל תיתנו להשלות את נפשכם על ידי הבטחות רמייה כאשר קַרְכֶם זה פעמים רבות! גם בשנת 1905 הבטיחכם הצאר לתת שווי זכויות.

איך הקים את דברו אשר פרסם בכל תוקף כתור פתגם מלכות?

זכרו את הגירושים הנוראים ואת הגליות של המוני אחיכם!

זכרו את קישינב, את הומל, את ביאליסטוק, את שדליץ ועוד פוגרומי דמים למאות!
זכרו את משפט בייליס ואת היגיעות החוזרות ובאות מטעם הממשלה להחזיק בקרב העם את עלילת הדם הנתעבה!

ככה שמר הצאר את הבטחתו בכל תוקף שהבטיח בשעת דחקו.

גם הפעם הגיעה לו שעת הדחק! זאת סיבת הבטחותיו.

חובתכם הקדושה היא עתה להתאמץ בכל כוחכם לחזק את דבר השחרור.

כל כוחות העם – צעיריכם, קהילותיכם, חברותיכם – חייבים להתייצב יחד כאיש אחד לעזרת העניין הקדוש.

פנו בלב מלא ביטחון אל מצביאי חילנו הקרובים וסמוכים אליכם!

בעד כל סחורה שתסופק ישולם טבין ותקילין.

סולו סולו את הדרך להכריע כלה את האויב ולהביא את החופש ואת הצדק לניצחון גמור!

ההנהגה העליונה של צבאות גרמניה ואוסטריה־הונגריה המאוחדים (הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי, ארכיון ישראל קלויזנר, P034).

חייהם של היהודים בגרמניה היו טובים לאין ערוך מחייהם של אלה שהיו תחת שלטון הצאר. הכרוז הגרמני הקורא ליהודי פולין לתמוך בכיבוש הגרמני-

חייהם של היהודים בגרמניה היו טובים לאין ערוך מחייהם של אלה שהיו תחת שלטון הצאר. הכרוז הגרמני הקורא ליהודי פולין לתמוך בכיבוש הגרמני

ההצהרה הדגישה את חייהם הקשים של היהודים שהיו נתונים לשלטון הצאר בראשית המאה העשרים, בזמן שבגרמניה לא היו פוגרומים ועלילות דם, לא היה תחום מושב ויהודים יכלו לעסוק בכל מקצוע שבו חפצו. העיתוי המדויק של פרסום ההצהרה לא ברור. מדובר במנשר שפורסם בעברית וביידיש, וסביר להניח כי התרגום לשפות אלה נעשה על ידי יהודים שפעלו לצד לודנדורף ואולי אף שימשו קצינים בצבא גרמניה. המנשר הופץ כנראה בתחילת 1917, לפני שיאן של המהומות שבהן איבד הצאר ניקולאי השני את כיסאו. בפעם הקודמת שבה הודח הצאר, ב־1905, הוא פרסם הצהרה שהבטיחה חירויות דתיות ופוליטיות, וההצהרה הגרמנית הבטיחה דברים דומים תחת כיבוש עתידי של פולין.

הצהרת לודנדורף – שנועדה לנצל את המצב הרעוע ברוסיה ולגרום תסיסה פנימית נוספת שתחיש את קץ שלטונו של הצאר ואת סיום המלחמה בחזית המזרחית – לא התייחסה כאמור לשאיפות המדיניות של התנועה הציונית. למרות זאת היא שימשה זרז להצהרות משמעותיות הרבה יותר של מדינות ההסכמה, ובראשן הצהרת בלפור. כפי שהראינו, גם הצהרה זו – עם כל חשיבותה ההיסטורית – הייתה רק האחרונה בשרשרת ארוכה למדי של הצהרות, התבטאויות, הבטחות והכרזות מפי מדינאים שונים לאורך מאות השנים שקדמו לה. ההצהרות כולן נבעו ממניעים שונים, החל באהדת ישראל אמיתית ועד אינטרסים מדיניים וכלכליים צרופים.

העידן המודרני

1917
לספירה
מאת: רן ישי

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

הרוזן ממגידו

הרוזן ממגידו

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס