• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / הוגה המהפכה

הוגה המהפכה

משפחה מיוחסת
שמרנים ומהפכנים
פרולטרים התאחדו!
עבודה, ניכור ותודעה כוזבת
אוטו־אנטישמיות
מרקס של היהודים
מאת: עשהאל אבלמן

העולם שבו צמח קרל מרקס היה גרמני יותר מאשר יהודי. לראשונה הוענקו ליהודים זכויות והם מיהרו לנצלן ולחפש את העושר. הגותו המהפכנית והסוציאליסטית של מרקס אמנם סלדה מהיהדות בגילוייה המודרניים, אולם בתשתיתה ניתן למצוא יסודות יהודיים משיחיים של תיקון עולם // עשהאל אבלמן

משפחה מיוחסת

שיער ארוך ופרוע, זקן עבות ועיניים יוקדות. תמונתו של מרקס שהפכה לאחד הדימויים המזוהים ביותר עם מושג המהפכה ועם המרקסיזם

כאשר בא קרל מרקס לעולם משפחתו היהודית כבר התרחקה מרק רב משורשיה המפוארים. המשפחה הייתה ענף של שושלת רבנים חשובה שייחסה עצמה לרש“י. סב סבו של מרקס היה רבי יהושע השיל לבוב, רבה של טריר, שפרסם ספר שאלות ותשובות בשם ‘פני לבנה‘. גם סבו של מרקס, רבי מרדכי, שהלך לעולמו ב־1804, היה רב. אולם ראשית המאה ה־19 הביאה עמה רוחות של שינוי סוחף שלא פסחו גם על בית מרקס. בתחילת המאה הלכו והתעצמו תהליכים שעיצבו מחדש את החברה היהודית דוברת הגרמנית. אט אט ניתנה אפשרות ליהודים להשתלב במערכות החיים והעבודה האזרחיות, והשתלבות זו, שהביאה עמה נוחות כלכלית וחברתית, גבתה מחיר — עזיבת אורח החיים הדתי ובמקרים רבים אף התנצרות. וכך אביו של קרל מרקס, שנשא את שמו של רבי יהושע השיל, כבר לא שימש ברבנות אלא עבד כעורך דין ואף המיר את דתו.

קרל נולד ב־1818 בעיר טריר שבחבל הריין הגרמני והתבלט מילדות ביכולותיו הלמדניות. היו מי שייחסו את נטייתו לקריאה, לכתיבה, לעיסוק בסוגיות עיוניות, להתנצחות ולפולמוס לשורשיו הרבניים, אך מכל מקום החיים שנועדו עבורו היו חיי אינטלקטואל. עד מותו מעטים מאוד היו הימים שבהם התמסר לעבודה קבועה ומסודרת. הוא היה איש רוח אמיתי, נטול יכולת מעשית של ממש, ספוג בידע עיוני בענפי הרוח השונים, הוגה יצירתי שרעיונות רוחו השפיעו על מחשבותיהם ועל גורלם של מיליוני בני אדם.

צילום: גטי אימג'ס

מרקס חי ב־15 שנותיו האחרונות ברחוב מייטלנד פארק שבלונדון, אם כי לא באותו הבית. ב־1864 הוא השתכן בבית מספר 1, וב־1871 עבר לבית מספר 41. שני הבניינים הופצצו וניזוקו קשות במלחמת העולם השנייה ושופצו אחריה. הבית ברחוב מייטלנד 1 והשלט המציין שברחוב זה התגורר קרל מרקס

שמרנים ומהפכנים

מרקס נרשם ללימודי משפטים באוניברסיטה של בון, אך עד מהרה מאס במקצוע המעשי הזה, הלך אחר לבו ועבר ללמוד פילוסופיה בברלין. בעשורים הראשונים של המאה ה־19 הייתה לפילוסוף הגרמני הגל השפעה רבה על סטודנטים שלמדו מקצועות הומניים. הגל הפנה את תשומת לבם של בני הדור הצעיר לחשיבותה של ההיסטוריה — על שלביה, התפתחותה ומגמתה — ככלי להבנתם של העולם, החברה, הפוליטיקה והתרבות. מרקס הלך שבי אחר השקפותיו של הגל ואף הצטרף לקבוצת ‘ההגליאנים הצעירים‘.

צילום: גטי אימג'ס

איש משפחה למופת. קרל מרקס קורא באוזני אשתו ובנותיו. ציור מים, גן זן־לון

בתקופת לימודיו של מרקס התאוששה אירופה המערבית מהאירועים הדרמטיים והאלימים שנלוו למהפכה הצרפתית ולמלחמות נפוליון שבאו אחריה. בקרב פוליטיקאים, אישי ציבור והוגים ניטש ויכוח נוקב בשאלה מהי הדרך שבה ראוי לנהל את החברה באירופה. השמרנים ביקשו לשוב אל הסדר הישן ששרר ביבשת לפני שבאו המהפכנים הצרפתים וניסו לקדם רעיונות של חופש, שוויון ואחווה. הם הזהירו כי מהפכנות יתרה אינה בריאה לחברה ובהכרח תוביל לערעור החיים התקינים ולשפיכות דמים. לעומתם פעלו אנשים שהאמינו כי עם המהפכה הצרפתית עברה התרבות האירופית שינוי שלא ניתן לסגת ממנו. הם התעלמו מההרס שהמיטו המהפכה ומלחמות נפוליון, והדגישו רק את הרעיונות והאידאלים העיקריים שייצגה צרפת: חירות, שוויון בין בני האדם, דחיית המנגנונים הדתיים הנוצריים וקידום הדמוקרטיה.

קרל מרקס נמנה על סיעת המהפכנים. המוסדות הישנים והשמרנות היו אויבי נפשו. מראשית דרכו האקדמית התפרסם מרקס כבעל דעות רדיקליות. הוא היה כה קיצוני עד שנאלץ לעזוב את האוניברסיטה בברלין. את עבודת הדוקטורט שלו, שעסקה בפילוסופיה יוונית, הגיש באוניברסיטה של יינה.

זמן מה לאחר שסיים את לימודיו נשא מרקס לאישה את ג‘ני פון וסטפאלן, בת למשפחת אצולה גרמנית שהכיר בנעוריו. ג‘ני הייתה רעייתו היחידה. לשניים נולדו שבעה ילדים, אך רק שלוש בנות הגיעו לבגרות. מות הילדים, שנגרם בעיקר בשל חיי העוני שבהם בחר הזוג מרקס, ליווה את חייהם תמיד. עם זאת, עדויות לא מעטות מתארות את ביתה של משפחת מרקס כמקום חם וצוהל. ילדיו ומבקרים שונים העידו כי מרקס היה אב טוב ששיחק והשתעשע עם ילדיו.

כלי הנשק שבהם השתמש מרקס לקידום המהפכה לא היו אקדח או פצצה אלא הרעיונות, העט, הדף ולבסוף בית הדפוס שהפיץ את דעותיו בעיתונים, בכתבי עת, בספרונים ובספרים. בראשית שנות הארבעים התמנה מרקס לעורך העיתון ‘Rheinische Zeitung‘ (‘עיתון הריין‘). עיתון זה התנגח בשלטון הפרוסי שבלט בשמרנותו ובאיבתו לרוח המהפכה הצרפתית.

פרולטרים התאחדו!

בתקופה זו נפגש מרקס עם בן בריתו הנאמן וידיד נפשו פרידריך אנגלס. כבר בפגישתם הראשונה גילו השניים כי בכל הקשור לתיקון החברה דעותיהם זהות. הם היו שותפים לשאיפות הסוציאליזם — רעיון שזכה לתהודה בולטת במאבק בין השמרנים למהפכנים בדור שלאחר נפוליון.

רקע שונה, ידידות נפש אמיצה. פרידריך אנגלס

מרקס ואנגלס היו שונים בתכלית. מרקס היה אינטלקטואל ממוצא יהודי, כהה עור, פרוע שיער, אב למשפחה מרובת ילדים שחי חיי עוני ללא עבודה מסודרת וללא תמיכה כלכלית יציבה, ואילו אנגלס היה נהנתן, רודף נשים, בהיר שיער ואלגנטי בהופעתו. הוא היה בן למשפחת אצולה פרוסית עשירה שעבד בעסקי משפחתו ונהנה תמיד מכיסים מלאי כסף. אולם למרות הניגודים הללו הפכו השניים לצמד שכמעט אין להפרידו, מעין דון קישוט וסנשו פנשו של רוח המהפכה הסוציאליסטית שהחלה מתארגנת בלב המאה ה־19, רוח שללא הכרתה והבנתה לא ניתן להבין את ההיסטוריה של המאה העשרים.

לא נוכל להאריך בתיאור משנתם הסוציאליסטית של מרקס ואנגלס. על קצה המזלג ניתן לומר כי רעיונותיהם נולדו מתוך השקפותיו של הגל על ההיסטוריה, אך בעוד שהגל הדגיש את חשיבות התפתחותה של הרוח האנושית בהיסטוריה, מרקס ואנגלס שמו את הדגש על החומר. הגל הסביר כי המין האנושי מתפתח באופן דיאלקטי. האדם מגיע להישג תרבותי מסוים ואז מתפתח רעיון המאתגר הישג זה ומתוך הניגוד שבין השניים נולד הישג חדש. כאשר יבשילו התנאים יוצב מודל חדש מול ההישג הקודם וייוולד השלב הבא.

מרקס ואנגלס אימצו השקפה זו, שילבו אותה עם הנחת עולם מטריאליסטית שלפיה התנאים החומריים מעצבים את התודעה ולא להפך, והשליכו את שתי התפיסות האלה על העולם החברתי והכלכלי. זו הייתה דרכם להסביר את ההיסטוריה האנושית והם סימנו את השלבים בהתפתחותה. על חורבות החברה הפאודלית, שבה כל אדם היה צמית של אדם נעלה ממנו בהיררכיה החברתית עד לראש הפירמידה שבו ניצב המלך, התפתח הקפיטליזם שבבסיסו ניצב מעמד הבורגנות. זה השלב ההיסטורי שבו ראו מרקס ואנגלס את החברה בימיהם. בשלב הבא, כאשר הקפיטליזם הבורגני לא יוכל עוד להתקיים בשל הסתירות הגלומות בו, הוא יקרוס ובמקומו יבוא עידן אוטופי של חירות ושוויון אמיתיים בין בני האדם — השוויון הסוציאליסטי שעיקרו הפסקת דיכויו של מעמד הפועלים, הוא הפרולטריון. השניים האמינו כי תפיסתם מדעית וכי המהפכה שאותה הם צופים חייבת לבוא. אין אפשרות אחרת. ההיסטוריה האנושית מובילה לשם בהכרח.

ב־1848, שנת ‘אביב העמים‘ באירופה שבה הגיעו המאבקים בין המהפכנים לשמרנים לכדי עימות פיזי של ממש ואירופה מלאה מאבקים, מהומות וניסיונות למהפכה, פרסמו מרקס ואנגלס את ‘המניפסט הקומוניסטי‘. יש אומרים כי חוברת לא ארוכה זו היא המסמך הפוליטי הנקרא ביותר בהיסטוריה. לאורך הטקסט רב ההשפעה הסבירו השניים את השקפתם ההיסטורית הדיאלקטית באשר לדרכה של מלחמת המעמדות. משפטים נבחרים מתוך המניפסט הפכו לחלק בלתי נפרד מהשפה, ואולי אף מהמיתולוגיה, של העידן המודרני:

דברי הימים של כל החברה כולה עד כה הם דברי ימיהן של מלחמות המעמדות … מדכאים ומדוכאים עמדו תמיד זה מול זה, נלחמו ביניהם מלחמה בלתי פוסקת, עתים נסתרת, עתים גלויה, מלחמה שנסתיימה בכל פעם בתמורה מהפכנית של כל צורת החברה או בכליונם המשותף של המעמדות הנלחמים … אולם תקופתנו, תקופתה של הבורגנות, מצטיינת בכך שעשתה את ניגודי המעמדות פשוטים יותר. החברה כולה מתפלגת והולכת לשני מחנות אויבים גדולים, לשני מעמדות גדולים העומדים פנים אל פנים זה כנגד זה: בורגנות ופרולטריון … ככל שמתפתחת הבורגנות, כלומר ההון, כך מתפתח הפרולטריון, מעמד הפועלים המודרנים, שאין להם קיום אלא כל זמן שהם מוצאים עבודה, ואינם מוצאים עבודה אלא כל זמן שעבודתם מרבה את ההון. פועלים אלה, האנוסים למכור את עצמם אחד אחד, אינם אלא סחורה ככל דבר מסחר אחר, וכמוהו הם מופקרים לכל חליפות ההתחרות, לכל תנודות השוק … בהתקרב מלחמת המעמדות לידי הכרעה לובש תהליך ההתפוררות בתוך המעמד השליט, בתוך החברה הישנה כולה, אופי חריף ומובהק כל כך, עד שחלק קטן מן המעמד השליט פונה לו עורף ומצטרף אל המעמד המהפכני, הלוא הוא המעמד הנושא בידיו את העתיד … גורו לכם, המעמדות השליטים, מפני המהפכה הקומוניסטית. הפרולטרים אין להם מה להפסיד בה זולת כבליהם. עולם ומלואו לפניהם לזכות בו. הפרולטרים של כל הארצות, התאחדו! (‘המניפסט הקומוניסטי‘, בעריכת מנחם דורמן, עמ‘ 52־83).

דורות של צעירים נלהבים הושפעו מהדברים רבי העוצמה, ושורות אלה הובילו אותם לנסות להגשים את החלום המנוסח בהן.

שלוש בנות וחבר אחד. מרקס בחברת ידידו פרידריך אנגלס ובנותיו ג’ני קרוליין, ג’ני ג’וליה אלינור וג’ני לאורה

עבודה, ניכור ותודעה כוזבת

חשוב לציין שמרקס לא המציא את הסוציאליזם. לאורך ההיסטוריה המודרנית של אירופה המערבית, החל מהמאה ה־16, פעלו וכתבו בני אדם שחלמו ואף הקימו בפועל חברות שיתופיות, קומונות שהציעו דרך חדשה לקיום האנושי. כתחליף לפערים האדירים בין עשירים לעניים הציעו הוגים שונים חיים של שוויון בין בני האדם וביטול הרכוש הפרטי, וקבוצות קטנות אף ניסו לממש חזון זה. ועדיין, תרומתו של מרקס לקידום הרעיון הסוציאליסטי הייתה מכרעת, הן בשל הרעיונות שאותם ניסח במניפסט — רעיונות שעד היום משפיעים וזוכים להערכה ברחבי העולם כולו — והן בשל תרומתו להתארגנותם של קבוצות וממסדים סוציאליסטיים.

צילום: גטי אימג'ס

דמותו של מרקס לצד הכיתוב “זו הכלכלה, טיפש” בהפגנה נגד ועידת האקלים של האו”ם בקופנהגן, 2009

שער המהדורה הראשונה של המניפסט הקומוניסטי שראה אור בגרמנית ב־1848

בנוסף, מרקס טבע מושגים חדשים המשמשים עד היום בשיח החברתי והפילוסופי. הוא הגדיר את העבודה כדבר המבטא את זהותו ואת משמעותו של האדם משום שבאמצעותה הוא מעצב את הטבע. מושג נוסף שטבע היה הניכור, המונע מהאדם להתגאות ולהרגיש שייכות למוצר שאותו הפיק ביגיע כפיו והופך אותו לבורג חסר משמעות במכונה המייצרת הון — מושג מרקסיסטי נוסף — שאינו מגיע אליו; והוא התייחס לסגידה שאינה יודעת שובע לסחורות. מרקס גם הכניס לשיח המודרני את מושג התודעה הכוזבת — הסתה רעיונית של אנשים ונשים המובילה אותם לחיות את חייהם בניגוד לאינטרס שלהם. כן זכורים המשפטים הבולטים שכתב, אשר הפכו לסיסמאות חשובות, על הדת כאופיום להמונים ועל הלאומיות ככלי בידי בעלי ההון להסית את ההמון העני במקום אחד כנגד ההמון העני במקום אחר.

עוד לפני 1848 נאלץ מרקס הרדיקל לגלות ממולדתו בשל רדיפת השלטונות. תחילה התגורר בפריז והתיידד עם היינריך היינה, אינטלקטואל יהודי נוסף ממוצא גרמני שהתנצר ונטל חלק במאבק המהפכנים לשינוי סדרי עולם. הדעות שהביע מרקס בצרפת סיבכו אותו גם שם והוא עבר עם משפחתו לבריסל. עם בוא המהפכה של אביב העמים ומעט לאחר פרסום המניפסט הקומוניסטי שב מרקס לגרמניה כדי להשתתף בניסיון לקדם את המהפכה. עם כישלונה עברה משפחת מרקס ללונדון ובה חי המהפכן עד שהלך לעולמו ב־1883.

החיים בלונדון דרדרו את משפחת מרקס לעוני ולעליבות, למעט תקופות קצרות שבהן נהנו מירושות שונות של בני משפחה. עם בוא הכסף עלתה רמת החיים לזמן מה. קרל מעולם לא יצא לעבוד והמשיך כל חייו לפעול למען קידום רעיונותיו. הוא היה דמות מרכזית ונערצת בקרב ארגונים סוציאליסטיים, הרבה בכתיבה עיתונאית והתפלמס עם דמויות שונות שייצגו קשת צבעונית של דעות. מרקס התראיין לעיתונים שביקשו לעמוד על טיבו של המהפכן ובעיקר שקד על כתיבת ספרו הגדול ‘הקפיטל‘ שראה אור ב־1867. בספר זה ריכז מרקס את מסקנותיו בעקבות שנים ארוכות של עיון בתאוריה כלכלית וחברתית.

מרקס היה אדם חולני כל חייו, ולמרות זאת האריך ימים — לפחות בהשוואה לתוחלת החיים בתקופתו. הוא נקבר בלונדון ב־1883 נטול אזרחות ובודד למדי. רק אנשים בודדים הגיעו ללווייתו, אולם הד רעיונותיו עתיד היה לטלטל את העולם בעוצמה שמעטות כמותה בדברי ימי האדם.

כחלק מפולחן האישיות שלו ניסה סטלין להפוך את עצמו לדמות מיתולוגית עוד בחייו כשהוא משלים את אבות הקומוניזם מרקס, אנגלס ולנין. שורת המנהיגים שמתחילה במרקס ומסתיימת בסטלין על בול סובייטי שהונפק ב־1954, שנה לאחר מותו של סטלין

אוטו־אנטישמיות

לא פעם מובעת הדעה כי שלושת האנשים שעיצבו יותר מכל אחד אחר את דרכי החשיבה והתרבות של המאה העשרים הם יהודים יוצאי גרמניה — קרל מרקס, זיגמונד פרויד ואלברט איינשטיין. אין לפקפק בהשפעתם של השלושה על הדרך שבה אנו חושבים, מדברים ופועלים עד היום, ועדיין ניצבת השאלה מה הקשר בין מוצאם לבין תרומתם לתרבות המערבית. מצד אחד ניתן לומר כי אין בין מוצאם היהודי של אנשים אלה לבין רעיונותיהם מאומה. אדרבה, הם ניסחו את רעיונותיהם בהקשר לשוני ותרבותי שהיה רחוק מעולם היהדות המסורתית ובמידה רבה היו יותר גרמנים מאשר יהודים. אילו היו הם ובני משפחותיהם נותרים בחיק המסורת סביר להניח שלא היו מגיעים למעמדם כמעצבי תרבות. מצד שני, יש שראו בדרכם ביטוי, אולי חדש ואולי נסתר, לרוחה ולשאיפותיה של היהדות.

צילום: גטי אימג'ס

כתב ידו של מרקס מהתקופה שבה חי ויצר בלונדון. המקור של מאמר שפורסם
בינואר 1873

מעניין לחשוב מה היה מרקס אומר אילו יכול היה להביע דעתו בסוגיה זו. הוא עצמו ייחס כנראה חשיבות מועטה מאוד לזהותו היהודית ואף הביע כלפיה עוינות. הטקסט המובהק ביותר שכתב בהקשר זה היה מסה שכותרתה ‘שאלת היהודים‘ מ־1844. במאמר זה זיהה מרקס את היהדות כתמצית הבורגנות השנואה עליו וייחס לה את המגמה החברתית והכלכלית של המאבק להתעשרות ולצבירת נכסים פרטיים שאפיינו את צמיחתה של הבורגנות במאה ה־19. מדובר ביהודים שבעקבות האמנציפציה זכו לראשונה לאפשרות להתפרנס בכבוד כבעלי מקצועות חופשיים וחתרו ללא לאות להתקדמות חברתית באמצעות מקצועות בורגניים אלה. מנקודת מבט זו ראה מרקס ביהודים גורם אנוכי שכל עניינו שאיפה להון עצמי. לעתים גלשו דבריו לאיבה של ממש:

מהו פולחנו החילוני של היהודי? הסחר מכר. מהו אלוהיו החילוני? הממון. אנו רואים אפוא ביהדות יסוד אנטי חברתי כללי בהוויית דורנו, יסוד שהתפתחותו ההיסטורית נעזרת על ידי פעילותם המזיקה של היהודים עצמם מגיע עתה לשיא שממנו יתחיל עתה בהכרח תהליך התפוררותו. האמנציפציה של היהודים היא במשמעותה הסופית האמנציפציה של האנושות מן היהדות (מובא בתוך: ‘קרל מרקס‘, פרנסיס ווין, עמ‘ 82).

לנוכח דברים קשים אלה לא מפתיע שהיו מי שהאשימו את מרקס באוטו־אנטישמיות, תופעה שבה יהודי מבטא איבה למוצאו. היו מי שהרחיקו לכת וקבעו כי ניתן למצוא קשר ישיר בין שנאת היהודים של מרקס לבין רעיונותיו של היטלר עשרות שנים מאוחר יותר. מנגד, המסנגרים על מרקס ביקשו להפנות את תשומת הלב לכך שביקורתו אינה מופנית כלפי היהדות המסורתית אלא בעיקר כלפי גילוייה המודרניים והחילוניים של היהדות כפי שהתבטאו במרכז אירופה בראשית המאה ה־19.

מרקס של היהודים

מעבר להקשר ההיסטורי ולשאלת זהותו העצמית של מרקס המשיכו הוגים שונים לטעון כי בהגותו היה יסוד יהודי מובהק. הם הדגישו בעיקר את הממד המשיחי, האוטופי ומתקן העולם שבכתיבתו.

צילום: גטי אימג'ס

מרקס נפטר בודד למדי ולפי עדויות שונות נכחו בלווייתו בין שמונה לתריסר מלווים כולל בנותיו. רק מאוחר יותר, לאחר שהגותו התפשטה והחלה להשפיע, הפך קברו מוקד עלייה לרגל ואף נבנתה עליו מצבה מרשימה. קבר מרקס בלונדון

וולטר רתנאו (1867־1922), פוליטיקאי יהודי גרמני שהיה בשיא הקריירה שלו שר החוץ של גרמניה, זיהה את מרקס כחוליה בשרשרת של יהודים מתקני עולם בעלי השפעה אוניברסלית:

התדע לשם מה באנו לעולם? כדי לקרוא כל דמות אנושית לפני הר סיני. אין ברצונך ללכת לשם? אם אני לא אקרא לך ישו יקרא לך! אם ישו לא יקרא לך שפינוזה יקרא לך! אם שפינוזה לא יקרא לך הרי מרקס יקרא לך (מובא בתוך: ‘מוצאו של מארקס‘, אברהם ביק, עמ‘ 8).

בדומה לכך, זיהה גם המשורר הסוציאליסטי אברהם ליסין, יהודי ממוצא רוסי, את השורשים היהודיים בהגותו של מרקס:

אותה דרך רבנית טהורה וקדושה, אותה מידה רבנית תקיפה שאין לפניה משוא פנים לשום אדם, אותו להט נפש רבני לאמת ולצדק, אותו חיתוך מחשבה רבני חריף ואפילו אותה הדרת פנים אשר לאשלים הגדולים שבעולם הרבנים (שם).

בעקבותיהם הלך גם זלמן שז”ר, נשיאה השלישי של מדינת ישראל:

פעם אחר פעם מתגלית לנו נשמת הניגון היהודי … אמונה שלמה בסוף ניצחונה של מלכות שמים כל עוול ודיכוי, ציפור נפשה של אמונת המשיח העתיקה ומקור כוחן ויניקתן של התנועות המשיחיות המתחדשות לעתים. כלום אין אלה גלגולים חדשים של ניגון עתיק יומין? פעם מתגלית לנו נשמת הניגון הנצחי הזה בעברית חוצבת להבות של נוקד מתקוע, ופעם היא מתגלגלת אלינו בארמית חלומית ערפילית של מקובל ופעם אחרת אנו חשים בהבל פיה בגרמנית מדעית של חכם הכלכלה ממדינת טרייר (שם, עמ‘ 61).

וכך, אולי מעבר לאופק המחשבות של מרקס עצמו, יהודים שחיו אחרי תקופתו, בזמנים שונים ובמקומות שונים, זיהו את חידושו העולמי, את רעיונותיו המהפכניים ואת שאיפותיו ההיסטוריות כביטוי מרוחק לרוחו של עם ישראל המרחפת ברחבי תבל וברחבי ההיסטוריה.

יאה לפיכך לסיים את דברינו בשירו מלא ההרהורים של יהודה עמיחי:

קרל מרקס, קר מר שכמוך / אדם בצאתך ויהודי בקברך בגשם זר / “על הלחם לבדו יחיה האדם“: בעצמך, לחם / לבד, לחם בודד כמוך / כיכר עגולה מן המאה האחרונה / כיכר מתגלגלת והופכת הכל … קרל מרקס עם זקן, כמו צדיק, שוחט / ובודק של ההיסטוריה שתהיה כשרה, כדת וכדין … קרל מרקס, הטיפה האחרונה / היא תמיד דמעה (‘הזמן‘, עמ‘ 37).

לקריאה נוספת:
פרנסיס ווין, ‘קרל מרקס‘, ידיעות אחרונות 2005; שלמה אבינרי, ‘משנתו החברתית והמדינית של קארל מארכס‘, הקיבוץ המאוחד 1976.

העידן המודרני

1850
לספירה

תגים

Rheinische Zeitung, ג'ני פון וסטפאלן, המיפסט הקומוניסטי, לנין, סוציאליסטיים, סטלין, פילוסוף, פרולטריון, פרידריך אנגלס, קרל מרקס
מאת: עשהאל אבלמן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס