• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / יהודים? צרפתים? איטלקים!

יהודים? צרפתים? איטלקים!

מגלומני וחצוף
באהבתה ישגו
מולדת חדשה
צרפתים בעל כורחם
שמרנות מתבוללת
נפלאות מונקלבו
מאת: יואב שורק

הרפובליקה האיטלקית המודרנית נוסדה למרגלות האלפים, הרחק מהחום האיטלקי, כשהיהודים – השריד האותנטי של יהדות צרפת העתיקה – נוטלים חלק נכבד ונרגש בכינונה. יומן מסע בפיימונטה, הכי אירופה שאפשר | יואב שורק

מגלומני וחצוף

על מטבע שתי אגורות של היורו האיטלקי חקוקה צורתו המרשימה של ה׳מוֹלֶה אנטונליאנה׳ (Mole Antonelliana), אחד המבנים המוכרים באירופה שהוא גם סמלה של העיר טורינו. ה׳מולה׳ – שכאשר הסתיימה בנייתו ב-1900 היה המבנה הגבוה באירופה כולה למעט מגדל אייפל – הוא ללא ספק מבנה מגלומני ואף חצוף: בניגוד למגדלים אחרים הוא אינו ניצב במרכזה של רחבה גדולה המעניקה לו פרספקטיבה, אלא במגרש בלב העיר, מוקף בבניינים שאינם מאפשרים לאיש לתפוס את כל גובהו במבט אחד ומצריכים את הצלם החובב לשכב על הארץ ולנסות לשווא לכלוא את המראה.

היומרנות שבבניית המולה עשויה להיות מובנת על רקע התקופה שבה החלו בבנייתו: שנות השישים של המאה ה-19, בחלון הזמן הקצר שבו טורינו הייתה בירתה הזמנית של איטליה המאוחדת ומקום מושבו של המלך; בירתה של ממלכה שנוסדה כשהיא נישאת על גל פטריוטיזם ורומנטיקה, כיאה לאומה העולה כעוף החול לאחר מאות שנים שבהן לא הייתה אלא תצרף של נסיכויות וממלכות בחסות מעצמות זרות.

אך המרתק בסיפורו של המולה אינו הרוח האיטלקית המתחדשת, וגם לא המגלומניות של האדריכל אלסנדרו אנטונלי שמתח את הפרויקט עד לאחר מותו, אלא העובדה המפתיעה שהמבנה האדיר נועד מראשיתו לשמש בית כנסת – מרכזה של הקהילה היהודית של עיר המלוכה החדשה. התעוזה היא מדהימה: היהודים, ששנים ספורות קודם לכן עוד חיו בגבולותיו הצרים של הגטו, בחרו להקים את מרכזם בלב האזרחי של העיר. אם לא די בכך, הרי שהם בחרו לבנות אותו לא בצנעה – כפי שדרש החוק הישן שלפיו הכנסיות של הדת הנוצרית השלטת הן שהתנשאו מעל לבתי העיר – אלא להפך, גבוה מעל לכל הסמלים הנוצריים של העיר, ולמעשה גבוה יותר מכנסיותיה של איטליה ושל אירופה כולה. הקתדרלות הגותיות הגבוהות ביותר באירופה אינן מתקרבות, גם היום, לגובהו של המולה – 167 מטרים.

הכיפה של המולה אנטונליאנהיואב שורק | סגולה

הכיפה של המולה אנטונליאנה

רגע לפני שננסה להבין את ההיגיון שבשיגעון ׳נרגיע׳ בציון העובדה שבפועל המולה לא שימש מעולם בית כנסת. בנייתו התארכה והתייקרה, ובינתיים טורינו חדלה לשמש בירתה של איטליה (את התואר קיבלה פירנצה ב-1865 ורומא החל מ-1871) והקהילה בעיר הצטמצמה וויתרה על הפרויקט השאפתני. היא העבירה את המבנה הלא גמור לעיריית טורינו תמורת מגרש באזור אחר שעליו הוקם בית כנסת מכובד אבל צנוע בהרבה, המשמש את הקהילה עד היום. המולה שימש את העיר לצרכים ציבוריים שונים, ומזה כעשור שוכן בו המוזיאון הלאומי לקולנוע – מוזיאון לכל גיל שבהחלט שווה ביקור.

יואב שורק | סגולה

כדי להבין מה גרם לביטחון העצמי המופרז של יהודי טורינו עלינו לשוב מעט לאחור, לתהליך של איחוד איטליה ולהשפעתו על מעמדם של היהודים.

הנוף העירוני של טורינו, עיר איטלקית לרגלי האלפים. הבניין הגבוה בעיר היה מתוכנן להיות בית הכנסת. משמאל ניתן לראות את הכנסייהיואב שורק | סגולה

הנוף העירוני של טורינו, עיר איטלקית לרגלי האלפים. הבניין הגבוה בעיר היה מתוכנן להיות בית הכנסת. משמאל ניתן לראות את הכנסייה

באהבתה ישגו

יהודים התגוררו בערים רבות בצפון איטליה, ובכולן חיו בגטאות צפופים ומוגדרים שנוסדו בפקודת השלטונות במשך המאות ה-16 וה-17. הביטוי ‘צפון איטליה׳ מתייחס למונח גאוגרפי בלבד, כי מבחינה מדינית היה האזור מחולק ברוב המחצית הראשונה של המאה ה-19 למדינות אחדות: האימפריה האוסטרית שלטה בלומברדיה ובוונטו, ובכללן הערים מילאנו, ונציה, פדובה וורונה; האפיפיור שלט במחוזות המזרחיים שמדרום לנהר הפו; מחוזות מודנה ופארמה היו נסיכיות עצמאיות; ופיימונטה וליגוריה – החלק המערבי שבו נמצאות הערים טורינו וגנואה – היו נחלת ממלכה שחלשה גם על האי הגדול סרדיניה, ונקראה בשם המקורי ׳ממלכת סרדיניה-פיימונטה׳. ממלכה זו הייתה מעין הרחבה של ממלכת סבוי או סבואה – חבל ארץ בהרי האלפים החצוי כיום בין איטליה לצרפת ובעבר אף חלש על נתחים מדרום מערב שוויץ.

היהודים אמנם יצאו מן הגטאות כאשר נפוליאון כבש את צפון איטליה, ונהנו להלכה מזכויות שוות, אך זכויות אלה נשללו מהם – להלכה לפחות, ובמידה רבה גם למעשה – עם השבת הסדרים הישנים אחרי הבסת נפוליאון. כאשר רעיונות של ליברליזם ושל לאומיות החלו מבעירים את אירופה בשנות הארבעים של המאה ה-19, בחר מלך סרדיניה-פיימונטה, קרלו אלברטו, ללכת בדרכי הנאורות ולהעניק שוויון מלא לכל תושבי ארצו – ובכלל זה למיעוטים הדתיים המדוכאים, הלוא הם היהודים והפרוטסטנטים.

את הדי ההתרגשות הגדולה של היהודים ואת הכרת הטובה על הענקת הזכויות ניתן לראות ברחבי פיימונטה עד היום. ארון קודש שמקורו בגטו של טורינו, המוצב כיום בפאתי בית הכנסת של העיר, צבוע כולו בשחור. זה לא היה צבעו המקורי; הצביעה בשחור נעשתה עם היוודע דבר מותו של המלך קרלו אלברטו, מיטיבם של היהודים, כאות אבל של הקהילה. כמה עשרות קילומטר מזרחה לטורינו, בעיירה קזאלה מונפראטו (Casale Monferrato), ניצבים שני לוחות שיש משני צדיו של ארון הקודש של בית הכנסת שהוא אולי היפה בתבל. שני לוחות השיש מפארים – באיטלקית ובעברית – את הימים בשנת תר״ח שבהם הוכרז השוויון על ידי המלך ואושר להלכה בבית הנבחרים. וכך כתוב בעברית נאה ובכתיב חסר, באותיות זהב:

ה׳תר״ח / ביום כ״ד אדר שני / המלך קרלו אלברטו / וביום י״ח סיון / עדת מחוקקי העם / גזרו אמר / לקרא דרור אל כל היהודים אשר במלכות / למען ישכחו / און ועמל חקקי קדם / והיו בני חורים בארץ מולדתם / ובאהבתה ישגו תמיד / ק״ק קסאלי / הרים המצבה הזאת למופת דור ודור.

הרי לנו תחילתו של הרומן המופלא: ארץ המולדת שבאהבתה ישגו היהודים תמיד אינה אלא ממלכת סרדיניה-פיימונטה. כתובת זו, שאינה פרי תרומתו של נדיב מסוים אלא מעשה הקהילה כולה, נבחרה לעמוד משני צדיו של ארון הקודש.

פחות משני קילומטרים דרומה מן המולה אנטוליאנה, סמוך לתחנת הרכבת הראשית, ניצב בית הכנסת ומרכז הקהילה, שנבנה - כמו בתי כנסת רבים במאה ה–19 - בסגנון מורי, המאמץ מוטיבים מזרחיים וספרדיים. הכתובת “כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים" מבטאת היטב את רוח התקופהיואב שורק | סגולה

פחות משני קילומטרים דרומה מן המולה אנטוליאנה, סמוך לתחנת הרכבת הראשית, ניצב בית הכנסת ומרכז הקהילה, שנבנה – כמו בתי כנסת רבים במאה ה–19 – בסגנון מורי, המאמץ מוטיבים מזרחיים וספרדיים. הכתובת “כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים” מבטאת היטב את רוח התקופה

מולדת חדשה

הפטריוטיות הפיימונטזית הזו מיתרגמת חיש מהר לגאווה לאומית איטלקית, כיוון שהממלכה שעליה מלך אלברטו נתפסה בקרב השואפים לאיחוד איטליה כממלכה האיטלקית האמיתית היחידה. ובצדק: חלקיה האחרים של הארץ היו כפופים למעשה למעצמות זרות – אוסטריה, ספרד (ששלטה בעקיפין ב׳ממלכת שתי הסיציליות׳ היא דרום איטליה), והקואליציה שבין האפיפיור לבין שרידי האימפריאליזם הצרפתי. רק ממלכתו של קרלו אלברטו הייתה ׳איטלקית׳ באמת. העובדה שהוא היה גם שליט נאור שחתר למלוכה קונסטיטוציונית העצימה את ראייתו כמשחרר הפוטנציאלי של העם האיטלקי.

קרלו אלברטו מלך סרדיניה-פיימונטה, ציור שמן על בד של ג'ובאני מרגינוטי מ-1841. קרלו אלברטו זכה לתהילת עולם בשל הזכויות שהעניק ליהודים ולפרוטסטנטים בתר"א, כפי שמציין השלט שניצב ליד ארון הקודש של קזאלה (למטה). כשנפטר המלך ביטאו היהודים את אבלם בצביעת ארון הקודש בשחור. ארון זה, שמקורו בגטו, מוצב היום בפאתי בית הכנסת בטורינו-

קרלו אלברטו מלך סרדיניה-פיימונטה, ציור שמן על בד של ג’ובאני מרגינוטי מ-1841. קרלו אלברטו זכה לתהילת עולם בשל הזכויות שהעניק ליהודים ולפרוטסטנטים בתר”א, כפי שמציין השלט שניצב ליד ארון הקודש של קזאלה (למטה). כשנפטר המלך ביטאו היהודים את אבלם בצביעת ארון הקודש בשחור. ארון זה, שמקורו בגטו, מוצב היום בפאתי בית הכנסת בטורינו

יואב שורק | סגולה

כך התאחדו להן שתי מגמות לכלל מהלך היסטורי רב עוצמה: החירויות שהציעה הממלכה הנאורה של פיימונטה, וחזון הקמתה של ממלכה איטלקית מאוחדת שאינה תלויה בזרים. אין פלא שהיהודים הפכו לפטריוטים האיטלקים הראשונים. הם היו נעדרי מחויבות לנסיכויות ולממלכות שהגבילו את צעדיהם, אסירי תודה למלך קרלו אלברטו שהעניק להם שוויון חוקתי, ולא פחות חשוב: הם חלקו עם המלך של פיימונטה אויב משותף – האפיפיור. הגבהת בית הכנסת מעל לכנסיות הייתה אפוא גחמה לא רק של יהודים שיכורי חופש, אלא גם של בית מלוכה שביקש להשתחרר מעולו הפסיכולוגי של הוותיקן, ומהתעקשותו לשמר את נחלותיו ולא להצטרף לממלכה האיטלקית המאוחדת הנרקמת מטורינו.

מעניין לציין שהאפיפיור, בצעד נואש שנועד למנוע את נפילתה של רומא בידי הכוחות האיטלקיים, איים בעת המצור על העיר ב-1870 כי “מי שייגע בשערי רומא יאבד את חלקו בכנסייה”, כלומר בעולם הבא הנוצרי. הוא לא שיער שמי שהופקד על ההפגזה שיצרה את הפרצה שליד פורטה פיה (Porta Pia), שממנה שעטו הכוחות אל תוך העיר המקודשת לקתולים, לא היה אלא יהודי – קפטן (סרן) רוברטו סגרה. גם קפטן מורטרה, מפקדה של אחת מיחידות החי״ר הראשונות שנכנסו לרומא, היה יהודי. אחד מצאצאיו של רוברטו סגרה היה טייס בחיל האוויר הישראלי, סרן דן סיגרי, שנהרג כאשר מטוסו נפגע מאש הסורים ביומה הראשון של מלחמת ששת הימים.

צרפתים בעל כורחם

המקום המרכזי שתופסת טורינו בסיפור הריסורג׳ימנטו (Risorgimento, ׳תחייה׳) – תהליך איחודה של איטליה – והיותה מקום מושבו הראשון של מלך איטליה, עומדים בסתירה מבלבלת לתחושה שמעניקה העיר למבקרים בה. השפה המדוברת היא אמנם איטלקית, אבל העיר מדיפה ניחוח מערב אירופי אלגנטי, שניכר בשדרותיה הרחבות ובאקלימה האינטלקטואלי, הרחוק מאוד מהאווירה החמה של הסמטאות הצבעוניות האופייניות לערי איטליה ה׳אותנטית׳.

נוף הרי האלפים העוטר את העיר מזכיר למי ששכח שטורינו אירחה את אולימפיאדת החורף ב-2006, ושהיא נחשבת למרכז עולמי של שוקולד – התמחות המיוחסת לרוב לשוויצרים. ההולך ברחובותיה יכול למצוא כרזות המכריזות על העיר כבירתה של אירופה, מדיניות שיווקית שמתאימה למיקום העיר ולרוחה.

למרות שטורינו אינה עיר גדולה, היא חדורה הידור וחשיבות עצמית. העיר מתקשטת בגנים יפים, בעיקר ליד נהר הפו שמתחיל לא הרחק ממנה את דרכו הארוכה אל הים האדריאטי, בארמונות מלוכה מן העבר, ואף במוזיאון החשוב ביותר מחוץ לקהיר לעתיקות ממצרים – מורשת המאה ה-19. במבט של צווארון כחול, טורינו היא ה-T בראשי התיבות של פירמת המכוניות האיטלקית ׳פיאט׳ (Fabbrica Italiana Automobili Torino), שמפעליה מתפרסים על שטח נרחב סביבה.

טורינו נודעת באוניברסיטה שלה, המושכת גם – איך לא – סטודנטים ישראלים, בעיקר למגמות הרפואה, הווטרינריה, האדריכלות והעיצוב. שרה קמינסקי, ישראלית שחיה בטורינו שנים רבות, היא מרצה לעברית וספרות עברית באוניברסיטה המקומית שהגיעה לעיר בעקבות לימודי הווטרינריה של בעלה המנוח. לדבריה, טורינו היא אימפריה תרבותית באיטליה, ומבחינה אינטלקטואלית חשיבותה עולה על זו של רומא. יריד הספרים הבינלאומי הגדול המתרחש בעיר בחודש מאי מדי שנה הוא ביטוי לעליונות תרבותית זו. אין זה מקרה, חותמת קמינסקי, שדווקא כאן צמחו שני הסופרים היהודים האיטלקים הגדולים פרימו לוי ונטליה גינצבורג. “הם לא היו קשורים לקהילה״, היא מספרת, “הם היו בני דור הנכדים של אלה שקיבלו שוויון זכויות ויצאו מן הגטו. לדור הזה היה אופייני להתרחק מהקהילה״. את קמינסקי, לעומת זאת, אני פוגש במשרדי הקהילה, שם היא משמשת חברה במועצת הנבחרים.

מחוז פיימונטה היה עשיר בקהילות יהודיות, אך אלה הלכו ונעלמו עם השנים, מותירות מאחוריהן נכסים רבים ובתי כנסת יפהפיים בסגנון הבארוק. טורינו נשארה כמעט היחידה שפועלת בה קהילה יהודית חיה ותוססת, המקיימת לא רק בית כנסת אלא גם גן ילדים ובית ספר, בית אבות ושיעורי תורה. מתי מעט מבין היהודים המקומיים שומרים שבת, אך רבים מגיעים לתפילות בשבת בבוקר ובסך הכל מצליחה הקהילה לשמור על רמה גבוהה יחסית של פעילות. בין המשפחות החברות בקהילה יש רבות החיות בעיר מאות שנים, ונוצרות בבתיהן ובזיכרונותיהן מסורת עתיקת יומין הנמשכת עד למאה ה-13, אז הגיעו יהודים לאזור לאחר גירושם מצרפת ומגרמניה.

“מיתוס מוכר מייחס חלק מיהודי טורינו למגורשי ספרד״, מסביר לי מרקו לוצאטי, איש עסקים מקומי בשנות החמישים לחייו שהפך את חקר הגניאולוגיה וההיסטוריה המקומית לתחביב ברמה המביישת מקצוענים. “קח למשל את שם המשפחה ׳סגרה׳, של אותו קצין בן טורינו שפיקד על הפצצת רומא. שנים רבות ייחסו את השם הזה לנהר בספרד שממנו כביכול באו אבות המשפחה. והנה, במסמכים ישנים מצאתי אנשים בשם זה שחיו כאן הרבה לפני גירוש ספרד. מסתבר שגם ׳סגרה׳, כמו השמות של כל המשפחות הוותיקות בקהילה הזו, מעיד על מקור צרפתי. בטוסקנה ובליוורנו למשל אפשר למצוא שמות שמעידים על מוצא ספרדי. לכאן הגיעו כנראה רק מגורשים מעטים״.

לוצאטי מוסיף: “גם בעלי השמות האשכנזיים בטורינו עברו כנראה דרך צרפת. יש כאן למשל משפחה שקוראים לה ׳טריר׳, כלומר היא באה מעירו של רש״י טרויש. הסיבה שקוראים לה ׳טריר׳ ולא ׳טריוויש׳, כמו שאנחנו מוצאים במקומות אחרים, היא בגלל שהמשפחה חיה כנראה כמה דורות בצרפת ודבק בה השם הצרפתי של העיר ולא שמה הגרמני. כשבודקים את המשפחות שניתן למצוא בשמותיהן אינדיקציה לעיר המוצא שלהן, מגלים שהקהילה הזו היא למעשה קהילה של מגורשים מצרפת״.

לקורא בן ימינו המונח ׳יהדות צרפת׳ משמעו קהילה חשובה המורכבת מיהודים שהתיישבו בצרפת בתקופה המודרנית – ראשית ממזרח אירופה, ובדור האחרון מצפון אפריקה. אבל ליהודים אלה אין זיקה ליהדות צרפת ההיסטורית, זו שהתפתחה בה עד לסדרה של גירושים במאות ה-13 וה-14. מורשתם של רש״י ובעלי התוספות אמנם נשמרה ונעשתה יסוד ללימוד התלמוד עד היום, אבל אורחות חייהם ואפילו נוסח תפילתם כמעט נעלמו מן ההיסטוריה היהודית. כמעט, כי דווקא בפיימונטה מצוי הנוסח היחיד הממשיך במידה מסוימת את נוסח צרפת, הלוא הוא נוסח אפ״ם – ראשי תיבות של שלוש קהילות פיימונטזיות: אסטי – שיש בה עד היום שרידי קהילה, פוסאנו ומונקלבו – נוסח נדיר המשלב יסודות עתיקים מאשכנז, מפרובנס ומצרפת.

ארמון ולנטינו, מבנה מהמאה ה-17 הניצב בפארק על גדת הפו, הוא מופת אדריכלי. לאחרונה משמש המקום משכנה של הפקולטה לאדריכלות של הטכניון הטורינזי. הסטודנטים הישראלים נמשכים למקום בזכות הרמה הגבוהה, שכר הלימוד הנמוך, השפה הקלה ללימוד והקרבה לישראליואב שורק | סגולה

ארמון ולנטינו, מבנה מהמאה ה-17 הניצב בפארק על גדת הפו, הוא מופת אדריכלי. לאחרונה משמש המקום משכנה של הפקולטה לאדריכלות של הטכניון הטורינזי. הסטודנטים הישראלים נמשכים למקום בזכות הרמה הגבוהה, שכר הלימוד הנמוך, השפה הקלה ללימוד והקרבה לישראל

שמרנות מתבוללת

ימים אחדים בקרב הקהילה היהודית של טורינו מלמדים את המבקר פרק בדיאלקטיקה. מצד אחד זוהי קהילה שמרנית מאוד. רוב חבריה הם בני משפחות שלהן היסטוריה של 700 שנה במקום והם מודעים לה וגאים בה. בית הכנסת המקומי מתנהל לפי דקדוקי ההלכה, ואליהם נוספים דקדוקי נוסח ומנהג הייחודיים למקום. ההקפדה על המנהג המקומי גדולה עד כדי כך שהכל מתפללים אך ורק מסידורים בהוצאת הקהילה ב׳נוסח טורינו׳. את המנגינות שתשמעו בתפילות השבת בטורינו לא תשמעו בשום מקום אחר בעולם – זוהי מוזיקליות מוקפדת ונעימה שאינה חזנות אופרה אשכנזית אך גם לא פייטנות ספרדית.

הקהילה גם משקיעה מאמצים ניכרים בשימור זהותה ואוצרותיה. בית הכנסת נמצא במרכזו של קומפלקס מכובד הכולל את משרדי הקהילה, את מוסדות החינוך שלה ואת בית האבות היהודי. לצד בית הכנסת קיימת ספרייה עשירה הגורמת למתבונן בה לתהות האמנם נכתבו באיטלקית כל כך הרבה ספרים על היהדות ועל ישראל (התשובה היא כמובן חיובית). הספרייה האיטלקית העשירה היא הד לאוצרות העבריים הישנים: מאות ספרי קודש עתיקים מתקופות שונות – שנאספו גם מהקהילות הקטנות והנעזבות של פיימונטה – ניצבים בארונות זכוכית, ובדיוק בעת ביקורי התחיל פרויקט של שיקום הספרים וסידורם. טורינו היא גם המרכז שאחראי בעקיפין על שימורם של רוב בתי הכנסת ששרדו בפיימונטה, שמשמשים היום בעיקר כמוזיאונים ומעידים על תפארת העבר.

מצד שני זוהי קהילה מתבוללת שנפוצים בה נישואי תערובת, ושהיהדות נתפסת בה יותר כמורשת משפחתית וכעניין ללימוד ולשיח מאשר כפרקטיקה מחייבת. הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל להכשרת רבנים לתפוצות, הוזעק על ידי הקהילה המקומית לשמש בה ברבנות לתקופת ביניים. הוא מספר מניסיונו שהקהילה מעדיפה דווקא שיעורי הלכה מעמיקים ולא דרשות רעיוניות. ולא, הוא מוסיף, אין בכך כדי לרמז על התרחבותה של שמירת ההלכה בקרב הקהילה. לימוד ההלכה נתפס כאן כערך לעצמו, כחלק מהזהות היהודית האינטלקטואלית; המחויבות המעשית היא עניין אחר לחלוטין.

כ-900 חברים רשומים בקהילה היהודית של טורינו. בימי הזוהר, ימי בנייתו של המולה, מנתה הקהילה כאלפיים איש. בתקופה ההיא עזבו היהודים את הערים הקטנות ונמשכו לטורינו, שהציעה להם לא רק אוניברסיטה אלא גם שלל אפשרויות הנובעות מהיותה בירה של ממלכה צעירה.

ימי הזוהר חלפו, אחריהם הגיעו ימי חולין, ומאוחר יותר הגיעו גם ימים קשים: חוקי הגזע של המשטר הפשיסטי ב-1938 הביאו יהודים רבים להתנצר או להגר, ומבין אלה שנשארו גורשו כ-400 איש למחנות. סיום המלחמה לא השיב לחיק הקהילה את כל המהגרים והמתנצרים. עד היום צצים מדי פעם אנשים מבוגרים המבקשים לשוב ליהדות שעזבו או שכלל לא ידעו עליה. במקרה של טורינו, הם מוצאים לפניהם קהילה פעילה ומעניינת הממשיכה מורשת עתיקה אל תוך המאה ה-21.

חותמות של הקהילה מתקופות שונות יואב שורק | סגולה

חותמות של הקהילה מתקופות שונות

נפלאות מונקלבו

הרציפות יוצאת הדופן של יהדות פיימונטה הניבה תיעוד ענף, אך בכך לא די. צריך מישהו שיאסוף את התעודות הישנות, יקרא את הספרים ויעבד אותם לכלל אינפורמציה מועילה. מרקו לוצאטי הוא האיש שההשגחה בחרה לתפקיד זה, והוא מחזיק כיום אוצר של רבבות ואולי מיליוני שמות של יהודים שחיו בצפון איטליה.

“הכל התחיל בשנות השבעים, כשהייתי סטודנט צעיר וגיליתי את בית העלמין של מונקלבו״, מספר לוצאטי, כיום איש עסקים בגיל העמידה. “המשפחה שלי באה משם, ובעקבות חיפוש קבריהם של בני המשפחה מצאתי בבית העלמין ספרים שמתעדים את שמות כל הנקברים ומצבות מתפוררות, והתחלתי לשקם את המקום בעצמי״. מונקלבו (Moncalvo) היא עיירה קטנה בין קזאלה לאסטי שהייתה בה קהילה יהודית חשובה, ובאופן מאוד יוצא דופן בכיכר המרכזית ההיסטורית של העיר, כיכר קרלו אלברטו, ניצב בית הכנסת – שכיום נותרה ממנו רק החזית – ולא כנסייה.

מרקו לוצאטייואב שורק | סגולה

מרקו לוצאטי

המחקר העצמאי של לוצאטי עבר מפה לאוזן, ואנשים החלו לפנות אליו כדי שיעזור להם בבניית עץ המשפחה שלהם. “התמורה שביקשתי״, אומר לוצאטי, “לא הייתה כסף אלא זמן. כל מי שרצה שאמסור לו מידע היה צריך לתרום לי כמה שעות של איסוף מידע״. השיטה עבדה, ועובדת כבר שנים רבות, ולדברי לוצאטי יש לו עצי משפחה המכילים רבבות שמות. להערכתו הוא מחזיק תחת ידיו את האוצר הגניאולוגי היהודי המסודר הגדול ביותר בעולם.

לוצאטי הוא אנציקלופדיה מהלכת של היסטוריה יהודית-איטלקית, וקשה לעצור את שטף העובדות היוצאות מפיו. לדבריו, הקהילה היהודית בפיימונטה מתועדת אחורנית עד לשלהי המאה ה-13. עדות למרכזיותה של הקהילה בחיי העיר הוא מוצא בספר החוקים שגיבש הדוכס אמדאוס השמיני, מלך סבויה, ב-1430. בקודקס הזה נדונים עניינים משפטיים שונים, אך לא פחות מ-16 מאמרים בספר הראשון מוקדשים ליהודים, לזכויותיהם ולמעמדם.

בית הקברות הישן של קזאלה נטוש ומתפורר, אך המצבות שנותרו מגלות סיפורים מרתקים. הכיתוב על רבות מהמצבות כפול - עברי ולועזי - ולעתים קרובות השם הלועזי הוא תרגום של השם העברי. חלק נכבד מהמצבות הן של נשים, מהן מפוארות כמו זו של אסתר הכהנת (למטה)יואב שורק | סגולה

בית הקברות הישן של קזאלה נטוש ומתפורר, אך המצבות שנותרו מגלות סיפורים מרתקים. הכיתוב על רבות מהמצבות כפול – עברי ולועזי – ולעתים קרובות השם הלועזי הוא תרגום של השם העברי. חלק נכבד מהמצבות הן של נשים, מהן מפוארות כמו זו של אסתר הכהנת (למטה)

יואב שורק | סגולה

העידן המודרני

2011
לספירה

תגים

איטליה, אפיפיור, בית כנסת, בית קברות, גטו, גניאולוגיה, גרמניה, התבוללות, טורינו, יהודי איטליה, מולה אנטוליאנה, מונקלבו, מלחמת העולם השנייה, מרקו לוצאטי, נטליה גינצבורג, נפוליאון, פיימונטה, פרימו לוי, צרפת, קהילה, קרלו אלברטו, ריסורג'ימנטו (תחייה), תשמישי קדושה
מאת: יואב שורק

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס