• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / מג״ד בשער האריות

מג״ד בשער האריות

מתל יוסף לירושלים
אחרי ששת הימים
תעודת זהות
מאת: תהילה ביגמן

הביוגרפיה של עוזי עילם עשירה ומרתקת, וכוללת תרומה לביטחון ישראל באינספור דרכים מאז גיוסו לצבא ועד היום. אבל דבר לא ישווה לרגע השיא של חייו, עת פיקד על גדוד הצנחנים שכבש את העיר העתיקה // תהילה ביגמן

מתל יוסף לירושלים

מהם שורשי משפחתך?

נולדתי בקיבוץ תל יוסף. הוריי עלו מאוקראינה לישראל בנפרד בשנות העלייה השלישית. אבי עזב את הבית בגיל 16 לאחר גל פרעות ביהודים והצטרף לצבא האדום. בהמשך הוא הפך לציוני, היה בסיביר והגיע לארץ. משפחתה של אמי התגוררה בעיר סקווירה, לא רחוק מקייב. סבתי ניהלה בית מסחר לקמח ובמקביל ילדה 11 ילדים שמהם נותרו שבעה בחיים, ואילו סבי הסתופף אז בצלו של הרבי. לאחר הפרעות בסקווירה סבי וסבתי ברחו לרומניה עם שני ילדיהם הצעירים. אמי ואחת מאחיותיה עלו לארץ מעט קודם, בסביבות 1922.

בארץ הצטרף אבי לגדוד העבודה ועבד במחצבות. אמי החלה ללמוד בבית הספר לחקלאות של חנה מייזל בנהלל אך לא סיימה אותו כי הייתה צריכה לתמוך באחותה. הוריי נפגשו באחד החוגים של יוצאי רוסיה והחליטו להינשא ולהצטרף לקיבוץ תל יוסף שאז היה בתחילת דרכו. הסיפורים על גורל בני משפחתי שנותרו באוקראינה, ועל גורל היהודים בכלל, חרתו בתודעתי את ההכרה שליוותה אותי לאורך השנים – לא עוד.

עד מתי חיית בקיבוץ?

עזבתי את הקיבוץ בשני שלבים. תחילה בלב, כשהייתי בן 17 והחלטתי שלא אשאר בקיבוץ; ובהמשך בפועל, כעשור מאוחר יותר, כשהתחתנתי. הייתי מאוד עצמאי ולא הסכמתי שיכתיבו לי כיצד לנהוג. למרות שהייתי מדריך בחברת הילדים ובגדנ״ע וניגנתי בתזמורת, לא הרגשתי שאני עושה מה שאני רוצה, ולכן כשהייתי בכיתה י״ב החלטתי לגשת לבגרות אקסטרנית. גייסתי שבעה או שמונה מבני כיתתי, ובחצי השנה האחרונה של הלימודים לא התייצבנו לעבודה והתחלנו להתכונן לבגרות. כמובן שהדבר גרם למהומה בקיבוץ, אך היינו מספיק נחושים ובסופו של דבר הקיבוץ אפילו עזר לנו ודאג לנו למורים, וכך עברנו את הבחינות. תעודת הבגרות שלי מכיתה י״ב מסמלת עבורי עד היום את המפתח שלי ליציאה מעבדות הקיבוץ לחירות אישית ולעצמאות.

השלב הבא היה הגיוס לצבא?

כן. למגינת לבי התגלה אצלי בבדיקות הרפואיות שנערכו לקראת הגיוס רשרוש בלב ולא היה לי כושר קרבי. רציתי ללכת ללמוד בעתודה האקדמאית מתמטיקה ופיזיקה – שהיו האהבות הגדולות שלי – אבל החמצתי את מועד ההרשמה, ולכן התגייסתי לגדנ״ע ולא לנח״ל, כפי שעשו בעלי הפרופיל הקרבי. התגייסתי ב־1952 לגדנ״ע, שם עברתי קורס מדריכים ונשארתי להדריך את הקורסים הבאים.

באותם ימים החלה להתארגן יחידה 101 בפיקודו של אריאל שרון. היו שם הרבה מבני הכיתה שלי בקיבוץ, והם אמרו לי ״בוא, תעשה כמו כולם – לוקחים את הקיטבג ובאים״. אולם אני הגשתי בקשה מסודרת למעבר, ואחרי שבמשך חודשיים לא קיבלתי תשובה התברר לי שמפקד הבסיס לא העביר את הבקשה. כעסתי מאוד, וניצלתי את ההזדמנות כדי לחזור לעתודה האקדמאית. עברתי את המבדקים והתקבלתי. התחלתי ללמוד הנדסת אלקטרוניקה בטכניון, וגם במקרה זה ניהלתי מאבק מול הקיבוץ כדי שיאפשרו לי ללמוד. סיימתי את שנת הלימודים הראשונה ובמקביל עברתי קורס קצינים. בקיבוץ התנו את המשך הלימודים בכך שאלמד הנדסה חקלאית ואהיה מורה לחקלאות. סירבתי, והחלטתי לחזור לצבא להשלים את השירות הסדיר ורק אחר כך להמשיך במסלול הלימודים באופן עצמאי.

בינתיים שמעתי מהחברים ביחידה 101 שהם הצטרפו לצנחנים, ולכן כשהגעתי בחזרה לבקו״ם כקצין ביקשתי להיות בצנחנים. אריק שרון כבר שמע עליי, וכך התחלתי בקריירה של לוחם.

רגעים של התעלות. יורם זמוש וחבריו תולים את דגל ישראל מעל הכותל המערביצילום: לע״מ

רגעים של התעלות. יורם זמוש וחבריו תולים את דגל ישראל מעל הכותל המערבי

בזכות מה הוענק לך עיטור העוז?

זה היה בעקבות מבצע ׳חץ שחור׳ – פעולת תגמול גדולה שבה הותקף ב־1955 מחנה צבאי מצרי ברצועת עזה. פיקדתי על כוח של עשרה לוחמים, כולם חניכים בקורס מפקדי כיתות. המשימה שלנו הייתה לתקוף את מפקדת הכוחות המצריים באזור המחנה ולהרוס את המבנים שלה. כבר בתחילת הפעולה נתקלנו באש חזקה מאוד. היד שלי התרסקה, המ״פ חטף צרור בראש ונהרג לידי, ורבים נוספים נפצעו. שכבנו מול הגדר כשיורים עלינו ללא הפסקה. מאי שם הופיע סגן מפקד הגדוד אהרן דוידי ושאל אותי מה אני מתכוון לעשות. השבתי שאקח את החיילים הבריאים וניכנס למחנה. הוא אישר את הרעיון והלך. נשארו לי שלושה לוחמים בסך הכל. נכנסנו למחנה, עברנו מעמדה לעמדה ופשוט ירינו כל הזמן. החיילים שלי הגישו לי מחסניות ורימונים ואני יריתי. חייל נוסף נהרג לידי ונשארתי עם שני חיילים. לבסוף המחנה כולו היה בידינו. היו לנו שמונה פצועים ובקושי הצלחנו להוציא משם את כולם. לאחר שדאגתי שכל הפצועים יקבלו טיפול הלכתי בעצמי לרופא והוא שלח אותי לאשפוז בבית חולים. למחרת הגיעו בן גוריון, אריק שרון ואהרן דוידי לבקר את הפצועים. הם הופתעו לראות אותי. שאלו מתי נפצעתי, והשבתי כי מיד בהתחלה, עוד לפני שהמ״פ נהרג, אולם המשכתי לפקד על הכוח כי הייתה משימה לבצע. בעקבות זאת הם המליצו להעניק לי ציון לשבח, ולימים הוא הפך לעיטור העוז.

בעקבות מבצע ׳חץ שחור׳ החליט אריק שרון לקדם אותי ומינה אותי לקצין המודיעין שלו. במשך שנה ורבע למדתי ממנו אינסוף דברים על חכמת המלחמה.

כעבור שנה ורבע בישר לי שרון כי התמניתי להיות מ״פ בגדוד הנח״ל המוצנח בפיקודו של מוטה גור במקום מ״פ שנהרג. קיבלתי את הפיקוד על הפלוגה הזו זמן מועט לפני מבצע קדש, ולמעשה יצאתי למלחמה כמפקד של פלוגה שכמעט לא הכרתי. חודשים אחדים לאחר מבצע קדש השתחררתי מהשירות בצה״ל.

לאחר שעזבת את הצבא חזרת ללימודים?

כן. שבתי לקיבוץ והודעתי שאני מתכוון להמשיך בלימודים. חזרתי לטכניון לשנה שנייה, אך עברתי להנדסת מכונות. לא ביקשתי וגם לא קיבלתי תמיכה כלכלית מהקיבוץ. עבדתי לפרנסתי וקיבלתי הלוואה בזכות היותי נכה צה״ל.

בסוף השנה השלישית ללימודים התחתנתי עם נעמי, ולמרבה אכזבתם של החברים בקיבוץ שראו בי אחד מהבנים המבטיחים, עזבתי את הקיבוץ סופית. התחלנו את חיינו בחוסר כל. אני הייתי אז בשנה הרביעית של לימודיי בטכניון ואשתי למדה בירושלים. בסוף הלימודים התקבלתי לעבודה בירושלים והתגוררנו שם עד שנעמי סיימה את לימודיה. כשחזרנו לחיפה התחלתי ללמוד לתואר שני בחקר ביצועים בטכניון. כעבור שלוש שנים קיבלתי מממשלת ארצות הברית מלגה נדיבה מאוד ללימודים בסטנפורד, ונסענו לשם עם תינוקת בת שנה וחצי. פרק הזמן בסטנפורד היה מיוחד מאוד. למדתי המון וגם בילינו לא מעט, אבל לאחר שנה וחצי גמרתי את הלימודים והרגשתי שאני רוצה לחזור לארץ.

בארץ הייתי מנהל הייצור בחברת בת של אמקור בבית שמש. זו הייתה אז עיירת פיתוח ואני החלטתי שצריך לעשות משהו למען המדינה. במקביל הציעו לי לפקד על גדוד מילואים בחטיבת הצנחנים 55, ולאחר התלבטות קיבלתי את התפקיד. היה קשה מאוד גם להתמסר למפעל וגם לגדוד המילואים, ולכן בשלב כלשהו נעתרתי להצעה – שהגיעה עוד כשהייתי בארצות הברית – להצטרף לצוות החוקרים של המחלקה לפיתוח אמצעי לחימה במטכ״ל. עזבתי את העבודה במפעל, ומוניתי לראש ענף במחלקה לפיתוח אמצעי לחימה שבועות ספורים לפני שפרצה מלחמת ששת הימים. במקביל המשכתי לשמש מג״ד במילואים.

זכות היסטורית. עוזי עילם מוביל את הגדוד לעבר שער האריותבאדיבות משפחת עילם

זכות היסטורית. עוזי עילם מוביל את הגדוד לעבר שער האריות

מה היה תפקיד הגדוד במלחמת ששת הימים?

זרקו אותנו לירושלים. היינו אמורים לצנוח באל עריש, אבל העניינים שם התנהלו במהירות ולכן העבירו את החטיבה שלנו, חטיבה 55 בפיקוד מוטה גור, לירושלים. הגדוד של יוסי יפה קיבל את המשימה לכבוש את בית הספר לשוטרים ואת גבעת התחמושת שהייתה אגוז קשה לפיצוח. הגזרה של הגדוד שלי הייתה משייח׳ ג׳ראח וואדי ג׳וז עד למוזאון רוקפלר, והגדוד השלישי תוכנן להתקדם בעקבות הפריצה של הגדוד שלנו לאורך הקו העירוני לכיוון מלון ריבולי. הכרתי את ירושלים טוב יותר מרוב אנשי החטיבה. במהלך השירות הסדיר ישבתי עם הפלוגה שלי בקו העירוני והכרתי את כל העמדות מהצד שלנו, ובתקופה שגרנו בירושלים כמשפחה צעירה טיילנו הרבה ברגל בעיר הקטנה. בנוסף, כקצין המודיעין בפיקודו של אריק שרון השתתפתי במבצעים מסוימים מעבר לגבול. חייליי טוענים כי מספר הנפגעים הקטן יחסית שספג הגדוד שלנו – 12 הרוגים מתוך 96 בחטיבה כולה – הוא בזכות ההיכרות המוקדמת שלי, ובהחלט הייתה לכך השפעה חיובית, בעיקר בגלל שביצענו את כל המהלכים בחיפזון.

האם הייתה תכנית להתקדם לעבר העיר העתיקה?

כשנגמר יום הלחימה הראשון בירושלים ישבנו עם מוטה ליד מוזאון רוקפלר והוא נתן פקודה להמשיך בכיבוש של רכס אוגוסטה ויקטוריה והר הזיתים. הרב גורן הגיע אלינו אז ואמר לי שאמו קבורה בבית העלמין בהר הזיתים. אמרתי לו שברגע שנכבוש את הר הזיתים אקח אותו ונחפש יחד את הקבר שלה. גם הוא וגם מוטה לא דיברו על העיר העתיקה. לא הזכירו את זה. מי שכן הזכיר את זה היה בחור מפלוגה א׳ שלי, יורם זמוש. הוא ביקש ממני כי אם מתישהו תהיה פקודה להיכנס לעיר העתיקה אאפשר לו להיכנס ראשון עם הפלוגה שלו. העברתי את דבריו למוטה בסוף אותה ישיבה והוא הסכים, אך לא הבין באמת מה הוא אומר. כשעלינו למחרת לאוגוסטה ויקטוריה ולהר הזיתים השארתי את פלוגה א׳ של זמוש כעתודה, קרוב יותר לשער האריות, וכשניתנה בקשר הפקודה ״כל הגדודים להיכנס לשער האריות״ אמרתי ליורם: ״יורם סע, כנס״. ברגע הראשון הוא עוד היסס, ולבסוף נכנס. אז נודע לי שאחת המשפחות בבית הכרם, שם חנינו לפני שיצאנו לקרב, נתנה ליורם דגל כחול לבן, וזה הדגל שנתלה על הסככה מעל הכותל המערבי.

מיד אחרי פלוגה א׳ נכנסתי אני עם שתי פלוגות נוספות. את הסגן שלי שלחתי לשער האשפות עם פלוגה נוספת, וביקשתי ממוטה למצוא את הכותל המערבי כי לא ידענו איך יורדים אליו. לבסוף מצאנו את המדרגות וירדנו. היינו הראשונים ליד הכותל, ואחד החיילים צילם את הדגל שנתלה על ידי זמוש מיד כשהגענו.

הוכחה ניצחת. בתודעה ההיסטורית הישראלית נחרתה תקיעת השופר של הרב גורן ליד הכותל, אולם הראשון שתקע בשופר היה דווקא המג״ד עילם — חצוצרן מנוסה בפני עצמובאדיבות משפחת עילם

הוכחה ניצחת. בתודעה ההיסטורית הישראלית נחרתה תקיעת השופר של הרב גורן ליד הכותל, אולם הראשון שתקע בשופר היה דווקא המג״ד עילם — חצוצרן מנוסה בפני עצמו

קצת אחרינו הגיע הרב גורן. שלחתי מישהו מפלוגה ב׳ שיעזור לו להגיע לכותל. כשהגיע הוא התחיל לקרוא תהלים וניסה לתקוע בשופר, אך השפתיים שלו רטטו מהתרגשות. הצעתי לו שאני – שהייתי נגן חצוצרה – אתקע, וכך אכן היה, כפי שגם הונצח בתמונה. זו הייתה התקיעה הראשונה ליד הכותל. אחר כך העניק לי הרב ספר תהלים עם הקדשה בכתב ידו, והוא שמור עמי עד היום. בהקדשה נכתב: ״שי למשחרר הר הבית והכותל המערבי סגן אלוף עוזי עילם. ניתן על יד הכותל המערבי ביום השחרור, כ״ח באייר תשכ״ז. שלמה גורן״.

הרגשת שהייתם חלק מרגע גדול? הייתה התרוממות רוח?

באותם רגעים זו הייתה מבחינתי רק הפסקה קצרה וחלק מהתנהלות הקרב. לא הרשיתי לעצמי לחרוג מתפקידי כמג״ד ודי מהר יצאתי משם עם כל הגדוד. בהמשך עוד היה לנו מגע נוסף עם כוח ירדני – שמונה לגיונרים שלחמו כמו אריות, הרגו אחד מחייליי ופצעו נוספים, כולל אותי. בלילה נשארנו בעיר העתיקה ולמחרת העברנו את האחריות עליה לחטיבה 16. מוטה אמר לנו שהחטיבה לא תילחם יותר, אז לקחתי את הגדוד ועליתי לרמת הגולן. ביום שישי אחר הצהרים, כשחטיבת גולני נאבקה בקרב הידוע בתל פאחר, באתי למוצב של אלוף פיקוד הצפון ואמרתי שאני עם גדוד ומבקש תפקיד. למחרת בבוקר הוטסנו במסוקים וקיבלנו משימה לנחות מעבר לקווי הסורים ולתפוס את הנקודה שנקראת תל פארס. זה היה סופה של המלחמה מבחינתנו, ואז התפניתי לטקסים.

ביום ראשון ארגן מוטה גור מסדר גדול של כל החטיבה על רחבת הר הבית. לי זה לא הספיק. לקחתי את הגדוד, הושבתי את החיילים על המדרגות בין מסגד עומר לבין אל אקצא ואמרתי להם שהשתתפנו במשהו שאנחנו אולי לא מצליחים להבין, אבל יבוא יום ונדע במה לקחנו חלק. בסוף הדברים הצדעתי לגדוד וכל החיילים קמו על הרגליים והצדיעו. ככה עמדנו דקה. כשסיימנו את הטקס הזה עברנו למקום שבו התחילה המלחמה שלנו – בפאתי שכונת ואדי ג׳וז – ושם אספנו אבנים והקמנו אנדרטה לזכר הנופלים. סיתתי באבן את הכיתוב: ״כאן נפלו לוחמי גדוד 71 במערכה״. אחר כך עיריית ירושלים הקימה במקום אנדרטה קבועה. במהלך השנים הוספנו לאנדרטה את שמות לוחמי הגדוד שנהרגו מאז.

מדי שנה מתכנסים חיילי הגדוד ביום ירושלים וזוכרים לא רק את 12 הלוחמים שנפלו במלחמת ששת הימים, אלא את כל העשרות שנפלו בפעולות תגמול ובמלחמות אחרות. זה המקום שמאחד את כולנו עד היום. כמפקד הראשון של הגדוד אני מדבר בטקס הזה כל שנה, ותמיד מדבר גם המג״ד הנוכחי, כך שהמורשת והרוח עוברות מדור לדור.

ממרחק השנים אני חושב שגם היום יש מה ללמוד ממלחמת ששת הימים. אחת הבעיות שאני מזהה היא שאנחנו עדיין מתבשמים מהניצחון ומהעובדה שארץ ישראל כולה בשליטתנו. אני חושב שיש בכך התרחקות מצניעות והתרחקות מהסתכלות נכוחה על המציאות.

לאחר מלחמת ששת הימים חזרתי לתפקידי במחלקה לפיתוח אמצעי לחימה, וממנה הקמנו לימים את היחידה למחקר ופיתוח של המטה הכללי (מו״פ).

כשבוע לפני מלחמת יום הכיפורים, בהיותי בן 38, התמניתי לעמוד בראש מו״פ והועליתי לדרגת תת אלוף. הספקתי לכהן בתפקיד ימים ספורים בלבד לפני שפרצה המלחמה שלאחריה החיים של כולנו נראו אחרת.

עילם בחברת קצינים וחיילים מהגדוד ליד הכותל המערבי רגעים אחדים לאחר שחרורובאדיבות משפחת עילם

עילם בחברת קצינים וחיילים מהגדוד ליד הכותל המערבי רגעים אחדים לאחר שחרורו

 

אחרי ששת הימים

כיצד אתה רואה את המעבר מימי ששת הימים לימי יום הכיפורים?

אי אפשר לנתק את מלחמת יום הכיפורים ממלחמת ששת הימים. ששת הימים, למרות שהייתה ברוב המקרים מאולתרת וחפוזה, הסתיימה בניצחון מדהים, ולא הפקנו ממנה את הלקחים הנדרשים. אין מלחמה שהכל מתנהל בה כמו שצריך. יותר מזה, תחושות ההתנשאות והגאווה וההרגשה שאנחנו ואין בלתנו היו חזקות מדי. אני כן ביצעתי בדיקה וערכתי הפקת לקחים עם הגדוד שלי, וכתוצאה מכך שני מפקדי פלוגות שלי וסגן מפקד פלוגה לא נשארו בגדוד. והגדוד הזה, שבמלחמת יום הכיפורים כבר לא פיקדתי עליו, נבחר להיות הראשון שיצלח את תעלת סואץ ויהיה ראש הגשר. אני יודע שלפחות בחלק מהמקרים ההתנהלות הנכונה של הגדוד במלחמת יום הכיפורים נבעה מהעובדה שאנחנו כן הפקנו לקחים. אבל באופן כללי לא הפיקו בצה״ל לקחים ממלחמת ששת הימים וגם לא ממלחמת ההתשה. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים חשבנו שאנחנו יודעים הכל ולכן לקח זמן עד שהתאוששנו והתחלנו להשיב מלחמה. את כמות האבדות אנחנו יודעים.

ההפתעה שנגרמה בעצם פרוץ המלחמה והקרבות הקשים שהיו בתחילתה – שיצאנו מהם רק בזכות חירוף הנפש של הלוחמים – הובילו לתחושה שונה מאוד מזו שהייתה לאחר מלחמת ששת הימים. אני יכול לתת דוגמה מההוויה של המחקר והפיתוח. במהלך מלחמת יום הכיפורים הייתה לי ביקורת על דברים אחדים שלא פיתחנו כהלכה וכתבתי מסמך לקחים. הראיתי את המסמך לסגן שר הביטחון דאז צבי צור, והוא אמר לי שאנחנו לא יכולים להפיץ אותו כי האמת קשה מדי. לא ויתרתי והפצתי את המסמך, ועם הלקחים הללו של המו״פ צעדנו קדימה והגענו למקומות טובים הרבה יותר.

ההקדשה שכתב הרב גורן על ספר תהלים שהעניק לעוזי עילםבאדיבות משפחת עילם

ההקדשה שכתב הרב גורן על ספר תהלים שהעניק לעוזי עילם

מה חשיבותם של המחקר והפיתוח בצבא?

החשיבות המרכזית נובעת מעובדה שאסור לשכוח: המלחמה שהייתה זו לעולם לא המלחמה שתהיה. צריך תמיד לחשוב על מה שעלול להתפתח בעתיד ולהיערך לכך. כאן חשיבותה ומקומה של קהיליית המחקר, הפיתוח והטכנולוגיה. אנשי המחקר והפיתוח יודעים להסתכל קדימה יותר מרבים אחרים. אפילו אלופי פיקוד עסוקים בעיקר בגזרה שלפניהם ובאתגרי ההווה, והחשיבות של אנשי המו״פ שמסתכלים קדימה ומתכוננים לעתיד הלא צפוי היא קריטית.

למרות החשיבות שראיתי בתפקידי ביחידה למחקר ופיתוח עזבתי די מהר את תפקידי שם, כיוון שיצחק רבין הציע לי להיות מנכ״ל הוועדה לאנרגיה אטומית. ביקשתי שנת שבתון כדי למלא את המצברים ולחזור ללימודי הפיזיקה, וכך היה. לאחר שנה נכנסתי לתפקיד ועבדתי עם ארבעה ראשי ממשלה. תחילה עם רבין, ובהמשך עם מנחם בגין – שלא הדיח אותי למרות שהייתי כביכול מינוי של מפלגת העבודה – יצחק שמיר ושמעון פרס. לאחר עשר שנים החלטתי שכדאי לרענן את המערכת ורציתי לפרוש, אולם רבין, שהיה אז ראש הממשלה ושר הביטחון, ביקש שאמשיך לעבוד אתו. לכן חזרתי ליחידה לפיתוח אמצעי לחימה – שכונתה אז המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא״ת) – ושם פיתחנו בין השאר טילים, לוויינים ומטוסים ללא טייס והרגשתי שיש לי מה לתרום. בתפקיד זה כיהנתי 12 שנה. למעשה רציתי לפרוש עוד קודם ותכננתי להודיע על כך לרבין. נקבעה לנו פגישה ביום ראשון י״ב במרחשון תשנ״ו, אך במוצאי שבת הוא נרצח. החלטתי להישאר בתפקידי בשלב זה, ורק לאחר שנתיים וחצי פרשתי.

תפקידי האחרון בשירות הציבורי היה ראש משלחת של משרד הביטחון בצרפת, וזו הייתה תקופה מרתקת שבמהלכה נוצר שינוי של ממש ביחסים בין ישראל לצרפת. כשסיימתי שם הייתי כבר מעבר לגיל הפרישה והשתחררתי. יצאתי לחיים האזרחיים כפנסיונר בלי שום כוונה להישאר ללא פעילות. הפתיעו אותי לטובה כשהחליטו להעניק לי את פרס ביטחון ישראל למפעל חיים.

באילו דרכים אתה ממשיך היום להיות חלק מהעשייה הציבורית?

כיום אני חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שותף בוועדה המייעצת למחקר ופיתוח ביטחוני ובוועדה המייעצת העליונה לשר הביטחון ולרמטכ״ל, ואני גם מרצה ומחנך. אני מלווה פעמים אחדות בשנה את הקורסים הטכנולוגיים של מפא״ת – תלפיות ופסגות. באמצעות כל אלה אני ממשיך להיות מחובר לדברים האמיתיים, לדברים שאני מרגיש שצריך לעשות במדינה הזו, והייתי שמח לראות הרבה יותר אנשים מנצלים כך את חייהם.

במקביל לכך אני מטפח את אהבתי הנושנה לנגינה, ומנגן בחצוצרה בתזמורת כלי הנשיפה של בוגרי הקונסרבטוריון בקרית אונו ובתזמורת הסימפונית ׳אמריטוס׳ בניצוחו של מאסטרו לאונטי וולף. סיימתי לאחרונה שתי קדנציות כחבר בהנהלת האופרה הישראלית, הייתי יו״ר הוועד המנהל של הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ע״ש לין ותד אריסון בתל אביב ואני חבר בו כבר 25 שנה. המוזיקה מהווה בשבילי ערך מוסף והיא כוח שמניע אותי. הכל מתחבר.

אנדרטה מאולתרת ללוחמי גדוד 71 שהפכה למקום התייחדות עם הנופלים. עילם חורת על האנדרטה בשכונת ואדי ג׳וזבאדיבות משפחת עילם

אנדרטה מאולתרת ללוחמי גדוד 71 שהפכה למקום התייחדות עם הנופלים. עילם חורת על האנדרטה בשכונת ואדי ג׳וז

יצירה תרבותית שהותירה בך חותם?

אבי היה אוטודידקט ולמד לקרוא עברית בעצמו. הוא התנדב להיות הספרן של הקיבוץ, וכל ספר חדש שהתאים לי הייתי הראשון לקרוא. זה היה חלק נכבד מהתשתית שסייעה לי לימים בתחומים רבים. הדחיפה לקריאת ספרים שנתן לי אבי בילדותי השפיעה עליי מאוד.

איזו דמות עבר היית רוצה לפגוש לשיחה על כוס קפה?

קשת המפגשים שלי בארץ ובחו״ל היא רחבה מאוד, והקשרים שעליהם אני עדיין שומר עם אנשים שליוו אותי במהלך השנים הם אמיצים. אדם שנפגשתי אתו פעמים אחדות בעבר והייתי שמח להמשיך לשוחח אתו לו היה חי הוא הפיזיקאי האמריקני ממוצא הונגרי, חתן פרס נובל היהודי אדוארד טלר, אבי פצצת המימן. פגשתי אותו כשביקר בישראל בתקופה שהייתי חבר בוועדה לאנרגיה אטומית והוא יעץ לי לצפות בניסוי במכשיר לייזר שנערך בארצות הברית. נסעתי לשם בחשאי ובעקבות מה שלמדתי שם התחלתי בפיתוח מכשיר לייזר נגד טילים, פיתוח שעדיין לא הושלם. המשכתי להיות בקשר עם טלר ונפגשנו שוב בוושינגטון. עם ישראל חייב לו הרבה על תרומתו לפיתוח של אמצעי טכנולוגיה מתקדמים.

תקופה היסטורית שהיית רוצה לחיות בה?

הייתי רוצה לחזור לתקופה שלפני מלחמת ששת הימים, שהייתה בה תחושת אחדות ושותפות גורל.

איזה לקח היסטורי אסור לנו לשכוח?

במלחמת ששת הימים נוכחנו לדעת כי היכולת לאלתר היא מרכיב מרכזי באופי הישראלי. היכולת להגיב לדברים לא שגרתיים ולא ידועים באופן יצירתי. כיוון ששדה הקרב כיום משתנה והאתגרים רבים ומסעירים את הדמיון, היכולת הזו תהיה כנראה לחם חוקנו משך הרבה מאוד שנים. היכולת להסתכל מעבר למה שנמצא ממש בהישג יד היא נכס חשוב, ואני מעז לומר כי זו תכונה המוטבעת בגזע היהודי ואי אפשר לשנות אותה. צריך להכיר בחשיבות של היצירתיות, לטפח אותה ולהשתמש בה בעת הצורך.

לו הייתה לך אפשרות להגיע לצומת דרכים היסטורי ולשנות את מהלך האירועים – לאן היית בוחר להגיע?

הייתי מחזיר את רבין לחיים. רבין היה בן אדם, לא פוליטיקאי. הוא היה איש מופנם ואמיתי. הוא לא ידע לשקר, לא יכול היה לשקר. איש כזה חסר לי, חסר לנו.

האם אתה אופטימי באשר לעתיד מדינת ישראל ולעתיד החברה הישראלית?

אני אופטימי, אך גם זהיר. דור הפלמ״ח כבר הולך ונעלם, הדור שלי, שלא כל כך רחוק מדור הפלמ״ח, גם הוא הולך ונעלם. אני חושב שראוי להסתכל על אלה שהיו מעורבים בהקמת המדינה ובביסוסה וללמוד מהם לעתיד. בנוסף, אתגר גדול שיש להתמודד אתו הוא פיתוח התקשורת הבינאישית, שהיא חשובה וקריטית בעידן הרשתות החברתיות שבו ההידברות בין אנשים מצטמצמת. התופעה הזו מאיימת על העומק ועל המהות, והייתי ממריץ את כולנו לחשוב כיצד ניתן לשמר יכולות חשיבתיות ותפיסת עומק של דברים ולהימנע מלהיות שטוחים מדי.

אני אופטימי, מפני שאת נצח ישראל אי אפשר לבטל. לכאורה הייתה צריכה להיות לי הרגשה שעשיתי הרבה בחיים, ומה כבר אני צריך עוד לעשות, אבל אני לא מרגיש ככה. אני מרגיש שעוד נותר מה לעשות ולכן איני מסתפק במה שהיה. כל זמן שאוכל אחפש מה עוד צריך לעשות ואיך אני יכול להשתלב בעשייה. אני לא חושש מהמצב האישי שלי בעתיד. כל זמן שאני יכול אתרום ככל יכולתי, ו־83 זה בכלל לא גיל.

תעודת זהות

תת אלוף (במיל׳) עוזי עילם

// נולד ב־1934 בקיבוץ תל יוסף

// ב־1952 התגייס לצבא במסגרת הגדנ״ע

// ב־1954 התנדב לצנחנים והיה ממקימי סיירת 101

// במלחמת ששת הימים היה מג״ד גדוד 71 בחטיבה 55 של הצנחנים

// ב־1972 היה ממקימי היחידה למחקר ופיתוח בצה״ל וחבר במטכ״ל

// ב־1976 מונה כמנכ״ל הוועדה לאנרגיה אטומית

// ב־1986 מונה לראש מפא״ת – המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית

// בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות ובמנהל עסקים ותואר שני בחקר ביצועים

// חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, חבר בעמותה הישראלית להגנה מפני טילים וחבר במועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי

// מחברם של ספרי המחקר ׳קשת עילם׳ ו׳עדות מן הבור׳, ושל ספרי הפרוזה ׳משולש קליפורניה׳, ׳מלכודת בפריז׳ ו׳סייבר בסינגפור׳

// קיבל אותות ופרסים רבים, ובהם עיטור העוז ופרס ביטחון ישראל למפעל חיים

// נשוי לנעמי, אב לשלושה וסב לשישה

תת אלוף במיל' עוזי עילםבאדיבות משפחת עילם

תת אלוף במיל’ עוזי עילם

בשתי מילים

ירושלים :: העיר העתיקה

מלחמת ששת הימים :: גאווה ומפח נפש

משפחה :: סוד החיים

קיבוץ  :: לא מתאים לי

הר הבית :: תערובת של מיתוסים

אריאל שרון :: גדול הטקטיקנים

מוזיקה :: שמים כחולים

תל אביב :: קלחת מלהיבה

מדינת ישראל :: מולדת

עוזי עילם כקצין צעיר, לבוש במדי הצנחניםבאדיבות משפחת עילם

עוזי עילם כקצין צעיר, לבוש במדי הצנחנים

העידן המודרני

1967
לספירה

תגים

הכותל המערבי, הקרב על ירושלים, הר הבית, הרובע היהודי (ירושלים), ירושלים, מלחמת יום הכיפורים, מלחמת ששת הימים, צנחנים, קיבוץ, שופר, שלמה גורן, שער האריות
מאת: תהילה ביגמן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס