• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת העתיקה / מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה

מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה

מאת: שרה ג'ו בן צבי

התערוכה הארכיאולוגית הגדולה, היקרה והמושקעת ביותר שהוצגה בארץ מאז ומעולם נפתחת עכשיו במוזאון ישראל. זו גם התערוכה הראשונה בעולם המוקדשת כולה למלך הורדוס, שהמתין לכבוד הזה עד שהתגלה קברו המרשים בהרודיון // שרה ג’ו בן-צבי

לוח גבס שהוזז ממקומו מאפשר לי הצצה נדירה אל קצה התערוכה עוד לפני שהגעתי לתחילתה. בפינת המרחב הגדול והריק עומדים ארבעה גושי אבן עצומים מאבן לבנה מסותתת. קירות לבנים, פיגומי ברזל מפוזרים על הרצפה, פועל אחד שכורע על ברכיו וקודח עמוק לתוך רצפת המוזאון. כך נראית כל תערוכה בשלבה העוברי?

לא ממש, עונה לשאלתי דודי מבורך, אוצר הארכיאולוגיה של התקופה הרומית במוזאון ישראל והמנצח העיקרי על עבודות ההכנה. הוא מחזיר את לוח הגבס למקומו ומורה לפועלים לוודא שהמתחם יישאר סגור. מבקרי המוזאון אינם אמורים לקבל פרומו עוד לפני פתיחת התערוכה, ואני זכיתי לפריבילגיה הזו לפנים משורת הדין. לא מדובר כאן בתערוכה מן המניין, אלא בתצוגה ששוקדים על הכנתה במשך שלוש שנים. שותף מרכזי בתערוכה היה פרופ’ אהוד נצר ז”ל, ארכיאולוג בעל חזון שמסר את נפשו, פשוטו כמשמעו, למען הגשמת החלום שחזה כבר אז בעיני רוחו: תערוכה שתציג לעין כל את המלך הורדוס כפי שהוא למד להכירו. מדובר בתערוכה גרנדיוזית מכל ההיבטים: ההשקעה הכספית, המשאבים, ממדי המוצגים וההכנות המרובות הכרוכות בהצבתה. תערוכה בקנה מידה אחר, בהתאם למלך שאת מורשתו החומרית היא מתעדת. שהרי הורדוס – דומה אולי לאהוד נצר – לא חשב בקטן.

חפירה בתוך ההר

החיפוש אחר הקבר

תכנון התערוכה ‘הורדוס – מסעו האחרון של מלך יהודה‘ החל מיד לאחר גילוי קברו של הורדוס המלך על ידי אהוד נצר במהלך החפירות הבלתי נלאות שערך במשך כשלושים שנה בהרודיון. כמי שחפר באתרים הרודיאנים אחרים – מצדה, קיסריה, בניאס, ירושלים ויריחו וסביבותיה – היה נצר כנראה הארכיאולוג בעל הרקע האדריכלי המתאים ביותר לפענח את החידה שהותיר אחריו המלך בהר שנשא את שמו: היכן ביקש הורדוס לשכב למנוחת עולמים? נצר עבר שוב על כל האזור הבנוי של הרודיון עילית, על מגדליו, מרתפיו וחדרי המרחץ שבו, ואז פנה לראשונה לחפור את הרודיון תחתית. אולי יימצא הקבר בגנים המבושמים שנטע הורדוס למרגלות ההר המלאכותי למחצה, חשב, או בסוף שדרה ארוכה של עמודי אבן המובילה לאגם מלאכותי שאתגר יום יום את הסביבה המדברית הצחיחה? הוא מצא שם את בית המרחץ הפרטי המפואר של הורדוס ודרך סלולה שהכין לצורך הלווייתו. הממצאים בתחתית ההר ולא בראשו הגבירו את הציפייה שגם הקבר יתגלה למרגלות ההרודיון, אולם התקווה נכזבה.

מבט אל הרודיון

ב-2006, בצעד שנשען יותר על אינטואיציה מאשר על מסקנה מדעית, העביר נצר את החפירות חזרה למעלה, למורדות הצפון מזרחיים של ההרודיון, ובאפריל 2007 נשאו חיפושיו פרי. תגלית חייו – חלקים פזורים של סרקופג המלך – נחשפה לראשונה מזה אלפיים שנה לאור השמש. הוא המשיך לחפור באזור מורד המדרגות המלכותי שנתגלה, ומצא גם את שרידיו של הקבר. בעת שנבנה ניצב המאוזוליאום יחידי באזור זה של ההר, ונצפה אף מירושלים, שכן הורדוס כיסה את כל המורד כדי להבליט את יד הזיכרון שבנה לעצמו.

הסרקופג של הורדוסאנדריי ואינר, מוזאון ישראל

הסרקופג של הורדוס

בחורף 2010 כבר החל נצר לשרטט בפועל את התערוכה שבה יוצגו ממצאיו הכבירים. את האבנים העצומות יעבירו באופן זמני מאתר ההרודיון למקום שבו יזכו רבבות לראותן במלוא הדרן – בקבר הורדוס המשוחזר במוזאון ישראל. בזמן שבו עמלו במוזאון על פתיחת אולמות התצוגה המחודשים היו מעבדות השימור של המוזאון שקועות מכף רגל ועד ראש בתגליות מההרודיון. מיליונים הושקעו בשימור הממצאים ובשחזורם. פעולות שימור אחדות – בעיקר של תמשיחים שצבעיהם דוהים מיד עם חשיפתם לאור – נעשו כבר באתר עצמו. עבודה של עשור הושלמה תוך שלוש שנים. לצד דודי מבורך וסילביה רוזנברג, אוצרי התערוכה מאגף הארכיאולוגיה, שקד נצר על הכנת התערוכה ועל כתיבת הקטלוג. באוקטובר 2010, בסוף יום עבודה בשטח שאליו חזרו כדי לבחור את האבנים שיוצגו במוזאון ולציין את מיקומן המדויק, עמד הצוות ליד גדר החפירה. אהוד נצר ישב לנוח לרגע, ואז מעד ונפל לתוך אתר החפירה. הוא נפצע קשה ונפטר כעבור ימים אחדים.

 

זוכרים את נצר

אהוד נצר יושב באתר החפירה בהרודיון ומשרטט את הצעתו לשחזור קברו של הורדוס בתערוכה. התמונה צולמה שעות ספורות לפני הנפילה שהביאה למותו אנדריי ואינר, מוזאון ישראל

אהוד נצר יושב באתר החפירה בהרודיון ומשרטט את הצעתו לשחזור קברו של הורדוס בתערוכה. התמונה צולמה שעות ספורות לפני הנפילה שהביאה למותו

כמעט באותה מידה שהתערוכה מנציחה את זכרו של הורדוס, המלך האחרון שמשל ביהודה באופן כמעט עצמאי, היא מנציחה גם את זכרו, את פועלו ואת חזונו של אהוד נצר. באופן שאינו טיפוסי לתערוכה מוזאלית, המבקר לא ייתקל בכניסתו לתערוכה בממצאים או במלל, אלא בפרוזדור שמתפתל בין קירות המכוסים בצילום נוף פנורמי של מדבר יהודה. מוקף בנופי בראשית שעל רקעם הקים הורדוס את המרשימים שבמפעליו – במצדה, בהרודיון וביריחו – יצעד המבקר לתוך החדר הראשון של התערוכה, התחנה הראשונה במסעו האחרון של המלך הורדוס. הודעה מטלטלת תוקרן על רצפת החדר הקטן: “4 לפני הספירה. המלך מת”.

אך כעת, בשעה שאני נכנסת לחדר זה, רק אנמרי ברטפלד, המומחית לשחזור ציורי קיר במוזאון, מפנה אליי את מבטה. היא שקועה בניסיון להתאים את צבע התמשיח שבו היא צובעת את הקיר לצבע החום אדמדם של הפרסקו המקורי שהיה בחדר המלכות ביריחו ומשוחזר כאן. צינבר יקר ערך מהמכרה של אוגוסטוס קיסר בספרד נתן לקירות של הורדוס את גונם המיוחד, גוון שנראה רק בבתי העשירים הגדולים ביותר של האימפריה הרומית. כבר ב-1981 הסירו ארכיאולוגים ישראלים את ציורי הקיר מארמונו של הורדוס ביריחו מחשש שייהרסו בשטח ללא שימור מתאים, וכעת הם מוחזרים למקומם בחדר המלכות המשוחזר, הזהה בממדיו ובעיצובו לחדר המקורי. חדר קטן להפליא עבור מלך שככל הידוע לנו אהב לעשות רושם גדול.

הורדוס הלך לעולמו בארמונו שביריחו. הלוויה המלכותית, שאותה תכנן עד לפרט האחרון, יצאה מעיר התמרים לכיוון הקבר שהכין מבעוד מועד בארמון האהוב עליו – ההרודיון – החבוי בספר המדבר במרחק לא רב מירושלים. ביציאה מהחדר מוצגים שני כתבי יד עתיקים מתוך כתביו של יוסף בן מתתיהו, מקור המידע העיקרי שבידינו על הורדוס ותקופתו. עד לתערוכה זו הכרנו את הורדוס בעיקר דרך עיניו של ההיסטוריון היהודי הגדול, ומטרתה של התערוכה היא לאפשר למורשתו הישירה – המבנים והחפצים שהותיר הורדוס אחריו – לדבר בעד עצמם.

בניגוד ליוסף בן מתתיהו, הסופר המשופשף שידע דבר או שניים על כתיבת עלילה, ניצב בפני אוצרי התערוכה אתגר לא רגיל: איך גורמים לתמשיחים, לפסיפס ולטיח מכויר לספר סיפור? איך מביאים אבנים לכדי דיבור? למשימה זו בדיוק נרתם צוות המוזאון. לכל חלל תצוגה בתערוכה יש שני נושאים עיקריים, האחד חומרי: צבע, אבן, טיח; והשני, ציר מרכזי בשלטונו של הורדוס. מחדר המלכות אני עוברת לחלל מוצגים רחב ממדים ומיד תופסים את מבטי ממצאים בודדים, עתיקים ומרשימים, הממוקמים בקפידה כל אחד בפני עצמו. הפסיפס והפרסקו מעידים על נטייתו של הורדוס לעטר את ארמונותיו ביצירות העשירות ביותר שניתן היה להשיג. בקצה החדר עומדת אמבטיית אבן מעוגלת ומסיבית שהובאה ממבצר קיפרוס שמעל נחל פרת ומשקלה טון.

הרצפה הצמודה לאמבט משובצת באריחי אבן שחורים ולבנים היוצרים דגם גאומטרי. טכניקה זו, המכונה אופוס סקטילה, הייתה פופולרית למדי ברומא בתחילת המאה הראשונה. דגם זה, שנלקח מארמון הורדוס בהרודיון, הוא מהמוקדמים שנמצאו ברחבי העולם, עדות לכך שהורדוס עקב בהצלחה אחרי האופנות החדשות שצצו ברומא הרחוקה. פסיפס גאומטרי תואם, מאותו אתר, עתיד לתפוס מקום על הקיר שמעל לדגם, ובצדו השני של החדר יועמד אוסף של כ-25 עציצי חרס שרופאו במעבדת המוזאון מחרסים שנמצאו ביריחו. לצערנו אין מידע באשר להעדפותיו הבוטניות של הורדוס, ולכן העציצים יישארו ריקים. בחלל זה יוקרן על הקיר סרט שיעסוק בבניית הארמון ביריחו.

 

קשרים בינלאומיים

בוני התערוכה מסתובבים בחללים המתהווים, מציינים את מיקומם של קירות גבס שצריך עדיין להקים, את החור בקיר שבו ירכיבו מסך הקרנה ופרטים רבים נוספים. “צריך להזיז את זה קצת לכיוון המרכז”, מעיר דודי. “עשיתי זאת בדיוק לפי המידות שאתה רשמת”, עונה ויקטור ומראה לו את סקיצות האדריכלות עם המספרים המדויקים. דודי מעיין אך לא נראה משוכנע. שמוליק פונה מעיסוקיו בפיגומים ודוחף אותו דחיפה ידידותית. “בא לך לדעת איך זה היה לעבוד אצל הורדוס?” הוא שואל אותי, “תנסי לעבוד קצת עם דודי“. בחדר שאנחנו נמצאים בו עתה הדגש הוא על מורשת הבנייה המסיבית של הורדוס, זו ששינתה את פני הערים בישראל ושרידי אבנים מסותתות ועמודים נשתמרו ממנה עד היום ברחבי הארץ.

בחדר ניצבת אבן עצומה מהר הבית בעלת מסגרת הרודיאנית טיפוסית. “איך היא הגיעה לכאן?” אני שואלת את דודי, והוא משיב בנימה חצי מבודחת, “בחצות הלילה“. יש כאן גם כותרת עמוד המגולפת בעיטורים מתעגלים שמשקלה ‘רק’ שלושה טון ואוסף קטן של עמודים. בחדר זה יוקרן סרט על הדגם של ירושלים ההרודיאנית המוצג בחצר מוזאון ישראל. הסרט צולם בתוך הדגם וממעוף הציפור, והוא מציג זוויות שאי אפשר לראותן בהליכה שגרתית מסביבו. אני צועדת בפרוזדור שלכל אורכו חלון גדול אשר דרכו יתגלו לעין המבקר שורות של אמפורות חרס. היוצרים, או אולי עבדיו של הורדוס, מספרו כל אמפורה ורשמו בלטינית או ביוונית את מקורה, את תכולתה ואת תאריך ייצורה. יינות, תפוחים וגארום – סוג של רוטב דגים מתובל – מאפשרים לנו הצצה למותרות הקולינריות שעלו על שולחנו של הורדוס, אך גם לפריסתה של רשת המסחר שהביאה למלך את המצרכים שבהם חשקה נפשו מקצות העולם.

אגן שיש מפואר לרחצה שניתן להורדוס כמתנה, כנראה על ידי אוגוסטוס קיסר, או משנהו מרקוס אגריפה-

אגן שיש מפואר לרחצה שניתן להורדוס כמתנה, כנראה על ידי אוגוסטוס קיסר, או משנהו מרקוס אגריפה

על הקיר הנגדי של הפרוזדור מוקרנות תמונות מהעיר המעורבת קיסריה שבנה הורדוס לכבוד אוגוסטוס קיסר. ההיפודרום, התאטרון, ארמונו של הורדוס ונמל המים העמוקים של העיר, הראשון ביהודה, ששינה מהותית את כלכלת הממלכה – כולם מעידים על הצביון הרומי שבו עיצב הורדוס את ערי ממלכתו. במקום זה מככבת גם מצדה, הפנינה האדריכלית שבכתרו של המלך הבנאי, על ארמנותיה התלויים במורד ההר.

רשת הקשרים הבינלאומיים שטווה הורדוס לא הסתכמה בייבוא של מטעמים אקזוטיים. במרכז התערוכה מוצגים המעידים על הקשרים הדיפלומטיים הענפים שלו, שהיו חיוניים כל כך להצלחתו ולעוצמתו. בקצה אחד של החלל האובלי, המזכיר חדר קבלת פנים בארמון בסגנון קלסי, יש נישה קטנה המחכה להגעתן של שלוש יצירות אמנות קטנות אך יקרות ערך שיושאלו ממוזאונים חשובים בעולם: פסל של מרקוס אנטוניוס מבודפשט, אהובתו קליאופטרה ממוזאון המטרופוליטן בניו יורק, וכד קטן מאזור קומראן שנועד לשמן אפרסמון, מוצר נכסף בין אצילי האימפריה. שלושתם מסמלים את הוויכוח המפורסם שניטש בין הורדוס לקליאופטרה באשר לבעלות על פרדסי האפרסמון שבסביבות יריחו.

בצדו השני של החלל ניצב דיוקנו של אוקטביוס, יריבו של אנטוניוס, שאליו העביר הורדוס את תמיכתו הפוליטית בדיוק בזמן – מיד לאחר שהביס את יריביו ועלה על כס האימפריה הרומית. פסל של אוקטביוס שהתגלה במקדש בשומרון ומציג את השליט הרומי לאחר שהסב שמו לאוגוסטוס קיסר עתיד למלא בנוכחותו את קצה החדר. משני צדדיו יוצבו פסלים של אשתו הגבירה ליביה ושל מרקוס אגריפה, יד ימינו של הקיסר ומפקד רומי מפורסם. בשני קצות האולם יוצבו אם כן זה מול זה שני הצדדים העוינים במשחק השחמט הגאופוליטי ששיחק הורדוס. חסר רק דיוקנו של המלך היהודי עצמו, שלא התגלה ושאולי מעולם לא נוצר – אם בשל סלידה אסתטית של הורדוס מדיוקנו המכוער, כפי שמציעה האגדה, ואם בשל רצונו להעלות מס שפתיים למנהג היהודי האוסר עשיית פסל וכל תמונה. אולם גם בלי להכיר את קלסתר פניו של הורדוס אנחנו כבר מתקרבים אל לב לבה של התערוכה, אל בבת עינו של המלך – אתר ההרודיון.

 

פסגת ממצאיו

בחדר הבא מוצג דגם של אתרי החפירות בהרודיון ומוקרן סרט המסביר איך נבנו הארמונות השונים וכיצד התגלו על ידי הארכיאולוגים. לאחר שמצא את קברו של הורדוס הבין אהוד נצר שמסביב לקבר קבורים באמצעות עפר מילוי מבנים נוספים. לדעתה של סילביה רוזנברג, שתיעדה משך שלושים שנה את ממצאיו של נצר, עם השלמת הבנייה של הקבר ביקש הורדוס למחוק כל מבנה שיתחרה עמו, כדי שהמבנה האדיר יעמוד בודד בשטח ויבלוט לעיני הצופים לעבר ההרודיון מירושלים. לשם כך ויתר המלך על פנינים אדריכליות שהשלים רק שנים מועטות קודם לכן. בין השאר גילה נצר באזור הקבר תאטרון. בשורותיו העליונות נחשף תא מלכותי שנבנה כנראה לקראת ביקורו של מרקוס אגריפה בין השנים 15-10 לפסה”נ. הורדוס כיסה את התאטרון בשכבת עפר עבה, ובזכותה נשתמרו על קירותיו חלק מעיטוריו היפים, בעוד אחרים נשברו והתפזרו. את השברים שנמצאו בעפר העבירו לריפוי ולשחזור במעבדות השימור של המוזאון, ועיטורים אלה מוצגים בתערוכה.

שחזור המאוזוליאום של הורדוס בהרודיון-

שחזור המאוזוליאום של הורדוס בהרודיון

מעלה משופע מוביל אל שחזור של התאטרון. במקום זה, שנועד לעיניהם של אורחי המלך המכובדים בלבד, הרשה לעצמו הורדוס להשתולל בסגנון אמנותי פגני. בין הצבעים העזים של תמשיחי הקירות לבין כיורי הטיח המורכבים שציפו את התקרה שיבץ שורה של תמשיחים זעירים עמוסי פרטים ומושלמים בביצועם, שכל אחד מהם צויר בתוך מעין חלון. תמשיחים אלה מציגים נוף שונה לחלוטין מהסביבה המדברית הריקה שבה הם מצויים. נוף סלעי ובו יעלים, עצים, ספינות ואפילו תנין. בכל חלון כזה מצוירים תריסים פתוחים, חוט תלייה ואפילו מסמר. יש הסבורים שאחד החלונות מייצג את קרב אקטיום שבו הביס מרקוס אגריפה את אנטוניוס, ואילו חלון אחר, בעל נוף מצרי, מעיד על רצונו של הורדוס להזכיר לידידו רם המעלה באיזה צד בחר. מי שהרשה לעצמו להשקיע ממון רב בציור קיר כדי לשרת צרכים פוליטיים במהלך ביקור אחד, יכול היה כנראה גם להעלים את המסר – יחד עם כל הבניין – כשצרכים אחרים עמדו על הפרק.

נצר אמנם זכה לראות רק חלון אחד שהשתמר על הקיר, שכן הציורים האחרים נשברו והתפזרו בין הריסות התאטרון, אולם הוא נוכח לדעת כי לאוצרות שהתגלו בחפירה שניהל אין אח ורע בכל המזרח הקדום, וכי המקבילות היחידות, אם ישנן, מקורן בארמונות האצולה ברומא ובפומפיי. הוא הצליח לרתום את משאבי השחזור של מוזאון ישראל לעניין, וכבר בשטח שקד דוד ביגלאייזן על שיבוץ מקבצי שברים תואמים שנמצאו בקרבת מקום זה לזה. כך יצר חלקי פאזל גדולים יחסית שאליהם ניתן היה להוסיף חלקים נוספים במעבדה בשלב מאוחר יותר. כיום, שלוש שנים מאוחר יותר, ביגלאייזן משלים את המלאכה. על שולחן במעבדת השחזור של המוזאון מונח תמשיח החלון, עבודת אמנות קטנה אך מדהימה. ביגלאייזן מיין את כל החלקים שהובאו מההרודיון ואוחסנו במחסני המוזאון. מדובר בכאלף קרטונים המכילים כל אחד כחמישים שברי פרסקו. לצד תמשיח החלון מונח על השולחן תרשים ובו נראים חלקי התמשיח שנותרו על הקירות בהרודיון. רגלי הבהמה שמופיעים בתרשים משמשים לו עוגן שיאפשר לו למקם לפחות פיסה אחת של התמונה – גוף הפר – במקום הנכון. התהליך מזכיר את ההתבוננות בתמונה המצויה על גבי קופסה של פאזל בעל אלפי חלקים, רק שבמקרה זה מופיעה בתמונה רק פינה אחת מתוך התמונה כולה. על סמך הפינה הזו ממשיכים להתאים שברים נוספים עד להשלמת התמונה, שתועבר בסיום העבודה לקיר התאטרון המשוחזר בתערוכה, שלוש קומות מעלינו.

-

נס השחזור

לא הרחק ממעבדת השחזור של דוד ביגלאייזן עובד אלון קדם על תבליטים דמויי עמודים שהיו על קירות התאטרון, ואנדריי ואינר רוכן מעל פרטי גבס מורכבים ויוצר עלי דפנה וקיסוס. מאחור שוקדת חני גרין על תקרת הטיח המכויר של אולם המלוכה מיריחו. שברים מתקרה זו שכבו במחסנים מאז החפירות שנערכו שם בשנות השבעים, ועכשיו נעזרת חני ברישומיה של ד”ר סילביה רוזנברג, שחקרה את העיטורים בארמונותיו של הורדוס ביריחו ובקיפרוס, ובצילומים של טיח מכויר מאותה תקופה שנחשפו בפומפיי, כדי ליצור מסגרת שבה תשבץ את חלקי הטיח המקוריים. התוצאה תהיה בעצם יצירה חדשה, ניחוש הבנוי על סמך תבונה, עבודת מחקר, ואמנות ההתאמה בין השברים ששרדו. חני נותנת לחומר להוביל אותה, ובונה את משבצות התקרה בהתאם לצורתן של החתיכות ולצבעיהן, ועל פי קווים ששרטטו האמנים המקוריים בין הצורות הגאומטריות שיצרו.

בחצר הקטנה הנושקת למעבדה מניחים אבנים מונומנטליות מסותתות שורה על גבי שורה תחת השגחתו של ויקטור עוזיאל, בניסיון לשחזר את המבנה המקורי שממנו התפזרו. על כל אבן מודבקת תווית ממוספרת, כדי שאפשר יהיה לפרק את המבנה, להעביר את האבנים במעלית לקומת התצוגה, ושם לבנותו מחדש. מעל למבנה העגול שהסתיים בכרכוב אבן מעוטר התנוסס גג משופע לגובה של 25 מטרים. גם לאחר הגבהת התקרה בשיפוץ האחרון אין במוזאון ישראל חלל שיכול להכיל מבנה כה גבוה, ולכן בתערוכה לא ייבנו הקירות בגובהם המקורי, ואת הכרכוב יניחו על פיגומים במקום על הקירות. הגג – או לפחות חלק משיפועו החלק להפליא – יוצג בנפרד, יחד עם אחד מעיטורי האבן שקישטו את קצותיו ואת ראשו. המשקל הכולל של אבני השחזור הוא 13 טון, ולכן אמיר עסוק כעת בחיזוק רצפת המוזאון עד לסלע האם, עמוק מתחת ליסודות הבניין.

מה טיבו של מבנה האבן המונומנטלי הזה, ומדוע משקיעים הון עתק ומאמצים מרובים כל כך בניסיון לשחזרו? מדובר בגולת הכותרת של התצוגה, האוצר הארכיאולוגי שחיפש אהוד נצר במשך שנים רבות – קברו של המלך הורדוס.

סוף סוף הגעתי לאולם התצוגה האחרון. שוב מתגלות לעיניי אבני הקבר הלבנות, המעוגלות, בדיוק כפי שתיאר דוד מבורך, מציצות אליי מבעד לשורה של עמודי גיר לבנים. העמודים נלקחו מהתאטרון שהשתמר בזכות העובדה שהורדוס כיסה אותו בעפר כדי להבליט את קברו. בעיני רוחי אני עוקבת אחרי תהלוכת הלוויה המגיעה לסוף דרכה, רואה כיצד מניחים את המת בתוך הסרקופג הפעור לקבל את גופו של המלך בחדר האבן הקטן והעגול. בקרוב יעבירו לתצוגה את שלושת הסרקופגים שמצא אהוד נצר סמוך לקבר בהרודיון. שניים מהם יוצבו בשולי האולם, ואילו השלישי, המפואר ביותר, זה שסותת מאבן אדומה שבירה ונופץ למאות רסיסים, זה שלפחות לדעת אהוד נצר היה לא אחר מאשר הסרקופג של הורדוס, יוכנס לתוך הקבר העגול. עמודי האבן שהיו במתחם הקבר משוחזרים כולם מגבס, למעט העמוד האחרון ששרד. עמוד זה יוצב מחוץ לתצוגה, בפרוזדור המוזאון ההומה, וילווה את המבקר בדרכו החוצה, חזרה אל המציאות העכשווית.

אני משאירה מאחוריי את הסרטונים שבהם דנים המומחים בחשיבותו של הורדוס, בעוצמת מפעליו, ביתרונות שלטונו ובחסרונותיו. השקפותיהם של המלומדים באשר להורדוס אינן מעסיקות אותי עכשיו, כי במובן מסוים האבנים אכן דיברו בתערוכה זו, לא לטוב ולא לרע, ומבלי לקבוע מי צדיק ומי רשע. אמנם מעשיו הנבזיים לא היו שונים במאומה מהנהגותיהם של עמיתיו אצילי רומא שהרגו ללא רחם בני משפחה ומכרים כדי לקדם את עצמם ואת הונם, אולם מבחינת השלווה, השפע והגדולה שהעניק לממלכתו לא היה כמוהו מימי שלמה המלך, שגם הוא כזכור זכה לגינויים חריפים על כך שפתח את ממלכת ישראל בפני השפעות זרות. ביציאתי מן התערוכה אני לוקחת אתי את ממדי חזונו של הורדוס, חזון גדול שלא מתחשב בקטנות. חזון ייחודי, שגם אם נתיניו לא הסכימו עם העקרונות שעליו נבנה, הוא העניק לכל אחד מהם את התחושה שלארץ יהודה תפקיד מרכזי וחשוב בזירה העולמית של העת העתיקה.

מנורת שמן מפוארת מרובת פתילות, המאה הראשונה לפסה"נמוזאון ישראל

מנורת שמן מפוארת מרובת פתילות, המאה הראשונה לפסה”נ

ועכשיו לאן?

מה מתכננים לעשות במוזאון כשיבוא יום ויצטרכו לפרק את התערוכה העצומה הזו שעל עלותה מסרב ג’יימס סניידר, מנהל המוזאון, בכל תוקף לדבר? לאן יעבירו את כל היופי והפאר הזה שאותו מגדיר סניידר “תרומה חשובה מאין כמוה להבנת הורדוס, מלכותו ותפקידו בתולדות האזור”. חברי הצוות של אגף הארכיאולוגיה במוזאון, שטרחו ועמלו על השחזורים, נחושים בדעתם כי כל מה שיצא מאתר ההרודיון יש להחזיר לשם. פרויקט כזה ידרוש סכומי עתק הזהים לאלה שנדרשו כדי להביא את אבני קברו של הורדוס לירושלים. בנוסף, יהיה צורך להקים במקום מרכז מבקרים הכולל גידור ואבטחה של האתר. תקוותם היא שהממשלה תשקיע את ההון הנדרש ולא תסתפק בדגם הקטן והעלוב המוצב כעת בכניסה לאתר ההרודיון ומבזה את חזונו הגרנדיוזי של הורדוס. קשה להאמין שדעתם היא שתכריע, אבל בינתיים מסתמן אולי משהו בכיוון.

בהצהרה הממשלתית האחרונה שהתייחסה לאתרי המורשת היהודית שהממשלה מבקשת לקדם דובר בין השאר על שחזור מבנה הקבר של הורדוס. עדיין לא ברור האם הכוונה היא לשחזור המשלב את החלקי המקור, כפי שנעשה במוזאון, או לשחזור מן היסוד שהוא מלאכה פשוטה הרבה יותר. ההצעה הנוכחית – לבנות מודל מונומנטלי שיהווה העתק מדויק של מבנה הקבר ויתנשא לגובה 25 מטרים – יכולה להתפרש על פי כל אחת מהאפשרויות. אם אכן יחליטו לשמוע בעצת צוות המוזיאון זה יהיה המיזם התיירותי הארכיאולוגי המושקע ביותר ביהודה ושומרון, והדבר עשוי לשדר קבל עם ועדה שבכוונתה של מדינת ישראל להשאיר בידיה את ההרודיון. מדובר אמנם בהשקעה עצומה, אך לאור חשיבות דמותו של הורדוס להיסטוריה היהודית היא גם מוצדקת.

שחזור ארמון הורדוס ושלושת המגדלים הסמוכים בירושלים של ימי הורדוסדגם בית שני במוזאון ישראל

שחזור ארמון הורדוס ושלושת המגדלים הסמוכים בירושלים של ימי הורדוס

אולם קיימת גם אפשרות נוספת. המוזאון החדש של רשות העתיקות, ההולך ונבנה לא הרחק ממוזאון ישראל, מיועד בדיוק למטרה זו: להציג את האוצרות הארכיאולוגיים שלא נמצא להם המקום באולמות התצוגה הקיימים של מוזאונים שונים ברחבי הארץ. ייתכן שמתכנני התצוגות במוזיאון החדש כבר לוטשים עיניים לשחזורים המושקעים מהרודיון, ויש להניח כי העברת המוצגים לשם תהיה פשוטה וזולה הרבה יותר. כרגע יש עוד למעלה מחצי שנה – עד סוף תשרי תשע”ד – כדי להכריע בשאלה זו. בינתיים אפשר ליהנות ממורשתו האדירה של הורדוס, ולקוות כי אנשי המוזאון יצליחו להשפיע על המעורבים בדבר להגיע להכרעה הנכונה.

העת העתיקה

20
לפנה"ס

תגים

אהוד נצר, אוגוסטוס קיסר, דודי מבורך, הורדוס, הרודיון, מוזאון ישראל, מצדה, רומא
מאת: שרה ג'ו בן צבי

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

חיל המרכבות של אחאב

חיל המרכבות של אחאב

יופייה הדומם של עיר הקודש

יופייה הדומם של עיר הקודש

בין חורבן לבניין

בין חורבן לבניין

משיח לפי תומו

משיח לפי תומו

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס