• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל

מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל

התקפה וכבוד
הנחות שגויות
חוט ברזל עם קוצים
שריון כבד וכנף קלה
נשק מלוכלך
הלומי קרב ומאבדי דם
הלם טכנולוגי
מאת: ישי פרנקל

מלחמת העולם הראשונה הפכה קשה ואכזרית כל כך במידה רבה בשל שינויים טכנולוגיים מהירים שבעקבותיהם הגיעו לשדה הקרב אמצעי הרג חדשים בעלי עוצמה שלא נודעה קודם לכן. העובדה שלגנרלים לקח זמן רב מדי להפנים את עומק השינוי הטכנולוגי הולידה טרגדיות המוניות | ישי פרנקל

התקפה וכבוד

שמש בהירה של קיץ זרחה בבוקר העשרים באוגוסט 1914 על המרחבים שליד העיירה מורנז’ (Morhange) שבחבל לורן. 44 שנים חלפו מאז כבש הצבא הגרמני את מחוזות אלזס ולורן והמיט חרפה על העם הצרפתי. כעת היה הצבא הצרפתי נחוש לשחרר את שני המחוזות, על אוכלוסייתם הצרפתית הגדולה. 44 שנים של תכנון מדוקדק ורגשות נקם של עם שלם עמדו ברקע הקרבות שנערכו בחודש אוגוסט 1914, החודש שבו פרצה מלחמת העולם הראשונה.

גולת הכותרת האסטרטגית, פרי תכנון של המטכ”ל הצרפתי, הייתה ‘תכנית 17′ — תכנית התקפית שתיארה במדוקדק את היערכות הצבא הצרפתי, את הפריצה למחוזות שכבשו הגרמנים, את הכניסה לארצו של האויב המושבע, את התנועה בתוך גרמניה עד לנעיצת הפגיון בלב המדינה — עיר הבירה ברלין. בבסיס התכנית עמד האתוס המכונן של צבא צרפת, מורשת ה’גרנד ארמה’ של נפוליאון — ההתקפה. כפי שאמר המצביא הצרפתי פרדיננד פוש: “יש דרך אחת בלבד להגן על עצמנו, והיא לתקוף ברגע שבו אנו מוכנים” (ברברה טוכמן, ‘אוגוסט 1914′, הוצאת דביר 1999, עמ’ 271). מגננה נחשבה חרפה, נסיגה — הס מלהזכיר. התקפה וכבוד היו הקווים שהנחו את החשיבה ואת ההוויה הצבאית בצרפת באותן שנים.

הצבאות הלוחמים אימצו ברובם עוד קודם למלחמה מדים בצבעי הסוואה, אם כי בראשית הקרבות עוד לבשו הצרפתים מכנסיים אדומים ומקטורן כחול. גם לחיילים רבים בצבא הבריטי, אשר לבשו חאקי, היו עדיין פריטי לבוש ססגוניים ולא מודרניים כמו חצאיות טקסיות. כרזה מזמן המלחמה מציגה את מדיהם של לוחמים בני לאומים שונים שלחמו בצבא האימפריה הבריטית-

הצבאות הלוחמים אימצו ברובם עוד קודם למלחמה מדים בצבעי הסוואה, אם כי בראשית הקרבות עוד לבשו הצרפתים מכנסיים אדומים ומקטורן כחול. גם לחיילים רבים בצבא הבריטי, אשר לבשו חאקי, היו עדיין פריטי לבוש ססגוניים ולא מודרניים כמו חצאיות טקסיות. כרזה מזמן המלחמה מציגה את מדיהם של לוחמים בני לאומים שונים שלחמו בצבא האימפריה הבריטית

הנחות שגויות

ואכן, באותו בוקר קיצי נערכו הדיביזיות הצרפתיות להתקפה, חייליהן לבושים פנטלון רוז’ (מכנסיים אדומים) וחולצות תכולות וחבושים קסדות שצוחצחו היטב ונצצו בשמש הבהירה. הקצינים, בוגרי אקדמיית העילית סן־סיר, לראשיהם קסדות עם נוצות לבנות, הידקו את הכפפות הצחורות אל כפות ידיהם כאילו הם הולכים לנשף. הלב הלאומי הצרפתי פעם בחוזקה. שחרורה הקרב של לורן עמד למחוק חרפה רבת שנים.
הפיקוד הצרפתי העליון, צריך להבין, ביסס את הדוקטרינה שלו על חישובים מדוקדקים. הנחת העבודה שלפיה ערך חיל הרגלים הצרפתי תרגילים במשך שנים הייתה כי לרובאי של האויב לוקח כעשרים שניות עד שהוא מתחיל לייצר אש אפקטיבית נגד הכוח התוקף. במשך זמן זה יוכל הכוח התוקף להתקדם כחמישים מטר וכך להגיע אל היריב ולהכריע אותו בתוך השוחות שלו. הכוח התוקף יזכה גם לסיוע של מסך ארטילרי קליל אשר יגרום למגִנים להסתתר בשוחות וכך האש שיירו תהיה אפקטיבית אפילו פחות.

חישובים אלה הוכחו כשגויים ועלו בחייהם של מאות אלפי צרפתים. כוח המגן החמוש במקלעים יכול היה להגיב לירי שהופנה נגדו תוך שמונה שניות ובעוצמת אש גבוהה ביותר. בנוסף, הוא היה מחופר היטב ולא נרתע מארטילריה קלה. שדות לורן הפכו לשדה קטל ענק עבור צעירי צרפת. בסוף היום נותרו מהכוח התוקף רק גופות אילמות מוטלות זו על זו בצפיפות מחרידה. נדמה היה כאילו סופת הוריקן או מגפה נוראה שטפו את המקום, מותירות אחריהן דממה מחרידה ואילמת. אחד הניצולים הצרפתים ראה במאורע זה אחד מאותם רגעים נדירים שבהם “א־לוהים מלמד מלכים את חוקותיו” (שם). למרות שלא הבינו זאת באותו היום, הטבח במורנז’ הפך סמל למלחמה כולה וקטע באחת את דוקטרינת ההתקפה של הצרפתים ושל הצבאות האחרים. הצבא הצרפתי, שהיה עד אז שרוי במעמקי המאה ה־19, באתוסים שלה, במדים הצבעוניים, בקסדות הנוצצות ובהדר המתנפנף, למד באחת את המציאות הצבאית המרה של המאה העשרים.

-

חוט התיל המשופר שהומצא על ידי ג’וזף גלידן הפך אותו למיליונר. רישום הפטנט על שמו ב־1874

חוט ברזל עם קוצים

מלחמת העולם הראשונה נמשכה מעט יותר מארבע שנים ומיליונים רבים איבדו בה את חייהם. הייתה זו מלחמה עולמית ושדות הקרב השתרעו על פני ארצות רבות. בליל של עמים המקושרים בבריתות מורכבות ולא תמיד נהירות לחמו זה בזה מלחמה אכזרית ולעתים חסרת פשר. רבים רואים במלחמה את תחילתה של המאה העשרים, מאה רבת תהפוכות ורווית דמים.
במלחמה זו, כמו במלחמות רבות לאורך ההיסטוריה, נעשה שימוש בחידושים טכנולוגיים שנוצרו בה ובעקבותיה. הרצון לנצח, הצורך לשרוד, להמשיך להתקיים ואולי אף לנצח בבוא הזמן, הולידו פעמים רבות פתרונות יצירתיים ופריצות דרך טכנולוגיות ומדעיות. מלחמת העולם השנייה הביאה לעולם את פצצת הגרעין, את המחשב, את הרקטה המונחית ואת מטוס הסילון, אולם למרות שלא תמיד שמים לב לכך, גם מלחמת העולם הראשונה גרמה להתפתחות טכנולוגית בתחומים שונים — צבאיים ואזרחיים — המשפיעים עלינו עד היום.

ההמצאה ההרסנית ביותר שנעשה בה שימוש במלחמת העולם הראשונה מקורה במזרח התיכון של ארצות הברית כארבעים שנה קודם לכן. החקלאי ג’וזף גלידן חיפש דרך לשלוט בעדרי הבקר הגדולים שלו ולצורך כך המציא את גדר התיל — גדר העשויה מסליל מתכתי שבה שולבו קוצים מתכתיים. התפשטות השימוש בגדר התיל במערב ארצות הברית ברבע האחרון של המאה ה־19 כאמצעי לגידור שטחים נרחבים נחשבת בעיני רבים לסוף עידן המערב הפרוע. אמנם גם קודם למלחמה העולמית נעשה שימוש צבאי בגדר התיל, אך במהלכה הפכה גדר התיל לכלי משחית אולטימטיבי. גדרות התיל היו קלות לשימוש, מהירות להנחה וחסמו בצורה יעילה את התקדמות הגייסות הרגליים. חיילים שנעו מתא שטח אחד למשנהו בניסיון להגיע לשוחות היריב הסתבכו בגדרות התיל והפכו מהר מאוד טרף למקלעני האויב.

דרך מקובלת להתמודד עם משוכה זו הייתה הפגזות מסיביות, מתוך הנחה שרסיסי המתכת יפגעו בגדרות וינתקו אותן, אולם טכניקה זו לא הייתה יעילה מספיק. הוספת מרעומי השהיה ייעלה מעט את הפגיעה בכבלי התיל אך גם זה לא הספיק. פריצת הדרך הגדולה הגיעה רק עם הכנסתו לשימוש של הטנק, ועל כך בהמשך.

מאפיין נוסף של מלחמת העולם הראשונה היה השימוש הנרחב במקלעים, אשר באותם ימים עוד כונו מכונות ירייה. המקלעים שבהם השתמשו בשלהי המאה ה־19 — ‘מקלעי גטלינג’ — הצריכו לסובב את הידית באופן ידני, היו מסורבלים לשימוש ומועדים לתקלות רבות. אולם ערב מלחמת העולם הראשונה הומצאו מקלעים שפעלו על פי עיקרון הנמצא בשימוש עד היום — מקלעים בעלי מנגנון דריכה וטעינה מחודש העושה שימוש בגזי הפליטה מהירי של הקליע הקודם. לזאת הוסיפו מנגנון קירור באמצעות מים שמנע התחממות יתר של הקנה. חידושים אלה הפכו את המקלעים למהירים ולקטלניים מאין כמותם. די בצוות של שניים — מקלען ונושא תחמושת — כדי לירות מאות כדורים בדקה בצורה יעילה, בדיוק רב ובלי צורך בטעינה תכופה של המקלע. את המקלעים הללו ניתן גם להעביר במהירות יחסית ממקום למקום.

מקלעים שמיקומם נבחר בתשומת לב אפשרו כוח אש יעיל, וכשפרסו בשטח גם גדרות תיל חסמו כמעט כל אפשרות לפרוץ את קווי ההגנה. מיליונים איבדו את חייהם בדרך אכזרית זו. הסתערות חיל רגלים, ועוד יותר מכך הסתערות פרשים, הפכו לא יעילות כמעט לחלוטין. בראשית המאה ה־19, בשיא מלחמות נפוליאון, החזיק הצבא הבריטי מעמד בווטרלו רק בזכות העובדה שפרס כעשרת אלפים לוחמים בכל קילומטר של חזית הקרב. לו צפיפות החיילים הייתה פחותה המערך הבריטי היה נפרץ. ב־1914 די היה בפריסת אלפיים חיילים בקילומטר כדי לבלום במאמץ קל כמעט כל כוח תוקף שעמד מולם. כך נוצר מצב סטטי שהחזיק כארבע שנים בחזית המערבית של המלחמה תוך הקזת דם הדדית של מיליונים.

גדר התיל הייתה המצאה פשוטה, אך ממזרית וקטלנית. במקרים אחדים חושמל התיל כדי להגביר את הנזק. שלט בגרמנית המתריע מפני גדר תיל מחושמלת בגבול בלגיה גרמניה בעת המלחמהגטי אימג'ס

גדר התיל הייתה המצאה פשוטה, אך ממזרית וקטלנית. במקרים אחדים חושמל התיל כדי להגביר את הנזק. שלט בגרמנית המתריע מפני גדר תיל מחושמלת בגבול בלגיה גרמניה בעת המלחמה

עם התפתחותה של מלחמת החפירות מתח כל אחד מהצדדים אלפי קילומטרים של גדרות תיל סבוכות ואלה הפכו למלכודות קטלניות עבור לוחמי האויב. חיילים צרפתים ואמריקנים חותכים גדרות תיל, 1918גטי אימג'ס

עם התפתחותה של מלחמת החפירות מתח כל אחד מהצדדים אלפי קילומטרים של גדרות תיל סבוכות ואלה הפכו למלכודות קטלניות עבור לוחמי האויב. חיילים צרפתים ואמריקנים חותכים גדרות תיל, 1918

שריון כבד וכנף קלה

בניסיון לשבור את התיקו המתמשך בחזית המערבית עלו רעיונות רבים. אחד הידועים שבהם היה המצאת הטנק. הרעיון היה פשוט ביסודו: שימוש בתשתית הטכנולוגית של האוטומוביל שהומצא במחצית השנייה של המאה ה־19, נכנס אט אט לשימוש והפך נפוץ עם תחילת ייצורו ההמוני בעשור הראשון של המאה העשרים, תוך הוספת יכולות עבירות משופרות ומיגון מסיבי. למרות שכבר ב־1903 נעשו ניסיונות לפתח כלי רכב משוריין, רק ב־1915 בנו בנות הברית את הדגמים המבצעיים הראשונים של הטנק. אחד מיוזמי המהלך היה איש חיל הפרשים לשעבר וחבר הפרלמנט הבריטי וינסטון צ’רצ’יל. ב־1917 החל שימוש יעיל בטנק, ובהתקפות של בנות הברית בקיץ 1918 כבר היה הטנק בשימוש נרחב.

למרות החידוש שבדבר, אפילו הטנקים המשוכללים ביותר שהופעלו במלחמת העולם הראשונה לא היו עדיין בעלי ביצועים מכניים ובעלי אמינות מספקת ולכן לא יכלו לשנות באופן מהותי את התנאים בשדה הקרב. הם היו איטיים ומסורבלים ונטו להתקלקל תוך שעות ספורות. תרומתם המרכזית הייתה כמגן משוריין שאפשר לחיילים הרגלים להתקדם מאחורי מחסה וכך לצמצם באופן ניכר את אבדות הכוח התוקף. קשה לייחס לטנקים הישגים ממשיים בשדה המערכה. רק כעבור למעלה מעשרים שנה, במהלך הבליצקריג הגרמני במלחמת העולם השנייה, הפכו האוגדות המשוריינות לכלי שהכריע את הכף.

בדומה לטנק, וריאציה צבאית של המצאה תחבורתית יבשתית חדשה, גם המטוס הפציע על בימת שדה הקרב במלחמת העולם הראשונה. האחים רייט המציאו את המטוס המוכר לנו כיום ב־1903, וכשהיה המטוס רק בן 11 הוא עבר הסבה לשימוש צבאי. בשלב ראשון שימשו המטוסים למטרות תצפית בלבד והחליפו בלונים פורחים מאוישים ששימשו עד אז לצורך זה. הבלונים היו מסוכנים מאוד לשימוש, ובהשוואה אליהם אפילו המטוסים הראשונים נחשבו בטוחים. עד מהרה נעשה במטוסים שימוש נרחב יותר שכלל גם תקיפות קצרות. העובדה ששני הצדדים הלוחמים הכירו בחשיבות המלחמה מהאוויר הביאה ללחימה הדדית בשחקים. כך החלה את דרכה טייסת התקיפה הגרמנית ‘הקרקס המעופף’ ובראשה המפקד האגדי מנפרד פון ריכטהופן שכונה ‘הברון האדום’. לזכותו של ריכטהופן נרשמו כשמונים הפלות של מטוסי אויב, וכאשר נהרג ב־1918 ומטוסו התרסק בשטחן של בנות הברית הן ערכו לו הלוויה צבאית מלאה ודאגו לשלוח תמונות מטקס הקבורה לעמיתיו הגרמנים. אירוני, אך טיפוסי מאוד לאותה תקופה, שגם תוך כדי הקטל הגדול היו מסורות שצריך היה לכבד.

בדומה לטנקים, גם למטוסים הייתה תרומה שולית בלבד בהכרעת המלחמה כולה ובתוצאותיה. אף שבמהלך המלחמה נבנו רבבות מטוסים, הרי שבסופו של דבר תרומתם העיקרית של המטוסים נותרה איסוף מידע על המתרחש בעומק שטחו של האויב וסיוע לטיווח התותחים. האגדות שנטוו סביב המטוסים והרומנטיקה שנלוותה להם ניפחו בצורה לא מידתית את התרומה הצנועה יחסית של המטוסים במלחמת העולם.

הפיתוח ההדרגתי של מנועי הבעירה הפנימית לאורך המאה ה־19 היה החידוש הטכנולוגי העיקרי שהוביל במאה העשרים להמצאת כלי מלחמה בעלי יכולות עבירות משופרות — הטנק והמטוס. מטוסי קרטיס JN-40 מתוצרת ארצות הברית וטנק מערכה בריטי-
הפיתוח ההדרגתי של מנועי הבעירה הפנימית לאורך המאה ה־19 היה החידוש הטכנולוגי העיקרי שהוביל במאה העשרים להמצאת כלי מלחמה בעלי יכולות עבירות משופרות — הטנק והמטוס. מטוסי קרטיס JN-40 מתוצרת ארצות הברית וטנק מערכה בריטי-

הפיתוח ההדרגתי של מנועי הבעירה הפנימית לאורך המאה ה־19 היה החידוש הטכנולוגי העיקרי שהוביל במאה העשרים להמצאת כלי מלחמה בעלי יכולות עבירות משופרות — הטנק והמטוס. מטוסי קרטיס JN-40 מתוצרת ארצות הברית וטנק מערכה בריטי

גינוני כבוד גם בזמן הקרבות. מנפרד פון ריכטופן, 'הברון האדום', 1917-

גינוני כבוד גם בזמן הקרבות. מנפרד פון ריכטופן, ‘הברון האדום’, 1917

נשק מלוכלך

החידוש המבעית ביותר מבין כלי המשחית שהומצאו במלחמה היה הגז הרעיל. הגרמנים היו הראשונים שהשתמשו בגז בקרב איפר השני, באפריל 1915. כלור, גז חרדל וגרסאות מוקדמות של גז עצבים היו בשימושם של שני הצדדים הלוחמים ומטרתם הייתה להגיע להכרעה במצב הסטטי שנוצר בשנות המלחמה הארוכות. תוצאות הפגיעה מהגז היו קשות: הכלור הביא לחסימת הריאות ולמוות שדמה לחניקה או לטביעה; גז החרדל גרם לעיוורון ולפגיעות קשות בעור; סוגים אחרים של גז גרמו לכוויות ולעוויתות במערכת העצבים.

בדיעבד התברר כי הגז לא הוביל אף אחד מהצדדים הלוחמים ליתרון חד משמעי. שחרור החומר הכימי היה לא מדויק וכיוון הרוח השפיע מאוד על האפקטיביות של הגז וגרם לעתים לפגיעה דווקא בצד שהפעיל אותו. גזים נוזליים כמו גז חרדל, שניתן היה לשלוט בהפעלתם ביתר קלות, פגעו אמנם ביריב, אך מנעו מהצד התוקף לנצל את המהלומה ולהסתער לעבר השטח שהיה מזוהם בגז. בנוסף לכך, היה קל יחסית להתגונן נגד הגז באמצעות מסכות שיוצרו במהירות והשתכללו עם הזמן ובאמצעות לבוש מגן פשוט. התוצאה הייתה שהשימוש בגז הלך ופחת במהלך המלחמה. השיר הידוע ביותר מבין השירים הרבים שפורסמו אחרי המלחמה הוא שירו של המשורר הבריטי וילפרד אואן “Dulce et Decorum Est” — שמשמעו “טוב למות בעד ארצנו” — המתאר את הזוועה שקרתה כשעמית לשוחה חבש את מסכת הגז מאוחר מדי. דורות שהתחנכו על שיר זה ודומיו למדו מהם על האכזריות חסרת התכלית של מלחמת העולם.
בשונה מהטנק ומהמטוס שהשימוש בהם גבר במלחמות הבאות, חומרי לחימה כימיים לא היו כמעט בשימוש לאחר מלחמת העולם הראשונה. במלחמת העולם השנייה, שעלתה על הראשונה באכזריותה ובמספר הנפגעים בה, היה חשש שייעשה שימוש חוזר בגז, אולם החשש לא התממש בשדה הקרב. ייתכן שהדבר נבע משיקול קר שהצביע על היעילות הנמוכה של השימוש בגז, וייתכן שהייתה באמת ובתמים תחושה שזהו קו שאין לחצות אותו גם בשעת מלחמה.

לעומת זאת, במחנות ההשמדה השתמשו כידוע הנאצים בגז חנק — ציקלון B — ולמרות שגז זה אינו זהה לחומרים הכימיים שבהם השתמשו במלחמת העולם הראשונה ניתן להצביע על יסודות משותפים: הצרפתים השתמשו בחומר שדמה בהרכבו הכימי לציקלון B, וגם עצם הרעיון להשתמש בגז לצורך חיסול המוני של בני אדם נבט כנראה בשדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה.
אירוניה היסטורית היא כי מי שהגה לראשונה את השימוש בגז בשדות הקרב היה פריץ הבר, מדען יהודי גרמני בעל שם שזכה בפרס נובל בכימיה על המצאת הדשן הכימי (ראו כתבתו של רן לוי “האיש שקטף לחם מהאוויר” בגיליון 39). בצד השני של המתרס ניצב כימאי יהודי אחר, חיים ויצמן שמו, שסייע במאמציו המדעיים לפעילות המלחמתית של בריטניה. ההוקרה שלה זכה ויצמן הודות למאמצים אלה סייעה לו בפעילותו למען הכרזת בלפור בשלהי המלחמה.

מסכות לכל דורש. חיילים וסוסים מיחידת אספקה גרמנית חבושים במסכות גז, מרץ 1918גטי אימג'ס

מסכות לכל דורש. חיילים וסוסים מיחידת אספקה גרמנית חבושים במסכות גז, מרץ 1918

מסכות גז הופיעו בחזית ימים ספורים לאחר התקפות הגז הראשונות והן הלכו והשתכללו. המקלע המודרני הראשון הומצא על ידי היירם מקסים כבר ב־1884. בתחילה השתמשו בו האירופים רק במלחמות קולוניאליות ואילו בקרבות בין שני צבאות אירופים השימוש בו נחשב לא מכובד. אימי מלחמת העולם הראשונה ביטלו עכבות אלה, כמו עכבות מוסריות רבות אחרות. חיילים בריטים חבושים במסכות גז יורים במקלע ויקרס — גרסה מתקדמת של מקלע מקסים מ־1912, יולי 1916ג'טי אימג'ס

מסכות גז הופיעו בחזית ימים ספורים לאחר התקפות הגז הראשונות והן הלכו והשתכללו. המקלע המודרני הראשון הומצא על ידי היירם מקסים כבר ב־1884. בתחילה השתמשו בו האירופים רק במלחמות קולוניאליות ואילו בקרבות בין שני צבאות אירופים השימוש בו נחשב לא מכובד. אימי מלחמת העולם הראשונה ביטלו עכבות אלה, כמו עכבות מוסריות רבות אחרות. חיילים בריטים חבושים במסכות גז יורים במקלע ויקרס — גרסה מתקדמת של מקלע מקסים מ־1912, יולי 1916

 

הלומי קרב ומאבדי דם

לצד ההתייעלות בשיטות הפגיעה וההרג השתפר גם הטיפול הרפואי באופן משמעותי במהלך מלחמת העולם הראשונה. בין השאר השתפר מאוד הטיפול בהלם כתוצאה מאיבוד דם. סיווג הדם לקבוצות המרכזיות — A, B ו־O — נעשה כבר בתחילת המאה העשרים, אולם רק בשנה הראשונה למלחמה גילו אילו חומרים מעכבים את קרישת הדם ומאפשרים את שימורו למשך ימים אחדים. אנשי רפואה בבתי חולים צבאיים החלו לאגור דם לטובת שימוש עתידי, בעיקר לפני מתקפות גדולות. השימוש בעירויי דם הציל חיים של רבים אשר סבלו מפגיעות שגרמו לדימום מסיבי. כך החלו להיווצר בנקי הדם הראשונים אשר הפכו לדבר בסיסי כל כך בימינו. במהלך המלחמה החלו גם להשתמש בעירויי נוזלים, ואלה סייעו לשמור על לחץ הדם, הוסיפו מינרלים חיוניים לגוף והצילו את חייהם של פצועים רבים.
מלבד דם ונוזלי עירוי צוידו אחדים מבתי החולים באזורי החזית במכשירי רנטגן ניידים, פרי פיתוחה של המדענית מארי קירי. מכשירים אלה היו בשימוש לפני ניתוחים ובמהלכם ואפשרו זיהוי של רסיסים ושל גופים זרים אחרים שחדרו לגוף.
בימינו מטפלים בפגיעות זיהומיות קשות בעיקר בעזרת חומרים אנטיביוטיים. האנטיביוטיקה התגלתה לראשונה ב־1928 והשימוש הנרחב בה החל רק בשנות הארבעים, אולם ההבנה המעמיקה של תופעת הפגיעות המזהמות התפתחה מאוד במהלך המלחמה. צוותי רפואה פיתחו שיטות וחומרים לחיטוי עמוק של פציעות ואלה היו בשימוש עוד עשרות שנים לאחר המלחמה.

בנוסף לנפגעים מירי ומהפגזות היו חיילים רבים שחלו ואף מתו כתוצאה מתנאי היגיינה ירודים באזורי החזית. במהלך שנות המלחמה נרכשה הבנה מעמיקה יותר של הדרישות ההיגייניות ופותחו שיטות לשימורן, והללו סייעו להפחתת מספר החולים בחזית. גם שיטות אלה נמצאות בשימוש עד היום.
תחומי הפלסטיקה והפרוסטטיקה (איברי גוף תותבים) התפתחו גם הם במהלך המלחמה. הפגיעות הקשות הותירו מאות אלפי לוחמים ואזרחים ללא גפיים, ותעשיית הפרוסטטיקה סייעה לרבים מהם. מנתחים חלוצים פיתחו ושיפרו טכניקות לניתוחים פלסטיים ובאנגליה הוקם בית חולים שיועד כולו לשיקום פגיעות בפנים. כל אלה היו יסוד לתחום הפלסטיקה בהמשך המאה העשרים.

במלחמת העולם הראשונה זכו לראשונה תופעות פוסט טראומטיות — הידועות יותר בכינוי ‘הלם קרב’ — להכרה רפואית. אצל חיילים שלקו בהלם קרב הופיעה קשת רחבה של סימפטומים שנעו בין היסטריה ודיסאוריינטציה לסימפטומים פיזיים כמו שיתוק חלקי או איבוד כושר הדיבור והראייה. בשלב הראשון התייחסו לחיילים אלה בחוסר אמון והם נחשבו מתחזים המבקשים להשתמט מהשירות. ניתנו להם עונשים שונים וההערכה היא כי רבים מהחיילים שהוצאו להורג בעוון סירוב פקודה היו למעשה נפגעי הלם קרב. נגד חיילים אלה ננקטו שיטות ‘טיפול’ רדיקליות כמו כליאה בצינוק או אף מכות חשמל. אולם עם הזמן, וככל שהמלחמה התארכה, התבססה ההבנה כי מדובר בתופעה אמיתית וכואבת וכי יש להתייחס לנפגעים אלה כפצועים לכל דבר. הוקמו יחידות רפואה שהתמחו בטיפול בנפגעי הלם קרב ובתי חולים אחדים יועדו לטיפול בחיילים אלה. אנשי רפואה שחברו לפסיכואנליטיקאים ניסו שיטות שונות להתמודדות עם התופעה. יסודות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית הונחו כתוצאה מטיפול בנפגעי הלם קרב ששרדו במלחמה בגופם אך לא תמיד ברוחם.

חידושים טכנולוגיים נוספים פותחו או שוכללו במהלך המלחמה. הצוללת, שהומצאה עשורים אחדים קודם לכן, שוכללה במהלך המלחמה, ובמקביל פותחו טכניקות ללחימה נגד צוללות, ובהן מטעני עומק וציוד האזנה משוכלל למעמקים כמו ההידרופון. גם מכשיר הקשר האלחוטי הומצא אמנם לפני המלחמה אך השתכלל מאוד במהלכה והפך כלי חשוב במערך השליטה והבקרה. התחבושת ההיגיינית פותחה אף היא, כמעט במקרה, כאשר אחיות בבתי חולים צבאיים בצרפת גילו שתחבושות סופגות מצלולוז יעילות יותר מכל דבר שהכירו קודם לכן והתחילו להשתמש בהן לצורכן.

אחות מעניקה טיפול במכות חשמל לחייל שלקה בהלם קרב-

אחות מעניקה טיפול במכות חשמל לחייל שלקה בהלם קרב

המצאה מצילת חיים. חייל בריטי מקבל עירוי דם בבית חולים שדה במהלך מלחמת העולם הראשונה-

המצאה מצילת חיים. חייל בריטי מקבל עירוי דם בבית חולים שדה במהלך מלחמת העולם הראשונה

הלם טכנולוגי

מלחמת העולם הראשונה הייתה אכזרית וקטלנית כל כך בעיקר משום שנעשה בה שימוש בטקטיקה הצבאית של המאה ה־19 כאשר כבר הייתה בנמצא הטכנולוגיה של המאה העשרים ונעשה בה שימוש מסיבי וקטלני להחריד. בתחילת המלחמה היה עדיין חיל הפרשים מרכיב מרכזי בכל הצבאות שהשתתפו במלחמה והמצביאים חשבו שהיא תתנהל בדומה למלחמה האירופית הגדולה שקדמה לה — מלחמת צרפת ופרוסיה שהסתיימה ב־1870. במלחמה זו, כמו במלחמות נפוליאון שקדמו לה, ההתקפה והיוזמה היו גורם מכריע להצלחה בשדה הקרב. אולם המציאות בתחילת המאה העשרים הייתה שונה: כלי המלחמה החדשים — המקלע, התותח החדש, הטנק והמטוס — כמו גם ההתחפרות היעילה בתעלות והשימוש בגדרות תיל, שינו את המשוואה. במלחמה נוראה זו למד העולם על בשרו מהו המחיר היקר שגובה עודף כוח אש המלווה בהיעדר ניידות מספקת. החידושים הטכנולוגיים של המלחמה נשכחו אולי ברבות השנים, שכן השינויים החברתיים והפוליטיים הגדולים שבאו בעקבות המלחמה — הקומוניזם, הפשיזם והלאומיות — עמעמו במשהו חידושים אלה.

יעברו עשרים שנה והילדים של חורף 1919 יהפכו לאנשים. מנהיגיהם, מי ברוע לבו ומי באיוולתו, ישליכו אותם, כמו שקרה לצעירי הדור הקודם, למטחנת הבשר של מלחמה עולמית — מלחמת העולם השנייה, הקשה והנוראה שבמלחמות. יעברו עשרים שנה מסיום מלחמת העולם הראשונה עד שמתקפות הבזק של מלחמת העולם השנייה יטו שוב את כף המאזניים ודווקא התוקף הנחוש יצא וידו על העליונה, וגם זאת במידה רבה הודות להתפתחויות טכנולוגיות רבות חשיבות.

אלוף הטיס האיטלקי, הרוזן פרנצ'סקו בראקה, עומד ליד מטוס הספאד 13 שעמו הפיל מטוסי אויב רבים. הפלת מטוס אויב הייתה ועודנה אחת המשימות הצבאיות הקשות והמורכבות ביותר, ובמלחמת העולם הראשונה נקשרה לראשונה ההילה סביב הטייסים שעשו זאת-

אלוף הטיס האיטלקי, הרוזן פרנצ’סקו בראקה, עומד ליד מטוס הספאד 13 שעמו הפיל מטוסי אויב רבים. הפלת מטוס אויב הייתה ועודנה אחת המשימות הצבאיות הקשות והמורכבות ביותר, ובמלחמת העולם הראשונה נקשרה לראשונה ההילה סביב הטייסים שעשו זאת

העידן המודרני

1914
לספירה
מאת: ישי פרנקל

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס