• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / עיר קולטת עלייה

עיר קולטת עלייה

מכריזים עלייה
לא הולך ברגל
האחריות של נקדימון
יופי של אירוח
מתקהלים בלי פקקים
ניהול מלמעלה
מאת: יואב שורק

המעמד המרגש של ההקהל ביטא את שיאן של העליות לרגל לבית המקדש. העלייה ההמונית לירושלים — חוויה בלתי נשכחת עבור העולים — הייתה כרוכה גם במבצע לוגיסטי מורכב שהתנהל סביב השנה כולה. הכשרת דרכים, חפירת בורות מים, כריית תעלות, ארגון מקומות לינה ואגירת מזון היו רק אחדים מן המאמצים בדרך לירושלים. . ומכאן לימינו — בהם העם היהודי פזור בכל רחבי העולם — אילו מאמצים לוגיסטיים ותרבותיים נדרשים לו הייתה עלייה לרגל מתרחשת כיום, בעידן המודרני? | יואב שורק

מכריזים עלייה

בדרך עפר רחבה המכונה ‘דרך האבות’, בין נווה דניאל לאלון שבות שבגוש עציון, מספר מבנה רחב ידיים של מקווה טהרה על ימים שבהם שקקה הדרך עולי רגלים בדרכם לירושלים. היעדרו של יישוב גדול בסביבה שיצדיק את קיומו של מקווה המים הגדול, בעל מערכת המדרגות הכפולה, מעיד על השימוש המיוחד של המבנה, שעמד אז על אם הדרך שלימים הייתה חלק ממערך הדרכים הרומיות ביהודה.

“המשנה מספרת לנו על העלייה לרגל כהפקת ענק שהופעלה על ידי גורמים ציבוריים, ‘בית הדין’ בלשונה”, מסביר פרופ’ זאב ספראי מאוניברסיטת בר אילן, מחבר סדרת הספרים ‘משנת ארץ ישראל’.  “המשנה בשקלים (א’, א’) מספרת: ‘בחמשה עשר בו [באדר] קורין את המגילה בכרכין, ומתקנין את הדרכים, ואת הרחובות, ואת מקוואות המים. ועושין כל צרכי הרבים, ומציינין את הקברות ויוצאין אף על הכלאים’. התוספתא (שם) מסבירה את הפעולות הללו כהכנה לעלייה לרגל. בהמשך מדברת התוספתא על שליחי בית דין שיוצאים לעשות פעולות אלה. ועדיין, המערכת המתוארת במשנה נראתה לרבים כתיאור של סדר אידילי ולא מציאותי, עד שגם העדות הארכיאולוגית לימדה אותנו שהעניין רציני לגמרי. היה ניהול להפקה הזו”.

עולי רגל מוסרים את עור הקרבן שהקריבו לידי מארחיהם הירושלמים כתמורה על הכנסת האורחים שלהםבאדיבות מכון המקדש

עולי רגל מוסרים את עור הקרבן שהקריבו לידי מארחיהם הירושלמים כתמורה על הכנסת האורחים שלהם

לא הולך ברגל

בימי קדם האתגר הגדול היה אספקת המים ומקומות הלינה, הן לצועדים בדרך והן לאלה שכבר הגיעו אל העיר. כאשר מתרגמים את ההפקה למונחים מודרניים אין צורך בלינה בדרך ואין צורך באמות מים, אבל עולות שאלות אחרות, כמו ויסות התחבורה אל העיר ושאלות של תכנון עירוני שיאפשר לעיר להתקיים כראוי הן בימי החג והן בימים של שגרה.

“יש לתכנן את ירושלים כעיר ‘אקורדיונית’, כזו המסוגלת להתכווץ ולהתרחב”, אומר דוד ברוקנר, הנמנה על צוות שעמל על תכנית מתאר עקרונית לירושלים העתידית — עיר שמקדש בתוכה (ראו מסגרת). “אסור לתכנן את העיר כך שאזורים שלמים בה הופכים לשכונות רפאים ברגע שעולי הרגל שבים לבתיהם. אנחנו מכירים את העזובה ואת ההתפוררות שהן נחלת מתחמים אולימפיים שלא מוצאים להם שימוש ראוי בימי השגרה. אולם צריך להיערך על מנת לספק פתרונות לינה למצב שבו אוכלוסיית העיר משלשת את עצמה, ואולי אף יותר, במהלך הרגלים. הפתרון משלב הן אירוח אצל התושבים המקומיים והן בניית מתחמי ענק של מבנים פריקים (סוכות ומבנים קלים) בעלי תשתית מתאימה באזורים מרוחקים מעט מהעיר שלא ייבנו בהם מבני קבע. למשל, בעמק הארזים ממערב, במדרונות הר הצופים ממזרח, ברכס רמת רחל מדרום, ובמקומות נוספים שיאותרו כמתאימים”.

אנשי הצוות לומדים בין השאר מניסיונם של הסעודים, שמנהלים את החג’ במכה, שבו כשלושה מיליון איש פוקדים את העיר, כמחציתם מחו”ל. השלטונות הסעודיים הקימו במינה, הסמוכה למכה, עיר אוהלים אדירת ממדים שמהווה פתרון אכסון קלסי לעולי הרגל: האוהלים ממוזגים ובמחנות פזורים מטבחים מרכזיים שמספקים מזון, ברזיות ואזורי רחצה, ומערכת תחבורה — הן פנימית והן אל יעדי העלייה לרגל.

העלייה היהודית לרגל שונה אמנם באופיה, שכן על פי התורה העולים לרגל מביאים אִתם לירושלים מכל טוב: פֵּרות מעשר שני ונטע רבעי, בכורות הבהמה ובהמות לקרבנות, ולמעשה אמורים לתפקד גם בשעת הרגל כ’בעלי בתים’ הסומכים אל שולחנם גרים ועניים, ולא כמי שסמוכים על שולחנו של מטבח מרכזי. ועדיין, צורכי הלינה, ההסעדה, ההיגיינה והתחבורה של רבבות אדם טעונים היערכות לוגיסטית שאותה ניתן ללמוד גם מהקרובים הרחוקים שבמדבריות ערב.

“בשטחים פתוחים שיאותרו מחוץ לאזור ‘הצופים’ ובסמוך לו”, אומר מסמך ראשוני של צוות התכנון הירושלמי, “ייבנו פארקים גדולים אשר יהוו — בשלושת הרגלים — חניונים לעולי הרגל, ויופעלו על ידי רשות המקדש. התשתיות למבנים הקלים תהיינה קבועות, ואילו המבנים (והסוכות) יוכלו להיות מפורקים ברוב ימות השנה. אתרים אלה יוכשרו גם לצליית קרבנות הפסח ואכילתם בחבורות, כמו גם לכל צורכי עולי הרגל”.

הצורך באירוח יעצב לדברי ברוקנר לא רק את המתחמים הייעודיים, אלא גם את בתי המגורים הרגילים של הירושלמים: “יש לדאוג שבינוי הקבע של העיר יאפשר בבוא הרגל התכנסות והתחלקות עם משפחות נוספות. המתארחים יהיו בעיקר קרובי משפחה וחברים, אך אין מניעה שעולים רבים נוספים יוכנסו הביתה בחום ובמאור פנים. כך למדנו במשנה על ימי קדם, ‘ולא אמר אדם לחברו צר לי המקום’.

“בירושלים של היום קיימים כעשרת אלפים חדרי אירוח (נכון ל־2008), ומתיירים בה כ־2.5 מיליון איש בשנה. הקמת מלונות רבים לצורך הרגלים אינה באה בחשבון, והפתרון ההמוני יינתן באמצעות מחנות שהייה הממוקמים בסביבות העיר. בראש השנה מתקבצים באומן כחמישים אלף איש, ומתפתחים פתרונות לינה והסעדה שמבוססים על ימים ספורים בשנה. גם העלייה למירון בל”ג בעומר יכולה להעלות סוג של פתרון: כיום מגיעים לשם מדי שנה כ־350 אלף איש ואישה, שרובם לא רואים שינה בעיניהם — כעדותו של רבי יהושע בן חנניה על שמחת בית השואבה בחג הסוכות (סוכה נג.) — עד חזרתם לביתם עם בוקר. מצוות לינה שבעלייה לירושלים מחייבת שהייה של לילה בין תחומי העיר, אך את הלילה הזה אפשר להעביר גם בשיחות חברים או בהשתתפות באירועים שונים, ולמחרת לצאת למסע הביתה”.

מבט דמיוני על מקדש שלמה, מתוך סקיצות של אדריכלות היסטורית, וון-ארלך וברנהרד, 1721. בציור, המקדש חצוב בסלע ובעל ממדי ענק-

מבט דמיוני על מקדש שלמה, מתוך סקיצות של אדריכלות היסטורית, וון-ארלך וברנהרד, 1721. בציור, המקדש חצוב בסלע ובעל ממדי ענק

האחריות של נקדימון

ומה היה פעם? פרופ’ ספראי מחזיר אותנו אל המשנה שמזכירה את בית הדין האחראי על התקנת הדרכים ומקורות המים לעולי הרגל. “איננו יודעים על איזה בית דין מדובר”, אומר ספראי. “אני מניח שהגוף המארגן היה המועצה של ירושלים ושל המקדש. מקור מדרשי מאוחר אחד משיח לפי תומו על פלוני שהיה חבר המועצה של ירושלים או של המקדש, ותפקידו היה להתקין מקוואות לרבים.

“לפי התיאור במשנה המוסד המרכזי עסק רק בהכנת התשתיות: דרכים בנויות, מתקני מים וכיכרות (רחובות בלשון המשנה) — כלומר מרחבים פנויים בלב העיירות ששם היו עולי הרגל מתכנסים. בנוסף, לפי התלמוד הירושלמי היו מסירים את המנעולים מעל בורות המים הציבוריים.

“מסתבר אפוא שנציגי ירושלים שלטו על מתקני מים ועל בורות מים ברחבי הארץ. יש לכך גם עדויות ספרותיות נוספות וגם עדויות ארכיאולוגיות”. מלבד המקווה הגדול שהוזכר בפתיחה, שאינו קשור לשום יישוב, התפרסמה תגלית נוספת בפירוש של ספראי למסכת שקלים: “יגאל ויותם טפר חשפו מערכת דרכים בנויות שאינן כבישים רומיים אך אינן עומדות גם בשום זיקה ליישוב המקומי, אלא הן דרכים על־מקומיות. לדעתם הפירוש היחידי הסביר למערכת היא הבנתה כצירים לעולי רגל לירושלים. צירי תנועה שנסללו על ידי הרשות היהודית המרכזית. בנוסף לכך ספרות חז”ל מדברת על בורות השייכים ללאום כולו”.

פעילות נוספת של הנהגת ירושלים הייתה אספקת המים בעיר עצמה. עולי הרגל הרבים צרכו מים בכמות שהתושבים הקבועים לא תמיד יכלו לספק. במסכת תענית (יט:) מסופר על נקדימון בן גוריון שנטל אחריות על אספקת המים לעולי הרגל:

תנו רבנן: פעם אחת עלו כל ישראל לרגל לירושלים ולא היה להם מים לשתות.
הלך נקדימון בן גוריון אצל הגמון אחד. אמר לו: הלוויני שתים עשרה מעיינות מים לעולי רגלים ואני אתן לך שתים עשרה עינות מים, ואם איני נותן לך הריני נותן לך שתים עשרה כיכר כסף; וקבע לו זמן.
כיוון שהגיע הזמן ולא ירדו גשמים, בשחרית שלח לו: שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך.
שלח לו: עדיין יש לי זמן, כל היום כולו שלי הוא.
בצהריים שלח לו: שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך.
שלח לו: עדיין יש לי שהות ביום.
במנחה שלח לו: שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך.
שלח לו: עדיין יש לי שהות ביום.
לגלג עליו אותו הגמון. אמר: כל השנה כולה לא ירדו גשמים ועכשיו ירדו גשמים? נכנס לבית המרחץ בשמחה.
עד שהאדון נכנס בשמחתו לבית המרחץ, נקדימון נכנס לבית המקדש כשהוא עצוב. נתעטף ועמד בתפילה. אמר לפניו: ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך עשיתי, שיהו מים מצויין לעולי רגלים.
מיד נתקשרו שמים בעבים וירדו גשמים עד שנתמלאו שתים עשרה מעינות מים והותירו.

“הסיפור הזה מדגים את הבעיה”, אומר ספראי. “נקדימון קונה מאגרי מים שמצויים בידי הצבא הרומי בשביל עולי הרגל. נקדימון פעל כתורם פרטי, אבל במקרה או שלא במקרה הוא היה גם אחד מחברי המועצה (בולי) של ירושלים (איכה רבה א’. במקבילה בבבלי הוא מתואר כסתם עשיר). הנוהג הרומי המקובל היה שבעלי תפקיד מממנים מכיסם את הפעילות שעליה הם ממונים. סביר שנקדימון פעל כתורם פרטי, אבל בתוקף חברותו במועצה שאמורה לטפל באספקת הצרכים של עולי הרגל”.

המדרגות העולות מברכת השילוח לכיוון הר הבית. המדרגות נחשפו לפני כעשר שנים על ידי הארכיאולוגים רוני רייך ואלי שוקרון החופרים בעיר דוד, בעקבות תיקון דליפה במערכת המים העירוניתצילום: אבישג אלבז, באדיבות מכון מגלי"ם, עיר דוד

המדרגות העולות מברכת השילוח לכיוון הר הבית. המדרגות נחשפו לפני כעשר שנים על ידי הארכיאולוגים רוני רייך ואלי שוקרון החופרים בעיר דוד, בעקבות תיקון דליפה במערכת המים העירונית

יופי של אירוח

לא רק בעיות ואתגרים העמידה העלייה לרגל בפני המארגנים. בראש ובראשונה הייתה זו חוויה של אחווה לאומית. על פי המשנה חבורות העולים מצאו מקום בחצרות בתים ועל הגגות.

“לפי ההלכה אסור היה להם לישון בבתים, כדי שלא ייטמאו ביחסי אישות”, מסביר ספראי. “תושבי ירושלים אמורים היו להיענות לאורחים המבקשים להתאכסן בצל קורתם ונאסר עליהם לקבל תשלום. דרך תשלום מקובלת הייתה לתת למארחים את עורות הכבשים שנשחטו, ולשם כך בחרו עולי הרגל כבשים שצמרם מרובה. אחד הדברים המייחדים את ירושלים: ‘ואין לוקחין בה שכר מיטות. רבי יהודה אומר: אף לא שכר מיטות מוצעות. לא היו לוקחים בה עורות קדשים. מה היו עושים מהם? רבן שמעון בן גמליאל אומר: נותנין אותם לבעלי אושפיזין. אכסנין היו שרויין מבפנים ובעלי אושפיזין מבחוץ. אכסנין מערימין ונוטלים כבשי מצרים שעורותיהן יפין בארבע ובחמש סלעים, ובהם היו אנשי ירושלים משתכרין’ (אבות דרבי נתן, נוסחה א’, ל”ה). אגב הדברים אנחנו שומעים שלעתים פינו אנשי העיר את בתיהם לטובת עולי הרגל, ומכאן שההקפדה על שינה בשטח הפתוח לא הייתה מושלמת”, מציין ספראי.

“בסך הכל איננו שומעים על בעיות קשות באירוח”, הוא מסכם. “רק לשם השוואה, בזמן העלייה לרגל למכה מדווחים כמעט מדי שנה על אסונות שמתחוללים בשל הצפיפות הרבה. חז”ל מציגים את הצלחת העלייה לרגל כנס: ‘עשרה נסים נעשו לאבותינו בירושלים: לא הפילה אשה מריח בשר הקודש מעולם. ולא נפגע אדם בירושלים. ולא נכשל אדם בירושלים מעולם … לא אמר אדם לחברו לא מצאתי תנור לצלות פסחים בירושלים. מעולם לא אמר אדם לחברו לא מצאתי מיטה שאישן עליה בירושלים. מעולם לא אמר אדם לחברו צר לי המקום שאלין בירושלים’ (שם). חז”ל הרגישו שהישגים אלה אינם באים מעצמם, ואני מעז לנחש שהנס לא יכול היה להתרחש ללא עבודת הכנה, הרבה התנדבות, סבלנות מצד תושבי ירושלים, גמישות של עולי הרגל, והתרוממות הרוח של המצווה המשותפת”.

באדיבות מכון המקדש

שאיבת מים מברכת השילוח בחג הסוכות

מתקהלים בלי פקקים

שיירות העולים מתוארות בצורה יפהפייה במסכת ביכורים:

כל העיירות שבמעמד מתכנסות לעיר של מעמד ולנין ברחובה של עיר ולא היו נכנסין לבתים. ולמשכים היה הממונה אומר: ‘קומו ונעלה ציון אל בית ה’ א־לוהינו’.
הקרובים מביאים התאנים והענבים, והרחוקים מביאים גרוגרות וצימוקים.
והשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. החליל מכה לפניהם, עד שמגיעים קרוב לירושלים.
הגיעו קרוב לירושלים … הפחות, הסגנים והגזברים יוצאים לקראתם … וכל בעלי אמניות שבירושלים עומדים לפניהם ושואלין בשלומם: אחינו אנשי המקום פלוני, באתם לשלום (ג’, ב’־ג’).

הפסטורליה הכפרית הזו מתפוגגת כשחושבים על רבבות משפחות במכוניות עמוסות ציוד לשהייה של כמה ימים מנסות להיכנס לירושלים מכביש מספר 1, בגיבוי בלתי מספיק של כביש 443 מצפון וכביש המנהרות מדרום. ואכן, שאלת התחבורה אל העיר ושאלת התנועה בתוך העיר מטרידה מאוד את המבקשים לתכנן ירושלים שמסוגלת להכיל עלייה לרגל ולשמוח בה.

על מנת לווסת את התנועה אל העיר, סבורים בצוות התכנון, יש צורך בבניית כביש טבעת בהיקף גדול יחסית שאליו יתנקזו כל כלי הרכב הבאים אל העיר ויבחרו את הכניסה הנוחה אליה באותה שעה. כך גם מי שמגיע מצפון יוכל לבחור להיכנס אל העיר דווקא ממזרח, וכן הלאה. מאזור זה גם תתאפשר תחבורה ציבורית נוחה, ועולי הרגל יוכלו להשאיר את כלי הרכב שלהם במסופים שיותקנו בנקודות שונות לאורך כביש הטבעת (ראו איור).

כמובן שהנחת העבודה של הצוות היא שירושלים חייבת להימצא על מפת הרכבות. מלבד התחנה שנבנית כיום סמוך לבנייני האומה, ימשיך קו הרכבת אל מסוף מיוחד, קרוב יחסית להר הבית, שיוקם סמוך למסוף האוטובוסים הנוכחי של מזרח ירושלים, מצפון לשער שכם. יש לשקול גם הקמת נמל תעופה נוסף בערבות יריחו, שיקל על התנועה האווירית לעיר ויביא את הבאים אל הפאתים המזרחיים, הקלים יותר לכניסה לעיר.

בעיית התחבורה אינה מתמצה בהגעה אל העיר, עליה להתמודד גם עם שאלת התנועה בעיר עצמה — ממתחמי הלינה אל מרכזי המסחר, וכמובן אל הר הבית ואל המקדש. במועדים לא תתאפשר תנועה של רכב פרטי במרחבי העיר הפנימיים, והתחבורה הציבורית תפעל במערך יעיל ותדיר, כחלק מפרויקט ניהול העלייה לרגל. במתחמים הקרובים אל הר הבית עצמו לא תהיה גם תחבורה ציבורית והתנועה תהיה רגלית בלבד: הן כדי לקיים את עקרון ה’עלייה לרגל’ והחוויה הגלומה בו, והן כדי להימנע מכל המרעין הבישין הכרוכים בתנועה ממונעת — רעש, זיהום ותאונות. עבור המתקשים בהליכה יותקנו מסועים ודרגנועים שיביאו גם אותם אל ההר, או שהם יוסעו במכוניות חשמליות קלות שישמשו גם את צורכי המנהלה של רשות המקדש ואת מערך החירום.

עלייה לרגלבאדיבות מכון המקדש

עלייה לרגל

ניהול מלמעלה

מהי ‘רשות המקדש’ אתם שואלים? ובכן, ברור שבמציאות שבה קיים מקדש ומתרחשת עלייה לרגל המונית בשלושת הרגלים ועל אחת כמה וכמה במעמד ההקהל, לא ניתן להטיל את המעמסה על הגורמים שעסוקים בניהול היומיומי של העיר, כמו עיריית ירושלים. “המעגל הסובב את המקדש, וכן האתרים והתשתיות שמיועדים לעולים לרגל יופקדו ביד רשות מיוחדת”, מסביר דוד ברוקנר. “דגם זה של טריטוריה לאומית עצמאית בלב עיר אפשר למצוא — להבדיל — בוותיקן שברומא ובאזור מכה, וכן בקרית הממשלה שבגבעת רם, שאינה שייכת לשטח השיפוט של עיריית ירושלים. רמז קדום לדרך ניהול זו נמצא במקורות שמספרים על אחריותה של לשכת המקדש על תיקון העיר, חומתה ומגדליה, על הזכרתם של אחראים לסידורי הלוגיסטיקה של עולי הרגלים בתוך רשימת הממונים שהיו במקדש, ועל מימון משרתם של ‘דייני גזלות’ בירושלים מאוצר המקדש — ככל הנראה כדי להגביר את ההרתעה ואת האכיפה על גנבים ועבריינים שעלולים לנצל את ההמולה”.

אבל כמובן שירושלים של עולי הרגלים אינה רק לוגיסטיקה מורכבת אלא בראש ובראשונה חווית חג שכנראה קשה לנו לדמיין כיום. זו חוויה רוחנית, אך לא כזו המושגת מתוך התבודדות והתרחקות מן החיים אלא להפך: כזו שמתרחשת בתוך המולה עממית, ושמבוססת על ביטול המעמדות ועל יצירת חברה שוויונית לרגע. “כל ישראל חברים” הוא ביטוי שמקורו בהגדרה הלכתית של מעמד היהודים כולם בשעת הרגל. החגיגיות כרוכה בשווקים ססגוניים מלאים כל טוב, בסעודות גדולות שאליהן מסבים אנשים רבים, אך כל אלה סבים סביב מקדש שמהווה מופת של אסתטיקה — באדריכלות, במוזיקה, בסדרים המרהיבים שבו — ושהעבודה נעשית בו אל מי שמעבר לכל הגדרה ותפיסה.

מודל בן זמננו. עיר האוהלים לשיכון עולי הרגל במינה שליד מכהצילום: מובין רחמן

מודל בן זמננו. עיר האוהלים לשיכון עולי הרגל במינה שליד מכה

תגים

דרכים, חג, ירושלים, מאגר מים, משנה, עלייה לרגל, קרבנות
מאת: יואב שורק

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

159 | תשרי תשפ”ד | ספטמבר 2023

159 | תשרי תשפ”ד | ספטמבר 2023

158 | אב תשפ”ג | אוגוסט 2023

158 | אב תשפ”ג | אוגוסט 2023

157 | תמוז תשפ”ג | יולי 2023

157 | תמוז תשפ”ג | יולי 2023

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס