• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / שובם של המרגלים

שובם של המרגלים

רגשות מעורבים
בעין הסערה
לא רק מרגלים
ילידים או 'אחרים'?
מהשוליים לקונצנזוס
מאת: ימימה חובב

בימים הקשים של מלחמת העולם הראשונה היו אלה אנשי ארגון ניל”י שקראו נכונה את המפה ופנו לבריטים, על אף הסיכון שבדבר. ההדרה שממנה סבלו במשך שנים הונעה בין השאר מגורמים ענייניים, אבל לא פחות מכך ממאבקים פוליטיים ואפילו מטינות אישיות | ימימה חובב

רגשות מעורבים

בסתיו 1918, יומיים לאחר שכבשו הבריטים את זכרון יעקב מידי התורכים, כתב ד”ר הלל יפה — רופא בעל שם, חבר בהנהגת המושבה ופעיל ציוני בולט ביישוב — אל ועד הצירים:

לפני שנה נתגלה שירות ריגול בזכרון יעקב ובתחנה לניסיונות חקלאיים שעורר משפט גדול. טרם נמחו כתמי הדם וטרם יבשו הדמעות. והנה, האישיות הראשונה הבאה לדבר בשם השלטונות האנגליים לתושבי זכרון הוא אחד מיוצרי הריגול [הכוונה לאלכסנדר אהרונסון]. הבית היחיד שהוועדה הציונית מבקרת במושבה הוא הבית בו נרקמו מזימות הריגול … אני מוחה נגד התנהגותם של הציונים שלנו, אני מפנה את תשומת לבכם כי יסוד מדינת חלומותינו הוא מוסרי ואמצעיו טהורים. המרגלים קיבלו את תשלומיהם בכסף מלא. אל נחלוק להם את הכבוד הזה. הן יימָצאו עוד מאות ואלפים ההולכים בעקבותיהם, המוכים בסנוורים למראה הצלחתם (‘ניל”י — תולדותיה של העזה מדינית’, עמ’ 372).

בהזדמנות אחרת כתב יפה על חברי אותו ארגון ריגול:

הוי לרוצחים קרי הדם אלה, רוצחי אב בלי רחמים, שהעמידו את מושבתם ואת היישוב כולו בסכנה איומה בגלל האמביציות שלהם (הלל יפה, ‘דור מעפילים — זכרונות, מכתבים ויומן’, הספרייה הציונית תשל”ה, עמ’ 387).

אלא שחששו של ד”ר יפה מכך שהמונים יסתנוורו מהצלחתם של אנשי ניל”י וילכו בעקבותיהם התבדה. במשך שנים רבות הוקעו אנשי ניל”י על ידי הממסד בארץ וזכר פועלם הודר מן הזיכרון הישראלי הקולקטיבי. רק ב־1967, חמישים שנה לאחר נפילת חברי הארגון בידי התורכים, בהשפעת תהליכים פוליטיים, תרבותיים וחברתיים שעברו על הציבור בישראל, נערך בזכרון יעקב הטקס הממלכתי הראשון לזכר הנופלים משורות הארגון. בראשית שנות השלושים, כאשר בני החוגים החברתיים והפוליטיים המקורבים לניל”י ערכו במקום את טקס ההנצחה הראשון לשרה אהרונסון, אמר אחד מהם:

היישוב לא ידע גם הוא להעריך את ערכה של שרה ושל חבריה הגיבורים מתוך רשעות, זדון וקנאה (בילי מלמן, “אגדת שרה: מיגדר, זיכרון וארץ ישראליות 1917־1990”, ‘ציון’ סה, ג, עמ’ 354).

בחוברת ההנצחה שהוציא אז ‘מרכז הסתדרות החקלאים הצעירים בני בנימין’ נשמע הד התסכול על הדרתם של גיבורי ניל”י מפנתאון הגיבורים הלאומיים, כמו גם על הדרתו של כלל המחנה שממנו יצאו חבריו מלב הקונצנזוס:

שרה אהרונזון היא גיבורה לאומית שאין לה מתחרים בדברי ימי התחייה העברית … אהרונזון איננה רק הגיבורה הלאומית הגדולה ביותר של תקופת תחייתנו, היא גם הגיבורה שלנו, של אותו מעמד הבועזים, אנשי האוריינטציה של בניין הכלל דרך בניין הפרט ובאחריותו, שמשתדלים בכל הזדמנות להמעיט את ערכם ולשלול מהם כל נימה אידאליסטית וכל כוח ורצון להקרבה לאומית; שרה איננה גיבורה גלמודה מבין שורותינו, היא הייתה נושאה של תנועה רחבה, של ארגון מקיף מתוך בני מעמד החקלאים האזרחיים שנתנו קרבנות ושהשקיעו כוחות נפשיים ופיזיים מתוך מסירות יוצאת מן הכלל בשחרור המולדת ובהחשת עזרה תכופה ליישוב ברגעיו הקשים ביותר (שם, עמ’ 352).

השלטון העות'מאני גייס את כישרונו המדעי למלחמה בארבה ממש בשעה שהוא נלחם בסתר נגד שלטון זה. אהרן אהרונסוןבאדיבות הוצאת מסדה

השלטון העות’מאני גייס את כישרונו המדעי למלחמה בארבה ממש בשעה שהוא נלחם בסתר נגד שלטון זה. אהרן אהרונסון

בעין הסערה

הפולמוס סביב דרכו של ארגון ניל”י החל עוד בימי פעילותו, ימים שבהם פקדה את ארץ ישראל אחת הסערות הקשות בתולדותיה. בשלהי 1914 הכריזה תורכיה על הצטרפותה למלחמה העולמית לצד ‘מעצמות המרכז’ — גרמניה, אוסטרו־הונגריה ואיטליה — והיישוב העברי בארץ הוטל לתוך מערבולת. לצד מצוקות שפקדו את היישוב באותם ימים — עוני קשה שהגיע עד חרפת רעב של ממש בשל הפסקת הזרמתם של כספי החלוקה והתרומות מחו”ל, הפסקת הייצוא מן הארץ, התפשטות מחלות ומכת ארבה — סבל היישוב גם מיחס בלתי נסבל מצד השלטונות התורכיים. סמוך להצטרפותם למלחמה הכריזו התורכים על ביטול הקפיטולציות, והיהודים יוצאי המעצמות הזרות לא יכלו עוד ליהנות מחסותן ומהגנתן של אלה. התורכים העמידו בפני נתיני ארצות האויב, ובהם מרבית בני היישוב החדש יוצאי רוסיה, את הברירה להתעתמן או להיות מגורשים מן הארץ; ‘מס מלחמה’ כבד הוטל על תושבי הארץ, ובעיקר על היהודים, ורכוש רב הוחרם לצורכי הצבא; אלפים נשלחו לעבודות כפייה בשירות הצבא התורכי בתנאים מחפירים ובמהלכן רבים חלו ומתו ; רבים ממנהיגי היישוב גורשו מהארץ; נאסרה החזקת נשק להגנה עצמית; נאסרו גילויים של לאומיות עברית כמו שימוש בבולי קרן קיימת לישראל או בשלטים עבריים בתל אביב; ובאביב 1917 גורשו תושבי תל אביב ויפו היהודים מבתיהם.

ההיקלעות ללב המלחמה העמידה את היישוב העברי בארץ ואת הנהלת ההסתדרות הציונית בפני השאלה במי מן הצדדים הלוחמים לתמוך. האימפריה העות’מאנית אמנם הוכרה מזה זמן רב כ’איש החולה על הבוספורוס’ שימיו ספורים, אך חבירתה לגרמניה החזקה הפכה את סיכוייה לסיים את המלחמה לצדם של המנצחים לאפשרות סבירה. רבים סברו כי כיבוש הארץ על ידי הבריטים, שכוחותיהם היו פרוסים במצרים, יביא לשיפור במצבו של היישוב, אך לא ניתן היה לחזות — בוודאי שלא בראשיתה של המלחמה — מי מהצדדים אכן ינצח.

היה קיים חשש כבד מפני תמיכה בצד שיפסיד בסופו של דבר ומפני תגובתם של המנצחים. במיוחד חששו בתנועה הציונית מפני פגיעתו של השלטון התורכי ביישוב העברי בארץ, ומכך שגורלו של היישוב עלול להיות כגורלם של בני העם הארמני. לפיכך החליטה ההסתדרות הציונית לנקוט קו ניטרלי ולהימנע מתמיכה מוצהרת כלשהי במי מהצדדים הלוחמים. המעטים שהביעו בכל זאת תמיכה גלויה בבריטים, מתוך תקווה שאלה אכן יכבשו את הארץ ויגמלו ליהודים במתן זכויות לאומיות — עשו זאת על דעת עצמם ומתוך הפרה של העמדה הציונית הרשמית. היו אלה ד”ר חיים ויצמן שקיים מגעים דיפלומטיים עם האנגלים; יוסף טרומפלדור וזאב ז’בוטינסקי שהגו במצרים את רעיון הגדודים העבריים; ומקימי ארגון ניל”י שבאו מבין בני מושבות העלייה הראשונה בארץ.

רעיון הריגול לטובת בריטניה נרקם על ידי אבשלום פיינברג מחדרה וחבריו אהרן אהרונסון — אגרונום ומדען שכבר קנה לו שם עולמי בזכות גילוי אם החיטה — ואחיו אלכסנדר אהרונסון מזכרון יעקב. תחילה הגה אבשלום תכנית להגשת סיוע צבאי לאנגלים, אך משעמד על מגבלותיה המיר אותה בתכנית להעברת מידע מודיעיני לידי הצבא האנגלי. רעיון הבגידה בתורכים לא היה כלל מובן מאליו, שכן אבשלום, אהרן ואלכסנדר עמדו בראשו של ארגון ‘הגדעונים’ קצר הימים, שערב מלחמת העולם קרא דווקא להתגייסות לצבא התורכי ולעמידה לצדו במלחמה המתקרבת. אהרן אף עמד בקשרים עם ג’מאל פחה, שליט הארץ התורכי, ומונה על ידו למפקח הכללי על המלחמה בארבה בארץ ישראל ובסוריה.

ההכרה המאוחרת שלה זכו אנשי ניל"י ניכרת גם בתחום הבולאות: רק בתשנ"א הופיע בול הנושא את דמותה של שרה אהרנסוןבאדיבות השירות הבולאי הישראלי

ההכרה המאוחרת שלה זכו אנשי ניל”י ניכרת גם בתחום הבולאות: רק בתשנ”א הופיע בול הנושא את דמותה של שרה אהרנסון

ואכן אהרן, הבכיר בין השלושה, היה נתון בלבטים קשים עד שהכריע לטובת התכנית, כפי שכתב לאחד מידידיו באותם ימים:

אתה בוודאי מתאר לעצמך כי היו לי מאבקים מפחידים וקשים. ראשיתם של מאבקים כדי לראות דרכי בלילות רבים של נדודי שינה. ואחרי שכבר באתי לכלל החלטה על הדרך בה אלך נתנסיתי בהתלבטויות לאין קץ כדי להגיע למטרה (‘ניל”י — תולדותיה של העזה מדינית’, עמ’ 68).

האיבה לתורכים החלה לצמוח בקרב חברי הגרעין שהקים את ניל”י כבר כשעמדו על היחס המשפיל שזכו לו המתנדבים לצבא התורכי מבין הגדעונים, והיא הלכה והעמיקה ככל שגברו גזרות התורכים נגד היישוב העברי וכשהגיעו ארצה שמועות על טבח הארמנים בידי התורכים, שמועות שהובאו בין השאר על ידי שרה, אחותם של האהרונסונים, שחזתה בזוועות במו עיניה בעשותה את דרכה ארצה מתורכיה לארץ ישראל. בקרב החבורה התגברה התחושה כי עתיד דומה צפוי גם ליהודי ארץ ישראל, וכי התורכים לקחו מהם את נשקם כדי למנוע מהם לעמוד על נפשם כשיחל הטבח. אך ככל שהדברים אמורים באהרן, נראה כי פשעם הגדול ביותר של התורכים היה דווקא חבירתם לגרמנים שנואי נפשו, כפי שכתב לידידו השופט האמריקני יוליאן מאק ב־1916:

הן לא יכול להיות צל של ספק בדבר שאנוכי אנטי גרמני הנני כעת יותר מבכל עת שהיא. למעשה באה מלחמה גרמנית זו, אף כי מהר מאשר חששתי, כאישורם המוחלט של ניחושיי. האם לא היטבתי לראות מזמן מה עמוקות שלוחות הארס הגרמני? האם לא מזהיר הייתי ‘לעניין ושלא לעניין’ בכל עת ובכל שעה את ידידיי וחבריי האמריקנים אף מפני המדע הגרמני המורעל … ? האם לא התרעתי בשיחות פרטיות ובהרצאות פומביות על הסכנה הגרמנית בשעה שלא קל היה להשמיע דברים כאלה מבלי להיראות כמסית פרובוקטיבי ולעורר חשדות? (שם, עמ’ 58).

קשה להבין מה מקורן של נבואות הזעם שבהן חזה אהרונסון אסון מר העתיד לפקוד את היהודים מידי הגרמנים בשעה שאלה נחשבו לאחת האומות הנאורות והסובלניות בעולם. עד היום יש המייחסים לו עקב כך חושים אינטואיטיביים, כמעט נבואיים, לחזות את העתיד לקרות ברבות השנים.

רצח העם הארמני בידי התורכים עורר חשש כבד בלב אנשי היישוב. הברית עם גרמניה בעלת התרבות האירופית לא יכולה הייתה לעודד אותם, שכן כבר נפוצו תיאורים על מדיניות הטרור שנקטה גרמניה בבלגיה הכבושה אשר כללה רצח חפים מפשע. מושל הארץ ג'מאל פשה והגנרל הגרמני קרס פון קרסשטיין סוקרים מפקד של חיילים תורכים בזמן המלחמהמאוסף ספריית הקונגרס

רצח העם הארמני בידי התורכים עורר חשש כבד בלב אנשי היישוב. הברית עם גרמניה בעלת התרבות האירופית לא יכולה הייתה לעודד אותם, שכן כבר נפוצו תיאורים על מדיניות הטרור שנקטה גרמניה בבלגיה הכבושה אשר כללה רצח חפים מפשע. מושל הארץ ג’מאל פשה והגנרל הגרמני קרס פון קרסשטיין סוקרים מפקד של חיילים תורכים בזמן המלחמה

לא רק מרגלים

עד מהרה קרמו תכניות הריגול של אבשלום פיינברג עור וגידים בדמות ארגון קטן וחשאי שהאנגלים כינוהו ‘ארגון A’ וחבריו קראו לו ‘ניל”י’ — ראשי תיבות של המלים “נצח ישראל לא ישקר” (שמואל א’ ט”ו, כ”ט). הגרעין הקשה של הארגון מנה כשלושים חברים, רובם מקורבים למשפחת אהרונסון בקשרי משפחה או רעות. לצדם פעלו עשרות חברים נוספים שזיקתם לארגון הייתה רופפת יותר. את הארגון הנהיגו אהרן אהרונסון, ששהה רוב התקופה במצרים לאחר שחמק אליה בסתר מפני התורכים, ואבשלום פיינברג שריכז את הפעילות בארץ. לאחר הירצחו של אבשלום בידי בדואים בראשית 1917 מילאו את מקומו שרה אהרונסון ויוסף לישנסקי.

הפרטים על פעולות הריגול של ניל”י מוכרים למדי. אלה התבצעו בחסות עבודתו של אהרן כאחראי למלחמה בארבה ובחסות העבודה בחוות הניסיונות החקלאית בעתלית שאותה ניהל. במשך תקופה ארוכה, מקיץ 1915, ניסו אנשי ניל”י כמעט ללא הצלחה ליצור קשר עם האנגלים כדי למסור להם מידע מודיעיני שאספו בשקדנות. במהלך 1917 נוצר סוף סוף קשר רציף יחסית בין אנשי ניל”י לבין ספינה אנגלית בשם ‘מנגם’ — ‘מנחם’, כפי שכונתה בפיהם של אנשי הארגון — שעגנה מול החוף בעתלית וחיכתה לקבלת מידע מודיעיני.

פעילות זו נמשכה חודשים אחדים, עד שבספטמבר 1917 נתפסה על ידי התורכים יונת דואר שנשאה על רגלה הודעה מוצפנת. התורכים אמנם לא הצליחו לפענח את ההודעה, אך לכידת היונה איששה את החשדות בדבר פעילותו של ארגון ריגול בארץ. זמן קצר אחר כך תפסו התורכים את נעמן בלקינד — חבר ניל”י שיצא למצרים על דעת עצמו כדי לברר מה עלה בגורלו של בן דודו אבשלום פיינברג. פרטים שהתבררו מתוך ניירות שנשא על גופו, ומידע שהתורכים חילצו ממנו בחקירתו, הביאו ללכידתם של יתר אנשי הארגון. רבים מהם עונו; שרה אהרונסון התאבדה במהלך חקירתה וראובן שוורץ נמצא תלוי בחדר כלאו, ועד היום לא ידוע אל נכון אם התאבד או שהתאבדותו בוימה בידי מעניו. רבים נשפטו ונגזר עליהם מאסר. יוסף לישנסקי ונעמן בלקינד הוצאו להורג בתלייה בדמשק בדצמבר 1917.

מעט פחות ידוע על פעולותיו האחרות של הארגון. חברי ניל”י היטיבו לנצל את ערוץ התקשורת שיצרו עם הספינה האנגלית והשתמשו בו באופן דו כיווני. מלבד מידע מודיעיני צבאי העבירו אנשי ניל”י גם מידע על המתרחש בארץ ועוררו את דעת הקהל העולמית להתערב לטובת היישוב. ידיעות שהעבירו על גירוש יהודי תל אביב ויפו התפרסמו בעיתונות הבינלאומית, עוררו הדים והביאו לשיפור יחסו של ג’מאל פחה אל המגורשים. הדעת נותנת כי פרסומים אלה אף מנעו גירושים נוספים של בני הארץ.

נוסף לכך השתמשו אנשי ניל”י בערוץ הפתוח שיצרה המנגם להעברת כספים לארץ. כאמור, הפסקת העברתם של כספי החלוקה וכספי תרומות נוספים מחו”ל לארץ בזמן המלחמה גרמה לחרפת רעב של ממש, ומעריכים כי למעלה מעשרים אלף יהודים מתו בארץ מרעב במהלך המלחמה. אהרן אהרונסון ששהה במצרים ריכז משם את איסוף התרומות לארץ גם במהלך המלחמה, ותרומות אלה הועברו ארצה באמצעות המנגם והיו עבור רבים מבני הארץ כאוויר לנשימה. עוד פעל אהרונסון במצרים לצד גורמים אחרים מתוך היישוב למען הקמת גדוד עברי ארצישראלי שיסייע לבריטים בשלבים האחרונים של כיבוש הארץ. כמו כן פעל לצדו של חיים ויצמן בניהול מגעים דיפלומטיים עם האנגלים, ומגעים אלה הביאו בסופו של דבר למתן הצהרת בלפור.

האמנם הצדיקו הישגיהם של אנשי ניל”י את הסיכון שהיה כרוך בפעילותם? אין ספק כי סכומי הכסף הגדולים שהעבירו לארץ בזמן המלחמה שיפרו במידה ניכרת את מצבו של היישוב, וכך גם המידע שהעבירו לחו”ל על סבלם של יהודי ארץ ישראל. באשר לפעולות הריגול של ניל”י דומה שהתשובה נחרצת מעט פחות. אמנם המידע שהעבירו לבריטים סייע להם בכיבוש הארץ, אך נדמה שגם בלעדיו היו הבריטים מתגברים על הכוחות התורכיים הנחותים מהם. מידע זה הציל אמנם חיילים אנגלים, אך האם הצלת חייהם הצדיקה את סיכון חייהם של אנשי ניל”י ושל היישוב היהודי כולו?

לעומת זאת, אין להתעלם מהתרומה שהרימה פעילות הארגון, כמו גם פעילותו הדיפלומטית של אהרן אהרונסון, להידוק הקשרים בין האנגלים לבין ההנהגה הציונית והיישוב העברי בארץ ישראל, מה שסייע למתן הצהרת בלפור ולחימום היחסים בין הבריטים ליישוב בראשית תקופת השלטון האנגלי בארץ. קשה גם להתעלם מהעובדה שאנשי ניל”י היו אלה שהקדימו את זמנם, היטיבו מאחרים לקרוא את המפה הפוליטית המתהווה במזרח התיכון והימרו על הסוס שבסופו של דבר הוביל את היישוב העברי — גם אם בצליעה — אל כינונו של בית לאומי בארץ ישראל.

הראשון שהצליח לשכנע את האנגלים להסתייע בשירותיו של ארגון ניל"י. אבשלום פיינברג-

הראשון שהצליח לשכנע את האנגלים להסתייע בשירותיו של ארגון ניל”י. אבשלום פיינברג

ילידים או ‘אחרים’?

אם משפט ההיסטוריה הצדיק, ולו גם באופן חלקי, את מעשיהם של אנשי ניל”י, הרי שבני זמנם חרצו עליהם משפט אחר לחלוטין. כבר בזמן פעילות הארגון, ככל שפרטים על עבודתו הלכו והתבררו ביישוב, היו שיצאו נגדו בתקיפות רבה ועשו כל מאמץ לעצור אותו. בקיץ 1917 דרש ועד המושבה זכרון יעקב — בשמו ובשם ועדי המושבות של יהודה ושל הגליל התחתון — משרה אהרונסון ומיוסף לישנסקי לחדול לגמרי מעבודת הריגול, ועל לישנסקי אף אסרו להיכנס למושבה. ביישוב שרר פחד ממשי מכך שחשיפת הארגון תגרום לתורכים להטיל עונשים כבדים על כל יהודי הארץ, והחשש מפני גורל דומה לגורלם של בני העם הארמני הפך מוחשי יותר ויותר. אין ספק כי חששות אלה לא היו משוללי יסוד והם ניקרו גם בלבותיהם של חברי הארגון עצמם, אך מעבר לכך ניקר גם הספק בדבר מוסריותה של פעולה המנוגדת לרצונו של רוב היישוב והמעמידה אותו בסכנה כבדה. כך למשל כתבה שרה לאהרן בספטמבר 1917, ערב חשיפתם של חברי ניל”י:

סוף סוף אם המוסדות תתקוממנה ותתנגדנה אז בטח יכולים לעכב את העבודה. ואני חושבת אם האנשים לא רוצים, או לא יכולים להבין את טיב העבודה, למה לנו דווקא להעמיס עליהם? אם אנשים מתייראים ולא רוצים לסכן, האם באמת נוכל להכריעם? והן באמת ובצדק יגידו מי זה דורש מכם? ואם חס ושלום עם כל זהירותנו כן ניכשל, הלוא אז באמת לא רק עשרה ראשים או עשרים העובדים ייתָלו. לא! כל היישוב יידָרשו למשפט, והמשפט יהיה גירוש עד חמס, או תליות, או שחיטות, כי לזה ג’מאל ואפילו פון־קרס יתנדב וברוחב לב יאמר: “עשו שמות”. ובפרט שעכשיו דווקא יהיו אותות ומופתים ואצבעות להראות: “ראו, ראו עבודתכם למה שהובילה”. דע לך חביבי שאינני נבהלת מאנשים הנובחים, ובכל זאת זה לא עניין ולא עבודה, ואי אפשר להילחם כנגדם. טוב, ננסה עוד ועוד, הסוף? (שם, עמ’ 192).

לבד מן הטענה בדבר העמדת היישוב בסכנה, היו רבים שראו בעצם העיסוק בריגול דבר בזוי ושפל. אלפיים שנות גלות של נאמנות מלאה לשליט, גם בהיותו צר ואויב, יצרו ביישוב תחושה כי הבגידה בדין המלכות והחבירה אל האויב אינן מוסריות. יתר על כן, רבים האשימו את אנשי ניל”י בכך שביצעו את פעולות הריגול למטרות בצע כסף, זאת על אף שאלה נהגו על פי העיקרון שטבע אבשלום כבר בראשית ימי הארגון, עת הודיע לאחד מבני שיחו האנגלים:

כלום סבור אתה שאסכים לעבוד בשירות זה בעד בצע כסף? שותפות מציעים אנו לאנגלים, והתמורה תהיה גאולת עמנו (שם, עמ’ 265).

ואכן, אנשי ניל”י סירבו לקבל מהאנגלים תשלום על עבודתם והסכימו ליטול רק סכום שהספיק לכיסוי חלקי של הוצאות העבודה.

אך ההתנגדות לא הייתה רק לפעולות הריגול של אנשי ניל”י אלא גם למחנה החברתי והפוליטי שאליו השתייכו. בין אנשי ניל”י לבין פלגים אחרים ביישוב התקיים עימות על רקע מגזרי ורעיוני, ובמובנים רבים ניתן לראות בו את שורשי הפילוג הקיים עד היום בישראל בין ימין לשמאל. אנשי ניל”י באו ברובם מקרב ילידי הארץ, בני הדור השני למושבות העלייה הראשונה, דגלו בקפיטליזם, בחופש כלכלי ובבניית הארץ באמצעות הון פרטי, ובחלקם נטו לתרבות צרפתית בהשפעת פקידות הברון רוטשילד. על אף היותם בני הארץ הלכו בני המושבות ונדחקו מפני חברי מפלגות הפועלים שזה מקרוב באו והיו עתידים לשלוט בארץ ביד רמה בעשרות השנים הבאות. אלה ראו בבני המושבות בורגנים, אופורטוניסטים חסרי ערכים, ‘בועזים’ — בעלי אחוזות המעסיקים במשקיהם פועלים ערבים בעבור בצע כסף ומתוך עיוורון לצורכי האומה. ניסיונם של בני זכרון יעקב להתארגן במסגרת מעין פוליטית בארגון הגדעונים לא צלח, ועתה, משהקימו רשת ריגול בעלת שאיפות פוליטיות, היה הדבר לצנינים בעיני מחנה הפועלים ובעיני ההנהגה הציונית בארץ.

וכמובן שלא חסרו גם יריבויות על רקע אישי. כך למשל שמר ד”ר הלל יפה, ממנהיגי זכרון יעקב שדבריו בגנות ניל”י הובאו למעלה, טינה עזה לאהרן אהרונסון על שמינה את ד”ר זאב ברין ולא את יפה עצמו לעמוד בראש המכון לבריאות הציבור ולמלחמה באנופלס ב־1912. הוא גם האשים את אהרונסון בכך שהשתמש באופן בלתי הוגן בממצאי מחקריו של יפה ואף פרסם אותם תחת שמו. היו גם חששות מפני התחזקותו הפוליטית של אהרונסון, שתבוא על חשבון כוחם של עסקנים ציונים אחרים, כפי שהתבטא אחד מהם במפורש:

מסתמא מתכוון אהרן אהרונסון לפתח את הוועד המיוחד [הוועד לאיסוף תרומות לארץ ישראל] לגוף פוליטי שיבוא במקום ההסתדרות הציונית או ישתלט עליה (שם, עמ’ 190).

על אף ההתנגדות הכללית לאנשי ניל”י ולמעשיהם, נטתה הנהגת היישוב בשלבים מסוימים לשיתוף פעולה עם הארגון. במשך תקופה ארוכה קיבל מאיר דיזנגוף שעמד בראש ‘הוועד להקלת המשבר’ כספים שהובאו ארצה באמצעות ניל”י וחילק אותם לנזקקים. רק ערב לכידת אנשי ניל”י חשש דיזנגוף להיתפס כשכספים אלה בידיו והעביר סכום כסף גדול שקיבל מניל”י למשמרת בידי ‘פועלי ציון’. הייתה גם כוונה להעביר באמצעות המנגם שני צירים ארצישראלים לקונגרס בארצות הברית, אך זו לא יצאה אל הפועל.

אלא שלצד מגעים אלה בין הנהגת היישוב לבין ניל”י היו כל העת גם גילויי עוינות לארגון. אלה באו לידי ביטוי במלוא עצמתם בימי לכידתם של אנשי ניל”י, למשל כאשר אחדות מנשות זכרון יעקב הובילו את החיילים התורכים ברחובות המושבה וסייעו להם באיתור חברי ניל”י, ואולי יותר מכל בפרשת ניסיון חיסולו של יוסף לישנסקי בידי אנשי ‘השומר’.

התנגדות מתוך שיקולים ענייניים שהתעצמה בשל צרות עין. ד"ר הלל יפה -

התנגדות מתוך שיקולים ענייניים שהתעצמה בשל צרות עין. ד”ר הלל יפה

מהשוליים לקונצנזוס

הדרתם של גיבורי ניל”י מדפי ההיסטוריה הייתה קשורה קשר הדוק בדחיקתו של המחנה האזרחי ממוקדי הכוח הפוליטיים בארץ. ניסיונות לליכוד פוליטי של מחנה זה בשנות העשרה של המאה העשרים לא עלו יפה, והם אף ספגו מכה אנושה כאשר האדם שבו נתלו התקוות לגיבושו של המחנה האזרחי כמחנה פוליטי — אהרן אהרונסון — נהרג בתאונת מטוס ב־1919. גם היותו של מחנה זה שקוע באינטרסים מגזריים ובענייני הפרט — בשונה מהמחנה היריב, מחנה הפועלים, שהעלה על נס את טובת הכלל — היה בעוכריו.

כניסת אלנבי וצבא בריטניה לירושלים הביאה להגשמת חזונם של אנשי ניל"י. אלנבי נכנס לעיר העתיקה דרך שער יפו במעמד כניעת ירושליםמאוסף ספריית הקונגרס

כניסת אלנבי וצבא בריטניה לירושלים הביאה להגשמת חזונם של אנשי ניל”י. אלנבי נכנס לעיר העתיקה דרך שער יפו במעמד כניעת ירושלים

בשנות העשרים והשלושים, כאשר את מושכות הנהגת המחנה האזרחי נטל זאב ז’בוטינסקי, נכרכו אלה באלה תפיסותיו בשאלות חברתיות כלכליות ותפיסותיו המדיניות, והיישוב, שנטה ברובו למתינות מדינית, המשיך להפנות עורף למחנה האזרחי על אף שרק מיעוטו השתייך בעצמו להתיישבות העובדת.

אך התקבלותו לקונצנזוס של סיפור ניל”י — סיפור שלמרבה המזל לא הסתיים בענישה קולקטיבית ליישוב שממנה חרדו כולם — החלה עוד לפני ניצחונו הפוליטי של הימין. אט אט, באמצעות מעשי הנצחה ספונטניים שלא בחסות הממסד, החל סיפור הגבורה של ניל”י לחדור לתודעה הציבורית בארץ. שיאו של תהליך זה היה בפרסום ספרה של דבורה עומר ‘שרה גיבורת ניל”י’ שראה אור ב־1967. הספר נדפס מאז ועד היום בעשרות אלפי עותקים ושינה באופן דרמטי את היחס לפעולות הארגון ולחבריו.

זמן קצר אחר כך, לאחר מלחמת ששת הימים, גילה השוטר והחוקר שלמה בן אלקנה את עצמותיו של אבשלום פיינברג באזור רפיח והדבר הביא לפתיחתו של דיון מחודש בתולדות ניל”י. האווירה הלאומית ששררה בארץ בעקבות הניצחון במלחמה תרמה גם היא לשינוי היחס אל מי שנתפסו במשך שנים כגיבוריו הבלעדיים של הימין, מה גם שמשקעי היריבויות הפוליטיות והטינות האישיות מראשית המאה כבר איבדו מכוחם.

אך נדמה שגם היום, עם הסרת רבים מהמטענים שליוו במשך שנים את סיפורו של ניל”י, איננו פטורים מהדיון בשאלות המוסריות העומדות בלבו של הסיפור, שאלות ששני הצדדים בעימות הפוליטי חייבים להשיב עליהן: האם זכותם של המעטים להכריע על דעת עצמם בסוגיות ציבוריות בניגוד לעמדת הרבים? האם מותר למעטים להכריע בעצמם כאשר הרבים לוקים בעיוורון פוליטי? והאם ראויה הדרה והדחקה מן הזיכרון ההיסטורי, גם כאשר ההיסטוריה חורצת את משפטה לטובת המודרים?

במשך שנים רבות לא נודע מקום קבורתו של אבשלום פיינברג ועל כן בנו בני משפחתו וידידיו אנדרטה לזכרו סמוך לחדרהצילום: ד

במשך שנים רבות לא נודע מקום קבורתו של אבשלום פיינברג ועל כן בנו בני משפחתו וידידיו אנדרטה לזכרו סמוך לחדרה

לקריאה נוספת

אליעזר ליבנה, יוסף נדבה ויורם אפרתי, ‘ניל”י: תולדותיה של העזה מדינית’, שוקן 1981; יוסף גורני, “בין אקטיביזם היסטורי לאקטיביזם עכשווי — על השקפתם ומעשיהם המדיניים של ‘פועלי ציון’ ואנשי ניל”י”, בתוך: י’ ברטל (עורך), ‘העלייה השנייה, מחקרים’, ירושלים תשנ”ח, עמ’ 434־419; בילי מלמן, “אגדת שרה: מיגדר, זיכרון וארץ ישראליות 1917־1990”, ‘ציון’ סה, ג (תש”ס), עמ’ 343־378.

העידן המודרני

1917
לספירה

תגים

אבשלום פיינברג, אגרונום, אם החיטה, ארץ ישראל, בדואים, בריטניה, גדוד נהגי הפרדות, גירוש, גרמניה, הגדודים העבריים, הגדעונים, הצהרת בלפור, הצפנה, השומר, זאב ז'בוטינסקי, זכרון יעקב, יונת דואר, יוסף טרומפלדור, יוסף לישנסקי, יישוב עברי, מאיר דיזנגוף, מלחמת העולם הראשונה, ניל"י, נעמן בלקינד, עתלית, ציונות, ציונים, ראובן שוורץ, ריגול, שרה אהרונסון
מאת: ימימה חובב

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס