• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת החדשה / על משמר הדרך

על משמר הדרך

תחילת הדרך
אדוני הדרך
פרנסה
מצרים בירושלים
לחצים בעולם חדש
בוחרים צד
לצד הלח"י
סטירת לחי
מאת: תהילה ביגמן

במשך מאות שנים שימשה משפחת אבו גוש מעין רשות מקומית ששלטה על הדרך לירושלים. איך רכשה המשפחה את מעמדה, איך נאבקה עליו בתהפוכות הפוליטיות שאירעו במאה ה-19, ומה הכניע אותה לבסוף? סיפור משפחתי בן מאות שנים // תהילה ביגמן

פורסם בגיליון 128, שבט תשפ”א, פברואר 2021

 

ג’יימס פין, הקונסול של בריטניה בירושלים, כתב באמצע המאה ה-19 על הכפר קַריַת אל-עִנַבּ (قرية العنب), מקום מושבה של משפחת אבו גוש:

הם שוכנים על הדרך הגבוהה מיפו לירושלים במרחק של שלוש שעות מהאחרונה, במקום המאפשר לחלוש על דרכם של הנוסעים ועולי הרגל … הכפר בנוי ללא ספק בדרך מושכת ויפה, טיפוח ההרים מסביבו הוא באיכות יוצאת דופן ונעלה על פני כל האחרים לאורך הדרך הזו, והמקום מצטיין בשקט ובשלווה (Mustafa Abbasi, “Guardians of the road: Abu Ghush family in the Jerusalem mountains during the eighteenth and nineteenth centuries”, Journal of Palestine Studies, 78, 2019, p.42).

דומה שגם היום, כמעט מאתיים שנה מאוחר יותר, התיאור הזה יכול להלום את הכפר שבשלב מסוים החל להיקרא בפשטות על שם המשפחה שישבה בו – אבו גוש.

על אם הדרך מיפו לירושלים. אבו גוש בתקופה העות'מאנית מאוסף ספריית הקונגרס

 

תחילת הדרך

מקובל לזהות את המיקום של הכפר אבו גוש עם קרית יערים, עיר בנחלת יהודה המוזכרת בספר שמואל א’ כמקום שאליו הובא ארון הברית מבית שמש לאחר שהפלשתים החזירו אותו לישראל.

בתקופה הרומית הוצבו שם יחידות של הלגיון העשירי, בזכות שליטתו על הדרך לירושלים ובזכות שפע המעיינות המצויים באזור.

היסטוריה מקומית מהתקופה הרומית. כתובת של הלגיון הרומי המשולבת במבנה כנסייה באבו גוש צילום: ד"ר אבישי טייכר

 

בשל זיהויו של המקום עם קרית יערים המקראית הוקמה בו בתקופה הביזנטית כנסיית גבירתנו של ארון הברית, והיא המשיכה להתקיים בגלגולים שונים במשך מאות שנים.

הנוצרים החשיבו את המקום בשל זיהויו עם קרית יערים התנ"כית. כנסייה צלבנית באבו גוש, 1941 מאוסף ספריית הקונגרס

 

לאחר הכיבוש המוסלמי החל היישוב להיקרא קרית אל-ענב על שם הכרמים שסבבו אותו, אולם רוב תושביו היו עדיין נוצרים. רק בסוף המאה ה-15 פסקה ההתיישבות הנוצרית במקום והכפר הפך למוסלמי. ב-1516 ערך הסולטן העות’מאני סלים הראשון מסע כיבושים במזרח התיכון ושחרר את שטחי סוריה, לבנון, ארץ ישראל ומצרים מידי הממלוכים. בעקבות הכיבוש תפסה משפחת אבו גוש את אדמות הכפר.

הדעות חלוקות באשר למוצאה של המשפחה. יש היסטוריונים המביאים ראיות כי מוצאה בקווקז וטוענים כי שמה הוא שיבוש של שם המחוז הקווקזי אינגושטיה שממנו הגיעה. השורשים הקווקזיים של המשפחה הביאו את ממשלת צ’צ’ניה לתרום לפני שנים מעטות סכום נכבד לבניית מסגד באבו גוש. המסגד, מהגדולים בישראל, נקרא על שם נשיא צ’צ’ניה רמזן קדירוב. אחרים טוענים כי מוצא בני המשפחה בחצי האי ערב, וכי הם היו מנהיגי השבטים הימנים – הדרומיים – בארץ מוצאם. תפקיד זה הקנה להם מעמד בכורה בזמנו בערב, ואף בארץ ישראל הם זכו לכבוד מצד המשפחות והשבטים האחרים שהתגוררו בהרי ירושלים.

העדויות לא בהכרח סותרות זו את זו, וייתכן כי המשפחה נדדה מערב לאזור הקווקז, שם התגייסו בניה ליחידה הצ’רקסית בצבאו של סלים והגיעו אתו לארץ ישראל. כך או כך, העדויות הראשונות לקיומה של משפחת אבו גוש בקרית אל-ענב הן כאמור מראשית המאה ה-16, אז גם מתחילים להופיע שמות של בני המשפחה ברישומי בית הדין השרעי של ירושלים. התבססותם באזור נעשתה רשמית כאשר הסולטן סולימן המפואר, בנו של סלים, העניק לבני משפחת אבו גוש פירמן – צו סולטני רשמי – שמינה אותם לאחראים על הדרך לירושלים ועל שלומם של עולי הרגל לעיר, ובכך העניק להם מעמד של מעין שליטים אוטונומיים על האזור.

 

 

אדוני הדרך

במשך מאות שנים התפרנסו בני אבו גוש מעיבוד שטחים חקלאיים בהרי יהודה ובשפלה, ומגביית אגרות מעבר בדרך לירושלים. הם קיימו מאבק מתמשך על מעמדם עם בני המשפחות והשבטים ששכנו לידם וצברו כוח והשפעה. אולם שליטתם הבלתי מעורערת בפרוזדור ירושלים החלה רק באמצע המאה ה-18, כאשר שייח’ עיסא מוחמד אבו גוש הכניע את אחרוני המתנגדים למעמד הבכורה של משפחתו. הוא דאג לטפח ולשפר את מראהו החיצוני של הכפר, מיסד את תשלומי המעבר, דאג לתקינות הדרך ולרווחתם של הנוסעים ועודד את הרחבת שטחי החקלאות. כל אלה הניבו עושר נוסף שביסס את מעמדה של המשפחה.

עיסא מוחמד מת בעשור הראשון של המאה ה-19 והותיר ארבעה בנים – עות’מאן, אברהים, ג’אבר ועבד אל-רחמן. עות’מאן ירש את מקומו של אביו לזמן קצר, אך ב-1811 גם הוא מת, ואחיו אברהים הנהיג את המשפחה ואת הכפר במשך עשרות שנים. בתקופתו גבר עוד יותר כוחה של המשפחה, שכן הוא השכיל ליצור קשרים עם השליטים העות’מאנים. בתמורה הם העניקו לו את התואר שייח’ השייח’ים במחוז ירושלים, תואר שלא הייתה לו כל משמעות מעבר למחווה של כבוד, אך הוא העיד על מעמדו. באותה עת רכשו אברהים ואחיו בית בשכונת ראס אל-עמוד שבירושלים.

עדויות על הכפר ועל משפחת אבו גוש מצויות בספרי נוסעים רבים, בעיקר עולי רגל נוצרים ויהודים מאירופה. על פי התיאורים כבר במאה ה-19 היה הכפר כולו בנוי בתי אבן, ומתוכם נישאה לגובה מצודה מרשימה – ביתו של ראש המשפחה ששימש גם לצורכי הגנה על הכפר. לפי הרישומים העות’מאניים ב-1870 היו בכפר 148 בתים ולצדם מבני כנסיות עתיקים. הבתים נבנו בגושים שסמטאות מפותלות הפרידו ביניהם, ומסביב לכפר השתרעו אדמות חקלאיות.

כחלק מהאחריות על הדרך דאגו בני משפחת אבו גוש לכל צורכי הנוסעים, ובתנאים ששררו במאה ה-19 היה מדובר בצרכים לא מעטים. צריך היה לדאוג לתקינותה של הדרך, לסילוק מפגעים, לסימון הנתיב ולמעבר נוח לכלי רכב ולבעלי חיים. באבו גוש הותקנו סבילים – מעין ברזיות מים ציבוריות – ונבנה חאן שבו ניתן היה ללון, להאכיל את בעלי החיים, לאכול ולנוח מעמל הדרך. במידת הצורך סיפקה משפחת אבו גוש גם שירותי ליווי לשיירות כדי לדאוג לביטחונן עד שהגיעו לירושלים. צי של כרכרות עמד הכן כדי לסייע לנוסעים – לספק חלקי חילוף, לשמש רכב חלופי לכרכרות שנשברו בדרך ולליווי שיירות.

הדרך לירושלים ארכה שעות ארוכות וצורכיהם הרבים של הנוסעים סופקו תמורת מסי מעבר. שער הגיא, 1930 מאוסף ספריית הקונגרס

פרנסה

תמורת השירותים שהעניקו גבו בני אבו גוש אגרות גבוהות ומכסים גם מאלה שלא נזקקו לשירותים נוספים מלבד המעבר בכביש. יחסה של משפחת אבו גוש לנוסעים תואר לעתים כיחס נדיב מאוד, מסביר פנים וידידותי, ולעתים כיחס נוקשה ואפילו אכזרי. נראה כי יחס זה השתנה מאדם לאדם ומתקופה לתקופה, ובכל מקרה לא היה זה כנראה צעד חכם במיוחד לנסות להימנע מלשלם את הסכום שנדרש.

השליטים העות’מאנים דאגו אף הם לשמור על קשרים טובים עם אברהים אבו גוש כדי שהוא יאפשר לצבאותיהם לעבור בבטחה לירושלים. העות’מאנים ידעו כי בעת הצורך מסוגלת משפחת אבו גוש לגייס מאות לוחמים, והם העדיפו שלוחמים אלה יתייצבו לצדם ולא נגדם. ללוחמים מאבו גוש היה תפקיד מרכזי גם במאבק מול אברהים פאשה שהשתלט על ארץ ישראל בראש הצבא המצרי.

כאמור, בנוסף להכנסתם מאגרות המעבר פרנסתה של משפחת אבו גוש התבססה על חקלאות. סביב הכפר הם גידלו זיתים, תאנים, גפנים, ירקות, חיטה ודגנים נוספים, והיה להם גם משק חי. את עודפי הייצור שיווקו נשות הכפר בירושלים. אליזבת אן פין, אשתו של הקונסול הבריטי, תיארה את הסחורה שהגיעה לירושלים:

הירקות גודלו בעמקים בסביבות ירושלים והובאו על ידי נשים בסלים גדולים. עיבדו ענבים על מדרגות ההרים סביב אותם כפרים שבסביבות ירושלים והביאו לשוק על גבי חמורים (יוסף גלס, “רכישות הקרקע ושימושיה באזור אבו-ע’וש (1873-1948)”, ‘קתדרה’ 62, עמוד 109-110).

התוצרת החקלאית מקרית אל-ענב ומכפרים אחרים בסביבה הייתה חלק מאספקת המזון הסדירה של העיר, כפי שהעיד גם הכומר פרדיננד איוולד שהגיע לירושלים ב-1842:

בחזית הארמון (מצודת דוד בירושלים) יש רחבה המשמשת כשוק פֵּרות וירקות. מראה רחבה זו הוא מיוחד במינו. כל בוקר נאספות נשים מבית לחם, בית שאן, עין כרם, ליפתא, קרית אל-ענב, סילוואן ומקומות אחרים עם יבולי גניהן ושדותיהן, שלפי המסורת הן יכולות למכור אך ורק לירקני העיר (שם, עמ’ 110).

הכוח הריכוזי שממנו נהנתה משפחת אבו גוש נבע ממנגנוני הביזור שהנהיג השלטון המרכזי העות’מאני. הוא הפריט חלק מתחומי האחריות שכיום נוהגות מדינות לקחת על עצמן, ומצב זה נמשך כמעט ללא הפרעה עד הפלישה המצרית לארץ ישראל ב-1831.

בני המשפחה התפרנסו גם מחקלאות ומכרו את תוצרתם בירושלים. חקלאים בהרי ירושלים, ראשית המאה העשרים מאוסף ספריית הקונגרס

 

מצרים בירושלים

למשך כעשר שנים, מ-1831 עד 1840, איבד השלטון העות’מאני את שליטתו על ארץ ישראל וסוריה. אברהים פאשה – בנו של מוחמד עלי שהיה מושל מצרים מטעם העות’מאנים אך בפועל מושל די עצמאי – יצא בשליחות אביו למסעות כיבוש עצמאיים. צבאו כבש בסערה וללא קרב את עזה, רמלה, יפו, חיפה וירושלים, ולבסוף גם את עכו. אברהים פאשה הביא עמו עשרות אלפי מצרים שהתיישבו בארץ ישראל ושינו את המאזן הדמוגרפי שלה. בדרך כלל הוא התייחס ליהודים באופן חיובי, הגן עליהם ונענה לבקשותיהם, אך התאכזר למוסלמים.

בני המשפחה התפרנסו גם מחקלאות ומכרו את תוצרתם בירושלים. חקלאים בהרי ירושלים, ראשית המאה העשרים מאוסף ספריית הקונגרס

 

אברהים אבו גוש היה זקן וחלש, ולכן אחיו ג’אבר הצטרף להנהגת המשפחה. אברהים הביע את נאמנותו למשטר המצרי, אך אברהים פאשה לא התכוון להותיר את השלטון בידי בעלי זרוע מקומיים. הוא החל לממש את מדיניותו, שעיקריה היו איסוף כלי נשק מידי האוכלוסייה, חובת גיוס לצבא של חמישית מהגברים והטלת איסור על גבייתם של מסי מעבר בדרכים באופן פרטי.

הגזרות פגעו ישירות במשפחת אבו גוש. בחלוף שלוש שנים מהפלישה המצרית נצבר זעם רב בקרב האוכלוסייה המוסלמית בארץ, וב-1834 פרץ מרד הפלאחים נגד המשטר המצרי. אברהים וג’אבר אבו גוש עמדו בראש המורדים באזור ירושלים. למשפחת אבו גוש היה כאמור חיל מצב משלה, והיא היוותה איום ממשי על המשטר המצרי. על אף שהמרד דוכא באכזריות וביעילות, אברהים פאשה חש צורך לנטרל את האיום התמידי מצד משפחת אבו גוש. הוא נסוג מכוונתו להתעלם לחלוטין ממעמדם, העניק להם טובות הנאה ומינה את ג’אבר למושל מחוז ירושלים לתקופה קצרה, עד שכבר לא הזדקק לו.

בסופו של דבר התעשתו העות’מאנים, ובסיוען של מעצמות המערב הם נלחמו באברהים פאשה וגברו עליו. ארץ ישראל וסוריה חזרו לשליטת האימפריה העות’מאנית, אך זו הייתה באותה תקופה חלשה יותר ומחויבת למעצמות המערב כמו בריטניה וצרפת שסייעו בידה.

משפחת אבו גוש נשמה לרווחה כאשר המצרים עזבו את ירושלים, אך גילתה די מהר שמעמדה לא ישוב למקומו. במסגרת תהליכי הרפורמה הכלליים שהתרחשו באימפריה, המכונים תנזימאת, שאפה האימפריה העות’מאנית להחזיר את האחריות על הדרכים ועל הביטחון לשלטון המרכזי, וגם מעצמות אירופה שהחלו להפגין נוכחות בירושלים ובסביבתה ציפו להתנהלות מהסוג המקובל בשטחיהן. ב-1841, שנתיים לאחר סילוק המצרים מארץ ישראל, מת ג’אבר אבו גוש ואת מקומו תפס מוסטפא, בנו של אברהים.

 

לחצים בעולם חדש

לפתחו של מוסטפא אבו גוש ניצבו אתגרים שונים, ואחד מהם היה התמודדות עם המשפחות והשבטים השכנים שטענו מימים ימימה לכתר ההנהגה האזורית. במשך מאות שנים הם נאלצו לקבל את שלטונה הבלעדי של משפחת אבו גוש על הדרך לירושלים, ולאחר שהכיבוש המצרי שחרר אותם משליטתה נתקל ניסיונו של מוסטפא להחזיר למשפחה את עמדת הבכורה בהתנגדות עזה מצד יריבותיה. בראש המתנגדים ניצבה משפחת סמחן, בעבר הרחוק מנהיגת סיעת הקַיְסים – השבטים הצפוניים – בחצי האי ערב. המאבק בין המשפחות הגיע לשיאו כאשר בן משפחת סמחן נרצח על ידי בן משפחת אבו גוש. השלטונות העות’מאניים התערבו בסכסוך והגלו את מנהיגי המשפחות משני הצדדים.

למשפחת אבו גוש היה כוח צבאי מקומי שאי אפשר היה להתעלם ממנו. לוחמים בני משפחת אבו גוש, ראשית המאה העשרים מאוסף ספריית הקונגרס

 

משפחת אבו גוש נאלצה להכניס את ראשה גם לפוליטיקה הפנים ירושלמית בשנים שבהן המאבק בין משפחות האליטה הירושלמית – חוסיני ונשאשיבי – הגיע לשיאו. באופן מסורתי תמכה משפחת אבו גוש במשפחת חוסיני, ואליה היא פנתה לעזרה לאחר שמוסטפא נעצר והוגלה, אולם בתו של מוסטפא התחתנה עם בן משפחת נשאשיבי ומערכת היחסים הפכה מורכבת יותר.

בשלהי המאה ה-19 היה על משפחת אבו גוש להתמודד עם אתגר מצד המעצמות האירופיות. בתקופת השלטון המצרי החלו להיפתח בירושלים קונסוליות זרות, וכוחן גבר בעקבות הסיוע שהגישו המעצמות לעות’מאנים במאבקם לסילוק המצרים. הנוצרים התעניינו באבו גוש בשל שרידי הכנסיות שהיו בו מהתקופה הביזנטית, וב-1870 החלו מסדרים נוצריים שונים לרכוש קרקעות באזור. ב-1873 העניקה האימפריה העות’מאנית לממשלת צרפת ללא תמורה את הכנסייה הצלבנית הסמוכה לאבו גוש ושטח נוסף מסביבה. בעשרות השנים הבאות רכשו מסדרים נוצריים אדמות נוספות מסביב לכפר, וב-1903 נרכש השטח שמאוחר יותר נבנתה עליו הכנסייה המפורסמת ביותר באבו גוש – כנסיית גבירתנו של ארון הברית – במקום שבו עמדה כנסייה בשם זהה בתקופה הביזנטית.

על אדמות שנמסרו לצרפתים הוקמה מחדש כנסיית גבירתנו של ארון הברית. הכנסייה והפסל הנישא מעליה צילום: Bukvoed

 

לא רק הנוצרים התעניינו באזור הכפר. יהודים ניסו לרכוש אדמות סביב אבו גוש במטרה ליצור רצף של יישוב יהודי בין המושבות שבשפלת החוף לירושלים. בין השנים 1910-1914 התנהל משא ומתן בין חברת הכשרת היישוב לבין אנשי אבו גוש על רכישת אדמות בסביבות הכפר ובסופו הסכימו אנשי הכפר למכור בין 3,000 ל-6,000 דונם, אך בפועל רשמו בטאבו העות’מאני כ-1,840 דונם בלבד על שם חברת הכשרת היישוב. רק לאחר כשנה העבירו המוכרים 1,200 דונם נוספים כדי לעמוד בהתחייבותם.

 

בוחרים צד

בראשיתה של תקופת המנדט הבריטי הנהיג את המשפחה סעיד אבו גוש, וההחלטה האסטרטגית שקיבל –  לתמוך בציונים במאבקם להקמת מדינה יהודית – קבעה את גורל המשפחה ואת גורל הכפר כולו עד היום. הוא האמין כי הבריטים הם האויב העיקרי של תושבי הארץ, ועל כן החליט כי הכפר יתגייס לצד הציונים שנאבקו לעקור את הנטע הזר הזה.

בתקופתו עבר הכפר אבו גוש מחקלאות מסורתית לחקלאות מודרנית ואנשיו החלו לעסוק גם בבנייה, בשוק ההון ובמקצועות חופשיים, בעיקר בירושלים. המעבר למקורות פרנסה אחרים נבע מחוסר ברֵרה, אך בהמשך הצטרפה לכך השאיפה להתאים את הכפר לזמנים המודרניים ולמציאות המשתנה. שטחי החקלאות של הכפר ספגו פגיעה אנושה בעקבות המלחמה. חלק נרחב מהתשתית החקלאית נלקח לצורכי המלחמה, והשדות שימשו למעבר כלי רכב צבאיים יותר מאשר לגידול תבואה. גיוס הגברים לצבא, גירוש תושבים ופריצת מגפות גרמו גם הם להזנחת המשק החקלאי ולהיעלמותם של בעלי החיים. האדמות החקלאיות של הכפר הצטמצמו בעקבות המדיניות הבריטית שדאגה לרישום הקרקעות ולהקצאת שטחים על פי ייעודי קרקע מוגדרים, בעקבות הגידול הדמוגרפי שדרש בנייה נוספת למגורים, ובעקבות מכירת קרקעות לאנשים פרטיים מחוץ לכפר ולמוסדות הציוניים.

ב-1920 רכשה קק”ל מחברת הכשרת היישוב את הקרקע שזו קנתה ממשפחת אבו גוש, ועל שטח זה נבנה קיבוץ קרית ענבים. שנה אחר כך רכשה קק”ל את השטח שעליו נבנה קיבוץ מעלה החמישה ב-1938, ובהמשך רכשה גם את הקרקע שעליה הוקם מושב נווה אילן. בשטחים שלא נבנו עליהם יישובים נטעה קק”ל יערות. גם יזמים יהודים פרטיים קנו קרקעות. את הרכישה הגדולה ביותר בתקופה זו ביצעו ב-1933 איש העסקים מנשה אלישר, בן למשפחה ירושלמית מכובדת, עם שני שותפים נוספים. על הקרקע שקנו נבנתה מאוחר יותר קרית יערים המוכרת גם בשם טלז-סטון.

לאחר שאיבדו את כוחם נאלצו אנשי אבו גוש למכור מקרקעותיהם. קיבוץ מעלה החמישה הוקם על אדמות שנרכשו מהכפר, 1938 צילום: זולטן קלוגר, לע

 

בסוף תקופת המנדט אבו גוש היה יישוב עירוני יותר מאשר כפר חקלאי, לצדו היו גם לא מעט יישובים יהודיים, ומיקומו על אם הדרך הוסיף להיות משמעותי.

הקרקעות לא נרכשו במחשכים. למשפחת אבו גוש היה ברור כי כל הרכישות היהודיות נועדו לצרכים ציוניים פוליטיים והיו חלק מהמאמץ הכולל להקמת מדינה יהודית. אך הנהגת המשפחה האמינה כאמור שהמאבק בבריטים הוא היעד המרכזי, ועל כן סייעה ליהודים הלוחמים במאבקם.

עמדה זו היא שגרמה לאנשי אבו גוש לקשור קשרים אמיצים עם אנשי המחתרות, ובעיקר עם אנשי לח”י שנחשבו בעיניהם ללוחמים הנועזים ביותר מול הכובש הבריטי.

 

לצד הלח”י

לאחר מותו של סעיד ב-1936 עברה ההנהגה לידי יוסוף. בני משפחת אבו גוש, ובראשם יוסוף, נמנעו מלהשתתף בפרעות שערכו ערבים נגד היישוב היהודי, ונאמנים להחלטתם הם אף העמידו לרשות לוחמי המחתרות את תמיכתם, החל מאספקת נשק ואמצעי לחימה נוספים, דרך הקצאת שטחי אימון וכינוס ועד לסיוע בהסתרת הלוחמים ולטיפול בפצועים.

בני אבו גוש חלקו את מי השתייה שהיו באזורם עם היישובים היהודיים החדשים בזמן שבני כפרים אחרים בסביבה ניסו לפגוע באספקת המים למתיישבים החדשים. יוסוף אבו גוש היה מקורב לאנשי לח”י, העמיד את ביתו לרשותם, סייע להם ברכישת נשק ואפילו הציע להקים יחידה ערבית שתצטרף למחתרת.

הפרשייה המפורסמת ביותר שבה נקשר שמה של משפחת אבו גוש עם מחתרת לח”י הייתה סיועה לבריחתה של גאולה כהן ממאסר, ובני אבו גוש שילמו על כך מחיר יקר מאוד. כדי לאפשר לגאולה כהן לברוח ממאסרה בידי הבריטים ביים יוסוף אבו גוש בתיאום מראש מהומה בבית החולים הממשלתי שבו אושפזה. היא אכן הצליחה לברוח והפעולה הוכתרה בהצלחה, אולם כתוצאה ממנה נעצר יוסוף עם שניים מבני משפחתו על ידי הבריטים. הוא שוחרר רק כעבור חודשים ארוכים, ערב עזיבתם של הבריטים את הארץ.

סייע לשדרנית הרדיו המחתרתי גאולה כהן לברוח ממאסר. יוסוף אבו גוש עם גאולה כהן באדיבות ארכיון ז'בוטינסקי בישראל

 

באפריל 1948 נכנסו כוחות ההגנה לאבו גוש, השתלטו על הכפר ועל תחנת המשטרה שהבריטים נטשו והבטיחו לתושבים כי אם היהודים ינצחו במלחמה הם לא ייגעו בכפר לרעה.

יוסוף אבו גוש נעצר שוב לאחר קום המדינה. בעקבות התנקשותם של חברי לח”י ברוזן ברנדוט הורה בן-גוריון לעצור פעילי לח”י אחדים, ובהם גם יוסוף, כדי לנער את חוצנה של המדינה מן המעשה. הוא שוחרר כעבור חודשים אחדים במסגרת החנינה הכללית שהוענקה לאסירי אצ”ל ולח”י.

ראה בלח"י את הלוחמים העיקשים ביותר בבריטים ולכן הצטרף אליהם. יוסוף אבו גוש ואיש הלח"י ראובן גרינברג באדיבות ארכיון ז

 

סטירת לחי

יוצאי ההגנה ביקשו לנקום בתושבי אבו גוש על ששיתפו פעולה עם אנשי לח”י שהיו בעיניהם אויבים, וחוללו שמות בכפר. הסיוע ארוך השנים שהעמידו אנשי המקום לרשות היישוב היהודי במאבקו בבריטים לא הועיל, וגם העובדה שאבו גוש היה נקודה של אוויר לנשימה בדרכן של השיירות לירושלים שהותקפו בשער הגיא על ידי ערביי הסביבה לא עמדה להם.

ההרס שנגרם לכפר גרם, ישירות או בעקיפין, לנטישה נרחבת של תושבים את בתיהם, ורבים מהם ברחו לכיוון ירדן. יוסוף אבו גוש, שהיה עדיין בכלא, נושל למעשה מביתו ומקרקעות רבות שהיו בבעלותו, וכל משפחת אבו גוש נעלמה מהכפר. הובטח לאנשי הכפר שאם היהודים ינצחו במלחמה הם יורשו לשוב לביתם, אך הבטחה זו לא קוימה. כאשר ניסו אנשי אבו גוש לשוב לכפרם הם נשלחו חזרה לירדן, ורק ב-1952 התאחד שוב יוסוף אבו גוש עם משפחתו הגרעינית. מועצת הכפר אבו גוש פעלה לכאורה בנצרת שהייתה תחת ממשל צבאי בשנותיה הראשונות של המדינה, אך זו הייתה רק תפאורה. היישוב אבו גוש חדל למעשה מלהתקיים, והחל מ-1950 לא חי בכפר איש מבני המשפחה.

יוצאי הלח”י ואנשים נוספים לא יכלו להשלים עם העוול שנעשה לאנשי אבו גוש, שהיו נאמנים ליהודים לאורך כל הדרך. ב-1953 הם הקימו את הוועד למען גולי אבו גוש. בין חברי הוועד נמנו ערי ז’בוטינסקי, גאולה כהן, ראובן גרינברג, שמואל תמיר וסגן ראש עיריית ירושלים דאז מאיר רובין – כולם חברי התנועה הרוויזיוניסטית. אליהם חברו בין השאר אורי אבנרי, עמוס קינן, נמרוד אשל ונציגי הקיבוצים בהרי יהודה. לאחר מאמצים הורשו בסופו של דבר כל גולי אבו גוש לחזור לישראל, אולם לא כל בני משפחת אבו גוש חזרו אל הכפר הקרוי על שמם, ורבים מהם נפוצו לכל עבר בישראל ובחו”ל. בשלב כלשהו חזר יוסוף עם משפחתו לאבו גוש, אולם הוא לא התאושש מהאירועים ולא חזר לעצמו עד מותו ב-1996. בשל המחלוקת בין הציונים לבין עצמם הם בגדו במשפחת אבו גוש שתמכה בהם, והיא איבדה את שליטתה בכפר שנשא את שמה במשך מאות שנים.

ראה בלח"י את הלוחמים העיקשים ביותר בבריטים ולכן הצטרף אליהם. יוסוף אבו גוש ואיש הלח"י ראובן גרינברג באדיבות ארכיון ז

 

כיום הכפר אבו גוש הוא מבין המקומות המתוירים ביותר בישראל. גרים בו 8,000 תושבים, רובם ככולם מוסלמים, אך נוצרים רבים מגיעים אליו כדי לפקוד את הכנסיות, ויהודים רבים מגיעים אליו כדי ליהנות מחומוס טעים, מאפשרויות בילוי, מנופים נפלאים ומיחסי שכנות שלמרות הכל לא מכזיבים.

 

מילה בתיבה: אבו גוש

השם אבו גוש הוא שיבוש תעתיק ושיבוש הגייה של השם אבו ע’וש. האות ע’י”ן או רי”ן غ מבוטאת כרי”ש גרונית, ודומה יותר בפי רוב הישראלים להגייה של רי”ש רגילה מאשר להגייה של עי”ן. לאות ע’י”ן אין מקבילה בשפות אירופיות וגם לא בעברית, ולכן התעתיק שלה השתבש לאורך הדורות. התעתיק המקובל באנגלית לאות ע’י”ן הוא gh ולעתים פשוט g. בעברית האות ע’י”ן מתועתקת בדרך כלל בהשפעת האנגלית לאות גימ”ל ובמקרים נדירים לאות עי”ן, ולפיכך העיר ע’זה (غزة) נקראת בעברית עזה ובאנגלית גאזה (Gaza). הכפר אבו ע’וש תועתק גם הוא ל-Abu Ghosh באנגלית, ומשם התקבלה גם ההגייה בעברית. במפות ישנות ניתן עדיין לראות את התעתיק אבו ע’וש, אך כבר עשרות שנים נעלמה העי”ן מפני הגימ”ל ומעטים מקפידים על ההגייה הנכונה.

מלה נוספת שעברה תהליך מעניין בהקשר הזה היא מוגרבים המשמשת בעברית לתיאור יהודי צפון אפריקה. המלה מֻֻע’רבים נגזרת מהמלה ע’רב (غرب) שפירושה מערב. הכינוי התייחס לתושבי הארצות שבמערב האימפריה המוסלמית ובהן מרוקו. במעבר ללשונות אירופה הומרה האות עי”ן באות גימ”ל. כך, על אף שבעברית קיים העיצור עי”ן, ולמרות הקרבה בין המלה מע’רב למלה מערב, השתרש הכינוי מגרב ולא מערב, ותושבי האזור הזה מכונים מוגרבים.

יש מלים שעשו את התהליך ההפוך מ-g באנגלית לע’י”ן בערבית, כיוון שבערבית חסר העיצור g, מלבד בהגייה המצרית שבה מבטאים גמאל ולא ג’מאל. כך למשל המלה גז, שמקורה באנגלית, מתועתקת לערבית בע’י”ן, ובתחנות דלק השילוט מורה ע’אז (غاز) שפירושו גז, ובהשאלה – נפט, בנזין, דלק.

פורסם בגיליון 128, שבט תשפ”א, פברואר 2021
אבו גוש, 2011. צילום: Mujaddara

העת החדשה

1850
לספירה

תגים

אבו גוש, אברהים פאשה, איברהים אבו גוש, גאבר אבו גוש, גאולה כהן, הדרך לירושלים, טלזסטון, יוסוף אבו גוש, כנסיית גבירתנו של ארון הברית, לח"י, מעלה החמישה, סלים הראשון, סמחן, סעיד אבו גוש, קריית ענבים
מאת: תהילה ביגמן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

להקדים תרופה

להקדים תרופה

מצבות שרות

מצבות שרות

תשכחו מפרנקלין

תשכחו מפרנקלין

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס