• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / ימי הביניים / הגדת הדֶּבֶר

הגדת הדֶּבֶר

מאת: יעקב בן זאב

הערות בשולי הגדה שנכתבה על ידי יעקב בן שלמה מפנות אותנו למכת הדבר שחוו הסופר ומשפחתו במגפה שפקדה את אירופה. נראה כי הסופר שנפרד מבתו הגוססת במהלך העתקת ההגדה הזדהה עם המצרים מוכי הדבר לא פחות מאשר עם בני ישראל שיצאו לחירות והתעקש לראות בדבר מכה משמים // יעקב בן-זאב

רק לעתים נדירות יכול אדם לזקק את המאורעות שעיצבו את מסע חייו בעולם ולמצות אותם במשפט יחיד. לעתים גם קורה שמלים אחדות מתוך ספר ידוע ומוכר עשויות לעורר תחושה דומה של הזדהות וזיכרון, כפי שכתב אומברטו אקו:

יש בכך כדי להסביר מדוע מוצאים אנו לעתים בשולי כתבי יד משפטים שהושארו בידי המעתיק כעדות לסבלו (אומברטו אקו, ‘שֵׁם הַוֶּרֶד’, עמ’ 114).

מכה אחר מכה

הערת שוליים מכמירת לב ברוח זו נרשמה בעשור האחרון של המאה ה-14 בכתב יד מאויר להגדה של פסח, פרי קולמוסו של יעקב בן שלמה צרפתי. נוכל לדמיין אותו בוכה מעל הדף בהגדה שבו מנה בקפידה את עשר מכות מצרים, לרבות הדֶּבֶר שלפי המסופר בספר שמות המית רק בהמות, אבל במאה ה-14 נודע בשם ‘המוות השחור’ והמית גם בני אדם. מגפת דבר נוראה הכתה באירופה בשנים 1347-1351, וגלים שלה הוסיפו להכות ביבשת עד המאה ה-17.

היהודים הואשמו בציד עכבישים, בהרעלת בארות ובהפצת מחלות והיו השעיר לעזאזל של אירופה המבוהלת. יהודים נשרפים על המוקדהכרוניקות של נירנברג 1493

היהודים הואשמו בציד עכבישים, בהרעלת בארות ובהפצת מחלות והיו השעיר לעזאזל של אירופה המבוהלת. יהודים נשרפים על המוקד

תוך חודשים אחדים גזל הדֶּבֶר מיעקב בן שלמה שלושה מילדיו והותיר אותו שקוע באבל ללא נחמה. יעקב בן שלמה לא יכול היה להשלים את מלאכתו בלי להזכיר כי גם הוא הוכה באחת ממכות מצרים, והפנה את קוראיו לסיום הקונטרס ‘ישועות יעקב’:

הרוצה לדעת למה נתן רבי יהודה סימנין אלו [דצ”ך עד”ש באח”ב] לא זולתם על דרך האמת בלי לב עקוב, יעיין בקונדרס חיברתי על זה קראתיו ‘ישועות יעקב’ (‘הגדת וולף’, הספרייה הלאומית, דף 18).

ביטוי אישי. עמודים מהגדת וולף שהעתיק יעקב בן שלמה. בהערת שוליים הוא הפנה את הקוראים לקונטרס 'ישועות יעקב' שבו עסק במהותם של הנסים בכלל ושל מכות מצרים בפרטבאדיבות הספרייה הלאומית

ביטוי אישי. עמודים מהגדת וולף שהעתיק יעקב בן שלמה. בהערת שוליים הוא הפנה את הקוראים לקונטרס ‘ישועות יעקב’ שבו עסק במהותם של הנסים בכלל ושל מכות מצרים בפרט

בנספח לקונטרס ‘ישועות יעקב’ מופיע חיבור בשם ‘אבל רבתי’ שבו סיפר על מיתות הייסורים הטרגיות של ילדיו לאחר שמגפת הדבר הגיעה לאביניון בסתיו 1382. ההיסטוריון רון ברקאי שחקר את התקופה ההדיר את כתב היד של ‘אבל רבתי’ והוסיף אותו כנספח למאמרו “על מות ילדים במגפה השחורה”.

החיבור ‘אבל רבתי’ מתעד את רגעיה האחרונים של אסתר (טרינה), בתו של יעקב בן שלמה, באביב 1383. חודשים אחדים קודם לכן חלה יעקב עצמו במגפה והיה חשש לחייו. לאחר שהחלים הוא גילה כי בנו ישראל (מונרילי) חלה גם הוא. יעקב בן שלמה קבר את ישראל בתשרי קמ”ג (אוקטובר 1382). מעט לפני פורים נפטרה גם בתו שרה שאותה תיאר האב כאישה חכמת לב, מלאת חכמה ודעת. שרה נפטרה בה’ באדר קמ”ג (8.2.1483), ונקברה למחרת ביום השנה הראשון לנישואיה. כעבור פחות מחודש, בכ”ו באדר, נפטרה גם אסתר, ומותה היה הקש ששבר את גב הגמל. ייתכן שהערת השוליים המצויה בהגדת וולף, כפי שנקראת כיום יצירת הפאר של יעקב בן שלמה, מתייחסת בעקיפין לסיפור חייו הטרגי המתואר ב’אבל רבתי’:

מודיע לכל כי בגלל הדֶּבֶר הזה הנזכר כל ימיי מכאובים. ואפילו שבתות וימים טובים בהם תמיד מתאנח ובוכה על אבלי, ועתה כותב בדמע (רון ברקאי, “על מות ילדים במגפה השחורה”, בתוך ‘נשים זקנים וטף’ בעריכת מירי אליאב-פלדון ויצחק חן, עמ’ 84).

 

מכת המוות

יעקב בן שלמה נולד לאחר ההתפרצות הראשונה של מגפת הדבר באמצע המאה ה-14, התפרצות שנודעה בשם ‘המוות השחור’. איננו יודעים כמעט מאומה על שנות חייו הראשונות או על חוויותיו, אך הן היו בלי ספק טראומטיות. המגפה ערערה את שלטון הכנסייה ותנועות דתיות כמו תנועת הפלגלנטים (המלקים) הסגפנית קמו ברחבי היבשת. אלה ביקשו שעירים לעזאזל וטבחו בקהילות יהודיות. קרוב לוודאי שהוריו של יעקב מצאו מקלט במדינות האפיפיוריות שבדרום צרפת. רשומה שנכתבה באותם ימים מתארת את החורבן:

בשנה הזו (1348) ובשנה שלאחריה מתו בני אדם לרוב בכל רחבי העולם. זה התחיל בהודו, ואז עברה המגפה לטרסיס, משם אל הסרצנים – הנוצרים והיהודים – במהלך שנה אחת, בין חג מולד אחד למשנהו … ביום אחד מתו באביניון 812 בני אדם לפי חשבונו של האפיפיור … 358 [נזירים] דומיניקנים מתו בפרובנס בתקופת התענית; במונפלייה נותרו רק שבעה נזירים מתוך 149 … במרסיי נשאר רק [נזיר] פרנציסקני אחד מתוך 150 (William w. clark, Medieval cathedrals, P. 249).

נראה שהמגפה הועברה לאירופה על ידי פרעושים שנישאו על גופן של חולדות. החולדות התלוו לשיירות סוחרים שבאו בעקבות הפולשים המונגולים. המגפה שפגעה במונגולים הפכה בידיהם לכלי לוחמה ביולוגית. כאשר הם צרו ב-1347 על עיר הנמל קאפה (כיום פאודוסיה שבאוקראינה) שעל שפת הים השחור הם השליכו לתוך העיר את פגרי מתיהם. מלחים ופליטים נוספים נמלטו מקאפה באניות סוחר גנואיות והביאו עמם את המכה לנמל מסינה שבסיציליה באוקטובר 1347.

-

הציבור שנאסף על הרציף כדי לקבל את פני האניות הנכנסות לנמל נבעת למראה המתים והגוססים. שלטונות סיציליה נחפזו להורות לאניות להתרחק מהחוף, אך הם איחרו את המועד. המגפה התפשטה תוך שנה לכל קצווי אירופה והמיתה יותר משליש מאוכלוסייתה – כעשרים מיליון נפש. אנשי הדת ופשוטי העם עשו מאמצים נואשים לחסל את אלה שראה בהם את מקור המגפה – היהודים. הרמן גיגס, נזיר פרנציסקני ממחוז פרנקוניה שבגרמניה, כתב:

ב-1347 התפרצה מגפה גדולה והמוות פשה כמעט בכל העולם, עד כי סבורים יודעי הדבר שרק כעשירית מכלל האנושות ניצלה. גסיסת הקרבנות לא הייתה ממושכת כי הם מתו ביום השני או השלישי. המגפה השתוללה בעוצמה כה גדולה עד שערים ועיירות רבות התרוקנו כליל מיושביהן. בערים בולוניה, ונציה, מונפלייה, אביניון, מרסיי וטולוז מתו אלף איש ביום אחד, והיא עדיין משתוללת בצרפת, בנורמנדיה, באנגליה ובאירלנד. יש אומרים כי המגפה נגרמה בשל האוויר הרע, לדברי אחרים היהודים תכננו לחסל את כל הנוצרים באמצעות רעל, והם הרעילו בארות ומעיינות מים בכל מקום. יהודים רבים התוודו בעקבות עינויים כי הם גידלו עכבישים וקרפדות בסירים ובמחבתות והשיגו רעל מארצות הים, וכי לא כל היהודים ידעו על מעשי הזדון הללו אלא רק בעלי הכוח, במטרה שסודם לא יוסגר. כראיה לפשע המתועב הזה אומרים אנשים כי שקים מלאי רעל נמצאו בהרבה בארות ומעיינות, ולפיכך בערים, בעיירות ובכפרים ברחבי גרמניה, וגם בשדות וביערות, כמעט כל הבארות והמעיינות נסתמו או כוסו, כדי שאיש לא יוכל לשתות מהם או להשתמש במימיהם לבישול, והבריות נאלצים לעשות שימוש במי גשמים ונהרות. ה’, א-ל נקמות, לא התיר לרשעות היהודים להימלט בלא עונש. ברחבי גרמניה, מלבד מקומות ספורים, הם נשרפו על המוקד. מפחד העונש הזה הסכימו רבים מהם להיטבל והצילו את נפשותיהם. המעשים הללו נעשו נגד היהודים ב-1349, ועדיין נמשכים ללא הפוגה, שכן במחוזות אחדים אצילים ופשוטי עם כאחד  הגו תכניות נגדם ונגד מגניהם, והם לא יינטשו אותן בטרם יושמד כל הגזע היהודי (The Black Death, Translated and edited by Rosemary Horrox, p. 207).

 

בהלה ותוהו ובוהו

התפרצות המוות השחור בשנות חייו הראשונות של יעקב חוללה בהלה גורפת. ערים שלמות נותרו ריקות מאדם ומחיה, גידולי השדה נרקבו בשדות באין אוסף, והתוצאה הייתה רעב המוני שבו מתו גם תושבי המקומות שהמגפה פסחה עליהם. הנגועים במחלה בודדו, ולא אחת הם ננעלו בבתים שנאטמו והושארו למות בייסורים לבדם. מכתבו של לואי סנקטוס מאביניון, עירו של יעקב בן שלמה, מ-27.4.1348 מספק המחשה ציורית:

התברר כי מחשש לזיהום לא היה רופא שיבקר את החולה (אפילו אם החולה נתן לו את כל רכושו). גם האב לא יבקר את בנו, אם את בתה, אח את אחיו, בן את אביו, ידיד את ידידו … ולא כל שאר בשר – אלא אם כן הם רצו למות יחד עמם. וכך מתו רבים מספור בלי שמץ של חיבה, יראת שמים או צדקה – אלה, שלו סירבו הם לבקר את החולים בעצמם, אפשר שהיו מצילים את נפשם. כדי לקצר בדבריי, לפחות מחצית מתושבי אביניון מתו, כי יש עתה בתוך חומות העיר יותר מ-7,000 בתים שאין איש מתגורר בהם כי יושביהם מתו, ובפרברים אפשר לדמיין כי אין ניצול אחד (שם, עמ’ 43).

הכנסייה לא יכלה עוד לערוך את הטקסים שהיה מקובל לערוך לנוטים למות, ובפרט את הווידוי. רלף משרוסברי, בישוף העיר באת’ שבאנגליה, תיעד את ממדי האסון בבישופות שלו:

אנו מבינים כי רבים גוססים בלי סקרמנט של כפרה, כי הם אינם יודעים מה עליהם לעשות במצב חירום שכזה … אם כאשר על סף המוות הם לא יכולים להבטיח את שירותיו של כומר מוסמך כראוי, עליהם להתוודות על חטאיהם … בפני כל אדם, ואפילו בפני אישה אם אין גבר במקום (שם, עמ’ 271-272).

בעיני הנוצרים רגעיו האחרונים של אדם בעולם הזה נתפסים כמבחן מכריע, כהזדמנות לנשמה להגיע לגן עדן. מוות פתאומי – בלי כומר שיערוך את הווידוי ובלי הטקסים של אכילת לחם הקודש, שתיית יין הקודש והמשיחה האחרונה – גוזר עליהם להתענות לעד בגיהינום. עבור הנוצרים המוות השחור היה מפחיד יותר מפחד המוות.

מכת השחין. איור מ'הגדת הזהב', ברצלונה 1320באדיבות הספרייה הבריטית, לונדון

מכת השחין. איור מ’הגדת הזהב’, ברצלונה 1320

אסתר נפרדת

אין ניגוד גדול מזה לתיאורו של יעקב בן שלמה את רגעיה האחרונים של בתו אסתר שמתה במגפה ב-1383. המגפה הכתה באסתר אחרי מותם של אחיה ישראל ואחותה שרה. כאשר היא שכבה על ערש דווי בכ”ו באדר קמ”ג, כשבועיים לאחר פורים, היא ביקשה להתוודות על חטאיה, וקודם לווידוי היא נטלה את ידיה. בניגוד לווידוי הנוצרי לפני המוות וידויה של אסתר לא עסק בהבטחת כניסתה של הנשמה לעולם הבא אלא היה וידוי אישי מאוד.

שלא כמו במגפת המוות השחור, ב-1383 לא נבהלו עוד בני המשפחות מהידבקות במגפה ולא הפקירו את יקיריהם לגורלם. ייתכן שבשלב זה כבר הורגלו הנותרים בחיים למגפות החוזרות ונשנות ועל כן לא הגיבו עוד באימה ובבהלה ואפשרו לגוססים להיפרד מבני משפחותיהם.

מכתב בכורות. איור מ'הגדת הזהב'באדיבות הספרייה הבריטית, לונדון

מכתב בכורות. איור מ’הגדת הזהב’

האב השכול העלה על נס את למדנותה של בתו שנהגה לקרוא את פרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום בטעמים וברהיטות. הוא ציין את התעקשותה של אסתר להקפיד על כל פרט במסורת היהודית אפילו בשעותיה האחרונות. למרות מכאוביה הנוראים היא נתנה הוראות מפורשות על ערש דווי: כספה יינתן לצדקה ובגדיה לנזקקים, ודודה משה – שככהן נאסר עליו להימצא במחיצת מת – חייב לצאת מיד מן החדר. היא ביקשה להדליק נרות, סמל לנשמה העוזבת את הגוף, והזכירה לבעלה שאסור לו לגעת בה משום שהייתה נידה.

מרים שרה את שירת הים לנשים הגדת הזהבבאדיבות הספרייה הבריטית, לונדון

מרים שרה את שירת הים לנשים הגדת הזהב

סמוך למותה ציוותה אסתר על אישה הרה להתרחק ממנה מחשש שתפיל את הוולד או שתידבק במחלתה. היא ביקשה להיקבר לצד אחותה שרה שנפטרה מעט לפניה כיוון ששימשה מורתה הרוחנית. בהמשך ביקשה להסיר את כל הטבעות מידיה כדי שלא תאבדנה, ולהותיר רק את טבעת הנישואין על אצבעה ואת כיסוי ראשה כדי שאלה יסמלו את היותה נשואה.

אסתר הייתה רק בת עשרים ועדיין לא נולדו לה ילדים. ביודעה כי אישהּ נתן יינשא שוב, ביקשה שאם תיוולד לו בת יקראו לה אסתר על שמה כדי לנחם את הוריה על מותה:

ואם נקבה תלד לו, נא לשון בקשה תהי שמי נקרא עליה, לבעבור סבב לך אבא מרי הנאה פורתא לרגליה. ואולי אחריי אמי תתנחם בה קצת העת על ברכיים תשעשע אותה בין רגליה (רון ברקאי, “על מות ילדים במגפה השחורה”, עמ’ 78-79).

דודתה של אסתר הציעה כי אחותה הצעירה ינטיש תתפוס את מקומה כרעייתו של נתן, אך אסתר התנגדה לכך ואמרה:

לא נכון לעשות כן מצד קטנותה. יצאתה מהיות לאיש כמוהו גדול ורם, פן תהיה לבוז בעיניו (שם, עמ’ 79).

בשאיפתה להשכין שלום היא ביקשה מידיד המשפחה דון קומפור, אדם בעל השפעה, ליישב סכסוך בענייני כספים בין נתן לבין שותפו לשעבר אסטרוג מקרקסון, כדי שהעניין יוסדר על פי דין תורה ולא יגיע לבית משפט נכרי. היא גם הורתה לאביה לאחד את משק ביתו עם משפחתו של נתן: “שובו לכם לאכול לחם על שולחן אחד כאשר בתחילה” (שם).

 

הרופא על ערש בתו

יעקב בן שלמה היה לא רק סופר אומן אלא גם רופא שקנה את השכלתו בפריז. אפשר לראות משהו מהמודעות הרפואית שלו כאשר בתו מנשקת אותו והוא חושש מהידבקות:

ואני נשקתי מתקי על שפת הידועה בתי. והחזיקה בי ונשקה לי עד כמעט דבקתני הרעה ומתי. ותנשק לכל אחיו קרוביו וקרובותיה בנשיקות פיה מדבש מתוקה. ואחר כמעט פרחה רוחה ומתה בנשיקה. והקול נשמע בית אנשי קהלנו בצאת נפשה כי מתה, ויחרדו ויצא לבם בנערנו ובזקננו. כי איננה ותלקח אסתר בית המלך ה’ צ-באות (שם, עמ’ 81-82).

עם זאת, בחיבור ‘אבל רבתי’ – המתאר את פטירת שלושת ילדיו ובעיקר את סיפור מותה של אסתר – לא נזכר שום טיפול רפואי שהעניק לבתו מלבד ניסיונו להשקותה מעט מרק צח שאותו כבר לא יכלה אפילו לבלוע. נראה כי הוא ראה במגפת הדבר גזרה משמים ששום תרופה לא תועיל כנגדה.

יעקב בן שלמה היה גם מחבר הספר ‘ישועות יעקב’ שדן במהותם הא-לוהית של מעשי נסים בכלל ושל מכות מצרים בפרט. הוא מצא לנכון להזכיר את פרשת חייו העצובה בהגדה של פסח לצד ראשי התיבות של מכות מצרים, וכנראה שראה בחוויותיו האישיות בתקופת מגפת הדבר משהו שניתן להסיק ממנו מסקנות עקרוניות. הוא ראה באסון שחווה הוכחה לכך שהסבל המתואר בתנ”ך, כולל מכות מצרים וסבלותיו של איוב, הוא תיאור מציאותי, ועל כן תקף ב’אבל רבתי’ את מי שטענו כי מכות מצרים ושאר הנסים הם משלים שלא היו ולא נבראו. לדבריו הגורמים לפירושם זה היה הימשכם אחר דעות הפילוסופים ומשך הזמן הארוך שעבר מאז שקרו הנסים. הרציונליסטים שעליהם הוא חולק נטשו לדבריו את פשוטו של מקרא. הם גם הכחישו כי מגפת הדבר הייתה עונש משמים והתעקשו לראות בה חלק מחוקי הטבע.

 

אני ולא מלאך

בעיניו של יעקב בן שלמה היה אפוא המוות במגפה רגע של מגע עם ידו האימתנית של הקדוש ברוך הוא. על הרקע הזה אפשר להבין את המשמעות העמוקה שהוא ייחס לפרֵדה של בתו מן העולם. הוא ראה בדבריה פלא שאלמלא היה עד לו לא היה מאמין שהדברים נאמרו. הוא הצהיר כי מי שישמע את הווידוי יזכה לכפרה:

לא ניתנו להאמין לולא ששמעום בהקהל האנשים והנשים והטף העומדים בעזרה. אשר באו לנחמני ולשמוע נאום הדברים היוצאים מפי הגבורה (שם, עמ’ 76).

יעקב בן שלמה לא היה היחיד שייחס משמעות עמוקה לווידוי על ערש דווי. וידוי לפני המוות היה מקובל עוד מימי התלמוד: “מי שחלה ונטה למות אומרים לו התוודה” (שבת לב.), אך החוקר אליוט הורוביץ הראה כי עד סוף ימי הביניים לא היה טקס ממוסד, רק לקראת המאה ה-14 נקבע נוסח קבוע לווידוי, ובתחילת המאה נוספו לו נטילת ידיים בברכה והתעטפות בציצית. המאמץ שהקדיש יעקב בן שלמה לתיעוד דבריה של בתו הוא עדות לתשומת הלב שרגעי הפרֵדה מהחיים קיבלו במאה ה-14, בעיקר לנוכח מגפת הדבר. הסבל והמוות קיבלו אצלו משמעות דתית שהתבטאה גם בעמדתו באשר לנסים בכלל ולמכות מצרים בפרט.

בעיני יעקב בן שלמה מותה של אסתר היה גם הוא בעל משמעות עמוקה. מוות במגפה הוא מוות בידי ה’. לדידו מוות בדבר איננו רק אירוע קליני אלא מעשה של ההשגחה העליונה, ולכן רגעיה האחרונים של מי שעומדת לנוכח המוות הזה הם רגעי התגלות “כאילו א-לוהים דיבר בקדשו, ויעבור ה’ על פניו” (שם, עמ’ 76).

נראה כי אסתר, בדומה לאביה, השלימה עם האסון שפקד אותה ועמדה במבחן אמונתה בלב שלם. בכך הפכה למופת בעיני אביה, ואפילו נשיקות פיה הענוגות היו ארמזים למסורת הרואה בנשיקות הנזכרות בשיר השירים אות לדבקות בה’, ואולי גם דברי חז”ל שאמרו כי משה רבנו מת מיתת נשיקה. הלקח שלמד יעקב בן שלמה צרפתי על ערש מותה של בתו – ואף רשם אותו בשולי ההגדה של פסח – שימש אישוש נמרץ לאמונתו היהודית ולדבקותו בה לנוכח אסון נורא.

עורך הסדר מחלק מצות וחרוסת לילדיםהגדת הזהב, באדיבות הספרייה הבריטית, לונדון

עורך הסדר מחלק מצות וחרוסת לילדים

לקריאה נוספת

רון ברקאי, “על מות ילדים במגפה השחורה”, בתוך: מירי אליאב-פלדון ויצחק חן (עורכים), ‘נשים זקנים וטף‘, מרכז זלמן שזר, 2001, עמ’ 67-84;

ברברה טוכמן, ‘ראי רחוק – המאה ה-14 הרת הפורענויות‘, דביר, תשנ”ה;

רם בן-שלום, ‘יהודי פרובנס – רנסנס בצל הכנסייה‘, האוניברסיטה הפתוחה, 2017.

ימי הביניים

1390
לספירה

תגים

אבעבועות שחורות, דבר, הגדה, המגפה השחורה, וולף
מאת: יעקב בן זאב

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

הגדת  המשורר

הגדת המשורר

המכחול המגויס

המכחול המגויס

יותר מסתם פירורים

יותר מסתם פירורים

קרבן העדה

קרבן העדה

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס