• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / לצייר קו לחיים

לצייר קו לחיים

מלאך מכונף
בחיק אם חורגת
בצל צלב הקרס
העולם מתהפך
לצייר ריפוי
התחלה וסוף
מאת: זאב קינן

כשנודע לשרלוטה סלומון שאמה התאבדה – בדומה לדודתה, לסבתה ולנשים נוספות במשפחתה – היא החליטה להמשיך לחיות ויהי מה, לחיות באמצעות הציור. באירופה הכבושה תחת המגף הנאצי היא ציירה בקדחתנות את תולדות חייה כדי להיאחז בחיים // ימימה חובב

מלאך מכונף

סצנה פסטורלית: אישה צעירה מציירת על חוף הריביירה הצרפתית. אלא שהפסטורליה היא מעטה חיצוני המכסה על מציאות מרה. השבועות האחרונים היו גיהינום מתמשך. תחילה ניסיון ההתאבדות של סבתה; רק בנס הצליחה להציל אותה מחבל התלייה. אחר כך התקף הזעם של סבה שהטיח בה מתוך טירוף של כאב אמת שהוסתרה ממנה במשך שנים: ניסיון ההתאבדות של סבתה לא היה הראשון במשפחה. קדמה לו סדרת התאבדויות של רבים מבני משפחתה, ששיאה היה התאבדותה של אמה שבמשך שנים האמינה כי נפטרה מסיבוך של מחלת השפעת.

בציור ובחיים. סלומון מציירת בגן, 1939

העולם התערער באחת. מי היא, אם כל חייה עברו עליה בשקר? וכאילו לא די בזה המשיכו האסונות לרדוף אותה בזה אחר זה: ניסיון ההתאבדות הבא של סבתה עלה יפה; אחר כך שבועות של מעצר במחנה המעצר גירס; צרפת נופלת בידי הנאצים; ואז התלאות של מסע הנדודים חזרה והמשבר. אם במשך דורות בוחרים בני משפחתה – בעיקר בנות משפחתה – לשים קץ לחייהם, מדוע לא היא? תחושת הריקנות מאיימת להטיל גם אותה אל התהום. אבל ד”ר מורידיס הרופא מתבונן עמוק לתוך נפשה ואומר לה – עלייך לצייר. ופתאום הכל מתבהר. עליה לצייר.

מסביב משתוללת מלחמה. בעולם שולטות מפלצות אדם שמטרתן לחסל אותה ואת כל בני עמה. אבל היא מציירת על חוף הים. מציירת ציורים ורושמת טקסטים. עבור הצופים-הקוראים העתידיים היא מתארת את תהליך היצירה:

אפשר לדמיין איך נוצר רצף הדפים הזה: מישהי יושבת על החוף. לפתע היא שומעת מנגינה באוזן הפנימית. היא מתחילה לזמזם, ואז היא מתרשמת שהמנגינה מתאימה להפליא לדימוי החזותי שעל הנייר. המלים מתגבשות במחשבתה, ואז היא שרה את מלות המנגינה בקול רם שוב ושוב, וכל העת ידה רושמת דימוי ומלים, וכך הציור קורם עור וגידים. תכופות היא מציירת עמודים אחדים המתפתחים לדואט או לקולות אחדים כאשר לכל גיבור טקסט שונה, וכך נוצרת מקהלה (מרי לוונטל פלסטינר, ‘מציירת את חייה – שרלוטה סלומון בצל הנאצים’, עמ’ 176).

כאשר האלטרנטיבה היא התאבדות, שרלוטה סלומון בוחרת לברוא את חייה מחדש מתוך היצירה.

סלומון ליוותה את הציורים בספרה הביוגרפי בשקף שעליו כתבה וכך שילבה סיפור וציור

במובנים רבים החל סיפור חייה של שרלוטה סלומון עם סיום חייה של שרלוטה אחרת – דודתה שרלוטה גרינוולד. משפחת גרינוולד הייתה משפחה טיפוסית של יהודים בורגנים – אינטלקטואלים אמידים שיהדותם מוצנעת. הסב, דוקטור לודוויג גרינוולד, והסבתא מריאן לבית בנדה העניקו לבנותיהן פרנצי ושרלוטה את מיטב החינוך האירופי הבורגני, והבנות גדלו לתפארת. אלא שמשהו השתבש, וב-1913, בהיותה בת 18, קפצה שרלוטה מגשר אל הנהר וטבעה למוות. התאבדויות היו תופעה שכיחה למדי בקרב בני המעמד הבורגני בגרמניה באותה תקופה. בקרב יהודים היה שיעור ההתאבדויות גבוה במיוחד, ובקרב יהודיות הוא היה גבוה עוד יותר. אבל המקרה של שרלוטה לא היה רק בגדר הסתברות סטטיסטית מצערת, שכן העובדה שקדמו לה כבר בני משפחה אחדים במעשים דומים הפכה את התאבדותה לחלק מדפוס משפחתי מעורר דאגה.

בעיתונים דיווחו על מציאת גופתה של שרלוטה גרינוולד שהתאבדה בקפיצה מהגשר שעל הנהר

פרנצי, האחות הבוגרת, הטמינה בהדרגה את האבל על אחותה האהובה עמוק בחדרי נפשה ושבה לחיים. ב-1915 בחרה להתנדב כאחות רחמנייה בשדות הקטל של המלחמה הגדולה. כעבור זמן מה פגשה באלברט סלומון, מנתח צעיר שגם הוא היה יהודי במוצאו אך גרמני מבחינת זהותו התרבותית. אלברט היה חדור מטרה – להתקדם בזירה המקצועית ולהפוך ביום מן הימים לפרופסור למדע הרפואה. האחות הצעירה שעבדה לצדו לא עוררה בו עניין, אבל הגורל רצה אחרת. לימים תנציח בתם בכתב ובציור את רגע התאהבותם הגורלית. המנתח נתקף עיטוש טורדני בשעה שידיו פשפשו בחלל בטנו של חייל פצוע על שולחן הניתוחים. האחות הצעירה מיהרה לקנח את אפו במטפחת, והשאר היה להיסטוריה.

כשהמנתח הצעיר אלברט סלומון נתקף עיטוש ניגבה האחות פרנצי גרינוולד את אפו. אחרי הניתוח הם נפגשו, התיידדו והיו לזוג

השניים נישאו כעבור שנה, למורת רוחם של הוריה שסברו כי אלברט, היתום משני הוריו, הוא בחור קרתני שאינו ראוי להסתפח על משפחת גרינוולד המכובדת. לחתונה הגיעו, כפי שתיארה אותם נכדתם כעבור שנים, כשהם עוטים ארשת של לוויה.

האב היה מסור לקריירה שלו ומיעט להיות בבית. האם הייתה נתונה למצבי רוח. שרלוטה הפעוטה עם הוריה-

האב היה מסור לקריירה שלו ומיעט להיות בבית. האם הייתה נתונה למצבי רוח. שרלוטה הפעוטה עם הוריה

הוריה לעתיד של שרלוטה רכשו דירה ברובע שרלוטנבורג שבברלין. את חודשי ההיריון עברה פרנצי לבדה כשאלברט עדיין שירת בחזית, אבל גם לאחר לידתה של שרלוטה ב-1917 וגם לאחר סיום המלחמה שהה אלברט רוב שעות היום בעבודתו, מבקש לכבוש פסגות מקצועיות חדשות, ואילו פרנצי נשארה בבית לבדה עם בתה שהלכה וגדלה לנוכח מצבי הרוח המשתנים של אמה.

תכופות … הייתה פרנציסקה לוקחת את הילדה למיטתה ומספרת לה על החיים הנהדרים בשמים, בעולם הבא, שאליהם היא כה עורגת. היא נהגה לשאול את שרלוטה אם המחשבה שאמה תהפוך למלאך מכונף תשמח אותה. כן, שרלוטה אכן חשבה שזה יהיה נפלא, אולם ביקשה מאמה שלא תשכח להניח בשבילה מכתב – באופן אישי בדמות מלאך – על אדן החלון של שרלוטה, שיתאר כיצד באמת נראים הדברים שם למעלה (שם, עמ’ 29).

כשהייתה שרלוטה – לוטה – בת שמונה, ניסתה אמה לראשונה להפוך למלאך באמצעות נטילת רעל. בעקבות ניסיון ההתאבדות שנכשל היא הועברה להשגחה צמודה של אחות רחמנייה בבית הוריה, אבל ברגע אחד של חוסר תשומת לב מצד האחות מצאה פרנצי את דרכה אל החלון, ודרכו אל השמים.

כאשר אמה של שרלוטה רמזה על רצונה להפוך למלאך ביקשה ממנה הילדה להותיר לה מכתב על אדן החלון, ובמשך כל ילדותה היא חיכתה למכתב

בחיק אם חורגת

במשך ימים רבים חיכתה לוטה בבושת פנים למכתב שיונח על אדן החלון בידי אמה שהייתה למלאך. בית אביה היה שקט וריק. סבה וסבתה שמרו עליה בקנאות מאיימת מפני העולם. זו הייתה ילדות שקטה ועצובה, אבל כשהייתה לוטה בת 13 פגש אביה בכוכב עולה בשמי האופרה – פאולה לוי, בתו של רב שבראה את עצמה מחדש תחת השם פאולה לינדברג. אלברט סלומון נשא את פאולה לאישה, ובין האם החורגת לילדה נוצר קשר חם וקרוב. לוטה זכתה שוב במשפחה והבית רחש אירועי תרבות ומבקרים מהשורה הראשונה של ידועני התקופה.

נישואיו של אביה לפאולה לוי העניקו לשרלוטה דמות אם בריאה וחמה. שרלוטה אהבה את פאולה מאוד והרבתה לצייר אותה-

נישואיו של אביה לפאולה לוי העניקו לשרלוטה דמות אם בריאה וחמה. שרלוטה אהבה את פאולה מאוד והרבתה לצייר אותה

כניסתה של פאולה למשפחת סלומון – שהייתה רחוקה מההוויה היהודית והקפידה באדיקות לחגוג את חג המולד – הכניסה אל הבית לא רק אווירה משפחתית אלא גם אווירה יהודית יותר. פאולה נהגה להדליק נרות שבת, לקחת אתה את לוטה לבית הכנסת לתפילות הבוקר בשבת ובחג, ולהופיע בפעילויות של ארגון ‘בני ברית’. היא גם הייתה זו ששרה את ‘כל נדרי’ בבית הכנסת בערב יום הכיפורים. בהשפעתה חגגו ללוטה בת מצווה מאוחרת – מנהג שהיה חדשני בגרמניה באותם ימים. לוטה נשאה דרשה שחיברה בעצמה וגם קראה קטעים בעברית.

בצל צלב הקרס

חברותיה של לוטה לבית הספר ‘הנסיכה ביסמרק’ יזכרו אותה לימים כנערה מלנכולית, תלמידה בינונית וחסרת ייחוד. הן לא עמדו על כישרון הציור שהחל להנץ בה. מכל מקום, ב-1933, בהיותה בת 16, עזבה לוטה את בית הספר כנראה בשל תחושת מיאוס מהאווירה האנטישמית שפשטה בבית הספר. החלו להינתן בו שיעורים ב’היגיינת הגזע’, התלמידות נדרשו להביא לבית הספר את תעודות ההטבלה של הסבים והסבתות שלהן כדי להוכיח שאינן יהודיות, ותלמידות יהודיות הודרו מטיולים שארגן בית הספר.

עליית המפלגה הנאצית הפכה את האנטישמיות לגלויה. מצעד כוחני של חברי המפלגה

 

אביה של לוטה סולק ממשרתו בבית החולים של ברלין והחל לעבוד בבית החולים היהודי בעיר. פאולה – כוכבת אופרה נערצת – זכתה פתאום בביקורות מפוקפקות בשל היותה ‘חזירה יהודייה’ ובקריאות ‘החוצה’ שנשמעו מפי הקהל במהלך הופעותיה, ולבסוף גם סולקה מתפקידה באופרה והופיעה רק במסגרת הקולטורבונד – אגודה לתרבות יהודית.

בתקופה זו החל הריק הגדול בחייה של לוטה להתמלא ברעיון יצירתי – היא תפנה ללמוד את אמנות הציור. פאולה ניסתה להניא אותה מהרעיון בטענה שליהודייה אין סיכוי להתפתח בעולם האמנות בימים אלה גם אם היא מוכשרת במיוחד, והרי לוטה בינונית בלבד ואולי אפילו פחות מכך. היא דחקה בלוטה להירשם לבית ספר לעיצוב אופנה. יהודים שלטו בשוק הטקסטיל בגרמניה וללימודי אופנה התקבלו גם נערות יהודיות, ואחרי הכל עיצוב אופנה הוא מקצוע רווחי יותר מאשר ציור. אבל לוטה סובלת, והטיול שסבה וסבתה עורכים לה ברומא בירת האמנות לרגל יום הולדתה ה-17 מעורר בה ביתר עוז את השאיפות לעסוק בציור.

ניסיונה הראשון להתקבל לאקדמיה לאמנות של ברלין אינו עולה יפה, ואביה האמיד – עדיין – שוכר לה מורה פרטי לאמנות. לאחר שהיא צוברת ניסיון בציור היא מצליחה להתקבל לאקדמיה לאמנות על אף יהדותה המוצהרת, הן משום שמכסת התלמידים היהודים – אחוז וחצי – טרם התמלאה, והן משום שאביה לחם במלחמת העולם הראשונה. רישומיה של ועדת הקבלה שדנה בעניינה מבהירים שיקולים נוספים:

הכישורים האמנותיים של היהודייה המוצהרת, העלמה סלומון, אינם מוטלים בספק. התנהגותה צנועה ומאופקת בתכלית. אין מקום להטיל ספק ביחסה לגרמניה. למרות זאת, מתנגד מר שנמן [מנהיג הסטודנטים הנאצי] עקרונית לקבלת סטודנטיות לא אריות [בכתב יד צוין: ‘סטודנטיות יהודיות’] משום שנוכחותן מסכנת את סטודנטים האריים … פרופסור ברטנינג מדגיש כי לא נשקפת סכנה כזו מצד העלמה סלומון בשל טבעה המאופק (שם, עמ’ 62).

טבעה המאופק של לוטה אפשר לה לשרוד במוסד הגרמני במשך כשנתיים, אבל בתקופה שבה נתפסה היצירה היהודית על ידי המשטר כ’אמנות מנוונת’ סילוקה מבית הספר היה רק שאלה של זמן. לעזיבתה את המקום קדמה תחרות ציורים שנערכה בעילום שם. יצירתה של לוטה זכתה במקום הראשון, אך לאחר שנודע למורים כי מי שיצרה את הציור היא יהודייה העניקו את הפרס לתלמידה אחרת. בהמשך הוצרו עוד צעדיה של לוטה באקדמיה, ולאחר סמסטר הקיץ ב-1938 היא אולצה להפסיק את לימודיה.

העולם מתהפך

שנת 1938 העמידה את יהודי גרמניה בפני קשיים הולכים וגוברים. היו ביניהם מי שהיטיבו לקרוא את הכתובת הנכתבת על הקיר מעל לראשיהם וניצלו את ההזדמנויות האחרונות להגר מגרמניה. אלברט ופאולה סלומון סברו כי הקהילה היהודית זקוקה להם ולכן נמנעו מלעזוב. אלברט עבד בבית החולים ופאולה המשיכה במפעלי הצדקה של אביה, הרב המנוח. במסגרת פעילות הקולטורבונד היא סייעה במתן מזון, בגדים ומסמכי הגירה לאמנים יהודים. היא הייתה שותפה לפעילות מחתרתית, עזרה למוזיקאים אמיתיים ומדומים להגר ואספה כספים ואשרות למען התזמורת הפילהרמונית הארץ ישראלית.

ליל הבדולח תפס את בני המשפחה לא מוכנים. עם פרוץ הפרעות ביהודים באותו לילה מיהר אלברט אל בית החולים כדי לסייע לנפגעים. זמן קצר לאחר מכן הגיעו שני גברים בלבוש אזרחי ועצרו את הפרופסור. אלברט הובל אל מחנה הריכוז זקסנהאוזן עם כתשעת אלפים יהודים נוספים. במשך שבועות אחדים סבל מעבודת פרך, מעינויים ומהשפלות.

פאולה גייסה את כל קסמה האישי ואת קשריה כדי לחלץ אותו מהמחנה, ולבסוף הצליחה להוציא משם את אלברט וידיד יהודי נוסף. המסמכים שהשיגה אפשרו אמנם את שחרורם מהמחנה, אך לא כללו אישור לנסוע ברכבת, והשניים עשו אפוא את דרכם לברלין – מרחק כ-25 קילומטר – ברגל. הידיד, עורך דין במקצועו, מת כעבור זמן קצר. אלברט לא הצליח לקום ממיטתו במשך כחודש, ולכן המשפחה נותרה בברלין למרות האירועים הקשים.

בני הזוג סלומון התקשו אמנם לעזוב את גרמניה, אבל לוטה התקרבה לגיל 22, ועד גיל זה מותר היה לה לצאת מגרמניה ללא צורך בדרכון. הורי אמה היגרו מגרמניה לצרפת כבר ב-1933, וההחלטה נפלה כי לוטה תצטרף אליהם. הוריה הצליחו להשיג אישורים מזויפים שהעידו על בריאותם הרופפת של סבה וסבתה, ובינואר 1939 – החודש שבו עלו הנאצים לשלטון בגרמניה – קיבלה לוטה היתר לבלות אתם סופשבוע בדרום צרפת; סופשבוע שהתארך והתארך.

לכאורה לא היה דבר שקשר את לוטה לברלין, אך רק לכאורה. שנתיים קודם לכן היא התאהבה אהבה לוהטת, אובססיבית, באלפרד וולפסון. וולפסון היה מוזיקאי יהודי כבן ארבעים שאיבד את עבודתו בשל חוקי הגזע ושימש מורה לפיתוח קול בבית משפחת סלומון. הוא היה בעל אישיות סוחפת, מורכבת ומסובכת. במלחמת העולם הראשונה לקה בהלם קרב לאחר שהיה קבור זמן ממושך תחת ערמת חיילים גוססים והרוגים. הוא איבד את יכולת הדיבור והצליח לרפא את עצמו בשיטה שפיתח ובה קישר בין הקול לבין הנפש. וולפסון היה מבוגר מלוטה בשנים רבות, היה מאורס והעריץ את פאולה, אך כל אלה לא הפריעו ללוטה להתאהב בו בצורה נואשת. הוריה טענו מאוחר יותר כי לא היה ביניהם דבר, רק חלומות תמימים של נערה צעירה, אולם לוטה תיארה את הקשר שנרקם ביניהם כקשר לוהט וסוער. בסדרת הציורים ‘חיים? או תאטרון?’ ציירה לא פחות מ-1,387 דיוקנאות של פניו המדברים.

הם בילו יחד בבתי קפה שכניסת יהודים אליהם הייתה אסורה, הם טיילו יחד ברחובות ברלין בלילות שבהם נאסר על יהודים לצאת אל הרחוב, ובילו בגנים ושטו באגמים שהיו פתוחים בפני ארים בלבד. אלפרד עודד את לוטה לצייר. בלהט. בעוצמה. להבין שהיצירה היא החיים, אבל גם המוות. הוא ביקש ממנה ליצור איורים לספר שכתב. הפרֵדה מברלין הייתה אפוא גם פרדה מאהובה. כשנפרדה מקרוביה ברציף הרכבת ביקש ממנה אלפרד לזכור שהוא מאמין בה.

חודשיים לאחר שעזבה לוטה את גרמניה עזבו גם אלברט ופאולה להולנד, אך שאיפתם להתאחד עם לוטה בהמשך לא התממשה מעולם. מה שהצליחו לשמר היה קשר מכתבים רופף שגם הוא התנתק כעבור זמן.

בצרפת מצאו סבה וסבתה של לוטה מקלט באחוזה בעיירה וילפרנש הסמוכה לניס. האחוזה הייתה בבעלותה של אוטילי מוּר, ידידה אמריקנית ותיקה שלהם ממוצא גרמני, אלמנה אמידה שאירחה בחווילה הגדולה פליטים, וביניהם גם ילדים רבים, שאת זמנם הנעימה בשיעורי אמנות מגוונים. לוטה, שהייתה באותם ימים שקטה מאוד ומכונסת בעצמה, הרבתה לצייר לילדים הללו ציורים. אוטילי מור, שביקשה לעודד את לוטה ליצור, קנתה עבורה נייר על אף הימים הקשים של המלחמה וגם רכשה ממנה ציורים שציירה.

קשריה של לוטה עם סבתה התהדקו בתקופה זו, אבל הסבתא הלכה ושקעה בדיכאון. ד”ר מורידיס, רופא שהתגורר סמוך לאחוזה, חיזק את ידיה של לוטה שנאלצה להקדיש את חייה לשמירה על חייה של סבתה. גם הוא עודד אותה לצייר. לוטה הייתה סבורה כי בית משלהם ישפר את מצבה של סבתה והיא מצאה עבורם בית קטן בניס. לזמן מה נדמה היה כאילו המצב אכן משתפר.

אבל אז התרגשה על לוטה סדרת האסונות ששמה קץ לאופטימיות: ניסיון ההתאבדות של סבתה בתלייה; הגילוי חסר הרגש שסבה הטיח בה על דורות של מקרי התאבדות במשפחתה; הגילוי שגם אמה הייתה בין המתאבדים; התאבדותה של סבתה בקפיצה מן החלון ברגע בודד שבו לוטה נמנמה; ומערבולת רגשות שאיימה להטביע גם את לוטה עצמה, כי במה היא שונה מדורות של מתאבדים במשפחתה?

וכאילו לא היה די בכל אלה, גם הפוליטיקה כפתה עצמה על לוטה. יחד עם סבה ועם אלפי פליטים יהודים היא נשלחה למחנה המעצר גירס שבהרי הפירנאים. באופן פרדוקסלי העילה למעצר על ידי המשטר הצרפתי הייתה דווקא מוצאה הגרמני. בגירס סבלה לוטה רעב, השפלות, מכת עכברים ואימה מתמדת מפני אונס בידי הסוהרים. גם השחרור המפתיע מהמחנה ביולי 1940 – סמוך לכיבוש צרפת בידי גרמניה – היה רק ראשיתו של מסע ייסורים חזרה לניס. זיכרונותיה המאוחרים יותר של לוטה רמזו כי המסע היה מלווה בין היתר בהטרדות מיניות מצד סבה ובניסיון אונס מצד פליט אחר.

במכתב התוודתה שרלוטה שהרעילה אותו. ד'ר לודוויג גרינוולד, סבה של שרלוטה

הסבל שגרם לה סבה המשיך ואף התעצם בשנים הבאות. לאחר מותו בסוף 1942, כשהתמוטט פתאום ברחוב, התוודתה לוטה במכתב כי היא זו שהרעילה אותו. האמנם הייתה זו אמת או פנטזיה? חיים או תאטרון? גם את זה לא נוכל לדעת לעולם.

לצייר ריפוי

ואז, במהלך תקופת התאוששות באחוזה, קבע ד”ר מורידיס כי עליה לרפא את עצמה באמצעות הציור. בהיותה כפסע מנקודת השפל שאין ממנה חזרה קיבלה לוטה את עצתו והתחילה לצייר. תחילה באחוזה, אחר כך בחדר בבית המלון של גברת פֶשֶה שאירחה אותה ללא תמורה מתוך הכרה בגאונותה כאמנית. כשנה וחצי של יצירה אינטנסיבית, עד קיץ 1942, בקצב עבודה שהלך וגבר ככל שלוטה הבינה כי חבל התלייה מתהדק סביבה.

את העיקרון הטיפולי שעמד מאחורי המפעל האדיר הזה היא שמה בפי בן דמותו של אלפרד וולפסון:

תחילה עלייך להעמיק ולחקור את הנפש שלך – את הילדות – כדי שתהיי מסוגלת לצאת מתוך עצמך … [היא] ידעה לפתע – היא לא חייבת לשים קץ לחייה כמו אִׅמותיה, מאחר שאדם מסוגל וחייב לצמוח לאחר שירד לתהומות של ייאוש, ולאהוב את החיים ביתר שאת (שם, עמ’ 190).

כך נוצר ‘חיים? או תאטרון?’ – יצירה אוטוביוגרפית בת 1,325 דפים מצוירים בצבעי גואש, במתווים נאיביים, בגוונים שיצרה מערבוב של שלושת צבעי היסוד והצבע הלבן. ‘אופרטה בשלושה צבעים’ היא קראה ליצירה, אך ככל שחלף הזמן היא הפכה קודרת יותר ויותר. לא היה מדובר בציורים בלבד, אלא במעין תסריט למחזה או לסרט קולנוע המלווה בהנחיות לפס הקול המוזיקלי שאמור ללוות את חוויית הצפייה. בתחילה כללו הדפים דפי כיסוי שקופים ועליהם טקסטים כתובים של דברים שאומרות הדמויות המצוירות או של הסברים על הסצנות. ככל שחלף הזמן והנייר הפך יקר וקשה יותר להשגה יותר נכנסו הטקסטים בהדרגה לתוך הציורים עצמם, וגם הפכו צפופים ועצבניים יותר. בציורים רבים מתוארות אותן דמויות פעמים אחדות בזוויות שונות, כבמעין מסע של מצלמה היוצרת בכל תמונה רצף של תמונות. לרוב הדמויות האמיתיות העניקה לוטה שמות בדויים: את עצמה כינתה בגוף שלישי שרלוטה קאן ולאביה קראה ד”ר אלברט קאן. אמה החורגת נקראה פאולינקה בימבם ולאלפרד וולפסון קראה אמדיאוס דאברלוהן. זו הייתה יצירת חייה של לוטה תרתי משמע, כי היא גם יצרה בה את חייה מחדש, ולכן גם שיקעה בה את כל כוחות נפשה.

סבתא: הגעת לעולם רק כדי לצייר? סבא: את יותר מדי רכה אתה. למה היא לא יכולה לעבוד כעוזרת בית כמו כולן?-

סבתא: הגעת לעולם רק כדי לצייר?
סבא: את יותר מדי רכה אתה. למה היא לא יכולה לעבוד כעוזרת בית כמו כולן?

 

בימים שבהם עמדה לוטה לסיים את יצירת ‘חיים? או תאטרון?’ היא נסעה בעקבות דרישת השלטונות לניס ודיווחה על יהדותה. לשאלתה של גברת פשה מדוע עשתה זאת ענתה בנחרצות: “משום שזהו החוק, ואני יהודייה. אני חושבת שטוב עשיתי שהתייצבתי” (שם, עמ’ 188). לאחר התייצבותה בניס הועלתה לוטה על אוטובוס מלא נוסעים אשר לא העלו על דעתם כי היעד של מסעם הוא מחנות ההשמדה במזרח. אך נראה שמנת המזל שהוקצבה ללוטה טרם הושלמה, ואחד השוטרים שהיו על האוטובוס קרא בשמה ומילט אותה ממנו. לוטה לא הבינה עד כמה קרובה הייתה למוות באותה שעה, וגם לא ידעה כמה קרוב היה המוות שארב לה מעבר לפינה, אך משהו בתוכה קרא לה למהר לסיים את יצירתה. היצירה ‘חיים? או תאטרון?’ נחתמה בציור של האמנית היושבת כשפניה אל הים ועל גבה כתובות המלים “חיים או תאטרון”. היא סיימה את מלאכת העריכה המורכבת, צררה את הציורים בחבילות ורשמה עליהן “רכושה של גברת מור”. כשמסרה אותן לד”ר מורידיס אמרה לו: “אנא שמור על זה היטב. אלה הם חיי” (שם, עמ’ 12).

התחלה וסוף

עם השלמת היצירה החליטה לוטה לשוב לאחוזה בווילפרנש. אוטילי מור כבר לא גרה שם. היא עזבה לארצות הברית עם רוב הילדים שגידלה. באחוזה נשאר אלכסנדר נגלר, פליט יהודי בן קרוב לארבעים שהיה קודם לכן המאהב של אוטילי. ב-1939 הוא ברח מפני הנאצים מאוסטריה דרך האלפים עם אחיו, גיסתו ובנם הקטן. המסע היה מפרך והותיר אותו שבור וחולה. מכרים תיארו אותו כטיפוס עלוב, לא נבון ולא כישרוני במיוחד. אבל גם הוא היה פליט, וגם הוא ידע גרמנית, וכך במשך הזמן הפכו הוא ולוטה לידידים. הידידות הלכה והתהדקה, וכעבור זמן גילתה לוטה כי היא בהיריון. השניים החליטו להינשא על אף הסכנה שהייתה כרוכה בכך, שכן הרישום חייב את אלכסנדר להודות ביהדותו שלא הייתה גלויה קודם לכן, והעניקה לשלטונות מידע מדויק על מקום מגוריהם. אולי העובדה שאזור הריביירה הצרפתית היה אז בידי האיטלקים – שהתנגדו לשילוח היהודים שתחת שלטונם מזרחה – סנוורה את בני הזוג באופטימיות חסרת ביסוס. מכל מקום, הימים היו ימי מלחמה, ושליטיו של אזור מסוים לא תמיד המשיכו להחזיק בו בהכרח גם ביום הבא.

מתוך כ-1,300 ציורים בחרה שרלוטה 769, מספרה אותם והוסיפה להם כיתובים. ציור מספר 369 -

מתוך כ-1,300 ציורים בחרה שרלוטה 769, מספרה אותם והוסיפה להם כיתובים. ציור מספר 369

כך קרה שבספטמבר 1943 נפל האזור לידי הגרמנים. שיחת טלפון שהגיעה לשלטונות דיווחה על הימצאותה של יהודייה צעירה ממוצא גרמני באחוזה בווילפרנש. משאית ועליה שוטרים מיהרה לעצור אותה. העובדה שהייתה בהריון לא היה בה כדי להעניק לה יחס מקל. נהפוך הוא. אלכסנדר התעקש להצטרף אליה.

חמישה ימים בבית מלון שהוסב לבית מעצר. רכבת. מחנה המעבר דרנסי. שוב רכבת. משלוח מספר שישים. מחנה בשם אושוויץ. סלקציה. לוטה נשלחת שמאלה. אלכסנדר נשלח ימינה, מה שיעניק לו עוד תקופת חיים קצרה.

חיים? תאטרון? כך או כך – המסך יורד.

במאי 1943 נעצרו אלברט ופאולה בהולנד. הם סייעו לצוות הרפואי במחנה וסטרבורק וכך הצליחו לשרוד עוד זמן מה. כשנדרש אלברט לעקר נשים יהודיות הוא טען שעליו לשוב עם פאולה – העוזרת שלו – לאמסטרדם כדי להביא את כלי עבודתו. לאחר שקיבלו אישור הם ניצלו את ההזדמנות, ברחו והצליחו להסתתר עד לסיום המלחמה. חודשים אחדים לאחר מכן נודע להם על מותה של לוטה.

-

מסע בעקבות סיפור חייה ומותה הוביל אותם אל ד”ר מורידיס שהפנה אותם אל אוטילי מור. לאחר לבטים החליטה אוטילי להעניק להם את דפי ‘חיים? או תאטרון?’. רק בראשית שנות השישים החלו ציוריה של שרלוטה סלומון לזכות בפרסום בתערוכות ובספרים. שלא בטובתה, ועל אף ההיבטים המודרניסטיים והמפתיעים של יצירתה, היא קוטלגה כ’אמנית שואה’, וכך, פעם נוספת, נדחקה מהמקום הראוי לה בעולם האמנות.

העידן המודרני

1939
לספירה
מאת: זאב קינן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס