• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / ימי הביניים / מדף חדש בארון הספרים היהודי

מדף חדש בארון הספרים היהודי

שפה כובשת
מדף ספרים חדש
הולדת המחבר
הגאון ממצרים
איפה הם היום?
מאת: עמית עסיס

הכיבוש הערבי איחד את רוב קהילות ישראל תחת הנהגה פוליטית אחת ושפה אחת. השלכותיו של מהלך זה ניכרות בארון הספרים היהודי עד היום. אחדות מיצירות המופת של העם היהודי נכתבו בערבית יהודית, והצורות הספרותיות שהיו נהוגות בה הפכו לחלק בלתי נפרד מארון הספרים היהודי. סיפורה של מהפכה נשכחת // מרים גולדשטיין

פורסם בגיליון 140, אדר תשפ”ב, פברואר 2022

שפע היצירה שכתבו יהודים בערבית יהודית לפני מאות שנים עיצב מאפיינים יסודיים של מה שאנחנו קוראים לו ארון הספרים היהודי. כשחוזרים לתקופה ההיא אפשר להבחין שערבית יהודית היא יותר מאשר השפה העממית המופיעה בהגדות ובסידורים ישנים.

ערבית יהודית משמשת כשפה כתובה במשך כ-1,200 שנה. התקופה שבה ערבית הייתה שפת האם של רוב היהודים בעולם, החל מהמאה התשיעית ועד המאה ה-13, הניבה עושר עצום של כתיבה למדנית בערבית יהודית. באותה תקופה הייתה הערבית שפת ההשכלה והכתיבה של העולם התרבותי, ומלומדים יהודים טוו עם עולם זה רקמה עשירה של יחסים ודו שיח שהתנהלו בערבית.

ערבית יהודית היא גרסה יהודית של הערבית, ובדומה לשפות יהודיות אחרות – כמו יידיש, לדינו ופרסית יהודית – גם היא נכתבת על פי רוב באותיות עבריות. בניגוד לשפות אלה, שבאמצעותן אימצו יהודים את לשון הסביבה לצרכים של תקשורת יומיומית ובדרך כלל בדיבור ולא בכתיבה, הערבית היהודית אומצה במיוחד כלשון מלומדים, הן בתחומי היהדות והן בתחומים חילוניים. כאשר מלומדים יהודים סיגלו לעצמם את הערבית הם סיגלו למעשה את שפת התרבות הגבוהה שסביבם, השפה שבה התרחשו פריצות הדרך במדע, ברפואה, בפילוסופיה ובתאולוגיה.

אימוץ הערבית היהודית היה תהליך הדרגתי וממושך שהתרחש במשך מאה או מאתיים שנה, סמוך להתפשטותו של האסלאם, והוא חולל גם שינוי גורף בדפוסי הביטוי והחשיבה של התרבות היהודית, הפך את היהודים לחלק מהמרכז העולמי של זמנם והניע מהלכים שרישומם ניכר במשך מאות שנים.

לצד חיבורי מלומדים נכתבו בערבית גם מכתבים, סיפורים ותכתובות משפטיות, ובין הכותבים היו יהודים רבניים וקראים. חלק מהטקסטים בערבית יהודית נכתבו גם באותיות ערביות, עובדה שהותירה את רישומה גם בדיונים הלכתיים בני התקופה שבהם עלתה השאלה אם מותר לקרוא בשבת טקסטים הכתובים באות ערבית, על אף שמדובר בספרים העוסקים בעניינים יהודיים. אנחנו נתרכז בערבית הכתובה באותיות עבריות ולא בזו הכתובה באות ערבית או בזו המדוברת בעל פה. בערבית מבחינים בין לשון מדוברת ללשון ספרותית וקלסית, וגם הכותבים בערבית יהודית שאפו ללשון גבוהה. אחד המאפיינים החשובים של לשונם היה הנוכחות של מלים ומושגים בעברית ובארמית, שלעתים קרובות קיבלו צורה ערבית.

אימוץ השפה הערבית יצר שינוי של ממש בכתיבה הרבנית. 'תאולוג מוסמלמי עם קוראן', אוסמן המדי ביי, 1907 המוזאון לתולדות האמנות, וינה

 

שפה כובשת

איך ולמה הסתיימה תקופה ארוכה של כאלף שנה שבה רוב יהודי העולם דיברו וכתבו בעיקר בארמית? התפשטות הערבית בקרב יהודים ברחבי המזרח הקרוב אינה סיפור ייחודי ליהודים אלא חלק מההיסטוריה של האזור. בראשית המאה השביעית החל מטיף כריזמטי בשם מוחמד להפיץ את הדת המונותאיסטית החדשה שלו. זו נקלטה היטב, ובאמצע המאה החלו מאמיני מוחמד וצבאותיהם לכבוש שטחים גדולים שנשלטו עד אז על ידי האימפריה הסאסאנית והאימפריה הרומית המזרחית (הביזנטית).

איחוד אגן הים התיכון סביב שלטון אחד ושפה אחת הקל על התנועה ועל התקשורת. איור של יחיא מחמוד אל-ואסטי למקאמת אל-חרירי הספרייה הלאומית של צרפת

 

השתלטותה של שפה ששימשה עד אז שבטים אחדים בחיג’אז שבחצי האי ערב על שטחים נרחבים כל כך הייתה כנראה מוצלחת אפילו יותר מהניסיון להשליט את הדת המוסלמית באזורים שכבשו הצבאות השבטיים. עד הכיבוש המוסלמי שימשה הארמית במזרח התיכון כ’לינגואה פרנקה’ – שפה בינלאומית המשותפת לדוברי שפות שונות – והערבית החלה בהדרגה לתפוס את מקומה. גם צפון אפריקה עברה שינוי לשוני. הערבית שהובאה אליה על ידי הצבאות הכובשים כבשה בהדרגה מסילות ללב האוכלוסייה המקומית, ובכללה היהודים.

התוצאה של תהליכים אלה הייתה שיהודי העולם – שכתשעים אחוז מהם היו מרוכזים במזרח התיכון ובצפון אפריקה – החלו בהדרגה לדבר ערבית ולהשתמש בה בכתיבתם. קהילות יהודיות מרוחקות שהשתייכו לאימפריות שונות נכנסו לפתע תחת אותה מטרייה פוליטית. עבור קהילות שהתגוררו באזורי הכיבוש המוסלמי השינוי הלשוני הזה היה חשוב לא פחות מהשינוי הפוליטי. מקורות היסטוריים מסייעים לעקוב אחר האימוץ ההדרגתי של הערבית על ידי יהודים במאתיים השנים הראשונות לאחר הכיבוש המוסלמי.

במאה העשירית כתשעים אחוז מהיהודים בעולם חיו תחת שלטון האסלאם. יישובים מרכזיים שבהם התגוררו יהודים

 

בתשובה ששלח רב נטרונאי גאון באמצע המאה התשיעית מתועדת בקשתה של קהילה שהרב יתיר לה לקרוא בבית הכנסת את תרגום התורה לערבית במקום את תרגום אונקלוס – התרגום המסורתי לארמית. עמדתו של רב נטרונאי הייתה נחרצת. הוא לא הסכים לוותר על התרגום לארמית על אף שהיא כבר לא הייתה השפה המדוברת:

אמר רב נטרונאי גאון: אלו שאין מתרגמין ואומרים “אין אנו צריכים לתרגם תרגום דרבנן אלא בלשון שלנו בלשון שהציבור מבינים” אין יוצאים ידי חובתן … אם אין מתרגמין להכעיס בני נידוי הם, ואם מפני שאין יודעים לתרגם, ילמדו ויתרגמו והם יוצאים ידי חובתן (‘תשובות רב נטרונאי בר הילאי גאון’, מהדורת ברודי, עמ’ 152-154).

אבל כעבור שני דורות תרגם גאון אחר, רב סעדיה גאון, את התורה בשני תרגומים שונים לערבית יהודית – אחד מהם תרגום בלבד, והשני תרגום המשולב בפירושו לתורה. תרגומיו נחשבו מוסמכים לא רק בקרב יהודים אלא גם בקרב נוצרים דוברי ערבית כמו הקופטים במצרים.

יש בידינו טקסטים בערבית יהודית מהמאה התשיעית, והם מעידים על חדירת השפה לחיי היהודים שהיו תחת שלטון האסלאם ועל חשיבותה עבורם. הטקסטים כוללים בין השאר מכתבים, חיבורים הלכתיים ועזרים ללימוד מקרא כמו מילונים. במאה העשירית הקהילות היהודיות במזרח התיכון ובאזור אגן הים התיכון דיברו כולן ערבית יהודית, ולכן כל מלומד שביקש להגיע לקהל יהודי רחב ככל האפשר בחר להשתמש בה בכתביו.

 

מדף ספרים חדש

ההשפעה של החלפת השפה לא הסתכמה בנתון מעניין על המפה. הסתגלותם של היהודים לשפה הערבית שינתה באופן משמעותי, ובמהירות רבה יחסית, את חומר הקריאה שלהם, את כתיבתם ואת הדרך שבה תפסו את הדת היהודית, וכל זאת בשל שינוי שאירע במרחב דובר הערבית באותה תקופה. האימפריה העבאסית שנוסדה ב-750 שלטה על עמים רבים ועל בני דתות רבות, ועם ייסודה עודדו החליפים הראשונים – אל-מנצור, אל-מהדי ואל-מאמון – תרגום של ספרים מיוונית, מפהלווית (פרסית אמצעית), מסורית ומסנסקריט לערבית ואף מימנו את פעולת התרגום. כך הפכה הערבית – שפה שמית שהחלה את דרכה כשפה המדוברת בחצי האי ערב – ללשון שהמשיכה את מסורות הלימוד של העולם הקדום. הערבית נהייתה מרכיב מרכזי ברנסנס התרבותי והאינטלקטואלי שפרח אז, ושימשה גשר בין העולם הקדום לעולם שנשלט על ידי האסלאם. חיבורים רבים נכתבו בערבית, ומחברים בני דתות שונות החלו לכתוב בסוגות חדשות וזכו לשיח משותף בשפה משותפת.

השלטון העבאסי עודד תרגומים של יצירות המופת לערבית והפך את בגדד למרכז תרבותי עולמי. 'בית החכמה' בבגדד, איור של יחיא מחמוד אל-ואסטי למקאמת אל-חרירי, המאה ה-13 הספרייה הלאומית של צרפת

 

היהודים שחיו תחת שלטון האימפריה היו כבר דובריה הילידיים של שפת התרבות הזו, ובפני אלה מהם שידעו לקרוא באותיות ערביות – ובוודאי בפני המלומדים שביניהם – נפתחו שערים ללימוד תאולוגיה, גאוגרפיה, רפואה, אסטרונומיה ובלשנות, תחומים שלא היו נגישים בעבר ליהודים. יהודים החלו להיות שותפים לשיח האינטלקטואלי שסבב אותם, ונטלו חלק במגמות פילוסופיות ותאולוגיות שצמחו בזמנם. מהמקורות ניכר כי הם הטמיעו צורות חשיבה חדשות בתחומי הדת וכתבי הקודש גם בספרים שנועדו לבני קהילתם.

המלומדים היהודים היו חלק מהתרבות הערבית שהייתה בסביבתם. איור של יחיא מחמוד אל-ואסטי למקאמת אל-חרירי הספרייה הלאומית של צרפת

 

כתוצאה מהחשיפה לתרבות הקוסמופוליטית שהושתתה על הערבית חלו שינויים מהפכניים בכתיבה הלמדנית של היהודים, ואלה השפיעו על מדף הספרים היהודי. בזמן חתימת התלמוד מדף זה כלל את המקרא, את המדרש לסוגיו, את המשנה והתלמוד, את הספרות המיסטית לסוגיה וסוגים שונים של פיוטים. מבט למדף הספרים סביב שנת אלף מדגים את מגוון הסוגות שהצטרפו לרשימה: פרשנות צמודה למקרא, ספרי הלכה פסוקה מחולקים לפי נושאים, חיבורים במחשבת ישראל ובפילוסופיה, מילונים, ספרי דקדוק העוסקים בלשונות שמיות וספרי מדע, בעיקר בתחום האסטרונומיה. כל הספרים האלה נכתבו בערבית יהודית, אותה שפה שהשימוש בה בבית הכנסת לא התקבל על דעתו של רב נטרונאי גאון דורות בודדים קודם לכן.

התחום של פרשנות המקרא מדגים יפה את השינוי שהתחולל עם המעבר לכתיבה בערבית. לפני הכיבוש המוסלמי פרשנות המקרא נמסרה ברובה דרך המדרש – חיבור אסוציאטיבי שלא בהכרח כתוב על סדר פסוקי המקרא ואף אינו מנסה להעמיד פרשנות עקבית וכוללת לטקסט. מהמאה התשיעית, וביתר שאת מהמאה העשירית, פרשני המקרא שכתבו בערבית יהודית הקדימו מבואות לספרים שפירשו וניסו להציע פרשנות שיטתית ויסודית לפסוקי המקרא. הם פירשו פסוק אחר פסוק, פרק אחר פרק, והשתמשו בידע הבלשני ובכלי הניתוח שהיו נגישים להם. הם גם נעזרו במושגים תאולוגיים ובידע המדעי והיומיומי כדי להבין את פשטי המקראות. פירושים רציפים המסבירים פסוק אחר פסוק נראים היום חלק מובן מאליו של ארון הספרים היהודי, אך במאה התשיעית הם היו חידוש גמור שהחל בפירושים שנכתבו בערבית יהודית.

 

 

הולדת המחבר

לפני שהחלו לכתוב בערבית יהודית מדף הספרים היהודי הורכב בעיקר מחיבורים אנונימיים, ודמות המחבר לא הופיעה בספרים שכתב. חלק מהכותבים אף הסתתרו מאחורי דמויות בדיוניות מהעבר וייחסו להן את הספר. מהמאה התשיעית והלאה החלו מחברים במרחב דובר הערבית לחשוף ולהנכיח את עצמם בחיבוריהם, ובכללם גם כותבים יהודים. מחברים כללו בספר הקדמה שבה פירטו את תוכני הספר ואת הסיבות לכתיבתו. עצם קיומו של מבוא מעין זה הפך את עריכת הספר לפעולה מודעת ומפורשת של הכותב שמטרתה להנחות את הקורא, והמחבר אף פנה אל הקורא בגוף שני. נוכחותו של המחבר בספרים הייתה חידוש רק במרחב המוסלמי ובמרחב היהודי. בספרות הנוצרית הופיע המחבר כבר מראשיתה, שכן צורת הכתיבה הנוצרית הושפעה ישירות מהתרבות היוונית שבה היה הדבר מקובל.

דוגמה לנוכחותו של מחבר מצויה בכתב יד של ההוגה והפרשן הקראי יעקב אל-קרקסאני שכתב פירוש לתורה במאה העשירית. בספרייה הלאומית של רוסיה שמורה העתקה מהמאה ה-14 המשקפת כנראה את צורתם של עותקים קדומים יותר. בכתב היד בולט העימוד המדגיש את מלות הפסוקים המתפרשים ואת הכותרות, דבר המעיד על ניסיונם של סופרים לסייע לקורא להתמצא בחיבור. בטקסט עצמו מופיעות הערות אישיות שבהן המחבר מסביר את החלטתו לכתוב את החיבור ואת שיקוליו הפרשניים, ואף מפנה ביסודיות ובהקפדה יתרה לחיבורים אחרים שכתב.

לעתים כתבו ערבית יהודית גם באותיות ערביות. עמוד מחיבורו של הקראי יעקב אל-קרקסאני 'ספר האורות והמגדלים' הספרייה הלאומית

 

בהקדמה לפירושו לבראשית הוא פונה ישירות לקוראיו ומתייחס אל עצמו כמחבר וכעורך של החיבור. הוא אף מדבר על היחס בין חיבור זה לחיבורו הקודם:

כאשר סיימתי לחבר את הספר הזה, שכולל הפירוש לחלקים הלא הלכתיים של התורה, התבוננתי במה שכתבתי בפרשת בראשית וראיתי שהוא ארוך מאוד, שכללתי בו דיונים ארוכים בנושאים שכליים ופילוסופיים, ושענייני הפרשנות של הספר עצמו כמעט נעלמים בתוך זה עד כדי כך שהקורא יבין אותם רק אחרי יגיעה וקריאה מרובה. חששתי שרבים מקוראי הפירוש יחושו רתיעה מאורכו ואולי אפילו יגנו אותי על כך. לכן ראיתי לנכון לקצר אותו, ולאסוף יחד את ענייני הפרשנות של הספר יחד עם קומץ של הדיונים השכליים והפילוסופיים כדי להקל על הקורא אם ירצה ללמוד אותו בעל פה, ובמיוחד למי שנושא דרשות בבתי הכנסת ( RNL Evr.-Arab. I:1366, 1ב).

הפרשנות הרצופה למקרא והנוכחות של המחבר בטקסט הפכו בהמשך לדרך המלך בספרות היהודית, ובאו לידי ביטוי ביצירתם של חכמי ספרד וצרפת במאות הבאות. דבר דומה קרה גם בסוגות אחרות שנוצרו לראשונה בערבית יהודית. בזמנן הן נחשבו לחידוש, אך עם השנים הן הפכו לחלק מובן מאליו של ארון הספרים היהודי.

 

 

הגאון ממצרים

רב סעדיה גאון, רס”ג, היה מהדמויות המרכזיות שהשפיעו על אימוץ של דגמים ספרותיים מהערבית. מינויו לגאון היה יוצא דופן, שכן גאוני בבל מונו בדרך כלל מבין בכירי התלמידים בישיבות סורא ופומבדיתא ומבין המשפחות הנכבדות בבבל, ואילו רב סעדיה בן יוסף אל-פיומי היה יליד מצרים והגיע למרכז היהודי שבבבל רק בבגרותו, לאחר שרכש השכלה כללית ערבית, למד תורה ודקדוק עברי ואף חי תקופה מסוימת בסוריה.

בשנות השלושים לחייו הגיע רס”ג לבגדד והיה מעורב במחלוקת עם רבי אהרן בן מאיר, ראש ישיבת ארץ ישראל, על קביעת לוח השנה העברי. המחלוקת התמקדה בקביעת תאריכו של ראש השנה ד’תרפ”ד (923), ונגד עמדתו של רבי אהרן בן מאיר כתב רס”ג את ‘ספר המועדים’. המחלוקת הדגימה את אופיו של רס”ג ואת נטייתו לעמוד על דעתו גם מול סמכות גבוהה ממנו. בשנת 928 נפטר ראש ישיבת סורא, וניכר היה שאין מבין תלמידי הישיבה מועמד בולט להחליפו. ראש הגולה דוד בן זכאי החליט למנות במקומו את רב סעדיה, על אף שהוזהר מראש מפני הרב הכריזמטי והתקיף בדעתו. בין השניים אכן התגלעה מחלוקת חריפה, ובמהלכה האשים רס”ג את ראש הגולה בשחיתות ואילו ראש הגולה השיב בנידוי. חרף המחלוקות הקשות נותר רב סעדיה גאון בתפקידו עד לפטירתו 14 שנה לאחר מינויו.

מלבד הפולמוסים עם מנהיגי היהדות הרבנית רס”ג נודע גם כאויב מושבע של היהדות הקראית שהתהוותה במאה השמינית. בתקופתו זכה הזרם הקראי לפריחה, ורבים מחיבוריו עוסקים בניגוחו.

בבגדד הקוסמופוליטית יהודים יכלו לקרוא, ואכן קראו, ספרות מחקרית עדכנית בערבית, ורס”ג קיבל החלטה גורלית והכניס שינוי בעולם הישיבות המסורתי. הוא החל לכתוב על נושאים מסורתיים יהודיים בערבית, בסוגות ובשיטות שחודשו בעולם האינטלקטואלי שסביבו, וכך הפך למהפכן שמרן, כפי שהוא מכונה במחקר. שמרנותו מגולמת בכך ששיקע בכתביו בערבית יהודית ובסוגות ערביות חומר רב מתוך ספרות חז”ל, פעמים רבות ללא זיהוי מפורש, וכך גרם לציבור היהודי לקרוא חיבורים יהודיים במקום להימשך אחר גל הכתיבה של המלומדים הערבים. לולא רס”ג עולם הישיבות – והגאון שבראשו – היה נותר בסביבה סגורה המתנהלת בארמית ואינה מעורבת בעולם המלומד שסביבה. בדומה למחברים קראיים, גם רס”ג הכשיר דרך חדשה עבור הקהילה הרבנית, וכך כל הקהילה היהודית, הן הרבנית הן הקראית, יצאה לדרך חדשה של כתיבה בערבית יהודית לפי שיטות חדשניות.

רס”ג היה כותב פורה וכתב במגוון סוגות שלא היו מקובלות בארון הספרים היהודי לפניו, וכמנהיג הקהילה הוא שימש גורם מכריע בהתקבלותן. הוא כתב כאמור שני תרגומים לתורה, פירושים לתורה ולספרי תנ”ך נוספים, פירוש למשנה, ספר מצוות שבו פירט את תרי”ג המצוות, חיבורים הלכתיים לפי נושאים, פיוטים, מילון עברי לפי סדר הא”ב שנועד למשוררים המכונה אגרון, ספר דקדוק העוסק בעברית המקראית ואת ספרו הפילוסופי ‘ספר האמונות והדעות’ שזכה לתרגום עברי בימי הביניים וכך נפוץ בקהילות ישראל. הוא גם ערך סידור תפילה שמוטמעים בו רבים מפיוטיו. את רוב ספריו כתב רס”ג בערבית.

 

 

איפה הם היום?

על אף ההשפעה הרבה שהייתה ליצירות בערבית יהודית על ארון הספרים היהודי רבות מהן לא נמצאות על המדף היום. מדוע הן לא שרדו? שינויים היסטוריים ופוליטיים שהתרחשו במאות ה-13 וה-14 הובילו לעלייה הדרגתית של העברית כשפה המשותפת למלומדים יהודים, וכך נעלמו מהמדף רבים מהספרים בערבית יהודית שלא תורגמו לעברית. לעליית לימוד התורה באירופה, ובמיוחד בדרום צרפת, יש תפקיד חשוב בתהליך זה. תלמידי חכמים מקהילות אלה לא קראו את דברי קודמיהם שנכתבו בערבית יהודית, והתייחסו רק למבחר מחיבוריהם שתורגמו לעברית. רק הספרים המתורגמים המשיכו להילמד ועברו לדורות הבאים בקהילות המלומדות של אירופה.

ספרים שנכתבו בערבית יהודית ותורגמו לעברית משמשים היום ספרי יסוד במחשבת ישראל. הנבחר באמונות ובדעות של רס"ג, הקדמות הרמב"ם למשנה וספר מורה הנבוכים, ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי וספר חובות הלבבות לרבנו בחיי אבן פקודה

 

את החיבורים שלא תורגמו – ובהם פירושו של רב סעדיה גאון לתורה – המשיכו להעתיק וללמוד באזורים שבהם חיו יהודים דוברי ערבית. גם במקומות אלה ירדו החיבורים בערבית יהודית מגדולתם בעקבות הגעתם של מהגרים מספרד ומפורטוגל החל מהמאה ה-14. המלומדים הספרדים דיברו בשפות ממשפחת הלשונות הרומאניות ולא בערבית, וחיבוריהם התורניים נכתבו בעברית. וכך, אפילו מלומדים ששפת אמם הייתה ערבית נטו לבחור בעברית כלשון הכתיבה התורנית ולא בערבית יהודית.

למרות ההשפעה הגדולה שהייתה לכתיבה בערבית יהודית כתבים שלא תורגמו לעברית נעלמו מהמדפים ולא נלמדו. פסלו של המתרגם הגדול יהודה אבן תיבון בגרנדה. צילום: Javi Guerra Hernando

 

חיבורים מתקופת תור הזהב של הערבית היהודית הפכו קשים לקריאה ונזנחו, כפי שכתב רבי יששכר בן מרדכי אבן סוסאן, חכם מוגרבי שחי בצפת במאה ה-16, על פירושו של רס”ג לתורה:

כבדה קריאתו על הקטנים בני לשון העראב בשיקראו בו על עברן הפסוקים, וגם אפילו על המלמדים היה לטורח … וזה היה סיבה שהונח לגמרי מכל בני לשון העראב ולא החזיקו בו כראוי וכמעט לגמרי נשתקע ונשתכח, עד שאפילו רוב הבעלי תורה שביניהם אינם יודעים פרשה אחת על המקרא בלשון ערבי הראוי … בחיי נשבעתי איך מפי חכם גדול וזקן מבני הלשון שמעתי שנתגלגלו הדברים ואמר לי דיבור זה אין לנו הנאה מהשרח של רבנו סעדיה ז”ל, שאין אנו מבינים מה הוא אומר (דותן ארד, “ערבית יהודית ועברית בקרב יהודי סוריה, ארץ-ישראל ומצרים במאה החמש עשרה והשש עשרה”, ‘פעמים’ 121, עמ’ 110-111).

למעט יוצאים מן הכלל רוב החיבורים שנכתבו בערבית יהודית לא הועברו כאמור מדור לדור, וכעת חוקרים כמוני הם היחידים המתאמצים לגאול אותם מאוספים מאובקים של כתבי יד. עם זאת, הערבית היהודית זכתה להטביע את חותמה על ארון הספרים היהודי בזכות סוגות שחודשו על ידה – דרכים חדשות בכתיבה על נושאים יהודיים, הופעת דמות המחבר המציג את חיבורו לפני הקורא, מבנים ספרותיים חדשים ונושאי כתיבה מגוונים. יסודות אלה – ספרותיים, מבניים ותוכניים – הפכו לחלק בלתי נפרד מלימודי היהדות עד היום.

 

גאון

בימינו המלה גאון משמשת לתיאור אדם בעל יכולות שכליות חריפות ויצירתיות במיוחד, אולם הגאונים שעמדו בראש הישיבות בסורא ובפובדיתא לא היו בהכרח דומים לדמות מספריה של אלנה פרנטה ‘החברה הגאונה’ או לאלברט איינשטיין. מקורו של התואר גאון, שניתן לראשי הישיבות בארץ ישראל ובעיקר בבבל, הוא כנראה קיצור של התואר ‘ראש ישיבת גאון יעקב’. שמה של הישיבה מעיד על גובה, על גאווה או גדולה ותפארת, כמו בפסוק “יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ, אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה” (תהלים מ”ז, ה’). התואר ניתן במשך מאות שנים, מהמאה השישית עד למאה ה-11, לראשי שתי הישיבות בבבל, והתקופה שבה היו האיינשטיינים של בבל מקור הסמכות העיקרי נקראת תקופת הגאונים.

 

לקריאה נוספת:

רינה דרורי, ‘ראשית המגעים של הספרות היהודית עם הספרות הערבית במאה העשירית’, מכון פורטר והקיבוץ המאוחד, 1988; ירחמיאל ברודי, ‘רב סעדיה גאון’, מרכז זלמן שזר, תשס”ז; מאירה פוליאק ואליעזר שלוסברג (עורכים), ‘פירוש יפת בן עלי לספר הושע’, בר-אילן, 2009; חגי בן-שמאי, ‘מפעלו של מנהיג – עיונים במשנתו ההגותית והפרשנית של רס”ג’, מוסד ביאליק, תשע”ה.

ימי הביניים

928
לספירה

תגים

אל מאמון, אל מהדי, אל מנצור, גאונים, הכיבוש הערבי, ימי הביניים, יעקב אל קרקסאני, יפת בן עלי, ערבית, רב נטרונאי גאון, רס"ג
מאת: עמית עסיס

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

החרב המגן והסוס

החרב המגן והסוס

הקיר הפילוסופי

הקיר הפילוסופי

קדֵשה מבנות ישראל

קדֵשה מבנות ישראל

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס