• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת העתיקה / חיל המרכבות של אחאב

חיל המרכבות של אחאב

כמה כוח סוס?
בחזרה לימי אחאב
 אלפיים מרכבות?
להישען על עבר מפואר
מהאחרית אל הראשית
מאת: חגי אולשניצקי

מימיו של אחאב ועד נפילת ממלכת ישראל נשענה הממלכה על כוח עצום של מרכבות ונראה כי ייעדה למטרה זו את סוסיה יותר מאשר ללוחמת פרשים. מה אפשר ללמוד מהאסטרטגיה הצבאית הזו על תולדותיה של הממלכה ועל קדמוניותה? // חגי אולשניצקי

פורסם בגיליון 138, טבת תשפ”ב, דצמבר 2021

ארכאולוגים חלוקים בשאלה האם יש עדויות לקיום ממלכה מאוחדת במאה העשירית לפסה”נ, תקופתם של דוד ושלמה, אולם יש הסכמה כללית כי במאה התשיעית לפסה”נ היו שתי ממלכות – יהודה שבירתה ירושלים בדרום, וישראל שבירתה העיר שומרון מצפון לה. לפי ממצאים ארכאולוגיים, בעיקר כתובות, אפשר לקבוע במידה רבה של ודאות כי הממלכה הצפונית הייתה הגדולה והחשובה מביניהן. ממלכת ישראל הגיעה כנראה לשיא תהילתה באמצע המאה התשיעית לפסה”נ תחת הנהגתו של המלך אחאב. כמו צבאותיהם של המלכים שבאו אחריו גם צבאו של אחאב נשען על חיל מרכבות אדיר שנוכחותו שיקפה את כוחה הצבאי והכלכלי של הממלכה הצפונית. חשיפת התפתחותו של חיל המרכבות הישראלי עשויה לגלות יותר מטפח על אופי צבאה ותרבותה של הממלכה הישראלית עד לחורבנה ב-722 לפסה”נ.

אמנם נהוג לתאר התפתחות היסטורית מתחילתה עד סופה, אך כיוון שהעדויות שבידינו מוגבלות עלינו לגלול את הסיפור מהסוף להתחלה: להתחיל מחורבן ממלכת ישראל על ידי צבאו של שלמנאסר החמישי או של אחיו סרגון השני ששירת קודם עלותו לשלטון כגנרל בצבא שלמנאסר. חורבנה של הממלכה וסיפוחה לאימפריה האשורית התרחשו לאחר נפילת בירתה, העיר שומרון.

כמה כוח סוס?

נמצאו שלוש כתובות אשוריות המתארות את כיבוש שומרון ואת מה שהתרחש בממלכה הצפונית לאחר נפילתה. שתיים מהן נמצאו בעיר דוּר שָׁרוּכִּין – בירתו של סרגון השני בסוף תקופת שלטונו – היום חורסבד שבצפון עיראק. שתי הכתובות ציינו כי חמישים מרכבות מצבא ממלכת ישראל המובס נלקחו שלל ואוגדו ליחידה בצבא האשורי. בכתובת מנסרה של סרגון השני מהעיר כלח, מדרום לנינווה שבעיראק – שהייתה בירת האימפריה לפני דור שרוכין, מ-879 עד 706 לפסה”נ – מדובר על מאתיים מרכבות.

כמה צוותי מרכבות לקחו האשורים מצבא ישראל? סרגון השני במרכבת מלחמה, תחריט שנמצא בחפירות דור שרוכין ומוצג במוזאון עיראק צילום: אוסמה שוקיר מוחמד אמין, FRCP

 

הפער בין חמישים למאתיים הוא גדול, ויש לו השלכות עצומות הן באשר להערכת עוצמתה הצבאית והכלכלית של ממלכת ישראל בעת החורבן, והן באשר לחשיבותה של היחידה בצבא האשורי. כדי להכריע איזו כתובת מדויקת יותר יש לבחון כתובת אחרת – רשימת הסוסים שנמצאה במבצר שלמנאסר בכלח. בכתובת זו יש רשימה של יחידות רכובות בצבא אשור – פרשים ומרכבות – ומופיעים בה שמות היחידות ושמות הקצינים בכל יחידה. ברשימה יש גם יחידה משומרון, כלומר יחידה ישראלית, ובה 13 קצינים שכל אחד מהם נושא בתואר rab urâte – מפקד של צוותים. התואר יכול להתייחס הן לצוותי פרשים והן לצוותי מרכבות, אך כיוון שאין לנו עדויות ודאיות לכך שממלכת ישראל נהגה להשתמש בפרשים בשדה הקרב, וכיוון שבכתובות האשוריות המתארות את כיבוש שומרון לא מוזכרים פרשים אלא רק מרכבות, אפשר להסיק כי ביחידה המתוארת בכתובת זו מדובר בצוותי מרכבות.

לפי הרשימה יחידת המרכבות משומרון הייתה השנייה בגודלה בכל צבא אשור ורק יחידת פרשים אשורית אחת הייתה גדולה ממנה. כיוון שכך, סביר להניח כי הכתובת שציינה שלל של מאתיים מרכבות מדויקת יותר מזו שציינה חמישים, והדבר מעיד כי לממלכת ישראל היה כוח מרכבות גדול עד נפילתה, כוח שלא היה יכול להתקיים ללא עוצמה כלכלית. יש להניח כי המרכבות וצוותיהן שנלקחו על ידי אשור כשלל היו חלק קטן בלבד מהכוח שהיה לממלכת ישראל ערב נפילתה, שכן רבים אבדו מן הסתם בקרב או נמלטו למקומות אחרים, ובהם גם לממלכת יהודה.

מבין היחידות הלא אשוריות שנכללו בצבא אשור המוזכרות ברשימה רק היחידה השומרונית אופיינה במוצאם של חייליה. עובדה זו מעידה כי היחידה נבנתה על טהרת קבוצה אתנית אחת, כנראה בניגוד למבנה היחידות הלא אשוריות האחרות. אפשר להעלות השערות שונות באשר לסיבה לכך: ייתכן כי האשורים העריכו את יכולתם של הישראלים בתחום לוחמת המרכבות ורצו בשירותם; ייתכן כי דרך הפעלת המרכבות בצבא ממלכת ישראל הייתה ייחודית עד כדי כך שהאשורים חשו שפיזור החיילים הישראלים ביחידות אחרות יגרום לבזבוז של ידע ושל יכולת קרבית; וייתכן כי בזכות האמינות שאפיינה את התרבות הישראלית סמכו האשורים על הישראלים כי לאחר שנשבעו להם אמונים לא ימרדו בהם גם אם ישרתו ביחידה נפרדת משלהם.

הדבר מתיישב היטב עם היחס שלו זכו היהודים בצבאות אחרים ועם התפקידים שמילאו בהם בעת העתיקה. נראה כי מסורת של נאמנות ושל שירות בצבאות זרים הייתה חלק מהתרבות היהודית, לפחות מתקופת אשור עד המאה השביעית (ראו “החיילים היהודים של אנטיוכוס”, גיליון 114; “בית כנסת בין אימפריות”, גיליון 129).

מכל מקום ברור שההחלטה האשורית הייתה קשורה לשמם הטוב של הישראלים בתחום הפעלת מרכבות במלחמה, ומן הראוי לברר מה מקורו של מוניטין זה. נראה כי כושרה של ממלכת ישראל בתחום המרכבות דחף אותה לתלות את מבטחה בעיקר בזרוע זו, להפחית את השימוש בפרשים, ולעתים אף להימנע כליל מהיזקקות להם.

בצבאות קדומים היו בנוסף לחיילים רגלים גם פרשים ומרכבות. 'הנס המלכותי של אוּר' המוזאון הבריטי, לונדון

בחזרה לימי אחאב

כדי לברר נקודה זו יש לחזור לקרב קרקר שהתרחש ב-853 לפסה”נ ולגורמים שהובילו אליו. בתקופת עמרי מלך ישראל החלה בממלכה התאוששות צבאית וכלכלית לאחר שבראשית המאה התשיעית לפסה”נ היא איבדה שטחים בצפונה בקרבות עם ממלכת ארם. אחאב, בנו של עמרי, החל ליטול חלק בשלטון ב-873 לפסה”נ, ולאחר מות עמרי ב-871 לפסה”נ היה לשליט יחיד. אחאב הרחיב את מלכתו והפך אותה למעצמה אזורית. בימיו החלה האימפריה האשורית להתרחב מערבה, ואחאב שהבין את גודל הסכנה חבר לממלכת ארם. יחדיו הם קיבצו ממלכות נוספות לקואליציה הידועה בשם ברית 12 המלכים לשם מלחמה באשור.

כוחות הברית יצאו לקרב איתנים נגד צבא אשור על יד קרקר שבסוריה. האשורים טענו כי ניצחו בקרב, אך העובדה שעברו יותר מעשר שנים אחרי הקרב עד שהם הכניעו סופית את ממלכות הברית מעידה כנראה על כך שבקרקר הם לא השיגו ניצחון מכריע. במצבה המכונה ‘המונולית מכֻּרח’ מתרברב שלמנאסר השלישי מלך אשור בניצחון שהשיג על הצבא האדיר שהתאסף מולו:

יצאתי מחלב והתקרבתי לעריו של אִרְחֻלֶנִ החמתי … יצאתי מאַרְגַנַ והתקרבתי לקרקר. את קרקר עיר מלכותו הרסתי, עקרתי ושרפתי באש. 1,200 מרכבות, 1,200 פרשים, 20,000 רגלי של הדדעזר מארם דמשק; 700 מרכבות, 700 פרשים, 10,000 רגלי של אִרְחֻלֶנִ החמתי; 2,000 מרכבות, 10,000 רגלי של אחאב הישראלי; 500 חיילים מגְבל; 1,000 חיילים ממצרים; 10 מרכבות, 10,000 חיילים מערקת; 200 חיילים של מתנבעל הארוַדי; 200 חיילים מאֻסַנַתֻּ; 30 מרכבות, 000[ ] חיילים של אדנבעל מסִיַנֻ; 1,000 גמלים של גִנְדִבֻּ הערבי; 00[ ] חיילים של בעשא בן רחוב מהר אמנה, את 12 המלכים האלה הביא לעזרתו. הם עלו נגדי לקרב ומלחמה … הנחלתי להם מפלה מקרקר עד גִלְזַאֻ (מרדכי כוגן, ‘אסופת כתובות היסטוריות מאשור ובבל: מאות ט’-ו’ לפסה”נ’, עמ’ 10-11).

מלכים נהגו להתרברב בהישגיהם הצבאיים והכתובות שהותירו מכילות מידע צבאי רב. המונולית מכורח נחשף בחפירות בצפון תורכיה ומוצג במוזאון הבריטי צילום: אוסמה שוקיר מוחמד אמין, FRCP

 

מבין הצבאות המוזכרים בכתובת האשורית צבא ממלכת אחאב הוא השני בגודלו אחרי צבא ארם, וגם הכוח הרכוב של אחאב הוא השני בגודלו אחרי זה של צבא ארם, וכמעט שווה לו מבחינה מספרית. אך בניגוד לכוח הרכוב של ארם, שמחציתו פרשים ומחציתו מרכבות, הכוח הרכוב של אחאב הוא על טהרת המרכבות. כיוון שבניגוד לפרש הרוכב על סוס יש בכל מרכבה יותר מסוס אחד וחייל אחד, הרי שלמעשה הכוח הרכוב הגדול והיקר ביותר היה של ממלכת ישראל, על אף שבסיסי היציאה של צבאה היו רחוקים יחסית משדה הקרב. בכתובת זו בולטת אפוא עוצמתה הכלכלית, הצבאית ובמיוחד הלוגיסטית של ישראל בימי אחאב, ומעמדה כאחת הממלכות המובילות בברית.

מבין הצבאות הגדולים שהשתתפו בקרב, כולל זה האשורי, רק לצבא ישראל לא היו פרשים. הסיבה לכך היא כנראה כפולה: המגבלות הטכנולוגיות באותה תקופה מנעו מהפרשים לאחוז במגִנים וגם דיוק הירי שלהם היה נחות מזה של הרכבים; ובנוסף, כדי לירות מעל גב הסוס נזקק הקשת הרכוב לפרש נוסף על סוס אחר שיאחז במושכות סוסו של הקשת, ומגבלה זו הפכה את המרכבות לעדיפות על חיל הפרשים. נראה כי אנשי ממלכת ישראל היו בטוחים לחלוטין בעליונותם בתחום המרכבות, וכי היו להם הממון והידע לייצרן או לרוכשן במספרים גדולים, ועל כן הסתפקו בהן.

לממלכת ישראל יצא מוניטין בתחום המרכבות. מרכבה על חותם שנמצא באתר מתוך הספר 'דן - 25 שנות חפירה בתל דן'

 

 

 אלפיים מרכבות?

האם האזכור של אלפיים מרכבות במונולית מכורח הוא אמין? בכתובת תל דן – מצבת ניצחון של מלך ארם על מלכי ישראל ויהודה מתקופה מאוחרת במעט – יש חוקרים שפענחו את הכתובת כאומרת שבצבא המשותף של ממלכות ישראל ויהודה היו אלפיים מרכבות ואלפיים פרשים או סוסים במערכה נגד ארם.

אי הבהירות בכתוב בעניין הפרשים מעלה את השאלה האם הכוונה לצוותי המרכבות או לחיל פרשים, שכן אין לנו עדויות טובות על שימוש שעשו ממלכות אלה בפרשים. לדעתי יש שתי דרכים להסביר את אזכורם של הפרשים בכתובת תל דן. אפשרות אחת היא שהפרשים היו של ממלכת יהודה, וזו העדיפה פרשים כי היו זולים יותר ממרכבות, והאפשרות השנייה, והסבירה יותר בעיניי, היא שלממלכת ישראל היו בשלב זה פחות מרכבות מאלה שהיו בידיה בקרב קרקר, וכדי לחזק את כוחה במהירות אומן כוח פרשים שהשתמש בסוסים שהיו זמינים. כיוון שבכתובות מהתקופה של חורבן הממלכה, כמאה שנה מאוחר יותר, אין עדויות לכך שפרשים מצבא ישראל נלקחו על ידי האשורים כשלל, נראה כי בממלכה לא היו מרוצים מביצועי הפרשים והעדיפו להתמקד בבניית כוח המרכבות. ייתכן גם שהחלטה זו באה בעקבות המפלה שספגו ישראל ויהודה במלחמה עם ארם, מפלה המונצחת בכתובת תל דן.

גם אם נתעלם מכתובת תל דן, בשל הוויכוח על תוכנה ובשל ריבוי ההצעות לפענוחה, הרי שהממצא הארכאולוגי תומך גם הוא בהימצאותן של מרכבות רבות בממלכת ישראל. האורוות שנמצאו במגידו יכלו להכיל מאות מרכבות ולשמש להכשרת סוסים בהיקף נרחב.

אבוס ועמודים שבהם חורים לקשירת סוסים מתל מגידו. היום במוזאון רוקפלר צילום: Marsupium

 

יש מחלוקת בין החוקרים בדבר התיארוך המדויק של הקמת האורוות, אך ברור שמדובר במאה התשיעית או בראשית המאה השמינית לפסה”נ, ולכן אפשר לשער שהן הוקמו בתקופת אחאב או בתקופת מי מיורשיו. אם מדובר בתקופת יורשיו, יש הסבורים כי מדובר בתקופת ירבעם השני, מלך חזק בעל קשרים עם אשור, וכי האורוות נועדו להכשיר סוסי מרכבה שנמכרו לצבא אשור.

האורוות שהתגלו במגידו מעידות על מומחיות מקצועית שהתפתחה עם השנים. תל מגידו בצילום אוויר צילום: אברהם גרסייר

 

מכל מקום ברור כי ישראל הייתה מעצמה בתחום לוחמת המרכבות, ואם אכן האשורים עודדו את הקמת המתחם לצורכיהם, הדבר נעשה בזכות הערכתם הרבה להישגי הישראלים בתחום זה.

מהו אם כן מקור הידע של ממלכת ישראל בתחום לוחמת המרכבות שבזכותו היא הגיעה לעוצמה שכזו?

 

 

להישען על עבר מפואר

נראה כי לממלכת ישראל היו בימי אחאב חשיבות ועוצמה שלא היו לה בימי עמרי אביו. כשאחאב עלה לשלטון הממלכה עדיין ניסתה להתאושש מהמפלות שספגה מידי ממלכת ארם ומאובדן חלקים משטחה כעשרים שנה קודם לכן. סביר להניח שבניית חיל המרכבות הגדול התרחשה בימי אחאב. אם אכן היו לצבא אחאב אלפיים מרכבות בקרב קרקר הרי שמספרן היה זהה לזה שבידי האימפריה האשורית. לפי כתובות אשוריות שנכתבו בין השנים 842-828 לפסה”נ, כשאשור הייתה בשיא כוחה לאחר שגברה על ברית 12 המלכים היו לה כאלפיים מרכבות וכ-5,000 פרשים. כדי לבנות צבא מרכבות גדול כפי שהיה לו, היה על אחאב להתחיל במלאכה מיד עם עלייתו לשלטון, וגם אז סביר להניח כי התבסס על תשתית קודמת.

השקעה כה גדולה במרכבות ככוח מרכזי מלמדת על ביטחון עצום ביכולת הצבאית בתחום ועל ידע קודם בהפעלת מערכים גדולים של מרכבות. בדרך כלל צבאות משקיעים בזרוע שהייתה להם הצלחה בהפעלתה, וההשקעה בחילות אוויר היום היא דוגמה טובה לכך. ישראל משקיעה בעוצמתה האווירית בזכות הצלחותיה בתחום זה בהתמודדותה עם חילות אוויר אחרים במלחמת ששת הימים ובמבצע שלום הגליל, על אף שהצלחות אלה הושגו לפני שנים רבות ומאז לא נשנו. באופן דומה השקיעה גרמניה רבות בבניין חיל האוויר לקראת מלחמת העולם השנייה בעקבות הצלחתה בהפעלת החיל במלחמת העולם הראשונה, על אף שעד 1933 חיל האוויר שלה היה מושבת בשל ההגבלות שהוטלו עליה בהסכם ורסאי. הגרמנים זכרו את הצלחתם 15 שנים קודם לכן וסמכו על יכולתם לשחזרה.

מתי הייתה שעתה הגדולה של ממלכת ישראל בתחום המרכבות שעליה נשען אחאב כשהחליט להשקיע דווקא בתחום זה? ברבע הראשון של המאה התשיעית לפסה”נ – בתקופה שקדמה לאחאב – הייתה ממלכת ישראל חלשה יחסית וארם נגסה בשטחה. על כן נראה כי עלינו לחפש תקופת תהילה זו עוד קודם לכן, במאה העשירית לפסה”נ, תקופה המתוארת במקרא כימי גדולתה של הממלכה המאוחדת שבה מלכו דוד ושלמה.

הסתמכותה של הממלכה הישראלית על סוסים מעידה על מסורת צבאית ארוכת שנים. אם ממלכת דוד ושלמה אכן התקיימה יהיה בכך הסבר לראשיתה של מסורת זו. דוד המלך בפסיפס של רצפת בית הכנסת בעזה, ראשית המאה השישית אברהם היי, מוזאון ישראל ורשות העתיקות

 

התנ”ך מספר על שגשוגה ועל עוצמתה של הממלכה בימי שלמה, ועל צי הרכב שהקים:

וַיֶּאֱסֹף שְׁלֹמֹה רֶכֶב וּפָרָשִׁים וַיְהִי לוֹ אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאוֹת רֶכֶב וּשְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים, וַיַּנְחֵם בְּעָרֵי הָרֶכֶב וְעִם הַמֶּלֶךְ בִּירוּשָׁלָ‍ִם (מלכים א’ י’, כ”ו).

רבים ממלכי ישראל ויהודה מוזכרים בתנ”ך בהקשר של מרכבות. ייתכן כי גם משפט המלך בספר דברים, המגביל רכישת סוסים, מתייחס לרכישתם עבור מרכבות מלחמה, אולי אפילו בתמורה להעברת חיילים מישראל למצרים. נראה כי ממלכות יהודה וישראל נזקקו לסוסים רבים עבור צבאותיהן, ובמיוחד עבור חיל המרכבות שלהן, ומשפט המלך נועד להגבילן.

 

 

מהאחרית אל הראשית

כאמור, אפילו בימיה האחרונים הצליחה ממלכת ישראל להחזיק כוח מרכבות גדול, שעלה כנראה על מאתיים המרכבות שנפלו שלל בידי סרגון השני מלך אשור. מרכבות אלה הן עדות לעוצמתה של הממלכה הצפונית שהתבססה עליהן בכל שנותיה. נראה כי גם שכניה ואויביה של ממלכת ישראל הכירו בהצטיינותה בתחום זה, ועל כן בחרה האימפריה האשורית לספח את צוותי המרכבות ששבתה ולהציבם כיחידה אורגנית בצבאה. חיל המרכבות של הממלכה המאוחדת במאה העשירית לפסה”נ, שחוקרים שונים הטילו ספק בעצם קיומה, עשוי להסביר את ביטחונו של אחאב ביכולתו להקים כוח צבאי חזק המתבסס בראש ובראשונה על הפעלת מערך מרכבות גדול.

למרות עוצמתה הצבאית נמחקה ממלכת ישראל מהמפה. 'מותו של המלך אחאב', יוליוס שנור פון קרולספלד, המאה ה-19

 

 

העת העתיקה

853
לפנה"ס

תגים

אחאב, אשור, דור שרוכין, המונולית מכורח, כלח, מגידו, ממלכת ישראל, מרכבות, סוסים, ספר מלכים, סרגון השני, פרשים, קרב קרקר, שלמנאסר החמישי
מאת: חגי אולשניצקי

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

יופייה הדומם של עיר הקודש

יופייה הדומם של עיר הקודש

בין חורבן לבניין

בין חורבן לבניין

משיח לפי תומו

משיח לפי תומו

הסיפור נותר חתום

הסיפור נותר חתום

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס