• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / אחרית לאיש שלום

אחרית לאיש שלום

פגישה עם הנאצי
רב גוני
אוהב משפט ושונא גזל
מבצע הצלה
כבוד אחרון
מאת: עינב קורן

הקשרים ההדוקים שרקם הרב משה שמעון פסח עם ההנהגה היוונית בכלל ועם אנשי הכמורה בפרט עמדו לו ולקהילתו כשהנאצים ביקשו לשלוח את יהודי העיר וולוס להשמדה, ובזכות הכבוד וההערכה שלהם זכה בקרב כפריי הסביבה החביאו הללו את יהודי הקהילה. סיפור נשכח על גבורה והצלה // עינב קורן

פגישה עם הנאצי

כשיצא הרב מהפגישה עם המושל הנאצי הוא ידע דבר אחד: את בקשתו של המושל הוא לא ימלא. הוא אמנם לא ידע בוודאות מה הייתה כוונתו הנסתרת של אותו גרמני שביקש רשימה של כל יהודי הקהילה, אולם לרב הקשיש היה ברור למדי שתכלית הבקשה אינה תמימה כלל ועיקר. תוך שעות אחדות הובהר לו מה רצונם האמיתי של הגרמנים, ובלבו גמלה החלטה: הוא יעשה ככל יכולתו כדי שהקהילה לא תיפול לידי הנאצים. שמו של האיש היה הרב משה שמעון פסח, ומבצע ההצלה שיזם וביצע בעזרת בני קהילתו ובעזרת שכניו היוונים תחת עננת האימה של מלחמת העולם השנייה היה רק שיאם של חיים שהיו רוויים מסירות ופעילות למען הציבור, היהודי והלא יהודי בעיר וולוס (Volos) שבמזרח יוון.

רב גוני

דמותו יוצאת הדופן של הרב משה שמעון פסח רצופה ניגודים. הוא חי בין קטבים פוליטיים, דתיים, חברתיים ותרבותיים שונים, וההתרוצצות ביניהם הייתה מרכז חייו: רב שהקפיד על קלה כחמורה, ובעל תארים מתקדמים בפילוסופיה; פטריוט יווני שהתגייס לצבא וקיבל אות כבוד מהמלך בשל פעילותו הציבורית, וחבר בארגונים ציוניים; מאמין בלב שלם ביהדות, ובעל קשרים מצוינים עם ראשי הכנסייה המקומית; בעל ספרא וסייפא; איש מוסר והלכה ומאגיקון מקצועי.

הרב משה שמעון פסח עטור במדליות הרבות שהוענקו לו. דמותו המיוחדת משתקפת גם בעצם העובדה שלא נרתע מלענוד עיטורים אלה בגאווה למרות שנשאו צורת צלב-

הרב משה שמעון פסח עטור במדליות הרבות שהוענקו לו. דמותו המיוחדת משתקפת גם בעצם העובדה שלא נרתע מלענוד עיטורים אלה בגאווה למרות שנשאו צורת צלב

הרב משה שמעון פסח נולד בתרכ”ט (1869) בעיר לריסה שביוון. אביו, הרב שמעון אהרן פסח, היה רבה הראשי של קהילת לריסה ושל מחוז תסליה ונמנה על הרבנים הבולטים של יהודי יוון בעת החדשה. אמו לאה הייתה נכדתו של הרב אברהם סטרומזה שכיהן כרבה הראשי של העיר סרס, צפונית לסלוניקי. לרב משה שמעון פסח היו שישה אחים ואחיות שכולם חיו ונפטרו ביוון, למעט האח הצעיר יצחק שעלה לישראל בראשית המאה העשרים, השתקע בתל אביב ונפטר בה.

הרב משה שמעון פסח הוא היחיד מאחיו שהמשיך את דרכו של אביו וקנה השכלה תורנית רחבה אצל מורים מהשורה הראשונה, ובהם חוקר התלמוד דוד אנג’ל ששימש אז רבה הראשי של קהילת לריסה. הרב פסח אף הוכשר להיות שוחט, חזן ומורה לעברית, ולימים הוסמך לרבנות בישיבה הגבוהה לרבנות ‘בית יוסף’ בסלוניקי. הוא שלט בשפות רבות – יוונית, תורכית, עברית, לדינו וספרדית – גילה עניין רב בתרבות הכללית, ועסק בין השאר בפילוסופיה, בהיסטוריה וברפואה. כממשיך מורשתו של אביו, וכמי שירש את ספרייתו שמנתה כעשרים אלף כרכים, התייחס הרב פסח בחיבה יתרה למלה הכתובה ושִמעה של ספרייתו הענפה יצא למרחוק. לצד מלאכת האיסוף, הליקוט והעתקת כתבי יד וספרים, הפליא הרב פסח בכתיבתם של דרשות, ספרות מוסר והגות, פיוטים, מחזות ועוד.

ב-1894 נישא הרב פסח לשרה בורלא מלריסה ונולדו להם שישה ילדים: יוסף, שמעון, לואיזה, אלגרה, רבקה ודוד.

במשך יותר מחצי מאה רבת תהפוכות, בין השנים 1892–1955, שימש הרב פסח סמכות רוחנית רבת השפעה ומנהיג קהילתי של יהודי העיר וולוס שביוון. הוא מילא תפקיד פעיל בחיים הציבוריים, הן היהודיים והן היווניים, הרבה מעבר למצופה בתנאים המיוחדים של התקופה. הרב פסח פתח מחדש את בית הספר של הקהילה היהודית בעיר שנוסד על ידי ארגון ‘כל ישראל חברים’, והנהיג תקנות חדשות בתחומים שונים, ובהם סידורי התפילה בבית הכנסת, קבורה ומנהגי אבלות, קידוש על היין, סדרי אירוסין ונישואין, הכשרת בשר וגניזת ספרים וחפצי קודש. ב-1894 ייסד וניהל מדרשה רבנית שבה הוכשרו נערים להיות שליחי ציבור.

הארכיבישוף יואכים אקסופולוס, ידידו של הרב פסח וחסיד אומות העולם

הרב פסח השכיל לטפח יחסים הדוקים עם ראשי הכמורה הנוצרית בעיר והיה מחלוצי הקשרים הבין דתיים בעידן המודרני. אישיותו הייחודית הקנתה לו ידידים ואנשי שיח ועצה בקרב ראשי השלטון היווני המקומי, וקרובי משפחתו מספרים כי אפילו גאורגיוס השני מלך יוון נועץ בו רבות בחשאי בעניינים אישיים ומדיניים. המלך אף העניק לרב פסח את מדליית ‘צלב הזהב’ של אבירי מסדר עוף החול ב-1939 על תרומתו הרבה להקמת מוסדות סעד בקהילה.

זהותו הלאומית היוותה נדבך משמעותי באופיו הייחודי. הרב פסח ראה עצמו שייך הן לאומה היוונית והן לעם היהודי, ולימים אף למדינת ישראל. בהתאם לתפיסה מורכבת זו התנדב הרב פסח בשנים 1913-1912 לצבא יוון ונלחם במלחמה הבלקנית הראשונה שהתנהלה בין מדינות הבלקן נגד האימפריה העות’מאנית, ואילו ב-1915 הצטרף כחבר לתנועה הציונית ‘פועלי ציון’.

אוהב משפט ושונא גזל

למרות פעילותו הרבה התערער מעמדו של הרב פסח בקהילה היהודית ב-1923, בעקבות עימות קשה עם אנשי מפתח בוועד הקהילה. אלה ערערו על סמכותו הרבנית וביקשו לסלקו מכל תפקידיו הדתיים והציבוריים. העימות החל בשל סירובו למנות את בניהם לחזנים, דבר שהיה מעניק להם פטור משירות בצבא יוון. במכתב מראש חודש אב תרפ”ד (1924) שנמצא בעיזבונו האישי של הרב פסח הוא שיתף את הרב עמנואל ברודו, רבה הראשי של סלוניקי, בכאבו וביקש את תמיכתו בעימות עם ועד הקהילה:

רב נכבד ושופט צדק!

הנני מתכבד בזה להשמיע במרום קודשו את כל העובר עליי פה עם ועד הכוללות דפה, המבקשים תמיד להשפיל כבוד התורה ולומדיה וליקח רסן הרבנות בידם לעשות כרצונם כדי למנות את בניהם בשם חזנים לפוטרם מן הצבא כידוע, ועל זאת להיות כי על פי נימוסי הממשלה עניין הדתי הזה הוא רק ברשות ורצון הרב הדתי … יען כי לי משפט הבכורה, מזה רבות בשנים שאני משרת בקודש בתואר רב ראשי וניכר מהממשלה, והעניים העלובים צועקים בנפש מרה על מזלם הרע, יען כי תמיד בני הגדולים והעשירים ניצולים מהצבא, והקומוניטה [ועד הקהילה] מחייבים אותי בכל מיני חיובים ופחדי שווא ומדוחים כדי לפטור את בניהם, ואם לאו מפטרים אותי מרבנותי (המכתב נמצא כיום בידי נכדו מוריס אשכנזי).

כאמור, משלא נעתר להפצרותיהם הנשנות איימו כי יפעלו להדחתו מול משרד הדתות היווני בטענה כי לא מונה לתפקידיו השונים מטעם ועד הקהילה, וכי יש להרחיקו לאלתר ואף לסגור את בית הכנסת הראשי בעיר. המאבק הפנים קהילתי בין תומכיו למתנגדיו נמשך שלוש שנים, ובמהלכו אף התפטר הרב פסח מתפקידו. הרב פסח פנה לרבנים אחדים בבקשה שיסייעו לו בעימות עם ועד הקהילה, ובהם, בנוסף לרב עמנואל ברודו, גם לרבה הראשי של אתונה הרב יוסף דה ג’אביש, ולרבה הראשי של תל אביב יפו הרב בן ציון חי עוזיאל, לימים הראשון לציון והרב הראשי לישראל, שהיה מיודד עם הרב פסח מתקופת כהונתו הקצרה כרבה הראשי של סלוניקי. הרבנים נעתרו מיד וניסו לגשר על המחלוקת בין הצדדים. בעקבות תמיכתו של הרב ברודו ברב פסח והתערבותו בסכסוך נאות האחרון להגיע לפשרה עם ועד הקהילה ושב לכהן בתפקידו, אך המתח שנוצר סביב מעמדו נמשך זמן רב ורק ב-1933 הוגדרו באופן רשמי ומוחלט תפקידו וסמכויותיו על פי חוקי משרד הדתות היווני.

הרב משה שמעון פסח בצעירותו, בעת ששימש מורה לעברית בבית ספר בסלוניקי בחברת תלמידיו, 1892

על אף שקנה לו מעמד מכובד הן בהגמוניה היוונית הלאומית והן בקהילה היהודית, חי הרב פסח בדלות ודוחק והקדיש עצמו לקידום צורכי נזקקים יהודים ונוצרים כאחד. הוא סייע מבחינה חומרית למי שידו אינה משגת וחלק גם את המעט שהיה ברשותו. בקיאותו בקבלה המעשית והתעניינותו הרבה בתחום הנסתר סייעה לו להעניק סיוע ממשי לחולים, לנדכאים, לנכפים ולקרבנות כישוף, עין הרע ומיני חולאים שפגעו בסובבים אותו. הוא שלט במאגיה עממית וקבלית שלמד מהזוהר, ממסורות קדומות של רבנים ידועי שם, ואף ממרפאות עממיות זקנות, גויות ויהודיות. בני משפחתו ובני קהילתו העידו כי הרב פסח סייע בכל בעיה, אך מומחיותו המיוחדת הייתה השכנת שלום בית וגישור בין בני זוג באמצעות קמעות, לחשים, מיני סגולות וטקסי טיהור שונים. בכתבי יד רבים של הרב פסח המצויים בארכיון יד יצחק בן-צבי מוזכרים מרשמים, טקסים, קמעות ולחשים שעשה בהם שימוש. לדוגמה, בכתב היד ‘אֹהב משפט’ מוזכרת הסגולה המעניינת והלא מפתיעה – “סגולה טובה למצוא חן בעיני המלך” (BNZ 2214, דף 220 א’), וכן לחש “לשים שלום בין איש לאשתו” (שם, דף 330 א’).

קצינים נאצים על פסגת האקרופוליס מעט לאחר כיבוש אתונה על ידי הוורמכט

מבצע הצלה

בט’ בניסן תש”א (1941) פלשו גרמניה ובנות בריתה ליוון וכעבור חודש השתלטו על המדינה כולה. יוון חולקה לשלושה אזורי שליטה בין בעלות הברית – גרמניה, איטליה ובולגריה – והעיר וולוס הייתה באזור האיטלקי. כבר בראשית הכיבוש הפגין הרב פסח אומץ ותעוזה ביחסיו עם השלטונות הכובשים, פעל להצלת חיילים יוונים ובריטים רבים משבי וסייע להם לחצות את הגבול ולהימלט מהאזור הכבוש. על פעילות נאצלת זו הוענק לו תואר כבוד דיפלומטי מטעם מטה המזרח התיכון של בנות הברית. בספטמבר 1952 העניק לו פאולוס מלך יוון את עיטור ‘צלב הזהב’ של מסדר המלך גאורגיוס הראשון, כאות כבוד והערכה.

גאורגיוס השני מלך יוון

הכיבוש האיטלקי לא היווה אמנם איום ישיר על הקהילה היהודית, אך המלחמה נתנה אותותיה בכל, ובמיוחד גרמה לרעב ולמחסור כללי. בראשית אלול תש”ג (1943) נכנעה איטליה לבעלות הברית, ובעקבות זאת השתלט צבא גרמניה על כל השטחים באיטליה וביוון שהיו עד אז בשליטה איטלקית, ובהם גם על העיר וולוס. שלושה שבועות אחר כך, בראש השנה תש”ד, זומן הרב פסח מתוקף תפקידו כרבה הראשי של וולוס אל המושל הצבאי הגרמני של העיר קורט ריקרט. ריקרט הורה לרב להגיש לו תוך 24 שעות רשימה של כל יהודי העיר ורכושם בתואנה שהרשימה דרושה לניהול מצבת התושבים ולאספקת מזון עבורם בתקופת הכיבוש. הרב פסח חש כי המושל מסתיר ממנו את האמת וכי מטרת הרשימה אינה תמימה כפי שהציג בפניו, ועל כן ביקש מריקרט ארכה של שלושה ימים לגיבוש הרשימה מפורטת. מיד לאחר הפגישה עם המושל פנה הרב פסח לידידו, ארכיבישוף העיר יואכים אקסופולוס. אקסופולוס בירר עם הקונסול הגרמני בעיר, שהיה מקורבו, מה צפוי לעלות בגורל היהודים, ועדכן את פסח שמטרתם העיקרית של ריקרט והזונדרקומנדו היא גירוש היהודים והשמדתם. כבר באותו הלילה פעל הרב פסח להברחת כל היהודים מהעיר אל כפרי הסביבה. הקשרים הטובים שיצר לאורך שנים עם התושבים היוונים עמדו לו בעת זו, והוא זכה לשיתוף פעולה מלא מצד הממשל היווני המקומי ובמיוחד מצד אנשי הכמורה באזור. בארכיון יד ושם שמור מכתב שנתן הארכיבישוף לרב פסח כדי לסייע בבריחתו:

אני ממליץ בחום על מורה הדרך הנושא מכתב זה, ומבקש מכל אח שפוגש בו להקשיב לו הקשבה יתרה ברצון טוב ולתת לו כל סיוע בכל דבר שיזדקק לו עבור חייו או עבור חיי צאן מרעיתו, כדי שהם לא יהיו קרבנות של המצב הקשה הזה (ארכיון יד ושם, תיק M.31.2/10246, עמ’ 6-3).

תוך ימים ספורים עזבו את העיר כ-800 חברי הקהילה היהודית בעזרת שכניהם שסייעו להם בחשאי. ראש העיר ופקידיו עזרו ליהודים באומץ למרות הסכנה שהייתה כרוכה בכך, ומפקד משטרת וולוס חילק תעודות זהות יווניות מזויפות ללא הגבלה. הרב פסח אף דאג לפנות לנציגי הצלב האדום בבקשה שיספקו מזון ותרופות לבני קהילתו הנרדפים הפזורים בכפרים שמסביב. משנתגלתה הבריחה הגדולה הפך הרב פסח למבוקש על ידי הנאצים. בחמתם הם הרסו ובזזו את בית הרב ואת בית הכנסת, ואף הציעו פרס כספי גבוה בתמורה להסגרתו. אך איש לא הסגיר את הרב פסח, שכן הוא נתפס בעיני הכפריים היוונים כאיש קדוש ובעל השפעה רבה, ועל כן הם העניקו מקלט לו ולבני ביתו.

הקהילות היהודיות באזורי הכיבוש ביוון

רכושו העיקרי של הרב פסח היה כאמור ספרייתו הגדולה. הספרים יקרי הערך עוררו את התעניינותו של המושל הנאצי, ובעיקר את התעניינותם של האנשים שנמנו על ‘מטה מבצע רוזנברג’ – יחידה שייעודה היה ביזת ספריות, ארכיונים וחפצי יודאיקה של קהילות יהודיות לטובת חקר העם היהודי. בראש היחידה עמד ד”ר יוהנס פול, ראש המחלקה העברית במכון לחקר היהדות שבפרנקפורט, ובעקבות תחקיר שערך הוא הכיר את עושרה ואת ייחודה של הספרייה שהייתה ברשותו של הרב פסח וחיפש אחריה באופן מיוחד. הרב פסח דאג להסתיר את ספרייתו היטב בעזרתם האדיבה של אנשי הכמורה, והוא סיפר על כך לדוד בנבנישתי שנשלח לוולוס מטעם יצחק בן-צבי לאחר מלחמת העולם השנייה כדי לסייע באיתור ספרייתו של הרב פסח:

הכמורה היוונית הסתירה חלק חשוב מספרייתי הגדולה, וכן גווילי התורה, מנורות, רימונים תשמישי קדושה ועוד. הם הוחזרו לנו מיד עם שובנו אל העיר אחרי נסיגתם של הגרמנים מיוון (דוד בנבנישתי, ‘קהילות היהודים ביוון – רשמי מסע’, עמ’ 74).

יהודי וולוס הפקידו בידי שכניהם למשמרת רכוש רב ערך, ולימים כשחזרו לבתיהם בתום המלחמה קרא הארכיבישוף יואכים אקסופולוס לתושבים להשיב את הציוד לבעליו ולסייע ליהודים ששבו להסתגל במהרה לחייהם החדשים. בזכות פעילותו של הארכיבישוף אקסופולוס למען יהודי וולוס במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה הוא הוכר לאחר מותו על ידי מוסד יד ושם ב-1997 כחסיד אומות העולם.

לא כל חברי הקהילה היהודית שעו לאזהרותיו ולהפצרותיו של הרב פסח, ולבסוף נותרו בוולוס כ-130 יהודים. מהם שלא האמינו לבשורת האיוב ומהם שהעדיפו להישאר בעיר ולנהל את עסקיהם המקומיים מאשר לברוח להרים. המושל ריקרט מינה ליושב ראש הקהילה את יצחק ששון, יהודי שחי בוולוס ושלט בשפה הגרמנית. במשך חמישה חודשים חיו היהודים בשקט יחסי תחת פיקוחו של ששון, אך בראש חודש ניסן תש”ד (1944) הם קובצו ונשלחו לאושוויץ עם יהודי אתונה, ושם מצאו את מותם.

בתנועת ההתנגדות לכיבוש הנאצי שפעלה ביוון היו פעילים גם יהודים. לוחמים יהודים ובהם כנראה גם יהודים מוולוס

בזמן שהותו בהרים, ולמרות 74 שנותיו, היה הרב פסח בין מקימיה של יחידת פרטיזנים שביצעה פעולות חבלה נגד הכיבוש הגרמני. הרב פסח אף שיתף פעולה עם כוחות בעלות הברית שפעלו בים התיכון בעזרת משדר רדיו שהצליח להבריח להרים. מנהיגותו ניכרה באופן שבו עודד את רוחם של הלוחמים הצעירים ונטע בהם תקווה לעתיד טוב יותר.

כבוד אחרון

בזכות תגובתו הנמרצת של הרב פסח למעשי הנאצים שרדו בתום המלחמה 74% מבני הקהילה היהודית בוולוס, שיעור גבוה בהשוואה לממוצע של 15% ניצולים בקהילות יוון האחרות. ההתאוששות האישית, הקהילתית והלאומית הייתה קשה ומורכבת, אך עם עזיבת הנאצים את יוון בסוף 1944 שב הרב פסח להנהיג את קהילת יהודי וולוס שמנתה אז כ-700 חברים, חלקם פליטי קהילות אחרות. הוא שימש הרב הראשי של העיר ואב בית הדין ולקח על עצמו את שיקומה של הקהילה ושל מוסדותיה, ובפרט את שיקומו של בית הכנסת החרב. ב-1946 נבחר הרב פסח לכהן כנשיא מועצת הרבנים של יוון. יצחק בן-צבי, חוקר קהילות ישראל במזרח ולימים נשיא מדינת ישראל, עמד בקשר הדוק עם הרב פסח והפציר בו לעלות לישראל, אך הרב סירב מתוך דאגה לעתיד קהילתו ולשימור מורשתה הענפה של יהדות יוון, וזאת למרות מלחמת האחים הקשה שהתחוללה אז במדינה.

ברמה האישית התמודד הרב פסח בכאב רב עם אובדן אהוביו. חתנו, אברהם אלברטו כהן נרצח בידי כוחות בולגריים ביום הכיפורים תש”ב (1941) בעיר דרמה והותיר אחריו את אשתו רבקה בת הרב פסח שלה נישא שנה קודם לכן ואת בנם התינוק ג’קי (יעקב) שלא זכה להכיר את אביו. לואיזה, בתו הגדולה של הרב פסח, סייעה בגידולו של ג’קי הקטן, כיוון שלה ולבעלה לא היו ילדים משלהם. לאחר המלחמה נישאה רבקה ליצחק אשכנזי, ניצול שואה מדידימוטיכו.

שני בניו הגדולים של הרב פסח, יוסף ושמעון, היו ממשיכי דרכו ועיקר גאוותו. הם למדו הוראת עברית בסמינר למורים על שם דוד ילין בירושלים, שבו ליוון, התיישבו בסלוניקי ולימדו עברית. יוסף אף ניהל את בית הספר העברי בסלוניקי. שמעון ואשתו מטילד לבית שאלתיאל, ויוסף, אשתו אסתר לבית ג’יברי ובתם היחידה שרה שהייתה אז בת שבע נרצחו במחנה ההשמדה אושוויץ באביב תש”ג (1943).

בראשית תש”ה (1944), בעת שהסתתרו בהרים, נפטרה שרה אשתו של הרב פסח, כנראה בשל תנאי מחיה קשים בצירוף שברון לב לאחר קבלת הידיעה על מות אהוביהם. הרב פסח שב לוולוס עם שניים מילדיו – אלגרה ודוד – שחיו לצדו עד סוף ימיו. שניהם לא נישאו ולא נולדו להם ילדים.

ב-1955 פקדה את וולוס רעידת אדמה עזה שפגעה בבית הכנסת ובביתו של הרב פסח והוא נאלץ לגור באוהל. תנאי המחיה הקשים הביאו להידרדרות במצבו הבריאותי, הוא חלה ונפטר בכ”ח במרחשון תשט”ז (13.11.1955) בבית החולים בסלוניקי בגיל 86. הרב פסח הובא לקבורה בהלוויה ממלכתית בבית העלמין בוולוס, ונכחו בה גם נציגי ממשל רבים. ביוזמתו הברוכה של נשיא המדינה דאז, יצחק בן-צבי, התממשה צוואתו של הרב פסח שביקש להיקבר בארץ ישראל:

כי הנני היום בן 81 שנה, ועבודתי פה בקהל עדתי זאת 59 שנה ויותר. שהקדוש ברוך הוא יחייני ויזכני לילך לארץ ישראל משאת נפשי, לבלות שמה ימי האחרונים, לאכול מפריה ולשבוע מטובה, ולזכות בקבורת ארץ ישראל בעזרת ה’ יתברך, שזאת תפילתי ובקשתי ותחינתי יומם ולילה תמיד כל הימים לפני הא-לוהים השוכן בציון והבוחר בירושלים, אמן (כתב היד של ספרו ‘סמך משה’, BNZ 464, דף 80 ב’).

בד’ באדר ראשון תשי”ז (1957) כיבדה ממשלת ישראל את זכרו, ובהסכמת ממשלת יוון הועלו עצמותיו ועצמות אשתו שרה לקבורה בירושלים. הרב פסח ואשתו נטמנו בחלקת הרבנים בהר המנוחות, סמוך לקברו של ידידו הרב בן ציון חי עוזיאל. גם ספרייתו הענפה והחשובה – הכוללת כתבי יד, ספרים ותעודות בני מאות שנים שנאספו על ידי שושלת הרבנים בני משפחת פסח לאורך דורות – הובאה לישראל. הארכיון המלא שמור במכון יד יצחק בן-צבי בירושלים כיחידה עצמאית.

ידידות קרובה. הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל בדרך לטקס ההקמה של בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושליםצילום: הנס פין, לעמ

ידידות קרובה. הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל בדרך לטקס ההקמה של בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע”ה, כשישים שנה לאחר פטירתו של הרב פסח, ערך המרכז העולמי של ארגון בני ברית בירושלים טקס ייחודי שהוקדש להוקרת פועלו ולהנחלת מורשתו של הרב משה שמעון פסח, רב שהציל את בני הקהילה היהודית של וולוס מאבדון. בטקס קיבלו בני משפחתו של הרב פסח – נכדו מוריס אשכנזי ונינו ד”ר איליאס פסח – את אות המציל היהודי בשמו.

איליאס פסח, נינו של הרב משה שמעון פסח, עם הפטריארך היווני תאופילוס השלישי מירושלים ונציגי ארגון בני ברית בטקס שהתקיים באתר 'מגילת האש' בתשע"ה. בטקס קיבלו בני המשפחה את 'אות המציל היהודי' בשמו של הרב פסח על פועלו בזמן השואהבאדיבות ד

איליאס פסח, נינו של הרב משה שמעון פסח, עם הפטריארך היווני תאופילוס השלישי מירושלים ונציגי ארגון בני ברית בטקס שהתקיים באתר ‘מגילת האש’ בתשע”ה. בטקס קיבלו בני המשפחה את ‘אות המציל היהודי’ בשמו של הרב פסח על פועלו בזמן השואה

תגים

גאורגיוס השני, וולוס, יואכים אקסופולוס, יוון, לריסה, משה שמעון פסח, קורט ריקרט, שואה
מאת: עינב קורן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

ההצלה הגדולה

ההצלה הגדולה

מנהיגות רוחנית בתקופת השואה

מנהיגות רוחנית בתקופת השואה

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס