• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / בלי עזרה ממונטיפיורי

בלי עזרה ממונטיפיורי

לפני ההתחלה
הארמונות
פרברים לעשירים
החוסיינים
הנשאשיבים
האמנם שכונות?
מאת: תהילה ביגמן

שנים אחדות לאחר שיהודים החלו לבנות שכונות מחוץ לחומות ירושלים צעדו בעקבותיהם גם מוסלמים. בניגוד לשכונות היהודיות שהוקמו מכספי צדקה לרווחת התושבים העניים, אצל המוסלמים היו אלה דווקא משפחות הנכבדים שהקימו בתי מידות בפרברי העיר // תהילה ביגמן

לפני ההתחלה

זה איזה שנים אשר עבר רוח דרור על בני העיר ורבים החלו לקנות שדות מחוץ לעיר ולטעת כרמים ולבנות בתים. גם רבים מאחינו אשר השיגה ידם קנו שדות ויבנו בתים לשבת בראותם כי גם השוכנים שמה לא יראו רע ושלוות השקט להם מסביב. כי עיני הממשלה משוטטות גם שמה … והנה כל כיכר הארץ הזאת אשר לפנים לא נשמע בה קול איש, מיראת שמיר ושית ומבלהות צלמוות, עתה תצלצלנה אוזניים מקול המקבות והגרזן וכל כלי הברזל החוצבים בהרים (“שלום ירושלים”, ‘חבצלת’, י”ב בתשרי תרל”א, 7.10.1870, עמ’ 6).

היציאה מהחומות רשמה פרק מפואר בתולדות ירושלים והציונות בכלל, אולם היהודים לא היו יחידים בתהליך הזה. בתיאורי נוסעים וגאוגרפים מתחילת המאה ה-19 מתוארת ירושלים כעיר סגורה בין החומות שמסביבה שממה. תיאורים אלה אינם מדויקים לחלוטין. כפרים קטנים ובינוניים היו פזורים בסביבות ירושלים, ומחוץ לחומות העיר היו גם מבנים ומתחמים אחדים שנבנו שנים רבות קודם לכן. עם זאת, אין ספק שבשנות השבעים של המאה ה-19 החל תהליך ששינה את מראה העיר. ככל שחלף הזמן גדל מספר התושבים שהתגוררו מחוץ לחומות בקצב מואץ.

חקלאים כפריים התגוררו מחוץ לחומות ועירוניים בתוכן. שוק אבטיחים ליד חומות העיר העתיקה, ראשית המאה העשריםמאוסף ספריית הקונגרס

חקלאים כפריים התגוררו מחוץ לחומות ועירוניים בתוכן. שוק אבטיחים ליד חומות העיר העתיקה, ראשית המאה העשרים

הכפרים הערביים ששכנו סמוך לירושלים בתחילת המאה ה-19 היו סילוואן, אבו דיס, אלעזריה, א-טור, ליפתא, מלחה, בית צפאפא ועין כרם שהיה הגדול מכולם. תושבי שמונת הכפרים האלה היו ברובם חקלאים, רוכלים ובעלי מלאכה. מקור פרנסה נוסף של התושבים, בעיקר באבו דיס ובאלעזריה, היו עולי רגל שהגיעו לירושלים מכיוון יריחו, ללא הבדל דת, והם שימשו מטרה לשוד ולגביית מכס. בעין כרם התפרנסו התושבים גם מצליינות נוצרית. בהסתמכו על תיאורי נוסעים ומדריכי תיירים מאותה תקופה העריך פרופ’ יהושע בן-אריה, מגדולי החוקרים של ירושלים, כי בתחילת המאה ה-19 מנתה האוכלוסייה המוסלמית בכל הכפרים הללו יחד בין 800 ל-1,200 נפש. להערכתו שבעים שנה מאוחר יותר, ב-1870, מנתה האוכלוסייה בין 1,800 ל-2,500 איש. כלומר, לפני היציאה ההמונית של המוסלמים מחומות ירושלים יכלה אוכלוסיית הכפרים להתגורר במתחם מגדלי הולילנד הירושלמיים של היום ועוד היה נשאר מקום.

מחוץ לחומות היו במאה ה-19 גם בתי קברות מוסלמיים, מבני דת וארמונות קיץ של נכבדי העיר. רבים ממבני הדת נבנו עוד במאה ה-12 בתקופתו של צלאח א-דין. הם הוקמו כדי להחזיר לעיר את צביונה המוסלמי וכדי להפגין שליטה על השטח. לאחר שניצח את הצלבנים חילק צאלח א-דין לקציני צבאו אדמות מחוץ לחומות, בעיקר באזור אבו תור ושייח’ ג’ראח, כפרס על השתתפותם בקרבות וכדי שהשטח יישאר בידי הצבא המנצח. במהלך השנים קיבלה משפחת דג’אני, משפחה ירושלמית ותיקה ומכובדת, את החסות על הר ציון, ומשפחת אל-עלמי קיבלה את החסות על פסגת הר הזיתים. בשטחים אלה הוקמו מסגדים, אכסניות לעולי רגל, זאוויות – מתחמי התבודדות קטנים – עבור דרווישים צוּפים, ומבנים שונים מעל מקומות שהתקדשו במסורת האסלאמית. במאה ה-19 רוב המבנים האלה כבר תפקדו באופן חלקי בלבד.

מחוץ לחומות ירושלים היו ארבעה בתי קברות מוסלמיים: בית הקברות הגדול והמפורסם ממילא השתרע ממערב לשער יפו; בית הקברות אל-דאהריה הוקם סמוך לשער הרחמים; ושני בתי קברות סמוכים לשער שכם. באחד מהם, א-סאהרה, קבורים על פי המסורת חללי המלחמה של צלאח א-דין.

בנוסף לבתי הקברות המסודרים היו פזורים בשטח קברים בודדים. נראה שהמפורסם שבהם הוא קבר השייח’ ג’ראח הממוקם בדרך שכם סמוך לקבר שמעון הצדיק, בשכונה הנקראת כיום על שמו. כפי שהשם ג’ראח מעיד עליו, חוסיין אבן עיסא אל-ג’ראח היה רופא ומנתח, והוא שימש בתפקיד זה בחצרו של צלאח א-דין. אל-ג’ראח בנה במקום זאוויה, ולאחר מותו נקבר בה. במשך מאות שנים המשיך המקום לשמש זאוויה ומדרסה – בית ספר. ב-1895 שופץ המבנה ונוספו שם מסגד ומינרט – צריח – העומדים עד היום.

תותחים בריטיים עוברים ליד שכונת שייח' ג'ראח בדרכם לכיבוש צפון הארץ במלחמת העולם הראשונהLOC

תותחים בריטיים עוברים ליד שכונת שייח’ ג’ראח בדרכם לכיבוש צפון הארץ במלחמת העולם הראשונה

הארמונות

המבנים המוסלמיים הבולטים והמרכזיים ביותר שהוקמו מחוץ לחומות עד המאה ה-19 היו בתי קיץ של עשירי העיר שנקראו בערבית קֻצוּר – ארמונות. בניגוד למבני הציבור שנבנו מחוץ לחומות, הארמונות היו מרוחקים יחסית מהעיר. מוג’יר א-דין אל-חנבלי, היסטוריון וגאוגרף מוסלמי תושב ירושלים שכתב ספרי מסע על אזורים שונים בארץ ישראל, תיאר את הארמונות הללו באזור שכונת בקעה כבר בסוף המאה ה-15:

ומחוץ לירושלים מכל עבר כרמים וגנות נושאי פרי, ענבים ותאנים ותפוחים, והמקום היותר יפה הוא נגבה מערבה לירושלים אשר יקראו לו אל-בקעה  … ובבקעה הזאת בניינים בנויים ביופי והדר, ובעליהם ישבו בהם בימי הקיץ משך ירחים אחדים (רות קרק ושמעון לנדמן, “היציאה המוסלמית מחוץ לחומות ירושלים בשלהי התקופה העות’מאנית”, ‘פרקים בתולדות ירושלים בזמן החדש’ בעריכת אלי שאלתיאל, עמ’ 177).

הארמונות היו בנויים מאבן, להבדיל מבקתות העץ שבהן התאכסנו שומרי הכרמים והבוסתנים. דייריהם היו חכמי דת, מנהיגים עשירים ובעיקר גובי מִסים. האחרונים שלשלו לכיסם עמלות נאות ובעזרתן בנו ארמונות מפוארים. ארמונות רבים נבנו על מורדות הר הצופים ואחרים באזור בקעה שבדרום העיר. המבנים הוקפו בדרך כלל בחומה והופקדו עליהם שומרים. קירות האבן העבים והגגות השטוחים יצרו את הרושם שמדובר במצודות או במבצרים. כיוון שהארמונות נבנו בעיקר באזורים חקלאיים הייתה להם מערכת מים נפרדת שסיפקה מים הן לגידולים והן לבתי הקיץ.

הסלון המפואר בבית שבנה רבאח אל-חוסייני לארבע נשותיו. המבנה הושכר לאנשי המושבה האמריקנית ולבסוף אף נמכר להםLOC

הסלון המפואר בבית שבנה רבאח אל-חוסייני לארבע נשותיו. המבנה הושכר לאנשי המושבה האמריקנית ולבסוף אף נמכר להם

שייח’ מוחמד אל-ח’לילי, המופתי השאפעי של ירושלים במאה ה-17, היה איש אמיד למדי ובעל השפעה רבה הן בירושלים והן באיסטנבול. הוא בנה לו שני ארמונות שנודעו בשם קָצְר אל-ח’לילי – ארמון אל ח’לילי – אחד בוואדי ג’וז ואחד בבקעה. הבית בבקעה שימש מעון קיץ, ומעון החורף ששכן בוואדי ג’וז עומד עד היום. סביב הארמון בוואדי ג’וז נטע השייח’ כרם שזכה לשם כרם א-שייח’. על שטח זה נבנה מאוחר יותר מוזאון רוקפלר. בפתח הארמון ניטע עץ אורן שהגיע לגובה אדיר והוא אחד האורנים הקדומים ביותר שקיימים היום בארץ ישראל כולה. בצוואתו של שייח’ אל-ח’לילי הוא הורה להרבות בבניית ארמונות מחוץ לעיר, הן כדי להפחית את ההידבקות במחלות ובזיהומים שרווחו בעיר העתיקה כתוצאה מהצפיפות, והן כדי להגן על העיר מפני פולשים זרים.

באזור שבין הר הצופים למוזאון רוקפלר מצויים שרידיהם של ארמונות נוספים, וביניהם קַצר אל-שיהאבי, קַצר אל-קטוב וקַצר אל-ח’טיב. האחרון הוקם כנראה על ידי הסולטן העות’מאני אל נאזר במאה ה-17, והוא עובר עד היום בירושה מדור לדור. מול מסגד שייח’ ג’ראח עמד בשלמותו עד מלחמת העצמאות קצר אל-עמאווי ובו גם תחנת קמח בבעלותה של משפחת נוסייבה הירושלמית. בדרום ירושלים הוקמו קצר אל-כרם באזור שייח’ באדר – היום גבעת רם, קצר אל-עספור סמוך לתאטרון החאן של היום וקצר אל-חרירי באזור אבו תור. במפות ישנות ובעדויות כתובות מוזכרים ארמונות נוספים שאינם מוכרים לנו היום.

פרברים לעשירים

נראה כי אופיים האליטיסטי והמבוצר של המבנים שהוקמו מחוץ לחומות עד אמצע המאה ה-19 גרם לכך שלא התפתחה בקרבתם בנייה נוספת. גם השכונות החדשות שנבנו החל מ-1870 לא נצמדו למבנים הקיימים.

באמצע המאה ה-19 החלו גם נוצרים לבנות מחוץ לחומות ירושלים. מדינות אירופה, שרצו לזכות בדריסת רגל בעיר הקודש, ניצלו את מדיניות האימפריה העות’מאנית להעניק תנאים מפליגים לבני מיעוטים דתיים ובנו מבני ציבור מכובדים שהיו מיועדים לעולי רגלים ולמטרות אחרות בעלות אופי דתי. בין השאר הם בנו את בית היתומים שנלר, את מנזר סן סימון ואת בית החולים האיטלקי. הם הקימו גם את המושבה הגרמנית בדרום העיר ואת המושבה האמריקאית בצפונה.

הנוצרים היו הראשונים שבנו מחוץ לחומות במאה ה-19. אכסניית נוטרדם, סביבות 1910LOC

הנוצרים היו הראשונים שבנו מחוץ לחומות במאה ה-19. אכסניית נוטרדם, סביבות 1910

המוסלמים היו האחרונים לצאת מן החומות. בניגוד ליהודים ולנוצרים לא עמדו לרשותם מקורות הון אירופיים שיכלו לסייע במהלך זה, וגם המניע ליציאה אל מחוץ לחומות היה חלש יותר. הצפיפות והעוני של תושבי הרובע היהודי בעיר העתיקה לא היו מנת חלקם של תושבי הרובע המוסלמי, שחיו ברווחה יחסית. עולי הרגל המוסלמים הגיעו מערים ומארצות שכנות ושהו בעיר רק זמן קצר, ועל כן לא נזקקו לאכסניות ולמבני מגורים רבים, בשונה מבני העדות הנוצריות שהיה עליהם לבנות אכסניות לאירוח עולי הרגל. גם השלטונות העות’מאנים מצדם לא הראו כל כוונה או רצון לפתח את ירושלים החדשה עבור אחיהם לדת.

הדחף העיקרי ליציאה המוסלמית אל מחוץ לחומות היה העלייה ברמת החיים. לקראת סוף המאה ה-19 ובתחילת המאה העשרים החלו לקום מוסדות עירוניים, ואלה העניקו משרות בעיקר לבני המשפחות המוסלמיות המיוחסות, ובהן משפחות חוסייני, דג’אני, נוסייבה, נשאשיבי, עארף וח’אלדי. המסחר שהשתכלל הגדיל את היקף הייבוא והייצוא בין המזרח התיכון לאירופה. משרות חדשות נוצרו, אפשרויות כלכליות נפתחו וזיכיונות הוצעו. רמת ההשכלה עלתה והקשרים עם השלטון המרכזי התחזקו. כל אלה גרמו לצבירת הון רב בידי המשפחות המיוחסות ולעלייה ניכרת ברמת חייהן.

החיים מחוץ לחומות אפשרו לעשירים לחיות ברווחה בבתי מידות. שכונת שייח' ג'ראח בראשית שנות הארבעיםLOC

החיים מחוץ לחומות אפשרו לעשירים לחיות ברווחה בבתי מידות. שכונת שייח’ ג’ראח בראשית שנות הארבעים

המצב הכלכלי הוביל לשאיפה לשפר את רמת הדיור ולהפגין את המעמד החברתי והכלכלי החדש לעיני כל. שאיפה זו לא ניתנה להגשמה בתחומי העיר העתיקה, ועל כן הקימו המשפחות המתעשרות בתי פאר חדשים מחוץ לחומה. לארמונות מהמאות הקודמות הצטרפו בתי הבורגנים המוסלמים החדשים. בני משפחה ומקורבים נוספים הקימו אף הם בתים לצד בתי העשירים, וכך בחלוף השנים התרחבו המעגלים והיו לשכונות. דוד ילין מעיד על אופי ההתארגנות המוסלמית ועל הבסיס המשפחתי שלה, בניגוד להתארגנות על בסיס קהילתי שרווחה בקרב היהודים:

המוסלמים העניים … אינם עוזבים את העיר העתיקה כי אין לאל ידם לבנות להם בתים חדשים מחוץ לעיר כאשר עשו עשיריהם ואפנדיהם. אף חסר להם הרגש הציבורי להתאחד לחברות לבנות להם בתים יחד כאשר עשו בני עמנו הירושלמים (יהושע בן-אריה, ‘עיר בראי תקופה – ירושלים החדשה בראשיתה’, עמ’ 472).

החוסיינים

ב-1905 ערך השלטון העות’מאני מפקד אוכלוסין, ונתוניו מהווים מקור מידע בלתי נדלה על התקופה. במפקד מוזכרים אזורים בנויים אחדים מחוץ לחומות שניתן לסווגם כשכונות מוסלמיות.

הראשונה בחשיבותה – על אף שלא הראשונה להיבנות – היא שכונת החוסיינים שכללה כשלושים מבנים. בשנות השבעים של המאה ה-19 בנה לעצמו רבאח אל-חוסייני וילה מפוארת בשכנות למסגד שייח’ ג’ראח. הווילה לא דמתה במאומה לבתי הקיץ המוקדמים שנבנו קודם לכן והייתה מפוארת וחדישה מהם לאין שיעור. היא השתרעה על שטח של שמונה דונם, הייתה מוקפת עצי פרי וכרם וצוידה בבור מים פרטי גדול. האולמות והמסדרונות היו מרוצפים שיש, הסורגים מגולפים באבן, התקרה מצופה עץ כיאה לבנייה תורכית והכל אומר ‘תסתכלו עליי’. בבית זה שוכן היום מלון אמריקן קולוני, והוא עדיין מהיפים ומהמפוארים ביותר באזור. ליד בית רבאח בנה ב-1882 ראש העיר סלים אל-חוסייני וילה מרשימה נוספת.

אוריינט האוס. צילום: דרור אבי

ב-1897 בנה אסמאעיל מוסא אל-חוסייני את ביתו הצנוע בשטח של חמישה דונמים שכללו גם גן נטוע ועצי זית. הבית נבנה בסגנון אירופי, כולל גג רעפים, חלונות רבועים ולא מקושתים, מרפסות וגמלון מקושת בחזית הבניין שנשען על שני עמודים. בכניסה לבית היו ברֵכה ומזרקה – אלמנט אירופי מובהק. בבית זה נערכה קבלת הפנים לקיסר גרמניה וילהלם השני שביקר בירושלים ב-1898. הבית עבר גלגולים שונים בחסות המנדט הבריטי והשלטון הירדני. הוא שימש בית מגורים, בית משרדים, בית מלון ואף מטה של מוסדות האו”ם. היום הוא מוכר בשם ‘אוריינט האוס‘. ההיסטוריה שלו, שייכותו למשפחת חוסייני והיותו המטה של אש”ף בירושלים בסוף המאה העשרים הפכו את הבית לסמל לאומי פלשתיני ולמייצג הריבונות הערבית על מזרח ירושלים.

לצד שלוש אחוזות הפאר נבנו בתים נוספים על ידי בני משפחת חוסייני הענפה ומשפחות מקורבות אחרות.

הנשאשיבים

מצפון לשכונת החוסיינים החל להתפתח גרעין שני של התיישבות מצדו השני של מסגד שייח’ ג’ראח שאף נתן לשכונה את שמו. הבית הראשון בשכונה נבנה גם הוא על ידי משפחת חוסייני כבית קיץ וכונה קצר אל-מופתי.

בית המופתי במרכז וקצר אל-מופתיזאב קינן

בית המופתי במרכז וקצר אל-מופתי

המופתי טאהר אל-חוסייני, אביו של חאג’ אמין, הרחיב ב-1895 את מעון הקיץ והפך אותו לבית משפחתי. אולם מבנה זה מבודד מעט ונמצא בדרום השכונה, ורוב הבתים בשייח’ ג’ראח נבנו על ידי משפחות נשאשיבי וג’אראללה. בית רשיד אל-נשאשיבי, שהוקם במקום שבו עומד היום מלון אמבסדור, היה המפואר בבתי שייח’ ג’ראח. בשל היריבות המרה ששררה בין משפחות נשאשיבי וחוסייני כונתה לעתים שכונת שייח’ ג’ראח ‘שכונת הנשאשיבים’, כדי להעמיד אותה כמשקל נגד לשכונה הקרויה על שם המשפחה היריבה. בנוסף לבתים שבנו משפחות נשאשיבי וג’אראללה היו בשייח’ ג’ראח גם בתים שנבנו על ידי משפחות אחרות, ובהן עארף, ח’טיב ודג’אני. בתחילת המאה העשרים היו בשכונה כעשרים בתים של משפחות עשירות יותר ועשירות פחות מהמעמד הבינוני הגבוה.

בין שכונות החוסיינים והנשאשיבים לבין העיר העתיקה שמדרום להן התפתחו מוקדים נוספים של התיישבות מוסלמית באזור ואדי ג’וז, מסעודיה ובאב א-זהרה. באזורים אלה הוקמו גם מבנים שלא נועדו למגורים. בוואדי ג’וז נבנה מאגר לחלוקת נפט, וסמוך לשער הפרחים הוקם בית הספר ראשידיה, שהיה אולי המבנה הקהילתי היחיד מחוץ לחומות בתקופה הזו.

בראשית המאה העשרים הקימו מוסלמים ונוצרים את שכונת מוצררה, ועד היום ניתן לראות בתים שחקוקה עליהם שנת בנייתם. מוסלמים בנו בתים גם במגרש הרוסים, במעלה רחוב הנביאים ובשכונת החבשים. בקעה הייתה שכונה מעורבת שהתגוררו בה נוצרים ומוסלמים.

בתחילת המאה העשרים החלו האמידים מבין הארמנים והערבים הנוצרים ללכת בעקבות עשירי העיר המוסלמים והקימו גם הם שכונות פאר. אוכלוסייה זו פנתה בעיקר לדרום העיר. תחילה נבנו הבתים על אדמות שמכרה הכנסייה היוונית אורתודוקסית באזור קטמון, ובשנות העשרים נוספו להם בתים בטלביה ובבקעה.

האמנם שכונות?

על פי הערכתו של יהושע בן-אריה היה מספר המשפחות המוסלמיות שגרו מחוץ לחומה בתום תקופת השלטון העות’מאני כ-400 בלבד, שהם לכל היותר 2,400 נפש. בירושלים כולה חיו באותה תקופה כ-12 אלף מוסלמים, ומכאן שרק כחמישית מתוכם התגוררו מחוץ לחומות העיר העתיקה. נתונים אלה מורים כי בניגוד לתנועה הנרחבת של יהודים אל מחוץ לחומות במחצית השנייה של המאה ה-19, בקרב המוסלמים התופעה הייתה קטנה בהרבה אפילו בהשוואה לנוצרים. המוסלמים התמקדו בבניית בתים פרטיים ומפוארים. הם לא הקימו מבני ציבור ונשארו תלויים ברמה היומיומית במסגדים, בחנויות ובבתי הספר שבתוך החומות. מוקד פעילותם הכלכלית והדתית המשיך להיות בעיר העתיקה – שם שכנו מוקדי הזהות הדתיים והלאומיים החזקים ביותר – כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא שעל הר הבית – ושם התגוררו רוב המוסלמים שלא שפר חלקם לנשום את אוויר ההרים הפתוח. עברו עוד עשרות שנים עד שמקבצי הדיור שנבנו מחוץ לחומות החלו לתפקד כשכונות עצמאיות שהיו בהן מוסדות ציבור וקהילה לטובת תושביהן.

ההפרדה הלאומית בין השכונות הייתה פחות חדה מאשר היום. טלביה במבט מלמעלהLOC

ההפרדה הלאומית בין השכונות הייתה פחות חדה מאשר היום. טלביה במבט מלמעלה

בימי השלטון הבריטי החלה בירושלים כולה תאוצת בנייה ופיתוח. השכונות והמוסדות היהודיים עמדו בראש החץ של הבינוי והאכלוס בתקופה זו, וכך הלכה והתגבשה החלוקה בין ירושלים היהודית שהפנתה את ראשה – ואולי גם את לבה – מערבה לבין ירושלים הערבית שרוב תושביה נותרו בתחום העיר העתיקה. מלחמת העצמאות, שבה גורשו היהודים מהעיר העתיקה ובמקביל ברחו התושבים הערבים מהשכונות במערב העיר, הפכה את חלוקת העיר בין היהודים למוסלמים לעובדה מוגמרת. את תוצאות החלוקה הכמעט מוחלטת הזו חשה ירושלים על בשרה עד היום.

***

התפתחות השכונות מחוץ לחומות

לא למוסלמים בלבד

העשירים והמקושרים מבין המוסלמים בנו את השכונות שמצפון לעיר העתיקה, אך הפאר של השכונות משך אליהן גם יהודים ונוצרים ממעמדות דומים.

ההנחה שבכל הבתים שנבנו על ידי משפחות מוסלמיות התגוררו מוסלמים בלבד בטעות יסודה. באותה תקופה חלוקת אזורי הדיור לפי מפתח לאומי ודתי עדיין לא הייתה חדה כל כך. בעלי בתים מוסלמים החכירו או השכירו את רכושם גם לנוצרים וליהודים. רק עשרות שנים אחרי שהחל שלטון המנדט הבריטי, עם התגברות המתח הלאומי בין היהודים למוסלמים, נתפסה השכרת דירות ליהודים כבגידה וכשותפות במעשה הציוני והתופעה נפסקה. עם התגברות המאורעות, ובעיקר בימי המרד הערבי הגדול, העדיפו גם השוכרים היהודים לעזוב את הבתים שהיו סמוכים לאזורים המוסלמיים ולעבור לשכונות היהודיות בירושלים.

אחד מבתי החוסיינים בשייח’ ג’ראח הוחכר ב-1896 לקהילה נוצרית מארצות הברית שהקימה אז את המושבה האמריקאית, או בשמה המוכר יותר אמריקן קולוני, ומלון בשם זה פעיל שם עד היום. לאמריקן קולוני הגיעו גם יהודים כדי ללמוד אנגלית, ובין המפורסמים שבהם היו דוד ילין ויוסף מיוחס.

באזור שער הפרחים התגוררו בתקופת המנדט יהודים נכבדים רבים, ובהם יהודה לייב מאגנס, נשיאה הראשון של האוניברסיטה העברית. מאגנס התגורר בבית ששכר ממשפחת ח’אלדי, ועבר לרחביה רק בתקופת המרד הערבי הגדול. באזור זה גרו גם פרופ’ שמואל הוגו ברגמן, ד”ר יעקב טהון וד”ר אריה בעהם. הנרייטה סאלד התגוררה לא רחוק בדירה שבעליה היה נצר למשפחת חוסיני. ד”ר ישראל קליגר מראשי הדסה וזיגפריד ון וריסלנד גזבר ההנהלה הציונית היו שכניה. בבית שהיה שייך למשפחת דג’אני גר אדווין סמואל, בנו של הנציב העליון, עד שהסכסוך הלאומי גרם לו לעבור לקטמון.

בשכונות המוסלמיות היו גם בתים שנבנו על ידי יהודים ועבורם. ב-1876 נרכשה מערת שמעון הצדיק והקרקע הסמוכה לה על ידי ועד העדה הספרדית וחברת כנסת ישראל האשכנזית ובמקום נבנתה שכונת שמעון הצדיק. סמוך לשם הוקמה שכונת נחלת שמעון, וב-1916 התגוררו בשתי השכונות 106 משפחות יהודיות. ליד שער שכם נבנה מתחם בתי ניסן ב”ק ומתחם אשל אברהם. היהודים שהתגוררו בשכונות הללו פונו בהוראת ההגנה במלחמת העצמאות.

העידן המודרני

1870
לספירה

תגים

התיישבות בירושלים, חוסייני, כרם א-שייח', מונטיפיורי, מוסלמים, נשאשיבי
מאת: תהילה ביגמן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס