• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / חוזרים לחומות

חוזרים לחומות

גרעיני גנ"ת
נח״ל עירוני
   על הר ציון
תנאים בסיסיים
בונים שכנות טובה
מרווקות לזוגיות
סוף והתחלה
מאת: ברק ברנר

איחוד ירושלים ושחרור העיר העתיקה אפשרו ליהודים לשוב ולהתגורר ברובע היהודי. אלא שמצבו ההרוס של הרובע הפך את יישובו מחדש למשימה לאומית מאתגרת, וזו הוטלה על כתפיהם הצעירות של חברי גרעין גנ״ת — נח״לאים שיועדו לקיים את פרק המשימה שלהם במפעלים תעשייתיים. על הקשיים החומריים שבהם נתקלו חברי הגרעין הקלו התקופה ההרואית והחיבוק שקיבלו מכל שדרות הציבור | ברק ברנר

גרעיני גנ”ת

העננה שהתפוגגה עם סיומם של ששת ימי הלחימה באייר תשכ״ז (יוני 1967) חייבה עד מהרה את הדרג המדיני לקבל החלטות אסטרטגיות באשר לשטח שנכבש. כאשר עדיין לא נדמו קולות הקרב בעיר העתיקה, ובעיצומה של אופוריית הימים הראשונים לשחרורה, נשמעו קולות שקראו לבסס בבהילות תשתית ליישוב מחדש של הרובע היהודי.
בדיונים הראשונים עלתה מחלוקת עקרונית בשאלה למה ייועד הרובע. ראש העיר טדי קולק ושר האוצר פנחס ספיר טוו חלום מהפכני – הרובע יהיה משכנם של אמנים שיתגוררו סמוך לשדרת מוזאונים שהמדינה תקים. נראה כי המתיישבים הראשונים בין כתלי הרובע אכן היו האמנים נחום ארבל ואלידע מריעוז שקנו שתי חורבות מבעליהן הערבים מיד עם תום הקרבות. אך השניים נטשו את המקום כבר באותה שנה, וחלום רובע האמנים נגוז מסיבות שונות.
בניגוד לקולק ולספיר, שר הפנים משה חיים שפירא מהמפד״ל חשב כי יש צורך בהתיישבות ממשית במקום ודחף לקבוע עובדות בשטח בהקדם האפשרי. אל המשבצת הזו נכנסו חברי גרעין גנ״ת.

 

חלוצי השיבה לרובע היו אמנים, אולם חזון רובע האמנים שהגו טדי קולק ופנחס ספיר — אולי בהשראת רובע האמנים בצפת העתיקה — נגוז במהרה. האמנים נחום ארבל (משמאל) ואלידע מריעוז בגלריה של מריעוז בעיר העתיקה, 1973צילום: משה מילנר, לע״מ

חלוצי השיבה לרובע היו אמנים, אולם חזון רובע האמנים שהגו טדי קולק ופנחס ספיר — אולי בהשראת רובע האמנים בצפת העתיקה — נגוז במהרה. האמנים נחום ארבל (משמאל) ואלידע מריעוז בגלריה של מריעוז בעיר העתיקה, 1973

נח״ל עירוני

שניים מהאתגרים המשמעותיים ביותר שעמם התמודדה מדינת ישראל בשנותיה הראשונות היו האתגר הצבאי והאתגר ההתיישבותי. ב־1948 פנו נציגיהן של תנועות הנוער החלוציות לראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון בבקשה ליצור מסגרת שתשמור על אחידותם של הגרעינים ההתיישבותיים. בתגובה לבקשתם ייסד בן גוריון את הנח״ל – נוער חלוצי לוחם. ‘חוק שירות הביטחון’ שנחקק בסוף 1949 כלל בין השאר אפשרות של שירות צבאי בקואופרטיב המשלב בין הכשרה חקלאית לשירות צבאי.

נח״לאים חמושים מעל גיא בן הינום, במקום שבו הוקמה בהמשך אנדרטת השלום. ברקע חומות העיר העתיקהבאדיבות חברי גרעין גנ״ת ג׳

נח״לאים חמושים מעל גיא בן הינום, במקום שבו הוקמה בהמשך אנדרטת השלום. ברקע חומות העיר העתיקה

בעשור השני של המדינה גדל מאוד שיעור בני הנוער שלמדו בבתי ספר תיכוניים מקצועיים, ובני נוער רבים התגייסו לצה״ל כאשר באמתחתם מקצוע שרכשו במהלך לימודיהם. בציונות הדתית בלטה בתחום זה הישיבה המקצועית קרית נוער בשכונת בית וגן בירושלים, שתלמידיה למדו נגרות, מכניקה, דפוס, אלקטרוניקה ואלקטרומכניקה. ראש הישיבה, הרב יעקב לישנסקי, הבחין כי רבים מבוגרי הישיבה נוטשים בתום שירותם הצבאי את הכיוון המקצועי. הוא פנה למשרד הביטחון וביקש להקים מסגרת צבאית שלצד הכשרתם הקרבית של בוגרי הישיבה תתמוך גם בהמשך פיתוחם המקצועי. הרעיון התגלגל לפתחו של מדור הנוער והנח״ל, וב־1964 הוקם באופן ניסיוני גרעין נח״ל תעשייתי – גנ״ת – שכל חבריו היו תלמידי הישיבה המקצועית קרית נוער. הגרעין הראשון קיבל את השם ‘בצלאל’, אך החל מהגרעין השני השם בצלאל עבר מן העולם והגרעינים מוספרו באותיות, גנ״ת א’, גנ״ת ב’ וכן הלאה.

גרעיני גנ״ת הוקמו במתכונת דומה לגרעיני הנח״ל החקלאיים, גרעין קואופרטיבי – המתנהל באמצעות קופה משותפת בדומה לקיבוצים – המשלב שירות צבאי עם פרק משימה תעשייתי. התכנית הייתה שחברי הגרעין יישבו אזורים הסמוכים לגבול בהתאם להכוונת משרד הביטחון ויתפרנסו מהמקצוע שלו הוכשרו בתיכון. כיוון שהפנייה להקמת גרעיני גנ״ת הגיעה מישיבת קרית נוער, הטיל מדור הנוער והנח״ל על תנועת הפועל המזרחי את הטיפול בפרק ההתיישבותי של השירות, שכלל ליווי, הכוונה והכשרה של חברי הגרעין, בדומה לתפקידן של התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים בליווי הגרעינים החקלאיים. כאמור, הגרעין הראשון היה ניסיוני, ומטרתו הייתה לבדוק האמנם יכולים גרעינים תעשייתיים לעמוד במשימה, לפני שיוקצו משאבים להקמת גרעינים נוספים מסוג זה, כולל גרעינים לבוגרי מוסדות חילוניים.

   על הר ציון

כשהוקם גרעין בצלאל ירושלים הייתה עדיין חצויה והוחלט למקם את חבריו בהר ציון. זה היה הגרעין הראשון בתולדות המדינה שהתיישב בתוך עיר. באותם ימים, על אף המתיחות הביטחונית באזור הר ציון, היה המקום אתר עלייה לרגל. באין גישה לאתרים המקודשים בעיר העתיקה, שימש קבר דוד מענה דתי עבור רבים. לצד הקבר שכן חדר הנשיא, שבפועל תיפקד כאתר ממלכתי סמלי, ומולו הוקם מרתף השואה – המוזאון הראשון שהנציח את זכרן של הקהילות היהודיות שנספו בשואה.

עד מלחמת ששת הימים התיישבו בהר ציון שני גרעינים תעשייתיים נוספים – גנ״ת א’ וגנ״ת ב’. חברי גרעינים אלה כבר לא הגיעו כולם מאותה ישיבה והיו בהם בעלי מקצועות שונים. בנוסף לקרית נוער הגיעו לגרעינים בוגרי ישיבות כפר אברהם, כפר חב״ד ותורה ומלאכה תל אביב. לגרעין גנ״ת ג’ הצטרפו לראשונה גם בנות בוגרות בית צעירות מזרחי ובנות שירות לאומי.

מיד לאחר מלחמת ששת הימים נערך הנח״ל להצבה מחודשת של גרעיניו, שכן המרחבים שנכבשו הגדירו מחדש את אזורי הספר. הר ציון למשל כבר לא נחשב אזור מסוכן הנזקק לסיועם של חברי גנ״ת. היה צורך למצוא מקום אסטרטגי חדש להציב בו את חברי הגרעין הרביעי – גנ״ת ג’ – שזה עתה סיימו ברובם את הפרק הצבאי בגדוד 50. במהלך המלחמה הם לחמו בגזרת היישובים ישעי ותרום, והיו עתידים לצאת לאחר המלחמה לפרק המשימתי של שירותם.

ראש הממשלה לוי אשכול, שאכלוסה של ירושלים לאחר המלחמה היה תחת סמכותו, תמך בעמדתו הנחרצת של שר הפנים משה חיים שפירא. בדיונים שנערכו סביב סוגיית איושו של הרובע היהודי השתתפו לצד השרים גם אישים נוספים. בין הנוכחים היה גם הרב ד״ר שמואל זנוויל כהנא (שז״ך), אז מנכ״ל משרד הדתות, שראה חשיבות עליונה במיקום גרעין גנ״ת ברובע היהודי. בסופו של דבר, בתיאום עם ראש אגף הנוער והנח״ל משה נצר, הוחלט להציב את גרעין גנ״ת ג’ ברובע היהודי המתחדש.

מתחם הר ציון בשנות החמישים של המאה העשרים. קבר דוד, מרתף השואה ומבני ישיבת התפוצות נכללו כולם במתחם-

מתחם הר ציון בשנות החמישים של המאה העשרים. קבר דוד, מרתף השואה ומבני ישיבת התפוצות נכללו כולם במתחם

עד מלחמת ששת הימים התיישבו בהר ציון שני גרעינים תעשייתיים נוספים – גנ״ת א’ וגנ״ת ב’. חברי גרעינים אלה כבר לא הגיעו כולם מאותה ישיבה והיו בהם בעלי מקצועות שונים. בנוסף לקרית נוער הגיעו לגרעינים בוגרי ישיבות כפר אברהם, כפר חב״ד ותורה ומלאכה תל אביב. לגרעין גנ״ת ג’ הצטרפו לראשונה גם בנות בוגרות בית צעירות מזרחי ובנות שירות לאומי.

מיד לאחר מלחמת ששת הימים נערך הנח״ל להצבה מחודשת של גרעיניו, שכן המרחבים שנכבשו הגדירו מחדש את אזורי הספר. הר ציון למשל כבר לא נחשב אזור מסוכן הנזקק לסיועם של חברי גנ״ת. היה צורך למצוא מקום אסטרטגי חדש להציב בו את חברי הגרעין הרביעי – גנ״ת ג’ – שזה עתה סיימו ברובם את הפרק הצבאי בגדוד 50. במהלך המלחמה הם לחמו בגזרת היישובים ישעי ותרום, והיו עתידים לצאת לאחר המלחמה לפרק המשימתי של שירותם.

ראש הממשלה לוי אשכול, שאכלוסה של ירושלים לאחר המלחמה היה תחת סמכותו, תמך בעמדתו הנחרצת של שר הפנים משה חיים שפירא. בדיונים שנערכו סביב סוגיית איושו של הרובע היהודי השתתפו לצד השרים גם אישים נוספים. בין הנוכחים היה גם הרב ד״ר שמואל זנוויל כהנא (שז״ך), אז מנכ״ל משרד הדתות, שראה חשיבות עליונה במיקום גרעין גנ״ת ברובע היהודי. בסופו של דבר, בתיאום עם ראש אגף הנוער והנח״ל משה נצר, הוחלט להציב את גרעין גנ״ת ג’ ברובע היהודי המתחדש.

חברי גרעין גנ״ת ג׳ רוקדים עם ספר תורה בטקס חנוכת ההתנחלות ברובע היהודיבאדיבות חברי גרעין גנ״ת ג׳

חברי גרעין גנ״ת ג׳ רוקדים עם ספר תורה בטקס חנוכת ההתנחלות ברובע היהודי

תנאים בסיסיים

חודשיים לאחר המלחמה עברו החברים הראשונים של הגרעין למבנה נטוש וחרב ברחוב שער השמים – כיום רחוב גלעד – ועד שבט תשכ״ח (1968) הם סיימו להכשיר את המבנה למגורים. אז הצטרפו אליהם חברי הגרעין האחרים – כשלושים בנים ועשר בנות – וקבעו רשמית את משכן גרעין גנ״ת ג’ ברובע היהודי.

בהגיעם נתקלו החברים בקשיים רבים. ראשית, הרובע היהודי היה כולו עיי חורבות. החברה לשיקום ולפיתוח הרובע עוד לא קמה, ובשבועות הראשונים הם נאלצו לארגן לעצמם מרחב מחיה בסיסי. ״כשהגעתי לראשונה היה כזה הרס וחורבן, עוד לא היה מבנה אחד תקין לחיות בו״, נזכרת גילה זגדון שהצטרפה למקום בתשכ״ט. ״המלחמה השאירה בלגן אחד גדול. כששמואל ואני החלטנו להתחתן אבא שלי שאל אותו: לאן נראה לך שאתה מביא את הבת שלי?״.

הציוד הראשוני כלל מעט ריהוט וציוד בסיסי למטבח שקיבלו מישיבת קרית נוער. למרות המחסור החומרי חשו חברי הגרעין כי המעבר שלהם לרובע היה מלווה בחיבוק גדול של העם. ״כולם ניסו לעזור. אנשים נהרו כל יום בהמוניהם לכותל והביעו תמיכה לא נורמלית״, מתארים יצחק ורחל מנדלסון. ״הרגשנו שזהו, המשיח ממש עוד רגע כאן. הייתה כזו התעלות של העם, קשה לתאר את השמחה ואת התחושה שאנחנו לוקחים חלק במשהו בלתי אנושי״.

 

גאוות יחידה. אחדים מחברי הגרעין עם סמל הנח״ל בחדר הכניסה של המבנה שבו התגוררו ברובע היהודיבאדיבות חברי גרעין גנ״ת ג׳

גאוות יחידה. אחדים מחברי הגרעין עם סמל הנח״ל בחדר הכניסה של המבנה שבו התגוררו ברובע היהודי

אבל תחושת השליחות ההרואית שמתארים חברי גנ״ת ג’ לא מנעה את ההכרח לתת מענה לצרכים הקיומיים. לאחר שבועות שבהם השקיעו את מרצם בהתקנת מרחב המגורים וסביבתו בעזרת הסיוע הכלכלי המועט שקיבלו מהפועל המזרחי ומקרית נוער, התחלקו החברים לקבוצות בהתאם להכשרתם המקצועית.
הם יצאו לעבודתם מחוץ לחומות ושבו לרובע רק בתום יום העבודה. בין המקומות שבהם עבדו בלט בית הדפוס אשר הוקם על ידי חברי הגרעין הראשון בהר ציון וחברי הגרעינים הבאים המשיכו לתפעל אותו. משרד ראש הממשלה הקצה אמנם מבנים בעיר העתיקה לצורך העברת בית הדפוס למקום, אך בפועל הרעיון לא צלח וחברי גרעין ג’ המשיכו להפעיל את בית הדפוס בהר ציון. הקבוצה השנייה כללה נגרים ומסגרים, ואלה תיארו תקופות שבהן התקשו למצוא עבודה מסודרת. חברי הקבוצה השלישית השתלבו בתעשייה הצבאית.

רוב הנשים עסקו בעבודות משק הבית, פעולות שדרשו מסירות לא קטנה בשל היעדר תנאים מתאימים. גילה זגדון מתארת כיצד בישלו ארוחות לעשרות חברי הגרעין על להבת גז בודדת במטבח שגודלו שני מטרים רבועים. בשנים הראשונות אי אפשר היה לקנות מצרכים בעיר העתיקה, והנשים היו צועדות בתורנות עם המצרכים מאזור ממילא או משוק מחנה יהודה.

בונים שכנות טובה

מעט לאחר שגרעין גנ״ת ג’ קבע את מקום מושבו ברובע היהודי הוחלט להעניק למקום את השם ‘התנחלות מוריה’. לימים חל בלבול ואנשים ייחסו בטעות את השם מוריה לגרעין וקראו לו ‘גרעין מוריה’. משרד הביטחון ביקש כי המתיישבים לא ייקראו חיילי נח״ל והמקום לא ייקרא היאחזות נח״ל (כיון שבפועל חברי הגרעין כבר לא היו מחויילים), ועל כן נבחר השם ‘התנחלות’. עם זאת, משרד הביטחון בירך על הקמת ההתיישבות במקום, והחשיב לחברי הגרעין את השהות ברובע כשירות במסגרת של״ת (שירות ללא תשלום). ימים אחדים לאחר מעבר הגרעין לעיר העתיקה הוקמה גם ישיבת הכותל ברובע היהודי. בנוסף התיישבו במקום גם אזרחים בודדים בעלי תודעה לאומית מפותחת, ובהם הרב משה צבי סגל – ממייסדיה של תנועת הנוער הציונית דתית ‘ברית החשמונאים’ שפעלה בארץ בעיקר בשנים 1937־1949.

בתמוז תשכ״ח (1968) הוחלט בכנסת על הקמת החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי והחלו להכין תכניות מתאר לבניית יחידות מגורים ברובע, אך בפועל, למרות הרצון ליישב את הרובע במהרה, העובדות בשטח איחרו לבוא. בשל הסמטאות הצרות, ובשל התוהו ובוהו הכללי שעוד שרר ברובע, נעשה פינוי ההריסות בעיקר בעזרת חמורים. ייתכן שההתנהלות המתונה והמשתרכת בשיקום הרובע נטעה אמונה בלבם של חלק מהתושבים הערבים כי שחרור העיר הוא עניין בר חלוף.

 

קולות פלפולי הגמרא שבים לעיר העתיקה. שניים מתלמידי ישיבת הכותל, סיון תשכ״חצילום: משה מילנר, לע״מ

קולות פלפולי הגמרא שבים לעיר העתיקה. שניים מתלמידי ישיבת הכותל, סיון תשכ״ח

״בשנים הראשונות היו מקרים שבהם נזרקו אל הרובע היהודי לבנות חבלה ובקבוקי תבערה. ההערכה של האוכלוסייה הערבית הייתה כי השחרור הוא עניין זמני ובקרוב תיעלם האחיזה של היהודים בעיר העתיקה״, מספר יצחק מנדלסון שהיה רכז הגרעין ומנהל התנחלות מוריה. האוכלוסייה הערבית עוד לא התפנתה כולה מהרובע היהודי, בסטות רבות עדיין היו פעילות ברחובות הרובע והחברים מתארים תחושה של חוסר ביטחון. יציאה אל מחוץ לבניין הגרעין נעשתה בזוגות בלבד. חברי הגרעין אמנם הסתובבו במדים ונשאו נשק בתורנות כדי להפגין נוכחות, אך מטרתם העיקרית הייתה להשיב חיים יהודיים אל הרובע המתחדש. את המשבצת הביטחונית תפסו מיד עם שוך הקרבות שוטרי משמר הגבול.

 

בין חברי גרעין גנ״ת לאחדים מתושבי העיר העתיקה הערבים התפתחו יחסי שכנות טובה, בעוד תושבים ערבים אחרים התייחסו אליהם בחשדנות ואף בעוינות. תושבים ערבים חולפים ליד הפתח ההרוס של בית הכנסת ׳החורבה׳, שישיבת עץ חיים קבעה בו את משכנה הזמני, אדר תשל״בצילום: פריץ כהן, לע״מ

בין חברי גרעין גנ״ת לאחדים מתושבי העיר העתיקה הערבים התפתחו יחסי שכנות טובה, בעוד תושבים ערבים אחרים התייחסו אליהם בחשדנות ואף בעוינות. תושבים ערבים חולפים ליד הפתח ההרוס של בית הכנסת ׳החורבה׳, שישיבת עץ חיים קבעה בו את משכנה הזמני, אדר תשל״ב

למרות גילויי האיבה שהפגינו רבים מהשכנים, לא כל האוכלוסייה הערבית התנהגה בדרך דומה. כך למשל מספרים חברי הגרעין בערגה על אופה בייגלה ערבי מבוגר שניגש אליהם ואל הרב סגל והחל לדבר בעברית מהולה ביידיש. למרבה הפלא אותו אופה חשף בפניהם ספרי תורה שהוצפנו על ידי יהודים בבור מתחת לרצפת בית הכנסת החורבה ערב יציאתם מהרובע. לפי גרסה אחת הידידות בין תושבי הרובע היהודים לבין משפחתו של האופה לפני מלחמת השחרור התבססה על שותפות עסקית שכללה בין השאר חימום של סירי האוכל בשבת. הקשר היה הדוק עד כדי כך שהם שמו בו את מבטחם כאיש סודם. לימים, כאות להכרת תודה, הותירה המדינה על כנה את הבסטה השייכת למשפחתו בשטח שהופקע. ״עד היום אפשר למצוא ברחוב היהודים את הנכד שלו מוכר בייגלה״, מספר מנדלסון.

בראשית שנות השבעים נראה היה כי היחסים עם האוכלוסייה הערבית מתייצבים. ״כשהם הבינו שישראלים נשארים לתמיד ועוברים לגור פה, ובעקבותיהם גם תיירים התחילו לפקוד את העיר, הפסיקו זריקות האבנים ובקבוקי התבערה״, אומר מנדלסון, ומוסיף: ״הם זיהו את הפוטנציאל העסקי״. באותה תקופה הדריך יצחק מנדלסון קבוצות תיירים אפילו ברובע המוסלמי. ״מ־1970 כבר הייתי מסתובבת אצלם לבד, הולכת לסנדלר ולסידורים נוספים. היו לילות שחזרתי מאספות מורים דרך השוק, לא היה פחד״, מוסיפה אשתו רחל, ומתארת איך שנה מאוחר יותר, בעקבות יחסי השכנות שהתהדקו, הלכה עם שני חברים נוספים מהגרעין ללמוד ערבית במנזר האחיות ציון. ״היה לי הסכם עם בעל המכולת הסמוכה לדירה שלנו: כל פעם שאני קונה אצלו משהו הוא מלמד אותי מלה בערבית ואני מלמדת אותו בעברית. בסוף הוא ידע עברית שוטפת, אבל אני לא ידעתי יותר מכמה מלים״, היא מספרת בחיוך.

מרווקות לזוגיות

חברי הגרעין חזרו מעבודותיהם ברחבי העיר לרובע בשעות אחר הצהריים, ובמידה רבה עיקרו של היום רק החל עבורם. שעות הערב התאפיינו בחיי תרבות עשירים. במבנה שבו התגוררו הם הכשירו מועדון ששימש לישיבות הגרעין ולמפגשי תרבות. ״כל ערב היו רבים נוהרים אלינו. הגיעו אנשים מכל קצות הקשת״, נזכר יצחק מנדלסון. ״מדי שבוע אורגן ערב תרבות עבור החברים, ופעמים רבות היו יותר אורחים מחברים״. אווירת האוטופיה ששררה בארץ בסוף שנות השישים איחדה בין הפלגים השונים של הקשת הפוליטית והפילה מחיצות, וכך נראו גם אנשי תנועת השמאל הרדיקלי ‘מצפן’ בין המבקרים במועדון של התנחלות מוריה.

בחורף 1969 מצאו אחדים מחברי הגרעין בני זוג. בין הזוגות הראשונים היו שמואל זגדון ובחירת לבו גילה לבית ארנפלד, והם בחרו להתחתן בז’ במרחשון תשכ״ט ברובע היהודי דווקא. כדי לאפשר את החתונה עמלו החברים בפינויה של כיכר בתי מחסה. ״אמנם כבר חלפה מעל שנה מאז שעבר הגרעין לרובע, אך בכיכר עוד שרר כאוס. היה צורך לפנות שטח גדול ככל האפשר כדי להתנהל בנוחות״, מספרת גילה בחיוך. כמעט שנתיים נוספות חלפו עד שהרחבה רוצפה. החברים כבר התרגלו להסתייע בתלמידים מישיבת קרית נוער, ואלה לקחו אחריות על אספקת שולחנות וכיסאות. האוכל נקנה מקייטרינג זוננפלד, היחיד שסיפק שירותי הסעדה באזור ירושלים בתקופה ההיא.

 

״עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים״. חתונתם של רחל ויצחק מנדלסוןGanat C

״עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים״. חתונתם של רחל ויצחק מנדלסון

סמוך לגל החתונות של חברי הגרעין החלו גם תלמידי ישיבת הכותל לערוך חתונות ברובע. החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי כבר פעלה אז, וכך נחנכו דירות קבע ראשונות לזוגות הטריים – דירה משופצת שגודלה עשרים מטר רבוע לכל זוג.

התמיכה בחברי הגרעין הגיעה מכל גוני הקשת הפוליטית. מברק ששלחה ראש הממשלה גולדה מאיר לרחל וליצחק מנדלסון ביום חתונתם-

התמיכה בחברי הגרעין הגיעה מכל גוני הקשת הפוליטית. מברק ששלחה ראש הממשלה גולדה מאיר לרחל וליצחק מנדלסון ביום חתונתם

הנישואין של חברי הגרעין הביאו בעקבותיהם גם ילדים – הילדים היהודים הראשונים שנולדו בין כותלי העיר העתיקה מאז נפילתו בתש״ח. גני הילדים העירוניים שמחוץ לחומות היו רחוקים מדי, ונשות הגרעין הקימו במועדון – שהיה פעיל רק בשעות הערב – גן ששימש את ילדיהן ואת ילדי האברכים מישיבת הכותל.

״מדי יום היינו מקפלות את הלולים ואת כל הציוד בסוף הפעילות ומחזירות את המועדון לקדמותו״, מתארת גילה, ומוסיפה: ״בדרך כלל שיחקו הילדים בין גלי האבנים שהיו באזור בתי מחסה, וכשרצינו לאוורר אותם הלכנו ברגל לגן העצמאות. המרחבים הירוקים היו גן עדן בשבילם״.

ילדי הגן הראשון שפתחו חברי גרעין מוריה ברובע במבנה ששימש גם מועדוןבאדיבות חברי גרעין גנ״ת ג׳

ילדי הגן הראשון שפתחו חברי גרעין מוריה ברובע במבנה ששימש גם מועדון

ב־1971 קנה ד״ר יוסי פבר, רופא ילדים בכיר מבית החולים שערי צדק, בית בשכנות לגרעין, וכך נפטרו האמהות הצעירות מהצורך לצעוד עד לטיפת חלב ברחוב שטראוס.

חברי הגרעין מטיילים ברובע הנבנה. יוסי ומירה אליאב ובנם הבכור בחברת רחל מנדלסון ובתה הבכורהבאדיבות חברי גרעין גנ״ת ג׳

חברי הגרעין מטיילים ברובע הנבנה. יוסי ומירה אליאב ובנם הבכור בחברת רחל מנדלסון ובתה הבכורה

סוף והתחלה

למרות שחברי הגרעין נכנסו במשך הזמן לדירות קבע, ולמרות שלגרעין היתוספו בהמשך חברי הגרעינים גנ״ת ד’ וגנ״ת ה’, מעמדם הכלכלי לא התייצב. ״מהר מאוד הרגישו החבר’ה שעבדו בתע״ש בפערי השכר בינם לבין החברים האחרים. כשחברי הגרעין התחילו לקבל משרות חדשות ולהתקדם החלו טפטופים ראשונים של עזיבה״, מסביר יצחק מנדלסון את השתלשלות העניינים. השסע הכלכלי ערער את הבסיס הראשוני שעליו הוקם הגרעין – גרעין קואופרטיבי תעשייתי שבו מקומות התעסוקה סמוכים למקום המגורים. ״יציאת החברים אל מחוץ לעיר כדי להביא פרנסה עמדה בניגוד לרעיון הראשוני שלפיו התעשייה הייתה אמורה להיות חלק מהשטח שבו חי הגרעין ולא נבדלת ממנו. רעיונות חלופיים שעמדו על הפרק – כמו הקמת מושב תעשייתי באזור מודיעין או ברמת הגולן – היו מאפשרים שמירה על אחידות המשכורת של חברי הגרעין״, אומר מנדלסון.

ילדים שוב משחקים וצוחקים בעברית ברחובות העיר העתיקה. ילדי הגן של גרעין גנ״ת מתרעננים בגיגיות מים ביום קיץ חם בחצר של התנחלות מוריהגרעין גנ"ת

ילדים שוב משחקים וצוחקים בעברית ברחובות העיר העתיקה. ילדי הגן של גרעין גנ״ת מתרעננים בגיגיות מים ביום קיץ חם בחצר של התנחלות מוריה

החברים מתארים גם את המחסור המתמשך בתמיכת המוסדות. ״גרעיני נח״ל חקלאיים זכו לתמיכה מהתנועה הקיבוצית או מתנועת המושבים. כל קיבוץ חדש קיבל הכשרה והכוונה בעזרת זוגות ותיקים שהגיעו אליו ממושבים אחרים. לנו חסרו דמויות משמעותיות שילוו אותנו. היינו חבר’ה צעירים בני 19־20. לו היו לפנינו גרעינים תעשייתיים שיכלו לייעץ לנו ולהדריך אותנו ייתכן שהיינו מצליחים לבסס טוב יותר את אחיזתנו ברובע״, מוסיף מנדלסון. אך למרות תחושתם הקשה אין בלבם טינה כלפי הפועל המזרחי. ״הפועל המזרחי היה גוף עם המון רצון טוב אולם חסר משאבים״, הוא אומר. הגופים המיישבים של גרעיני הנח״ל החקלאיים היו ותיקים ועשירים, וכאשר הוטל על הפועל המזרחי לטפל בגרעיניים התעשייתיים הוא היה חסר ניסיון. הרצון הטוב לא הספיק כדי לתמוך בהקמת הגרעין.

לאחר הצטרפותו של גרעין גנ״ת ה’ – השישי והאחרון בתולדות הגרעינים התעשייתיים – התפרק הקואופרטיב של התנחלות מוריה. היה אמנם ניסיון להעביר את הגרעין לאזור עטרות, אך הוא לא הגיע לשלב מעשי. חלק מחברי הגרעין נותרו ברובע, ואחדים מהם גרים שם עד היום.

גרעין מוריה אמנם לא הצליח לממש את הייעוד הקיבוצי שלשמו הוקם, אולם את התפקיד ההתיישבותי והחלוצי של חידוש היישוב ברובע היהודי מימשו חבריו במסירות רבה על אף קשיים לא מעטים. שמורה להם זכות הראשונים של מי שהיו במקום החל משלב פינוי ההריסות, דרך החתונות הראשונות ועד להקמת גן הילדים הראשון. כיום, כשהרובע היהודי בנוי לתלפיות ושוקק חיים, קשה להבין זאת, אולם נסו לדמיין את המרחב הזה מלא עיי חורבות שביניהם קבוצה של צעירים וצעירות יוצרת חיים חדשים

שניים מהתושבים המקוריים של הרובע שנאלצו לנטוש אותו בתש״ח מבקרים בהריסות בית הכנסת החורבה ימים אחדים לאחר תום מלחמת ששת הימים. התושבים הוותיקים התקשו מן הסתם לזהות את הרובע בחורבנו, אך גם לאחר עבודות השיפוץ שנמשכו לאורך שנות השבעים והשמונים היה מראהו החדש שונה מאוד מזה שהכירו לפני קום המדינהצילום: משה מילנר, לע״מ

שניים מהתושבים המקוריים של הרובע שנאלצו לנטוש אותו בתש״ח מבקרים בהריסות בית הכנסת החורבה ימים אחדים לאחר תום מלחמת ששת הימים. התושבים הוותיקים התקשו מן הסתם לזהות את הרובע בחורבנו, אך גם לאחר עבודות השיפוץ שנמשכו לאורך שנות השבעים והשמונים היה מראהו החדש שונה מאוד מזה שהכירו לפני קום המדינה

העידן המודרני

1967
לספירה

תגים

בן גוריון, גרעיני גנ"ת, גרעיני נחל תעשייתיים, העיר העתיקה, הרובע היהודי, השוק הערבי, התנחלות מוריה, זגדון, ירושלים, כפר הנוער הדתי, מוריה, מנדלסון, נח"ל, ערבים, שכנים ערבים, שרות צבאית
מאת: ברק ברנר

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס