• התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העת החדשה / אנוס בין יהודים

אנוס בין יהודים

מלחמת השחרור
לחפש דרך ולשוב
בשם האמת שלו
כאסקופה הנדרסת
הרחק מתהילת עולם
חרם עליך
מאת: מוטי בנמלך

אוריאל דה קוסטה היה מצאצאי אנוסים שהחליט לחזור ליהדות, אבל היהדות שפגש כשעבר לאמסטרדם ויצא מארון האנוסים לא הייתה היהדות שדמיין כשקרא בתנ”ך. שום דבר לא הכין אותו לתגובת היהודים שהכריחה אותו לחזור להיות אנוס, והפעם בין יהודים // מוטי בנמלך

אמסטרדם, העיר הגדולה בהולנד, הצליחה למתג את עצמה בעשורים האחרונים כסמל לחופש, לפתיחות, לשחרור ממגבלות ולפריקת עול. הקופי שופס המפורסמים של שכונת דה ואלן, רובע החלונות האדומים הסמוך, מבשלות הבירה הפתוחות למבקרים ואווירת השחרור הכללית המאפיינת את העיר, כל אלה מושכים לעיר התעלות מדי שנה מיליוני תיירים, רובם בשנות העשרים או אף העשרה לחייהם.

חירות, שחרור ממגבלות ופתיחות לבעלי דעות ואמונות מגוונות אפיינו את העיר גם בתקופת הזוהר שלה במאות ה-16 וה-17. אף שתושביה היו קלוויניסטים אדוקים כבדי ראש ושמרנים אשר דגלו באורח חיים פוריטני, התרחקו משעשועים ובזו למותרות, התהוותה בה גם אידאולוגיה של פריקת עול. זו צמחה לא בחברה הנוצרית הפוריטנית אלא דווקא בקהילת האנוסים מפורטוגל ששגשגה בעיר.

מלחמת השחרור

במאות ה-16 וה-17 הייתה אמסטרדם בירתה העשירה של אימפריה עולמית, ולמשך כמעט מאה שנה המרכז הפיננסי הגדול והעשיר בעולם. הרפובליקה ההולנדית קמה כפדרציה של שבעה מחוזות והתייחדה בכך שלא נבנתה סביב כנסייה דתית או סביב מנהיג אבסולוטי, אלא סביב הרצון להשתחרר מהכתר הספרדי ומהשלטון הריכוזי האבסולוטי שהוא ניסה להחיל. חוקתה של הרפובליקה הצעירה הייתה לימים אחד המקורות שעליהם התבססה חוקת ארצות הברית.

שליטי המחוזות התאחדו כדי להתנגד לכיבוש הספרדי. מפה בדמות לאו בלגיקוס - האריה של ארצות השפלה - מוקפת במושלי המדינהקלאס יאנס ויסר, 1650

שליטי המחוזות התאחדו כדי להתנגד לכיבוש הספרדי. מפה בדמות לאו בלגיקוס – האריה של ארצות השפלה – מוקפת במושלי המדינה

עמוד השדרה של החברה ההולנדית היה מעמד הסוחרים העשירים והמעמד הבינוני המבוסס שהתהווה באותן השנים בערי הנמל העשירות של הולנד. חברת הודו המזרחית ההולנדית שהוקמה ב-1602 הייתה התאגיד המסחרי הרב לאומי הראשון והחברה הראשונה שהנפיקה מניות, ובשיאה היא הגיעה לשווי שוק המקביל להונן המשותף של החברות אפל, אמזון וגוגל כיום. הציירים הבולטים בתקופת תור הזהב של הציור ההולנדי – ובהם רמברנדט ואן ריין, יאן ורמיר ופיטר דה הוך – ציירו סצנות מחיי היומיום של הבורגנות העירונית ושל המעמד הבינוני הגבוה. במדינה הצעירה לא נודעה חשיבות מרובה לתוארי אצולה, ולאנשי הדת לא הייתה כל השפעה מחוץ לכותלי הכנסייה.

הולנד חבה את הפריחה הכלכלית לאווירת החירות ובעיקר לחופש הדת שנהג בה. לאחר ששבעת המחוזות המאוחדים מרדו בשלטון הספרדי פלשו הכוחות הספרדיים לארצות השפלה הדרומיות – בלגיה ולוקסמבורג של ימינו – וכבשו את אנטוורפן, עיר הנמל החשובה ביותר במערב אירופה באותן שנים. בשלב זה הצטרפה אנגליה למלחמה וסייעה לבלום את התפשטותם של הספרדים צפונה. תחת השלטון הספרדי סבלו כל מי שלא היו קתולים ממיסוי גבוה ומרדיפות דתיות. האפליה הובילה להגירה של סוחרים קלוויניסטים עשירים מערי הנמל הדרומיות צפונה. רבים מהם השתקעו באמסטרדם, שהייתה עד אז עיר נמל קטנה וחסרת חשיבות. בהמשך קלטה העיר מהגרים ופליטים נוספים שברחו מפני רדיפות דתיות, ובהם הוגנוטים מצרפת, פוריטנים מאנגליה וגם סוחרים אמידים מצאצאי הנוצרים החדשים – יהודים אנוסים – מפורטוגל. בד בבד עם תהליך זה הפכה הולנד למעצמה קולוניאלית והשתלטה על שטחים נרחבים באיי הודו המזרחית (אינדונזיה), ציילון (סרי לנקה), פורמוזה (טאיוואן) ומלאקה (מלזיה). עיר הנמל החופשית הציעה אפוא מגוון של אפשרויות כלכליות ליזמים ולמשקיעים.

הים היה זירת קרב מרכזית. אש אוחזת בספינה ספרדית. 'קרב גיברלטר 1607'קורנליוס קלאס ואן וירינגן, 1621 רייקסמוזאום, אמסטרדם

הים היה זירת קרב מרכזית. אש אוחזת בספינה ספרדית. ‘קרב גיברלטר 1607’

לחפש דרך ולשוב

הנוצרים החדשים הראשונים הגיעו לאמסטרדם כבר בסוף המאה ה-16 והורשו לנהוג בה כיהודים לכל דבר. ב-1610 חיו בעיר כ-500 יהודים ממוצא איברי, וכעבור עשר שנים הוכפל מספרם לאלף. במהלך המאה ה-17 הפכה אמסטרדם למטרופולין של היהודים הספרדים והפורטוגלים, צאצאי האנוסים. קהילת האנוסים לא הייתה רק גדולה ועשירה, פעלו בה גם בתי המדרש וישיבות ויצאו מתוכה רבנים ששירתו בקהילות ספרדיות שונות במערב אירופה ואף בעולם החדש שמעבר לים. בין האנוסים שהגיעו לאמסטרדם מפורטוגל בראשית המאה ה-17 היה גם גבריאל דה קוסטה פיוזה (Fiuza), שיצא עם בני משפחתו בדרך לא דרך מפורטוגל.

אנוסים בפורטוגלJewish Encyclopedia

אנוסים בפורטוגל

גבריאל נולד בעיר פורטו שבפורטוגל בסוף 1583 או בתחילת 1584 לאב נוצרי, סוחר בינלאומי אמיד וחוכר מסים, ולאם מצאצאי הנוצרים החדשים. הוא למד לסירוגין משפט קנוני באוניברסיטת קוימברה ושימש בתפקיד כנסייתי בפורטו. בתקופת לימודיו נחשף דה קוסטה לתנ”ך והרבה להגות בו. התנ”ך הוליד בלבו הרהורי כפירה באמונה הנוצרית שעל ברכיה התחנך, ואלה התגבשו בסופו של דבר לכלל תודעה עצמית יהודית. בעקבות מותו של אביו ב-1608 נקלעה משפחתו לקשיים כלכליים ומשפטיים והחליטה לעזוב את פורטוגל. כיוון שיציאתם של צאצאי הנוצרים החדשים הצריכה אישורים מיוחדים נמלטו בני המשפחה פורטוגל בחשאי, ובסוף אפריל 1615 הגיעו לאמסטרדם והזדהו בגלוי כיהודים. גבריאל נטל לעצמו את השם העברי אוריאל ונודע מאז כאוריאל דה קוסטה. שני אחיו הצעירים נשארו באמסטרדם, ואוריאל, אחיו הגדול אברהם, נשותיהם ואמם עברו לעיר הנמל הצפונית המבורג, שם הצטרפו לקהילה המשגשגת והגדולה של אנוסים מפורטוגל ששבו ליהדות.

קרוע בין פרשנותו לכתובים לבין הרצון להשתייך. 'אוריאל דה קוסטה'לאון בקסט, 1893

קרוע בין פרשנותו לכתובים לבין הרצון להשתייך. ‘אוריאל דה קוסטה’

הלם השיבה

עבור אוריאל דה קוסטה, כמו עבור אנוסים רבים אחרים מפורטוגל, השיבה ליהדות הייתה אירוע מכונן אך לא פשוט. הקהילות שהקימו בני האנוסים במערב אירופה לא נשענו על ידע או על מורשת אבות, והיכרותם של צאצאי האנוסים עם היהדות הייתה שטחית בלבד והתבססה בעיקר על ידיעה מוגבלת של התנ”ך. תפיסתם את היהדות נעשתה דרך עולם המושגים הנוצרי שבו חיו, ובמקרים רבים הם תפסו את היהדות כאמונה ולא כדרך חיים מחייבת. בשנים הארוכות שבהן ניהלו חיים יהודיים בסתר התרגלו האנוסים להפרדה בין המציאות הדתית שנתפסה כתופעה אישית ופרטית לבין אורח החיים המוחצן, ובעקבות זאת רבים מהאנוסים אף האמינו כי ההזדהות הפנימית הרוחנית עם הדת חשובה הרבה יותר מאשר קיום המצוות.

על מצבות של אחדים מצאצאי האנוסים חקוקות דמויות אדם וחיות, דבר שיהודים נהגו להימנע ממנו. מצבותיהם של מרדכי ושרה פרנקו מנדס ושל משה ורחל מצ'אדו בבית הקברות היהודי 'בית החיים' שבאודרקרק שליד אמסטרדםצילום: ח''ת דלמאר

על מצבות של אחדים מצאצאי האנוסים חקוקות דמויות אדם וחיות, דבר שיהודים נהגו להימנע ממנו. מצבותיהם של מרדכי ושרה פרנקו מנדס ושל משה ורחל מצ’אדו בבית הקברות היהודי ‘בית החיים’ שבאודרקרק שליד אמסטרדם

מפגשם של האנוסים עם היהדות הרבנית ועם ההקפדה על צו ההלכה בכל תחומי החיים היה טעון. כמתבוננים מן החוץ הם התקשו למצוא היגיון בהלכה והתקשו לראות את הקשר בינה לבין התנ”ך. המפגש הוליד קשת של תגובות, החל בהזדהות מוחלטת עם העולם היהודי החדש והבלתי מוכר ובקבלה מלאה של כל פרטיו ודקדוקיו, דרך ציות סלקטיבי שאפשר להם להמשיך להשתייך למסגרות הקהילתיות ובמקביל לשמור על אורח חיים עצמאי, ועד לעיצובן של תורות ופרשנויות מקוריות שניסו לחבר בין תפיסות דתיות שונות. תגובות אלה הושפעו גם מזרמים בפילוסופיה ובמחשבה שהעמידו באותה תקופה במוקד את הספקנות ואת תורת ההכרה.

דברי כפירה של בני אנוסים עוררו חשש גם אצל נוצרים. 'הוגו גרוטיוס', מיכאל ואן מירוולט, 1631ארמון חצר הנסיך בדלפט

דברי כפירה של בני אנוסים עוררו חשש גם אצל נוצרים. ‘הוגו גרוטיוס’, מיכאל ואן מירוולט, 1631

חדירתם של רעיונות אלה לחברת האנוסים, הנוצרים החדשים, איימה גם על הנוצרים. במסמך שחיבר המשפטן והתאולוג ההולנדי הוגו גרוטיוס ב-1615 הוא דרש כי כל יהודי המגיע להתיישב בהולנד יחויב להישבע כי הוא מאמין בקיומו של א-ל בורא, בהשגחה א-לוהית ובהישארות הנפש. בעדות שנמסרה בבית הדין של האינקוויזיציה בליסבון ב-1617 נאמר על אנוס אנונימי מאמסטרדם שחזר ליהדותו כי הוא “אפיקורוס או אתאיסט שאינו מאמין בדת כלשהי” (יוסף קפלן, ‘הפזורה הספרדית המערבית’, עמ’ 109).

כזה היה גם המפגש של אוריאל דה קוסטה עם היהדות הנורמטיבית, וכך הוא תיאר אותו באוטוביוגרפיה שלו ‘דוגמת חיי אדם’:

אחרי עבור ימים מספר נוכחתי שהדינים והמנהגים של היהודים מתאימים הם מעט מאוד לאותם החוקים שציווה לנו משה. בשעה שהתורה צריכה להישמר בטהרתה ובדיוקה כפי המצווה בה, הנה אלה – שלשווא קוראים להם בשם חכמי היהודים – המציאו המון דינים המתנגדים לה בהחלט (‘בחזון הדורות – מסות ורשומות’ בעריכת שמעון ברנשטיין, עמ’ נא).

בשם האמת שלו

בשונה מאנוסים אחרים דה קוסטה לא הסתיר את דעותיו. הוא העלה על הכתב את הסתייגויותיו מהיהדות שבה נתקל לראשונה, ואף שלח לפרנסי הקהילה הספרדית בוונציה מכתב ובו השגות נגד היהדות הרבנית. ביקורתו של דה קוסטה הופנתה בראש ובראשונה כלפי התורה שבעל פה, שבה הוא ראה המצאה אנושית:

אם כן, אחר הראותנו שאין תורה ולא ביאור אחר מהכתוב שיהיה מה’, אם כן מה שקראוה קבלה בפירושים הנזכרים ואחרים כבר אנושי הוא ואפשר להשיב עליה … ויצא מזה שאם נראה שזו היא אנושית, כפירה גדולה להשוותה לא-לוהית ולומר שנתחייב לשמור כל משפטי התלמוד כמו תורת משה (ר’ יהודה אריה ממודינא, ‘מאמר מגן וצנה’, דף ג’ עמ’ א’).

בהשגותיו הפנה דה קוסטה בין השאר חִצי ביקורת חריפים לאופן הייצור של תפילין ומזוזות, לדרכי ביצועה של ברית המילה ולמציצה בפרט, לשמירת יום טוב שני של גלויות והפרת נדרים.

פרנסי הקהילה הספרדית בוונציה העבירו את השגותיו של דה קוסטה לרב יהודה אריה ממודינא, והרב קבע כי מדובר בדברי מינות וביקש להזהיר את מנהיגי הקהילה בהמבורג כי אם המחבר לא יחזור בו הוא יוחרם. לאחר שדה קוסטה סירב לחזור בו החרים אותו הרב יהודה אריה ממודינא בקיץ 1618 בבית הכנסת האשכנזי בוונציה, ואף חיבר מאמר שכותרתו ‘מגן וצינה’ שבו השיב לטיעוניו של דה קוסטה.

למרות החרם המשיך אוריאל דה קוסטה בעסקיו בהמבורג, ובמקביל עמל על הרחבת השגותיו על היהדות הרבנית לספר. הוא תכנן להדפיס את הספר באמסטרדם שאליה עבר ב-1623, אולם עוד לפני שהספר הודפס השיג הרב והרופא שמואל דה סילבה – גם הוא אנוס מפורטוגל שעבר כמו דה קוסטה מהמבורג לאמסטרדם – שלושה מפרקי הספר שבהם מתח דה קוסטה ביקורת על רעיון הישארות הנפש. דה סילבה פרסם התקפה חריפה על דבריו של דה קוסטה והשיב לטענות שהועלו בהם בשפה פורטוגלית. בתגובה לכך הרחיב דה קוסטה את ספרו, שכלל מעתה גם מענה לביקורתו של דה סילבה, והספר הודפס בפורטוגלית באמסטרדם ב-1624 תחת הכותרת ‘בחינת המסורות הפרושיות על יסוד התורה שבכתב מאת אוריאל, משפטן עברי, עם תשובה לשמואל דה סילבה משמיצו הכוזב’.

כאסקופה הנדרסת

פרסומו של הספר והטענות שהועלו בו עוררו סערה בקהילה היהודית ומחוצה לה. כיוון שגם הכנסייה הנוצרית לגווניה מקבלת את האמונה בהישארות הנפש, הרי שעמדותיו של דה קוסטה נתפסו גם מנקודת המבט הנוצרית ככפירה או אפילו כאתאיזם. רשויות העיר עצרו אותו, הוא הושלך לכלא ושוחרר רק לאחר ששילם קנס של 300 גילדן ולאחר שאחיו הפקידו ערבות בסך 1,200 גילדן. עותקי הספר הוחרמו ונשרפו, והעותק היחיד הידוע כיום התגלה רק בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים בספרייה המלכותית בקופנהגן.

במסמכי הקהילה באמסטרדם אין עדות לכך שהחרם שהוטל עליו בוונציה – ושאושר אחר כך בהמבורג – אושר גם באמסטרדם. אף על פי כן עזב דה קוסטה בעקבות האירועים את העיר ועבר עם אשתו ואמו לאוטרכט, שם חי בבדידות במשך ארבע שנים. בני משפחתו שנותרו באמסטרדם ניתקו עמו כל מגע בשנים אלה. הקשר של בני הקהילה היהודית באמסטרדם עם דה קוסטה התחדש רק באוקטובר 1628, כאשר השתתף בלווייתה של אמו שנקברה בבית הקברות של הקהילה הפורטוגלית שבאודרקרק, סמוך לאמסטרדם. קבורתה של האם שחיה עם בנה בבית קברות יהודי הייתה נתונה במחלוקת, אולם בלחצם של בניה האחרים הוחלט לבסוף לקוברה כדת משה וישראל.

בית העלמין היהודי באודרקרקדירק דאלנס, באדיבות מוזאון ישראל

בית העלמין היהודי באודרקרק

בינתיים החל דה קוסטה לבדוק את האפשרות לשוב ולהצטרף לקהילה היהודית. כיוון שמעולם לא הוחרם באופן רשמי על ידי הקהילה לא היה צורך בהתרת חרם, אלא רק בהכרזה בבית הדין של הקהילה כי הוא חוזר בו מעמדותיו המוטעות. אף שאין בידינו כל מסמך המוכיח כי הוא אכן נהג כך, הרי שמ-1529 ואילך הוא התגורר באמסטרדם, היה חבר בחברת ‘חונן דלים’ שהעניקה הלוואות ללא ריבית ליהודים נצרכים, וניהל חשבון בנק ב-Wisselbank, הבנק העירוני של אמסטרדם.

שיבתו של דה קוסטה לחיקה של קהילת אמסטרדם לא הביאה לשינוי בתפיסותיו הדתיות והייתה בעיקרה שיבה חברתית, כפי שניסח זאת ב’דוגמת חיי אדם’:

הלוא טוב לי להתחבר כלפי חוץ עם האנשים האלה, לחקות מעשיהם ולעשות כקוף בין הקופים (‘בחזון הדורות’, עמ’ נד).

חברותו בקהילה לא ארכה זמן רב, שכן כעבור כשלוש שנים אישרו רשויות הקהילה היהודית באמסטרדם את החרם שהוטל עליו בעבר בוונציה, ודה קוסטה שב ושקע בבדידות של הכופר המנודה. הסיבות למהלך זה אינן ברורות. באוטוביוגרפיה שלו הפנה דה קוסטה אצבע מאשימה כלפי בני משפחתו וטען כי הם טפלו עליו האשמות שווא ואמרו כי אינו מקפיד על חוקי הכשרות. עוד כתב כי גורם נוסף להחלטה היה הלשנתם של שני גויים שהוא המליץ להם לא להתגייר. כך או כך, גם דה קוסטה לא הכחיש את העובדה שהוא נשאר נאמן להשקפותיו האפיקורסיות, שאף התחזקו במהלך השנים.

לנוכח הקהל

הפרשה הגיעה לשיאה הטרגי ב-1639, כשבע שנים לאחר אישור החרם. דה קוסטה, שאשתו נפטרה כבר ב-1630, סבל קשות מהבדידות ומהניתוק והחליט לנסות לחזור לקהילה שנית. אולם הפעם, מכיוון שהחרם אושר באמסטרדם, אי אפשר היה להסתפק בהצהרה בבית הדין ונדרש טקס רשמי.

הטקס, שאותו מתאר דה קוסטה באריכות, התרחש בבית הכנסת החדש של הקהילה המאוחדת ‘תלמוד תורה’, שהיה מלא מפה לפה “גברים ונשים שנקבצו כמו לחזיון עם” (שם, עמ’ נז). דה קוסטה עלה על הבמה וקרא הצהרה שבה התוודה על חטאיו, חזר בו, ביקש מחילה והתחייב שלא לסטות עוד מההנחיות של רבני הקהילה. לאחר ההצהרה הוא הופשט בפלג גופו העליון, עיניו כוסו, הוא נקשר לאחד מעמודי הבמה והחזן הצליף בו במגלב לעיני כל הנוכחים 39 מלקות:

מפני שלפי מצוות התורה אסור לעבור על מספר ארבעים מלקות, ומפני שהאנשים האלה הם כל כך דייקנים ושומרי מצווה, נזהרים הם במאוד לבלי לעבור על חוק ומצווה (שם).

לאחר שהולקה ולבש את בגדיו הוסר ממנו החרם, ולסיום הטקס הוא הושכב על מפתן בית הכנסת – כשהוא בסוף שנות החמישים לחייו – וכל בני הקהילה דרכו עליו כשיצאו מבית הכנסת.

אוריאל דה קוסטה בבית הכנסתמאוריצי גוטליב, 1877. באדיבות מוזאון ישראל

אוריאל דה קוסטה בבית הכנסת

ההשפלה הפומבית הייתה עבורו קשה מנשוא:

והנה ישפוט נא כל מי ששמע את כל הדברים האלה, מה נאמר למחזה כזה, לראות איש זקן – שלגמרי איננו משפל המדרגה, והוא ביישן מטבעו במידה שאין למעלה הימנה – נלקה בשר גופו הערום ברצועה קשה בפומבי, באספת גברים, נשים ונערים, וכל זה בפקודת שופטים, כלומר ממין שכזה שיותר שהם שופטים הם עבדים שפלים (שם, עמ’ נח).

דה קוסטה לא הצליח להתאושש מההשפלה, שקע בדיכאון עמוק, ובאפריל 1640 התאבד ביריית אקדח. על פי אחת הגרסאות הוא הזמין אל ביתו את אחיינו – זה שדיווח עליו לראשי הקהילה כי הוא כופר – ירה באחיין והחטיא, ואחר כך ירה בעצמו. על שולחן הכתיבה שלידו התאבד נמצא החיבור האוטוביוגרפי שלו ‘דוגמת חיי אדם’, שהוא המקור היחיד המספק לנו מידע על החרם שהוטל עליו באמסטרדם ועל הטקס המשפיל להתרתו. במסמכי הקהילה, ובכלל זה בפנקס הקהילה שבו נרשמו חרמות והסרתם, אין כל אזכור לחרם שהוטל על דה קוסטה.

בית העלמין היהודי באודרקרקיעקב ון דלסדל, סביב 1665

בית העלמין היהודי באודרקרק

כתב היד המקורי של האוטוביוגרפיה לא הגיע לידיים יהודיות, והיא פורסמה לראשונה בסוף המאה ה-17 על ידי התאולוג הנוצרי פיליפ ואן לימבורך בנספח לספר שבו תועד הוויכוח בינו לבין ההוגה היהודי יצחק אורוביו דה קסטרו. העובדה שהאוטוביוגרפיה שבה מתואר טקס יהודי משפיל ובלתי הומני בעליל צורפה לחיבור פולמוסי אנטי יהודי הניעה בעבר חוקרים אחדים לפקפק באמינותו של התיאור שאינו מחמיא ליהודים. אולם לאחרונה הצביע יוסף קפלן על כך שבספר ההסכמות של קהילת ‘תלמוד תורה’ הפורטוגלית מתוארת הסרת חרם מאברהם מנדס שהוחרם בשל עברות ניאוף. הטקס זה נערך באותה שנה שבה נערך הטקס של דה קוסטה, והדמיון בין התיאורים מעיד על אמינות המקור הנוצרי שהעתיק מהאוטוביוגרפיה של דה קוסטה:

יהיה עליו לעלות לתיבה ולקרוא את ההצהרה שחברי המעמד ימסרו לידיו. ואז הוא יולקה בפומבי מול העדה וישים עצמו לרגלי המדרגות (שביציאה מבית הכנסת) כדי שכל חברי הקהילה יוכלו לעבור מעליו (יוסף קפלן, ‘מנוצרים חדשים ליהודים חדשים’, עמ’ 155).

הרחק מתהילת עולם

בשונה מבן זמנו הצעיר ממנו ברוך שפינוזה – שבביקורת המקרא שלו המשיך את דרכו של דה קוסטה – לא נודעה לאוריאל דה קוסטה השפעה ממשית. ספרו הועלם כמעט לחלוטין והדים לו נשמרו רק בחיבורי מתנגדיו. טיעוניו הופיעו בספריהם של רבי יהודה אריה ממודנה והרב מנשה בן ישראל שדחו את דבריו, כותרות חיבוריו הופיעו ברשימת הספרים האסורים בקריאה שפרסמה הכנסייה הקתולית, ודבריו צוטטו בחיבוריהם של מחברים נוצרים שביקשו להוכיח כי היהודים הספרדים הם למעשה צדוקים.

כמו אוריאל דה קוסטה גם ברוך שפינוזה גורש מהקהילה, אך הוא קיבל עליו את הדין ופיתח את תורתו מחוץ לקהילה היהודית'שפינוזה', שמואל הירשנברג, 1907

כמו אוריאל דה קוסטה גם ברוך שפינוזה גורש מהקהילה, אך הוא קיבל עליו את הדין ופיתח את תורתו מחוץ לקהילה היהודית

ברוח עידן הנאורות התאבדותו של דה קוסטה הפכה אותו לגיבור טרגי. מותו ביטא את עריצות הממסד ואת קשיחות האמונה הדתית המתנגשות חזיתית ברוח החירות ובחופש המחשבה. הוגי הנאורות המאוחרת, כמו וולטר והרדר, ראו בו מבשר של הדאיזם הפילוסופי, ודה קוסטה היה לגיבורם של רומנים ומחזות. הוא הונצח ב-1847 בטרגדיה של המחזאי הגרמני קרל גוצקוב ‘אוריאל’ שאף תורגם לעברית וליידיש. המחזה הועלה על הבמה ביפו באפריל 1905 וזכה להצלחה רבה. דה קוסטה היה מקור ההשראה לרומן של ישראל זנגוויל ‘ילדי הגטו’ שראה אור ב-1897, והספר תורגם מאנגלית ליידיש על ידי אברהם פרומקין ב-1907. הצייר הנודע שמואל הירשנברג צייר ב-1901 פגישה דמיונית בין אוריאל דה קוסטה לילד ברוך שפינוזה, והמלחין קרול רטהאוז הלחין ב-1936 את הסוויטה ‘אוריאל אקוסטה’.

האם אוריאל דה קוסטה השפיע על הפילוסוף הגדול שפינוזה שגם הוא הוחרם על ידי הקהילה באמסטרדם? 'פגישה דמיונית של אוריאל דה קוסטה ושפינוזה הילד באמסטרדם', שמואל הירשנברג, 1901 מאוסף בית התפוצות

האם אוריאל דה קוסטה השפיע על הפילוסוף הגדול שפינוזה שגם הוא הוחרם על ידי הקהילה באמסטרדם? ‘פגישה דמיונית של אוריאל דה קוסטה ושפינוזה הילד באמסטרדם’, שמואל הירשנברג, 1901

הטרגדיה האישית של דה קוסטה יכולה לשמש ביטוי למורכבותה של החברה היהודית בראשית העת החדשה – עידן של תמורות וזעזועים בתמונת העולם ובפרשנויות שנתנו לה – ובמיוחד לרבגוניותה של חברת האנוסים. אין ספק שאוריאל דה קוסטה לא היה דמות טיפוסית בקרב קהילות הפזורה הספרדית המערבית, קהילות האנוסים שקמו באמסטרדם, בהמבורג, בליוורנו, בלונדון ובבורדו. הוא היה סמן קיצוני על רצף רחב של אמונות ודעות שנוצר בקהילות אלה, וככזה הוא סבל משילוב בין הצורך להתבטא בקול ובחדות לבין הצורך בחברה. בשונה מברוך שפינוזה, האינדיבידואליסט המובהק שפעל במחצית השנייה של המאה ה-17, דה קוסטה היה זקוק לתחושת ההשתייכות ולתמיכה החברתית שאותן יכול היה לקבל רק בקהילה היהודית.

***

לקריאה נוספת:

יוסף קפלן, ‘הפזורה הספרדית המערבית’, אוניברסיטה משודרת, תשנ”ה; יוסף קפלן, ‘מנוצרים חדשים ליהודים חדשים’, מרכז זלמן שזר, תשס”ג, פרקים א’, ה’;

 Herman P. Salomon and Isaac S.D. Sassoon (eds.), Examination of Pharisaic Traditions, Brill, 1993.

חרם עליך

החרם היה כלי חברתי רב עוצמה לאכיפה חברתית, אבל מה שקרה בקהילה הפורטוגלית באמסטרדם מלמד על מגבלותיה של הפעלת הכוח.

בהיעדרם של מוסדות אכיפה רשמיים חרם היה העונש היחיד שהקהילה היהודית יכלה להטיל על חבריה. החרם שימש כלי לפיקוח חברתי ודתי על בני הקהילה, והרשות להטילו עוגנה בזכויות שניתנו לקהילות היהודיות על ידי השלטונות, כפי כתב המשפטן הוגו גרוטיוס במסמך שנועד לקבוע את מעמדם של היהודים בהולנד: 

מורי היהודים או אחרים הממונים אצלם לשם כך יהיו רשאים להטיל חרם ונידוי על יהודים בעלי אורח חיים קלוקל או דעות מושחתות (יוסף קפלן, ‘מנוצרים חדשים ליהודים חדשים’, עמ’ 157).

בהמשך המסמך הגביל גרוטיוס את כוחה של הקהילה וקבע כי רשויות העיר תשמשנה כערכאת ערעור:

ברם, כל המבקש להתלונן כי הוחרם על לא עוול בכפו יגיש תלונתו לרשות המקום והיא תחקור בעניין ותפסוק על פי חוקי הברית הישנה (שם).

הצעתו המפורטת של גרוטיוס להסדרת הקיום היהודי בהולנד לא התקבלה אמנם, אך בפועל התנהלו הדברים באמסטרדם באופן דומה לזה שהציע.

במהלך המאה ה-17 השתמשה קהילת אמסטרדם בנשק החרם בתדירות גבוהה. בין השנים 1622-1683 הוחרמו שם לא פחות מארבעים חברים. חרמות הוטלו על בני משפחת דל סוטו שהציבו את עצמם כאופוזיציה להנהגה, ועל יצחק פניאמקור ובנו שסירבו לשלם את מִסי הקהילה בשל ביקורתם על אופן התנהלותה הכלכלית. אפילו הרב מנשה בן ישראל הוחרם ליום אחד בטענה שלא ציית לאחד מפרנסי הקהילה.

הקלות הבלתי נסבלת של הטלת חרמות באמסטרדם הייתה בסופו של דבר בעוכריה של הנהגת הקהילה. בכ”ו בתמוז תל”ז (26.7.1677) הוחרם הרופא יוסף אברבנאל ברבוזה, חבר הקהילה הפורטוגלית, על שרכש עופות באטליז של הקהילה האשכנזית. הרופא יצא למלחמת חורמה בקהילה ופנה לשלטונות העיר בדרישה שיבטלו את החרם, שכן המעשה שעשה לא מצדיק עונש כה חמור. שליטי העיר קיבלו את טענותיו של ברבוזה והורו לקהילה להסיר מעליו את החרם. ראשי הקהילה נאלצו למלא את הדרישה, אבל החליטו להמשיך את המאבק ברופא המרדן והודיעו לו על סילוקו מהקהילה. גם הפעם גילו הפרנסים שטיפסו על עץ גבוה מדי, שכן מיד אחר כך פנו חברים מכובדים אחדים להנהלת הקהילה וביקשו לבטל גם הם את חברותם בה כדי לחסוך מעצמם את התשלום הגבוה שהיה כרוך בכך. הקהילה שהבינה כי נוצרה פרצה מסוכנת והזהירה את המבקשים כי הם לא יוכלו להיקבר בבית הקברות של הקהילה, כי בני משפחותיהם לא יוכלו לומר אחריהם קדיש בבית הכנסת וכי הקהילה תאסור על חבריה לצרף אותם למניין. בהמשך חזרו חלק מהעותרים לחיק הקהילה, ובכללם ברבוזה, ואילו אחרים הוסיפו להיאבק בה ולעמוד על זכותם להתנתק ממנה.

כך או כך, נראה כי במחצית השנייה של המאה ה-17 הפך השימוש בחרם בקהילת אמסטרדם מאמצעי דתי לאמצעי חילוני שנועד לצרכים פוליטיים וכלכליים. חילונו של מכשיר דתי והשימוש בו לצרכים שאינם דתיים במובהק גרם לא רק להתמרמרות אלא גם לפרישה מהקהילה ולהחלשתה. בינואר 1683 אף אסרו רשויות העיר על הקהילה להטיל חרם מבלי לקבל את אישורם מראש. האיסור בוטל מאוחר יותר, אך הוא מלמד אותנו על גבולות כוחה של סמכות המופעלת באופן שרירותי.

העת החדשה

1630
לספירה

תגים

אוריאל דה קוסטה, אמסטרדם, ברוך שפינוזה, גירוש ספרד, גירוש פורטוגל, פורטוגלים
מאת: מוטי בנמלך

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

צוהר ליהדות אתיופיה ולסיגד – הרצאת זום

להקדים תרופה

להקדים תרופה

על משמר הדרך

על משמר הדרך

מצבות שרות

מצבות שרות

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

‏סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה‏

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑
 
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס