­
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • התחבר
  • הרשם
  • תקופה
    • פרהיסטוריה3000000 לפנה"ס - 5001 לפנה"ס
    • העת העתיקה5000 לפנה"ס - 399 לספירה
    • ימי הביניים400 לספירה - 1499 לספירה
    • העת החדשה1500 לספירה - 1879 לספירה
    • העידן המודרני1880 לספירה - 1980 לספירה
  • בית
  • חדשות
  • לרכישת מנוי
    • רכישת מנוי עברית
    • English subscription
    • גיליון לדוגמה
  • צור קשר
  • גליונות עבר
  • ביקורות
    • ספרים
    • סרטים ותאטרון
    • ביקורת תערוכה
  • מסע בזמן
  • הסכתים
  • חגים ומועדים
    • תפריט חגים ומועדים
    • חגי תשרי
    • חנוכה
    • ט”ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • השואה
    • עצמאות
    • ל”ג בעומר
    • ירושלים
    • שבועות
    • תשעה באב
  • en
  • he
  • -3000000
  • -2900000
  • -2800000
  • -2700000
  • -2600000
  • -2500000
  • -2400000
  • -2300000
  • -2200000
  • -2100000
  • -2000000
פרהיסטוריה
  • -1900000
  • -1800000
  • -1700000
  • -1600000
  • -1500000
  • -1400000
  • -1300000
  • -1200000
  • -1100000
  • -1000000
  • -900000
פרהיסטוריה
  • -800000
  • -700000
  • -600000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -500000
    • 500000 לפנה"ס :

      הומו ארקטוס בשרון
  • -400000
  • -300000
  • -200000
  • -100000
    • 60000 לפנה"ס :

      יוצאים מהמערות
    • 7000 לפנה"ס :

      מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ המפץ הגדול של הפרהיסטוריה
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 100000
  • 200000
פרהיסטוריה
  • -5000
  • -4980
  • -4960
  • -4940
  • -4920
  • -4900
  • -4880
  • -4860
  • -4840
  • -4820
  • -4800
העת העתיקה
  • -4780
  • -4760
  • -4740
  • -4720
  • -4700
  • -4680
  • -4660
  • -4640
  • -4620
  • -4600
  • -4580
העת העתיקה
  • -4560
  • -4540
  • -4520
  • -4500
  • -4480
  • -4460
  • -4440
  • -4420
  • -4400
  • -4380
  • -4360
העת העתיקה
  • -4340
  • -4320
  • -4300
  • -4280
  • -4260
  • -4240
  • -4220
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4200
    • 4200 לפנה"ס :

      מסרים מסתוריים על דולמנים
  • -4180
  • -4160
  • -4140
העת העתיקה
  • -4120
  • -4100
  • -4080
  • -4060
  • -4040
  • -4020
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -4000
    • 4000 לפנה"ס :

      היפופוטמים בתל-אביב
  • -3980
  • -3960
  • -3940
  • -3920
העת העתיקה
  • -3900
  • -3880
  • -3860
  • -3840
  • -3820
  • -3800
  • -3780
  • -3760
  • -3740
  • -3720
  • -3700
העת העתיקה
  • -3680
  • -3660
  • -3640
  • -3620
  • -3600
  • -3580
  • -3560
  • -3540
  • -3520
  • -3500
  • -3480
העת העתיקה
  • -3460
  • -3440
  • -3420
  • -3400
  • -3380
  • -3360
  • -3340
  • -3320
  • -3300
  • -3280
  • -3260
העת העתיקה
  • -3240
  • -3220
  • -3200
  • -3180
  • -3160
    • 3150 לפנה"ס :

      והיקב עוד יהיה פורח! – איך מייצרים יין בנגב?
  • -3140
  • -3120
  • -3100
  • -3080
  • -3060
  • -3040
העת העתיקה
  • -3020
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -3000
    • 3000 לפנה"ס :

      מה תרצו, בירה מצרית או פלישתית? חריש עמוק
  • -2980
  • -2960
  • -2940
  • -2920
  • -2900
  • -2880
  • -2860
  • -2840
  • -2820
העת העתיקה
  • -2800
  • -2780
  • -2760
  • -2740
  • -2720
  • -2700
  • -2680
  • -2660
  • -2640
  • -2620
  • -2600
העת העתיקה
  • -2580
  • -2560
  • -2540
  • -2520
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2500
    • 2500 לפנה"ס :

      אימפריה צפה
  • -2480
  • -2460
  • -2440
  • -2420
  • -2400
  • -2380
העת העתיקה
  • -2360
  • -2340
  • -2320
  • -2300
  • -2280
  • -2260
  • -2240
  • -2220
  • -2200
  • -2180
  • -2160
העת העתיקה
  • -2140
  • -2120
  • -2100
  • -2080
  • -2060
  • -2040
  • -2020
  • -2000
  • -1980
  • -1960
  • -1940
העת העתיקה
  • -1920
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1900
    • 1900 לפנה"ס :

      להדהד את צער העולם
  • -1880
  • -1860
  • -1840
  • -1820
  • -1800
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1780
    • 1780 לפנה"ס :

      מי אתם, האמורים?
  • -1760
  • -1740
  • -1720
העת העתיקה
  • -1700
  • -1680
  • -1660
  • -1640
  • -1620
  • -1600
  • -1580
  • -1560
  • -1540
  • -1520
  • -1500
העת העתיקה
  • -1480
  • -1460
  • -1440
  • -1420
  • -1400
  • -1380
  • -1360
    • 1350 לפנה"ס :

      שבוי ושובה
  • -1340
  • -1320
  • -1300
  • -1280
העת העתיקה
  • -1260
  • -1240
  • -1220
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1200
    • 1200 לפנה"ס :

      תוגת צעצועיך הקדומים
  • -1180
  • -1160
  • -1140
  • -1120
  • -1100
  • -1080
  • -1060
העת העתיקה
  • -1040
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1020
    • 1020 לפנה"ס :

      בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ
  • -1000
  • -980
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -960
    • 960 לפנה"ס :

      חידת המקדש
  • -940
  • -920
  • -900
  • -880
  • -860
    • 853 לפנה"ס :

      חיל המרכבות של אחאב
    • 850 לפנה"ס :

      דרישת שלום בת 3,000
  • -840
העת העתיקה
  • -820
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -800
    • 800 לפנה"ס :

      בקע לגולגולת כְּסוּס בְּלִי רוֹכְבוֹ
  • -780
  • -760
  • -740
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
  • -720
    • 720 לפנה"ס :

      מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין
    • 705 לפנה"ס :

      צנחנים חופרים
  • -700
  • -680
  • -660
    • 650 לפנה"ס :

      “אשר על הבית”
  • -640
  • -620
    • 609 לפנה"ס :

      חורבן בעיניים בבליות
העת העתיקה
  • -600
    • 590 לפנה"ס :

      חותמו של ראש העיר
  • -580
  • -560
  • -540
  • -520
    • 516 לפנה"ס :

      השומרונים באים
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
  • -500
    • 500 לפנה"ס :

      ”וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם”
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -480
    • 480 לפנה"ס :

      ויהי בימי אחשורוש
  • -460
  • -440
  • -420
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
  • -400
    • 400 לפנה"ס :

      הסיפור נותר חתום
העת העתיקה
  • -380
  • -360
  • -340
  • -320
  • -300
  • -280
  • -260
  • -240
  • -220
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -200
    • 200 לפנה"ס :

      הארכיון שנזנח
  • -180
    • 167 לפנה"ס :

      החיילים היהודים של אנטיוכוס
    • 164 לפנה"ס :

      זהות יהודית בארמון הלניסטי
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
העת העתיקה
  • -160
    • 160 לפנה"ס :

      בית דינם של החשמונאים
    • 150 לפנה"ס :

      בן אלפיים, ויותר
    • 141 לפנה"ס :

      מפלצת יוונית בירושלים
  • -140
  • -120
    • 110 לפנה"ס :

      חפירה מלאת חורים
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -100
    • 100 לפנה"ס :

      אוצר ממצולות ים חשמונאי ללא שם חשמונאים משקיפים מלמעלה חיים של טהרה
  • -80
  • -60
    • 50 לפנה"ס :

      מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות
  • -40
    • 37 לפנה"ס :

      היהודי הטוב
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
  • -20
    • 20 לפנה"ס :

      לאן נעלם הנמל הקיסרי? שאלו שלום ירושלים מסע המלך האחרון: ביקורת תערוכה
    • 18 לפנה"ס :

      מרצפים את העבר
    • 0 לפנה"ס :

      האם הנבטים הם בני רֵכָב? אדוני המדבר
  • 0
  • 20
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
  • 40
    • 40 לספירה :

      נוסטלגיה מוזהבת – מטבע זהב רומי נדיר בגליל נר עם מנורה
    • 44 לספירה :

      אפיריון המלך בנחל שילה
    • 50 לספירה :

      בית מלאכה לייצור כלי אבן התגלה בגליל
    • 56 לספירה :

      מיהו יהודי בעת העתיקה?
העת העתיקה
  • 60
    • 62 לספירה :

      לבקר בהיכלו
    • 66 לספירה :

      אל תקרא לי יוסף לא מעור אחד
    • 67 לספירה :

      רומאים על הגג
    • 69 לספירה :

      איך מיהודה יצא קיסר
    • 70 לספירה :

      עדויות חדשות על הקרב האחרון של ירושלים הקדומה מטביעים חותם – מטבעות המרד הגדול בירושלים בין חורבן לבניין יופייה הדומם של עיר הקודש
  • 80
  • 100
    • 101 לספירה :

      הון, שלטון, מטמון
  • 120
    • 130 לספירה :

      עם הגב לקיר
    • 132 לספירה :

      בר-כוכבא בירושלים
  • 140
  • 160
  • 180
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
  • 200
    • 200 לספירה :

      רבי בבריכה בי”ז בתמוז
    • 212 לספירה :

      אירוע היום
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 220
    • 220 לספירה :

      ‘פַּרְצוּפָה’ של המדינה
  • 240
    • 250 לספירה :

      כתובות עתיקות מוכיחות: קהילה יהודית התקיימה בפקיעין לפחות 1,800 שנה טריו לבוש טוגות
  • 260
העת העתיקה
  • 280
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
  • 300
    • 300 לספירה :

      תגלית בגשם
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 320
    • 320 לספירה :

      נרותיי הזעירים, מה רבו הסיפורים
  • 340
    • 350 לספירה :

      גת מרשימה מהתקופה הביזנטית התגלתה בנגב זה השער
  • 360
  • 380
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 480
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
העת העתיקה
  • 400
    • 400 לספירה :

      ברכת הגת חיפש פטריות והעלה אבן בידו
  • 410
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 420
    • 420 לספירה :

      דג בולע דג בולע דג
  • 430
  • 440
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 450
    • 450 לספירה :

      חלוצה יוונית ביזנטית
  • 460
  • 470
  • 480
  • 490
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
  • 500
    • 500 לספירה :

      והבור ריק, יש בו מים אל תגידו בגת מי כתבה על קערת השבעה?
ימי הביניים
  • 510
  • 520
  • 530
    • 539 לספירה :

      גאורגים באשדוד
  • 540
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 550
    • 550 לספירה :

      הקדוש המסתורי
  • 560
  • 570
  • 580
  • 590
  • 600
  • 610
ימי הביניים
  • 620
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 630
    • 630 לספירה :

      מגילת האש
  • 640
  • 650
  • 660
  • 670
  • 680
  • 690
  • 700
  • 710
  • 720
ימי הביניים
  • 730
  • 740
  • 750
  • 760
  • 770
  • 780
  • 790
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
  • 800
    • 800 לספירה :

      מניין באו הערבים ‘היהודים’? מסגד עתיק ברהט
    • 801 לספירה :

      אוצר הכדר
  • 810
  • 820
  • 830
ימי הביניים
  • 840
  • 850
  • 860
  • 870
  • 880
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 890
    • 890 לספירה :

      חפש את המטמון
  • 900
  • 910
  • 920
    • 928 לספירה :

      מדף חדש בארון הספרים היהודי
  • 930
  • 940
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
ימי הביניים
  • 950
    • 950 לספירה :

      נקמה במערה כד קטן ודמי חנוכה
  • 960
  • 970
  • 980
  • 990
  • 1000
  • 1010
  • 1020
  • 1030
  • 1040
  • 1050
ימי הביניים
  • 1060
  • 1070
  • 1080
  • 1090
    • 1096 לספירה :

      עקדת אשכנז
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1100
    • 1100 לספירה :

      גבורה משותפת על חומת חיפה
  • 1110
  • 1120
  • 1130
  • 1140
  • 1150
  • 1160
ימי הביניים
  • 1170
  • 1180
    • 1187 לספירה :

      מפלה בין הקרניים
  • 1190
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1200
    • 1200 לספירה :

      מבעד לעיני הנשר הגדול החרב המגן והסוס
  • 1210
  • 1220
  • 1230
  • 1240
  • 1250
  • 1260
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
  • 1270
    • 1270 לספירה :

      המחזור חוזר הביתה
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
ימי הביניים
  • 1280
    • 1280 לספירה :

      פולמוס הקבלה
    • 1286 לספירה :

      הזוהר: סוד חדש ועתיק זקן ועלמה, אידרא ותיקון
  • 1290
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1300
    • 1300 לספירה :

      לילי הביניים
  • 1310
    • 1315 לספירה :

      לנדוד ולחקור
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1320
    • 1320 לספירה :

      ברצלונה של זהב
  • 1330
  • 1340
    • 1349 לספירה :

      קדֵשה מבנות ישראל
  • 1350
    • 1354 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1360
  • 1370
  • 1380
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
ימי הביניים
  • 1390
    • 1390 לספירה :

      הגדת הדֶּבֶר גלגוליה של ‘הגדת הדֶּבֶר’
    • 1391 לספירה :

      תורת הדור שאחרי התור
  • 1400
  • 1410
  • 1420
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1430
    • 1430 לספירה :

      עד שיבוא אליהו
  • 1440
  • 1450
  • 1460
  • 1470
    • 1475 לספירה :

      אלמנה שכולה ומדפיסה
  • 1480
    • 1488 לספירה :

      חדר העבודה של ההיסטוריון
  • 1490
    • 1492 לספירה :

      מעבר לסוף מערב
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
ימי הביניים
  • 1500
    • 1500 לספירה :

      על פי דרכם
    • 1501 לספירה :

      המשיח מפורטוגל משיח על המוקד
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1510
    • 1510 לספירה :

      הקיר הפילוסופי
  • 1520
  • 1530
  • 1540
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1550
    • 1550 לספירה :

      דפוסים הלכתיים ארון הספרים – חיבוריו של רבי יוסף קארו
  • 1560
  • 1570
  • 1580
  • 1590
    • 1597 לספירה :

      המתוק שמשגע את העולם
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
  • 1600
    • 1600 לספירה :

      רב הפיראטים ברית בראש ההר
העת החדשה
  • 1610
  • 1620
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1630
    • 1630 לספירה :

      מחאה בתחפושת אנוס בין יהודים
  • 1640
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1650
    • 1650 לספירה :

      משיח לפי תומו
  • 1660
    • 1665 לספירה :

      משיח אז ועכשיו?
    • 1667 לספירה :

      האם ‘הכלה היהודייה’ הייתה באמת יהודייה? שיגעון של גאולה
  • 1670
    • 1675 לספירה :

      הפוך על הפוך
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1680
    • 1680 לספירה :

      עדות נאמנה
  • 1690
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
  • 1700
    • 1700 לספירה :

      איך הגיע אייזק ניוטון לבית המקדש? סוחר המלחמות
    • 1703 לספירה :

      השוטר, הדיפלומט והליצן
  • 1710
    • 1719 לספירה :

      הטוב בזמנים, הרע בזמנים
העת החדשה
  • 1720
  • 1730
    • 1737 לספירה :

      חבורת סוד בהחלט
  • 1740
  • 1750
    • 1756 לספירה :

      בעקבות הפייטנית הנעלמת
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1760
    • 1760 לספירה :

      הידיד – גוטהולד אפרים לסינג
  • 1770
  • 1780
  • 1790
    • 1795 לספירה :

      להקדים תרופה
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
  • 1800
    • 1800 לספירה :

      מצבות שרות
    • 1804 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין – הפודקאסט
    • 1807 לספירה :

      הסנהדרין של נפוליאון
    • 1808 לספירה :

      תשכחו מפרנקלין
  • 1810
  • 1820
    • 1827 לספירה :

      הגדת המשורר
העת החדשה
  • 1830
    • 1832 לספירה :

      בפנים שחורות – מופעי המינסטרל
  • 1840
    • 1842 לספירה :

      שרלוט רוטשילד – הציירת היהודייה הראשונה
    • 1844 לספירה :

      להאמין ולהחלים
    • 1845 לספירה :

      מומר להכעיס
    • 1846 לספירה :

      שליחות דיפלומטית בשם פעמי משיח
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
  • 1850
    • 1850 לספירה :

      יותר מסתם פירורים הוגה המהפכה על משמר הדרך
    • 1852 לספירה :

      נישואין מחוץ לנישואין
    • 1856 לספירה :

      לעלות בהר
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
  • 1860
    • 1860 לספירה :

      הסופרת שנעלמה
    • 1868 לספירה :

      הקרע הסופי
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
  • 1870
    • 1870 לספירה :

      עלמה כותבת בשפת עבר – כותבות עבריות במאה ה-19 שמים כיפה בלי עזרה ממונטיפיורי
    • 1875 לספירה :

      מאוריצי גוטליב – יותר יהודי או יותר פולני?
    • 1877 לספירה :

      יורדים מהספינה
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
העת החדשה
  • 1880
    • 1880 לספירה :

      היהודי הנודד במערב הפרוע
    • 1881 לספירה :

      הנערה היהודייה שהציתה קרב אקדוחנים
    • 1882 לספירה :

      פרי עץ הדר לארץ המוזהבת
    • 1883 לספירה :

      החיים כסיפור קפקאי זה עקרוני
    • 1884 לספירה :

      לחיות בנאפולי ולמות
    • 1887 לספירה :

      מארק שאגאל – צייר על הגג
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
  • 1890
    • 1890 לספירה :

      מקווה ליטאי מנגד
    • 1894 לספירה :

      מולייר יהודי במצרים ממחזה לחזון
    • 1895 לספירה :

      צלילי מיתר מארץ מתעוררת
    • 1897 לספירה :

      האבא היהודי של האימפרסיוניזם הצרפתי הקונגרס שייסד את מדינת היהודים
    • 1899 לספירה :

      המנון לאודסה
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
  • 1900
    • 1900 לספירה :

      רופא הנפשות – זיגמונד פרויד מרפא במילים פריחה על סף התהום איך המצאות ישראליות משנות את העולם יש מאין במדבר – 120 שנה לבאר שבע
    • 1901 לספירה :

      שומרת מסך
    • 1906 לספירה :

      סוכת הנדודים מזיכרונותיו של חזן הונגרי עיר האורות והמהגרים
    • 1908 לספירה :

      ניגונים של ארץ ישראל – הכליזמרים של צפת
    • 1909 לספירה :

      חופה שחורה
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
  • 1910
    • 1910 לספירה :

      100 השנים הטובות איש תחת גופנו
    • 1911 לספירה :

      חיי נצח על שפת האגם פוליטיקה ציונית עם תרבוש
    • 1913 לספירה :

      כך הולכים השותלים
    • 1914 לספירה :

      מקלעים ואינפוזיה מאחורי גדרות תיל הידעת? יהודים והמלחמה הגדולה גאלדענע מדינה המשטרה החשאית של קהילת ניו יורק
    • 1915 לספירה :

      אלברט איינשטיין – מנגינה פיזיקלית מופלאה
    • 1916 לספירה :

      אמאדו מודיליאני – הכרה עולמית מאוחרת
    • 1917 לספירה :

      לכבוש את המפתח הרוזן ממגידו שובם של המרגלים פרשה עגומה ומדממת בודד במערכה ריגול בידיים נקיות החזון של רבי כלפון בלפור לא לבד
    • 1918 לספירה :

      שטאדט־פאסט לובומל גדול משוררי המלחמה הגדולה הגנרל היהודי הלוחם וסוסו
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
  • 1920
    • 1920 לספירה :

      איזידור קאופמן – חיים יהודיים בעין טובה היורשים של מרקס יין ישמח לבב אנוש הרב, המוהל והסנדק היסטוריה ציונית במספרים היֹה הָיָה גיבור חידה בידו האחת – טרומפלדור ערים וחולות
    • 1921 לספירה :

      פודאקסט 1
    • 1922 לספירה :

      אמן הצער העברי
    • 1924 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תנוח, זה בית הבראה רצח בשערי צדק
    • 1925 לספירה :

      אם כל חווה
    • 1926 לספירה :

      היישוב עולה קומה
    • 1927 לספירה :

      יקיר ירושלים צליל ראשון מהוליווד כסף ושעשועים בייסבול בשכונת הבוכרים
    • 1928 לספירה :

      ציונות בקו נקי
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
  • 1930
    • 1930 לספירה :

      החתונה שלא הייתה
    • 1931 לספירה :

      הדוד יהושע
    • 1933 לספירה :

      הסלוניקים באים
    • 1935 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: תוגה, כוס יין ותוכי גפילטע ג’אז
    • 1936 לספירה :

      בימים ההם בזמן הזה שירי המגילה של איציק מאנגר אריה יהודה, מלך המלכים על הפודיום ועל חמתו
    • 1939 לספירה :

      המכחול המגויס לצייר קו לחיים
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
  • 1940
    • 1940 לספירה :

      הכוכבת היהודייה שהמציאה טורפדו עשרה דברים שלא ידעתם על הדי לאמאר המרוץ לפצצה המלחמה כמעבדה מוסרית עוד חוזר הניגון: השיר והמעשייה
    • 1941 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: רחומה עד מותי עוד חוזר הניגון: שמחה כפעולת תגמול
    • 1942 לספירה :

      ליל תחפושת וקרב: יהודי אלג’יריה ב’מבצע לפיד’ עכשיו זה השואה?
    • 1943 לספירה :

      הרב והזהב מנהיגות רוחנית בתקופת השואה הבכור הפוחז אחרית לאיש שלום מותר האדם מן הבהמה אין פוטומנטז’ של אהבה האף הארוך של הקולנוע הצרפתי
    • 1944 לספירה :

      ההצלה הגדולה קץ להשתקה
    • 1945 לספירה :

      סיוע בלי גינוני נימוסין ציונות מבוימת היטב עוצמה תת קרקעית
    • 1946 לספירה :

      להפוך את המדים
    • 1947 לספירה :

      כ”ט בנובמבר עוד חוזר הניגון: נערה ונער אל מול האומה
    • 1948 לספירה :

      הקרב על הגבעה סיפור מהסרטים ריחו של החופש סיפור מהסרטים בחצרים מר ביטחון אילו רק איש תחת כרמו נו מור פייב או’קלוק טי עוד חוזר הניגון: חצי הכוס המלאה
    • 1949 לספירה :

      כור המצרף של צה”ל פורס מפה ומקדש
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
  • 1950
    • 1950 לספירה :

      אוצרות בנמל הדרומי הכי יהודית שיש אמת? בפרסום!
    • 1954 לספירה :

      אכזר מכל המלך?!
    • 1955 לספירה :

      חלוצים ללא הילה עוד חוזר הניגון: פתוחה לקיבוץ גלויות? עוד חוזר הניגון: הטיול שהפך למשימה לאומית
    • 1956 לספירה :

      המרד ההונגרי טבילת נפטון
    • 1959 לספירה :

      ד”ר יגאל בן נון מתראיין על מאמרו על הספינה “אגוז” (סגולה 107) בערוץ 20
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
  • 1960
    • 1960 לספירה :

      שלושה יהודים, ארבעה בתי כנסת
    • 1961 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: מי נושא את הלפיד?
    • 1966 לספירה :

      החרם שנגוז עוד חוזר הניגון: נשאר ושר
    • 1967 לספירה :

      מג״ד בשער האריות סודות משולחן הממשלה חוזרים לחומות
    • 1968 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: חלום על אביב קצר
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
  • 1970
    • 1970 לספירה :

      חומה של חול
    • 1973 לספירה :

      אמונה בוערת
    • 1976 לספירה :

      גיבור אווירי
  • 1980
    • 1982 לספירה :

      מצידון תצא תורה
    • 1983 לספירה :

      רגע של מישהו שנמאס לו
    • 1984 לספירה :

      גבורה יהודית מאפריקה נפתחים למסורת שונה
    • 1986 לספירה :

      עוד חוזר הניגון: שירים נמלטים מקו האש
העידן המודרני
    בית / העידן המודרני / הדוד יהושע

הדוד יהושע

חשקי למדעי הטבע
הדוד יהושע
המכון
תחרות עם גן החיות
זרעי אוניברסיטה
לגעת בטבע
נספחים
מאת: ניר אליאב

כמו חלוצים אחרים גם יהושע מרגולין ראה את החזרה של היהודים אל הטבע כחלק מהציונות. על אף שהיה אמון על המדע ועל אף שפעילותו הולידה מוסדות אקדמיים הוא לא חיפש את הטבע בנוסחאות ובמיון זנים, אלא בטיולים המאפשרים להיפגש עם הטבע באופן בלתי אמצעי, להתפעל ולדמיין

פורסם בגיליון 122, אב תש”ף, אוגוסט 2020
מופת לדורות של שוחרי טבע ומלומדים. דיוקן של יהושע מרגולין, דפנה מרגולין

 

בספר הזואולוגיה שממנו למדתי בתיכון בשנות השבעים הופיע צילומו של יהושע מרגולין, האיש עם הקרחת. כשהתחקיתי אחרי דמותו התברר לי כי הוא היה המורה הנערץ על החלוצים. יהושע מרגולין הביא לחברי הקיבוצים את רוח היהדות מתובלת בטבע. בהתלהבות של ילד הוא חקר אתם פרחים ובעלי חיים שאת הכרתם ראה כחלק מבניית היהודי החדש והישראליות המודרנית.

כמו נטורליסטים, חוקרי הטבע באירופה ובארצות הברית בתחילת המאה העשרים, הבין מרגולין את חשיבותו של החינוך לטבע עבור המהפכה הציונית:

אנו בני העם שהיה תלוש במשך שנות אלפיים מן הקרקע ומן הטבע, אנו מתהלכים בתוך שפע העושר הזה כזרים, כחולמים, מחוסר נטייה והרגל להסתכלות ומחוסר ידיעה – ידיעה הנקנית אמנם מתוך החיים בטבע במשך מאות דורות והעוברת בירושה מאבות לבנים. הילכך מחויבים אנו לחפש ולמצוא את הדרך לטבע הסובב אותנו וללמוד להכיר אותו, שכן טיולים ארעיים או אפילו החיים עצמם בחיק הטבע אינם מספיקים עדיין להקנות ידיעות ברורות ונכונות בחי ובצומח וליצור קשר נפשי אליהם (‘החינוך לטבע – משנת יהושע מרגולין’ בעריכת שמואל ניצן, עמ’ 28).

.

הפך את אהבת הטבע לאתוס לאומי. יהושע מרגולין בטיול

חשקי למדעי הטבע

יהושע מרגולין נולד ב-1877 בעיירה הרדזץ שבבלארוס. אביו היה סוציאליסט שעשה הסבה מהוראה לצביעת חוטים, ועל אמו כתב באוטוביוגרפיה שלו:

אישה מעשית, פיקחית, שופעת מרץ, פעילות ותנועה. היא אהבה ללכת עם החיים ולעולם לא הסתפקה ביש אלא שאפה למה שלמעלה מזה (יהושע מרגולין, ‘דרכו של מחנך עברי’, עמ’ 11).

בבית דיברו יידיש, אך הוא למד עברית מאחיו, וכשהגיע לחדר כבר ידע לקרוא עברית והתקדם במהירות בלימודי הקודש. בגיל 11 החל ללמוד בישיבה וגם שם הצטיין. הוא ידע בעל פה פרקים שלמים בתנ”ך וקטעים ארוכים בתלמוד. לצד נטייתו ללימוד תורה גילה מרגולין כבר בילדותו אהבה ראשונית לטבע ורצון עז לידע ולהשכלה מדעית.

בגיל 21, בהשפעת התקוות שהפיח הקונגרס הציוני הראשון שנערך בבזל ב-1897, עזב מרגולין את ביתו ועבר לסנובסק שבאוקראינה, שם עבד במשך שנתיים כמורה פרטי לעברית בבתי עשירים יהודים. משם עבר לקייב, אך התאכזב מהציונים בעיר שלא האמינו בעלייה מעשית לארץ.

הצעיר הנלהב התאכזב מהציונים של אודסה שלא התעניינו באפשרות המעשית של עלייה לארץ. אודסה בראשית המאה העשרים. צילום: HOBOPOCC

 

הוא החליט להשלים את לימודיו לתעודת בגרות ולהמשיך לאוניברסיטה כדי ללמוד מדעי הטבע ולהכשיר עצמו לעבודה בארץ ישראל. פרעות קישינב עיכבו מעט את תכניותיו ובסופו של דבר הסתפק בתעודת מורה ביתי למתמטיקה וב-1905 הפליג לארץ ישראל והגיע לנמל יפו ביום הכיפורים תר”ו.

ביפו עבד כמורה בבית הספר וייעץ לגננות הראשונות של היישוב שסבלו ממחסור בספרים ובשירים בעברית. בערבים הצטרף לחבורה של שחקני תאטרון, ביים הצגות ואף שיחק בהן. לאחר שנתיים בארץ, כשהיה בן שלושים, הבין כי “חשקי נתון למדעי הטבע, שלבי נוטה אליהם משחר ילדותי” (שם, עמ’ 114) וחזר לקייב להשתלם במדעי הטבע.

שנותיו באירופה התארכו. תחילה נתקל בקשיים להתקבל לאוניברסיטה כיוון שלא הייתה לו תעודת בגרות וכיוון שהייתה מגבלה על קבלת יהודים ללימודים. הוא החליט לעבוד בהוראה כדי לחסוך כסף ללימודים באוניברסיטה בשוויץ, אך כשעמד לנסוע לשוויץ ב-1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה. במהלך המלחמה הקדיש מרגולין את זמנו לחינוך ילדי פליטים בקייב שעברה בין הצדדים הלוחמים ולסיוע ליתומים, ובסיומה עבר את בחינות הבגרות רק ב-1917, בגיל ארבעים, והתקבל ללימודי ביולוגיה באוניברסיטת קייב. הוא סיים את לימודיו ב-1921, והחל ללמד מדעי הטבע בבית ספר למורים בקייב. הוא הוזמן לקובנה בירת ליטא, מרכז יהודי גדול באותה תקופה, כדי ללמד מדעי הטבע בסמינרים למורים עבריים. לאחר שלוש שנים בקובנה עלה לארץ בשנית ב-1924 כשהוא בן 47.

מיד עם חזרתו ארצה הגיע יהושע מרגולין למקוה ישראל וביקש לעבוד בחקלאות, אך לאחר חמישה שבועות של עבודה לקה בהתקף לב. בדיוק אז עזב שלמה צמח את ההוראה במקוה ישראל, והמנהל אליהו קראוזה, שבאותן שנים ביקש להעביר את לימודי הטבע מצרפתית לעברית, ביקש ממרגולין להיות המורה לטבע. הוא הקים בבית הספר מוזאון לטבע ופינת חי, היה שותף לחיי התרבות, ובמשך חמש שנים גם ארגן השתלמויות למורים מדי קיץ והחל להתעניין בדרכי הוראה חדשות.

במקווה ישראל ארגן מרגולין סמינרים למורים לטבע. תלמיד במקווה ישראל עם תרנגול הודו, 1939. צילום: זולטן גלוגר, לע"מ
קטיף במקווה ישראל, 1939

הדוד יהושע

בעקבות ההשתלמויות שהעביר במקוה ישראל הוזמן מרגולין ללמד בסמינר למורים שקיבוצי העמק ביקשו לייסד בעין חרוד, והוא התפטר ממשרתו במקוה ישראל. דרכונו וזיכרונותיו מלמדים כי בסתיו תרפ”ט (ספטמבר 1928) נסע לאירופה ובמשך חודשיים ביקר בבתי ספר שונים כדי ללמוד מדרכי ההוראה בהם. התכניות להקים את הסמינר בעין חרוד לא יצאו אל הפועל, ובמהלך שנת תרפ”ט הסתובב מרגולין בין יישובי העמק כמורה נודד לטבע.

"עליתי על גבעת נחל ואמרתי... כאן יקום בית אולפנה למורי ארץ ישראל" מרגולין מדריך טיול

 

מרגולין האמין כי יש להעמיד את הילדים הצעירים מול תופעות הטבע מבלי לספק הסברים המכבים את סקרנותם ואת דמיונם. אם ילד פעוט ייתקל בשרוכים של ביצי צפרדעים בברֵכה ללא כל הסבר הוא ימשיך לחקור אותם, יגלה את הראשנים הבוקעים מהם ואחר כך את הצפרדעים הקטנות. לדעתו המפגש הישיר של הילדים עם תופעות הטבע, ההתבוננות הפעילה בהן, הדמיון שהן מעוררות וחוויותיהם בראותם ציפורים ויצורים אחרים – ההתלהבות והפחד, ההערצה ולפעמים הדחייה – מהווים את הבסיס ללימוד עיוני של הטבע.

לשיטתו, רק בשנות התיכון ייחשפו התלמידים לתהליכי ההפשטה האקדמיים הדרושים כדי ללמוד את חוקי הטבע לעומקם ואז יוכלו להבין את התופעות שהכירו מילדותם. הוא ציפה כי הילדים יפעילו את דמיונם, והדבר ניכר בשירי הטבע ובסיפורים לילדים שפרסם בעיקר בעיתון ‘דבר לילדים’ בליווי עיטוריו של נחום גוטמן. הוא טען כי לא ניתן ללמוד את טבע הארץ מספרים, וכי יש לצאת עם הילדים החוצה ולאפשר להם להסתכל, לגעת, להריח ולחוות את הטבע ישירות. בטיולי הטבע דרש כי תהיה ללימוד ולהתבוננות מטרה ברורה:

הנושאים יכולים להיות שונים … תופעות פנולוגיות עונתיות בטבע … נושאים לוקליים … כגון החיים בביצה, בנחל או בברֵכה … נושאים ספציאליים … כגון צבעי ההגנה אצל החרקים (יהושע מרגולין, ‘בדרך לטבע’, עמ’ 111-112).

מרגולין דגל בביקורים חוזרים בעונות שונות, ושידל את המורים לקחת את הילדים לאותם מקומות במהלך כל השנה כדי שיחוו את השינויים בלבלוב, בפריחה ובנבילה, יזהו את ביקוריהם של העופות המקיצים והחורפים, ויחושו בתמורות במעשי האדם. לשיטתו יש להקדים לטיול שיחת הכנה ולהצטייד מראש בכלי איסוף שונים.

מרגולין מדריך טיול לחניתה

 

הוא נהג להפתיע את הפעוטות במאובנים, בראשני צפרדעים ובפרחים שאסף בדלי ובתרמיל. כיוון שהיה מבוגר יחסית לקיבוצניקים הצעירים הילדים קראו לו ‘הדוד יהושע’, ובשם זה גם חתם על השירים והסיפורים שפרסם בעיתוני הילדים. הוא תיבל את הסבריו בקטעים מספרי הנביאים ומהתלמוד, שר שירים ולימד דקלומים בהתלהבות עצומה מיופייה של ארץ הבחירה. בערב ישב עם המתיישבים הצעירים ודרש בשבח ערכים סוציאליסטיים משולבים בערכי היהדות, הרצה בפניהם על בעלי חיים, על מיני ירקות ועל הרכבות בעצי פרי, ויחד הם רקדו הורה ושרו ניגונים חסידיים.

ראה את חווית הפליאה מול הטבע כתנאי מקדים ללימוד תאורטי. מרגולין מטייל עם תלמידים

 

בשנה שבה בילה בעמק הבין מרגולין כי עליו לעמול כדי להכשיר מורים ללמד את טבע הארץ:

במשך שנת ההדרכה בשלה בלבי ההכרה שאין לתקן את הדבר הזה תיקון של ממש על ידי הדרכה והוראה ארעית לשיעורין, אלא יש ליצור מוסד הכשרה קבוע … הלכתי לתור מקום בשבילו. נתתי את עיני בשערי העמקים, על גבול עמק זבולון ועמק יזרעאל. שם קסם לי טבע עשיר: ים ונהר, ביצות וחולות, הרים ובקעות ומרכזי חקלאות ותעשייה העתידים להתפתח שם. קרבת העיר חיפה גם בה היה כדי להקל על רכישת מורים חלקיים בעלי מקצוע בשביל המוסד … עליתי על גבעת נחל כורדני, סקרתי את כל המרחב ואמרתי בקול: “כאן בסביבה זו יקום בית אולפנה למורי ארץ ישראל העובדת”. אולם קולי אבד בחלל הריק ללא הד. נשארתי על עומדי יחיד ובודד (‘החינוך לטבע – משנת יהושע מרגולין’, עמ’ 148-149).

כשנפטר מרגולין בכ”ו באלול תש”ז (1947) הוא נקבר על אותה גבעה, ומורי הקיבוצים נענו להזמנתם של ממשיכי דרכו והקדישו את ימי החופשה כדי לבנות את בית מרגולין שהפך מאוחר יותר לסמינר אורנים.

"את רעבוני וצמאוני לאדמת ארץ ישראל לא אשבור ולא ארווה עד אשר אשוב אליה ואנוח בחיקה מנוחת עולמים". מצבת קברו של מרגולין בגן הבוטני של סמינר אורנים. צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי

 

המכון

למרות שלא הצליח להקים בחייו את המוסד שעליו חלם על אותה גבעה בגליל הוא לא ויתר על הרעיון העקרוני:

באתי לתל אביב ושחתי את לבי לתלמידתי בעבר, לשושנה פרסיץ שעמדה אז בראש מחלקת החינוך של עיריית תל אביב, והיא הציעה לי להתחיל ביצירת המוסד בתל אביב. אחרי חיפושים רבים נמצא לו גם מקום: צריף רעוע של בית הכנסת הראשון בתל אביב שנסגר מטעמים אנטי סניטריים (שם, עמ’ 149).

הצריף הרעוע גדל להיות המכון הביולוגי-פדגוגי. פרסיץ, בתו של הגביר הלל זלטופולסקי מקייב, הייתה תלמידתו של מרגולין בעת שהתגורר בקייב, והוא זה שהציע לה לתרגם את שמה רוזה לשושנה. פרסיץ פעלה כל חייה למען המכון הביולוגי ואף עמדה בראש אגודת הידידים שסייעה במימון פעילותו.

תל אביב גדלה בשנים ההן בקצב מהיר. בתקופת המנדט קלטה העיר כארבעים אחוז מכלל המהגרים היהודים שהגיעו לארץ ישראל, בתי ספר חדשים הוקמו והתעורר צורך בהכשרת מורים שילמדו את טבע הארץ. רוב העולים הגיעו לנמל יפו, ורבים מהם השתקעו בעיר ובמושבות שמסביבה. בארץ הייתה אז רק האוניברסיטה העברית בירושלים, אך תל אביב התאימה למרגולין יותר. ירושלים בת ה-5,000 שנבנתה על הר סלעי הייתה עיר דתית, לא סובלנית ואף קנאית, ואילו תל אביב הצעירה שהוקמה על החול כעיר שלא העבר קבע את סדר יומה אלא ההווה והעתיד, התאפיינה בקלות דעת עכשווית וחילונית.

עיריית תל אביב החליטה להקציב 110 לירות ארץ ישראליות לשנה לטובת המכון הביולוגי, ומרגולין הקים את המכון בראשית תרצ”ב (1931) בצריף בית הכנסת הישן ברחוב יהודה הלוי 12. מרגולין החל מיד באיסוף בעלי חיים ובגידולם. חיילים בריטים ומטיילים הביאו אליו לטאות וציפורים פצועות, וגננות שהשתלמו במקום הקימו גינת ירק בשטח סמוך. לצוות המכון הצטרפו מורה לכימיה ומורה לפיזיקה, וב-1935 הצטרף למכון גם היינריך מנדלסון, זואולוג צעיר שכתב עבודת דוקטור על ציפורי ישראל באוניברסיטה העברית.

המכון הביולוגי-פדגוגי ברחוב יהודה הלוי 12בתל אביב. אוסף המרשטיין
צריף המכון מבפנים. אוסף המרשטיין

תחרות עם גן החיות

למכון הביולוגי הגיעו תלמידים מבתי הספר בתל אביב, ובהדרכותיו עודד אותם מרגולין להשתמש בחושיהם, להתבונן בחיות ולהסיק מסקנות בעצמם. הוא ניהל את המכון הביולוגי-פדגוגי עד לפטירתו, ובמהלך השנים התמודד עם קשיים רבים במימון אחזקתו של הצריף והאכלתם של בעלי החיים. ב-1937 הפליג מרגולין לארצות הברית כדי לגייס כסף. באותה תקופה גויס ממון רב עבור מוסדות שונים בארץ, ובהם מכון וייצמן ותחנת הניסיונות החקלאית של וילקנסקי, היום מכון וולקני. מרגולין שב ארצה כעבור חצי שנה ללא פרוטה, כשבאמתחתו רק שני קרוקודילים שניתנו לו במתנה מאוצר הזוחלים של המוזאון האמריקני לתולדות הטבע בניו יורק.

מרגולין ניסה לשכנע את אנשי העירייה בנחיצותו של מכון גדול עם מעבדות משוכללות ואוספים ביולוגיים שישרת את כל בתי הספר בעיר. העירייה אמנם לא נאותה להעביר את המכון למבנה ראוי, אך ב-1938 נתנה את הסכמתה להקמתו של גן בוטני ארץ ישראלי על יד בית תאטרון הבימה. יחד עם יעקב גלימצ’ר (גליל) שתל מרגולין באזורים שונים של הגן צמחים שהובאו מרחבי הארץ, כך שהגן קיבל צורה מוקטנת של ארץ ישראל. היה זה הגן הבוטני הראשון בתל אביב, וחלק מהצמחים שהיו בו הועברו מאוחר יותר לגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב. אולם מרגולין לא הסתפק בכך. ב-13 בפברואר 1936 תיאר במכתב לראש העיר למאיר דיזנגוף את חזונו לפיתוח המכון הביולוגי וביקש להקצות לו שטח של עשרה דונמים לפחות. על פי חזונו המכון יעסוק בחיבוב הטבע על המורים ועל התלמידים בתל אביב, וישמש מרכז ללימוד גננות כדי להתמודד עם הפיתוח המהיר של העיר:

תל אביב הולכת וניתקת מן הטבע. גנים, כרמים ופינות טבע שנמצאו בתחומי העיר ובסביבתה הקרובה כוסו בבנייני אבן צפופים … הגינות הפרטיות עזובות, מדולדלות ומסואבות. אין הבנה ואין יחס נפשי לצמח ולחי. דרושה פעולה חינוכית נמרצת … המכוונת לקרב אותם לטבע, לחבב אותו עליהם ולהקנות להם את הידיעות הדרושות לטיפול בפרח ובעץ (ארכיון עיריית תל אביב, תיק 1819 א’3).

מרגולין צירף למכתבו מתווה ובו תיאור מפורט של הבניינים הדרושים למעבדות ולאוספי המכון. מועצת העיר אמנם אישרה לתקצב את המכון, אך לראש העיר החדש ישראל רוקח היו העדפות אחרות. באותו זמן הוחלט להקים בעיר ביוזמתו של הרב ד”ר מרדכי שורנשטיין גן חיות, ובעירייה נתגלעו חילוקי דעות בשאלה מה עדיף, גן שעשועים מסחרי או מוזאון חי לקידום החינוך כפי שמרגולין שאף להקים. ראש העיר רוקח העדיף את גן החיות. הוא הקצה לו דונם בצפון העיר ואף דאג להביא אליו גורי אריות מחברו מושל קהיר.

ג

 

בשל הקשיים התקציביים היה מצבם של רבים מהמוצגים במכון הביולוגי גרוע ביותר. גג הצריף דלף והחל להתפרק וארגזים שהכילו מוצגים נרקבו. ביולי 1940 המצב היה נואש: במשך שלושה חודשים לא היה כסף לתשלום משכורות ולמזון עבור מאות בעלי החיים השונים שהיו אז במכון. בתשעה בספטמבר 1940 הפציצו מטוסי חיל האוויר האיטלקי את תל אביב כחלק ממלחמתם בבריטים ולמעלה ממאה איש נהרגו. הפחד מהפצצות נוספות במרכז העיר הביא את מרגולין להסכים לדרישתו של ראש העיר להעביר את החיות הטורפות לגן החיות, ולאחר חילופי מכתבים עם גורמי הביטחון בעיר הצליח היינריך מנדלסון להשיג רישיון נשק לשומר כדי שיוכל לירות בבעלי חיים מסוכנים כמו החזירים והצבוע במקרה שישתחררו מהכלובים הרעועים שבהם הוחזקו.

ד"ר היינריך מנדלסון שעבד במכון לצד מרגולין החליף אותו בניהול לאחר פטירתו ב-1947 ושילב את המכון באוניברסיטת תל אביב כשזו הוקמה. מרגולין ומנדלסון במכון הביולוגי, 1945

זרעי אוניברסיטה

המכון הביולוגי לא היה רק מוסד מחקרי. מורי הקיבוצים בעמק זכרו את מרגולין כמורה לטבע שלימד אותם גם תנ”ך, מורשת ישראל וסוציאליזם, וב-1937 הם ביקשו ממנו שיקלוט קבוצת מורים מהקיבוצים לשנת לימודים במכון. כך הפך המכון לגרעין שממנו נוצר לימים סמינר הקיבוצים, ויהושע מרגולין הכשיר את מורי הסמינר מיום היווסדו ב-1939 ועד לפטירתו ב-1947. הוא היווה גורם משמעותי בפיתוח החינוך הקיבוצי בפרט, ובפיתוח מוסדות להכשרת מורים בישראל בכלל, מתוך נאמנות לתפיסתו החינוכית:

לימוד הביולוגיה של החי והצומח מתוך הסתכלות ומחקר ניסיוני עצמי. לא רק הכרת החי והצומח מצדם המורפולוגי, אלא ידיעה הבאה מתוך חדירה לסגולותיהם הביולוגיות ולתנאי הסביבה שבה הם חיים ומתפתחים, שהם הם המעצבים גם את צורתם (‘החינוך לטבע – משנת יהושע מרגולין’, עמ’ 128).

מרגולין בקרב תלמידותיו בסמינר

 

מרגולין ביקר תכופות בקיבוצים, הדריך את המורות, עזר בהקמתם של חדרי טבע ועודד את הילדים לעסוק בצפרות ובאיסוף פרטי טבע שונים. מדי שנה הוא חגג את הפסח בקיבוץ שדה נחום, מורי 177 הקיבוצים, שמנו ב-1947 כ-47 אלף נפש, למדו אצל מרגולין וקראו בשקיקה את מאמריו ואת ספריו.

בתזכיר לעיריית תל אביב מיוני 1944 פרס מרגולין את חזונו להקמת אוניברסיטה עממית למדעי הטבע המכוונת לחינוך ילדים, בני נוער ומבוגרים. הוא חלם על מוסד שיכלול אולמות לאוספים של בעלי חיים, גן בוטני, מעבדות נפרדות למדעים השונים, אולם הרצאות לקהל הרחב וחדרי מפגשים לחוגי נוער. לאחר פטירתו של מרגולין המשיך מנדלסון את ההוראה במכון ואת ניהולו, וחזונו של מרגולין היה למעשה התבנית שעל פיה הקים מנדלסון את ‘המכון האוניברסיטאי למדעי הטבע’ ב-1953. מרגולין קיווה להקים אוניברסיטה עממית, בניגוד לאוניברסיטה העברית בירושלים שמטרתה הייתה לגדל חוקרים ולהעניק תארים אקדמיים. הוא חלם על אוניברסיטה פתוחה לציבור הקשורה לבתי הספר העממיים והתיכוניים, שמטרתה לחנך לערכי המורשת היהודית בנוסף להוראת המדעים. זהו החזון שאימץ חיים לבנון כאשר התמנה לראש העיר במקומו של רוקח והחל בהקמתה של אוניברסיטת תל אביב ב-1953.

לגעת בטבע

מעדויות על קשריו של יהושע מרגולין עם שושנה פרסיץ שהייתה צעירה ממנו ב-16 שנה נראה כי ייתכן שהיה ביניהם גם קשר אישי שלא התממש לכדי זוגיות. מרגולין לא נישא מעולם ולא הותיר אחריו ילדים, אך הוא הטביע את רישומו בנפשותיהם של רבים והותיר אחריו מורשת של אהבת הטבע. הוא קישר בין הצמחים ובעלי החיים המצויים בארץ ישראל לבין התנ”ך והמקורות היהודיים, וקירב אותם אל לבם של תושבי הארץ הצעירים, המורים והילדים, בפעילות תרבותית וחינוכית מאומצת של הוראה, כתיבה, הרצאות ושיעורים במשך 23 שנים, מאז חזרתו לארץ ועד לפטירתו.

ב-1939 כתב מרגולין עבור משרד החינוך של כנסת ישראל – הארגון הכללי של היישוב היהודי בארץ – את תכנית הלימודים לטבע שבה השתמשו עד שהחלה התכנית להוראת מדעי הטבע בשנת תשכ”ג (1962). בערוב ימיו כתב שני ספרי זואולוגיה, אחד על חסרי חוליות ואחד על בעלי חוליות, והם שימשו את תלמידי המגמות הביולוגיות עד שנות השבעים. ספרו ‘בדרך לטבע’ שימש להכשרת מורים וגננות במכון הפדגוגי והיה התנ”ך של המחנכים בקיבוצים. כתביו העיקריים קובצו עשר שנים לאחר מותו בספר ‘החינוך לטבע – משנת יהושע מרגולין’, ובימים אלה עמלים חוקרים על עריכתו והוצאתו לאור מחדש. מורשתו של מרגולין ניכרת עד היום ביחס האינטימי של הציבור לטבע ובמגמותיו של המחקר הביולוגי בארץ.

המורים והגננות קראו בשקיקה את כתביו של מרגולין. כתביו העיקריים קובצו לאחר מותו, ובימים אלה נערכים מחדש

 

רבים מאנשי התנועה הציונית ראו במדעי הטבע כלי יעיל לסיוע בחזרתו של העם היהודי למולדתו, וראו בטבע אויב שיש לשלוט בו, שדות טרשים שיש לסקלם ולעבדם, יתושים שיש למגרם ואזורים שוממים שיש לסלול בהם דרכים ולבנות בהם יישובים. גישה זו הייתה שלטת גם בשנות החמישים, לאחר קום המדינה, והתבטאה בין השאר בפרויקט הלאומי של ייבוש אגם החולה שכיום מוסכם כי היה מיותר. היחידים שנאבקו בפרויקט זה בזמנו היו מנדלסון ותלמידיו.

תפיסתו הציונית של מרגולין כללה את שובם של היהודים אל טבע הארץ, וכמו אהרן דוד גורדון הוא ראה באדם חלק מהטבע ולא מי שאמור להשתלט עליו. גישתו החינוכית לעבודה המדעית הביאה אותו להתנגד לאופי התאורטי של לימודי הטבע באוניברסיטה העברית. המוסד המדעי שראה לנגד עיניו לא נועד להעשיר את הידע המדעי באמצעות כתיבת מאמרים, אלא מתוך מפגש בין הציבור לבין הטבע. העבודה במכון הביולוגי סבבה סביב המפגש הישיר עם בעלי החיים והצמחים, והיא זו שהצמיחה את החברה להגנת הטבע שהוקמה ב-1953 ואת המדור לשמירת הטבע במשרד החקלאות שהוקם ב-1956 – לימים רשות הטבע והגנים. ארגונים אלה שינו את תודעתם של אלפי אנשים שנקשרו לטבע באמצעות מפגש בלתי אמצעי אתו ולא באמצעות שליטה עליו.

בהשראת גישתו של מרגולין לטבע התנגדו תלמידיו לייבוש החולה. מרגולין עם תלמידיו בשיט באגם

 

גישה רומנטית זו לא נותרה בבתי הספר ובתנועות הנוער בלבד אלא חדרה גם למחלקות למדעי הטבע באוניברסיטאות. רבים מתלמידו הנאמנים והאהובים של מרגולין – ובהם מאיר לבבי מקיבוץ מרחביה שקיבל אחריות למימוש צוואתו – המשיכו את דרכו בסמינר הקיבוצים, בבית ברל שהתפצל ממנו, בסמינר אורנים שהוקם ביוזמתו של מרגולין ובאוניברסיטת תל אביב. מבית מדרשו של מרגולין יצאו מדענים חשובים כמו היינריך מנדלסון ששימש ראש המחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, אמוץ זהבי ממייסדי החברה להגנת הטבע והוגה ‘עקרון ההכבדה’ בחקר האבולוציה, אביתר נבו שהקים את המכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה ואלכסנדר ברש שהיה האחראי לחינוך בחברה להגנת הטבע ומרצה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

הזרם המדעי שפיתח מרגולין לא דחף לדחיסתן של תופעות הטבע לנוסחאות תאורטיות ולתכניות מחקר ניסוייות ומעבדתיות כפי שקרה באוניברסיטה העברית ובמעבדות רבות בעולם. מרגולין וממשיכי דרכו עסקו במחקר של האורגניזמים השלמים במקומות חיותם ובחקר מערכות סביבתיות, בתי גידול ויחסי גומלין בטבע. הוא ייסד מחקר שאינו מפריד את האורגניזם לחלקיו או למרכיביו הביוכימיים, וחוקרים באוניברסיטת תל אביב ובסמינר אורנים ממשיכים בדרך זו.

הדרך לחינוך הציבור לאהבת הטבע הייתה רצופה מכשולים והתנגדויות, ומרגולין נדרש לגייס כוחות רבים כדי לקיים את המכון הביולוגי-פדגוגי. מאבקו היה ארוך, הדרגתי וקשה, אך בעזרת הכריזמה והמנהיגות שלו הוקמה בזכותו תנועה של חובבי טבע בישראל. הוא הבין כי רק אם יעמול על הכשרת מורים וידריך מנהיגות צעירה יצליח לגרום לשינוי. כיום, כשהמשבר הסביבתי בארץ ובעולם ידועים לכולם, מובנת החשיבות של מפעל חייו. בתקופתו היו מעטים, אם בכלל, שידעו להעריכו כיאות, על אף שרבים העריצוהו כמורה וכאדם.

נספחים

הטבע מספר סיפורים

שיטתו החינוכית של יהושע מרגולין לאהבת הטבע שילבה מדע ודמיון. סיפורי הטבע שפרסם בעיתון ‘דבר לילדים’ לצד איוריו של נחום גוטמן כתובים בסוגה ספרותית שכל מדריך טיולים מכיר. דוגמה קטנה

פעמי אביב – התאנה

עמי וכרמלה הלכו לכרם. הם ראו בכרם עץ תאנה גדול.

לתאנה גזע עבה. הגזע של התאנה חלק, הצבע של הגזע לבנבן אפור. לגזע של התאנה ענפים רבים. על הענפים אין עלים. התאנה ערומה. לענפים של התאנה עיניים, עיניים גדולות וקטנות. העיניים סגורות. התאנה ישנה.

אמר עמי:

תאנה, תאנה

למה את ישנה?

אביב בא, אביב בא

עינייך פקחי נא.

אמרה כרמלה:

אביב בא, אביב בא

עינייך פקחי נא

שמש אביב כבר זרחה

השקדייה כבר פרחה.

שלחה השמש קרניים, קרני אור, קרני חום. חיממו קרני השמש את האדמה, את הגזע, את הענפים ואת העיניים של התאנה. פקחה התאנה את עיניה וראתה: אביב בא.

צצו מן העיניים הגדולות של התאנה עלים קטנים ירוקים. והעלים כמו ידיים קטנות ירוקות. בכל עלה-יד חמש אצבעות קטנות. צצו מן העיניים הקטנות והעגולות של התאנה פגים עגולים ירוקים. בתוך הפגים – הפרחים של התאנה. הפגים הפרחים דומים לתאנים קטנות.

מן הפגים יגדלו תאנים גדולות ומתוקות (הדוד יהושע ונחום גוטמן, ‘בשדה ובגן’,  עמ’ 29-30).

ענף תאנה בתחילת לבלובו. צילום: H. Zell, ויקיפדיה

 

שמו של האמנון

השמות העבריים של בעלי החיים הנמצאים בארץ ישראל ושל הצמחים הגדלים בה נקבעו ברובם על ידי אישים ידועים כמו הסופר מנדלי מוכר ספרים, הזואולוג ישראל אהרוני והבוטנאי אלכסנדר איג. בסוף שנות העשרים של המאה העשרים פעלו בוועד הלשון העברית ועדות מקצועיות שונות, ויהושע מרגולין היה חבר בוועדות שקבעו את שמותיהם של בעלי חיים ושל צמחים שהתגלו חדשות לבקרים. מרגולין טייל עם נשיא ועד הלשון חיים נחמן ביאליק על חוף תל אביב ודן עמו בשם שבו ראוי לקרוא לדג בכנרת השומר את צאצאיו בפה, דג שהערבים קראו לו מושט. הם בחרו בשם המשלב את המלה אֵם המבטאת את הדאגה ההורית לצאצאים עם המלה הארמית נון שפירושה דג, וכך נולד שמו העברי של דג האמנון.

דיג אמנונים. MuthoniMwangi, ויקיפדיה

 

פורסם בגיליון 122, אב תש”ף, אוגוסט 2020

העידן המודרני

1931
לספירה

תגים

בית אורנים, בית ברל, הוראת טבע, המכון הביולוגי, טיולים, יהושע מרגולין, סמינר הקיבוצים, סמינרים למורים
מאת: ניר אליאב

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

64 | Nisan 5783 | March 2023

64 | Nisan 5783 | March 2023

גליונות 151 עד 180

גליונות 151 עד 180

אמן הצער העברי

אמן הצער העברי

לעלות בהר

לעלות בהר

מדיניות הפרטיות קראו כאן

Privacy Policy Read here please

תגים

איטליה אמנות ארכאולוגיה ארכיאולוגיה ארץ ישראל בריטניה גרמניה הורדוס הר הבית חפירות חשמונאים יוסף בן מתתיהו ירושלים מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם השנייה ניו יורק פורים ציונות ציור צרפת רומא רשות העתיקות
Nobel Digital
© Copyright
↑